Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 68 Bilag 1
Offentligt
1421308_0001.png
Foreningen
Københavnertunnelgruppen
Transportministeriet,
Frederiksholms Kanal 27F
DK-1220 Kbh. K
Pr. mail:
[email protected]
23. oktober 2014
Høringssvar: Lov om projektering af en Nordhavnstunnel mv. (j.nr. 2014-2843)
Københavnertunnelgruppen er en tværpolitisk forening med bl.a. arbejdsgiver-
/erhvervsorganisationer, lønmodtagerorganisationer, virksomheder og enkeltpersoner
som medlemmer. Foreningen afgiver hermed høringssvar vedr. Nordhavnstunnel mv.
Københavnertunnelgruppen glæder sig over, at der med aftalen af 27. juni 2014 er be-
sluttet et tilkoblingsanlæg til Nordhavnsvej, samt at der er indgået principaftale om - og
reserveret midler til - at føre denne vejforbindelse videre i en tunnel ud til selve Nord-
havnen. Vi støtter derfor lovforslaget, som tilvejebringer den juridiske hjemmel bag be-
slutningerne i nævnte forlig mellem transportministeren og Københavns Kommune. Vi
har derudover noteret os, at Københavns Borgerrepræsentation vil udarbejde et beslut-
ningsgrundlag, der muliggør, at Nordhavnstunnellen kan påbegyndes i umiddelbar tids-
mæssig forlængelse af tilkoblingsanlægget, hvilket vi også finder afgørende nødvendigt.
Det er på høje tid, at der kommer en ny vejforbindelse til Nordhavn. Allerede i dag kan
krydset ved Sundkrogsgade ikke håndtere trafikmængden bl.a. fra krydstogtsturismen.
Hertil kommer naturligvis, at Nordhavnstunnellen skal bidrage til at fremtidssikre den
trafikale infrastruktur i den nye Nordhavnsbydel, der planlægges at vokse markant med
såvel erhvervsaktiviteter, turisme som privat beboelse over de kommende år.
Københavnertunnelgruppen anser det igangværende Nordhavnsvej-anlægsarbejde og
den kommende Nordhavnstunnel som de to første etaper i en fremtidig østlig ring-
vej/havnetunnel. Vi opfordrer Folketinget til at benytte forliget om Nordhavnstunnel som
løftestang til i indeværende Folketingssamling at få sat mere skub i arbejdet med at få
gennemført en komplet østlig ringforbindelse om København hele vejen fra Helsingørmo-
torvejen via Refshaleøen, videre under Amager og til motorvejssystemet i syd (Øre-
sundsmotorvejen). Et stort og ambitiøst projekt, men med høj samfundsøkonomisk for-
retning, jf. afrapportering fra Transportministeriets egne strategiske analyser fra 2014.
Med de senere års beslutninger fra Københavns Borgerrepræsentation – bl.a. principbe-
slutning om den konkrete linjeføring af havnetunnellen fra november 2012 – og med den
vilje til at medfinansiere en østlig ringvej, som en række institutionelle investo-
rer/pensionskasser gang på gang har givet udtryk for, så peger den politiske flaskehals
efter Københavnertunnelgruppens opfattelse nu på Folketinget mht. at få ført havnetun-
nellen videre fra Nordhavn og over på Amagersiden af Københavns havn.
Københavnertunnelgruppen har ikke yderligere bemærkninger til lovforslaget.
Bo Sandberg
Koordinator, Københavnertunnelgruppen
Foreningen Københavnertunnelgruppen, Børsen, DK-1217 Kbh. K, att. Bo Sandberg.
Mail:
[email protected].
Tlf.: 28 50 38 19,
www.kbhtunnel.dk.