Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 68 Bilag 1
Offentligt
1421307_0001.png
Notat
Afsender:
Modtager:
HOFOR A/S
Transportministeriet
23.10.2014
Høringssvar vedr.
Lov om projektering af en Nordhavnstunnel og lov om ændring
af lov om en Cityring og lov om Metroselskabet I/S og Udvik-
lingsselskabet By & Havn I/S
HOFOR har fra Københavns Kommune modtaget lovforslag om projektering af en
Nordhavnstunnet og lov om ændring af lov om en Cityring og lov om Metroselskabet I/S
og Udviklingsselskabet By & Havn I/S og ønsker at fremkomme med bemærkninger
hertil.
I HOFOR-koncernen indgår selskaber, der hver for sig ejer forsyningsnet, som forsyner
borgere og virksomheder i hovedstadsområdet med henholdvis vand, fjernvarme og
bygas samt afleder spildevand. De respektive forsyningsnet i Københavns Kommune
ejes af HOFOR Vand København A/S, HOFOR Fjernvarme P/S, HOFOR Bygas P/S og
HOFOR Spildevand København A/S.
Lov om projektering af en Nordhavnstunnel og lov om ændring af lov om en Cityring vil
medføre ledningsarbejder på HOFORs forsyningsnet. HOFOR fremkommer med be-
mærkninger på den baggrund.
I dette høringssvar indgår alle HOFOR ledningsanlæg, der forsyner med fjernvarme,
vand, bygas samt afleder spildevand. For begge anlægsprojekter er der nogle generelle
forhold, som beskrives samlet, og hvor konsekvenserne for HOFOR ledningsanlæg vur-
deres.
Af lov om projektering for en Nordhavnstunnel fremgår ikke forventet tracé, men HOF-
OR har overordnet vurderet en kommende tunnel fra tilkoblingsanlægget på Østerbro
gennem vandet frem til Nordhavn ud fra de oplysninger, der tidligere er modtaget fra
By&Havn primo september 2014.
I forbindelse med lov om ændring af lov om en Cityring har HOFOR forholdt sig til kon-
krete oplysninger modtaget fra Metroselskabet den 20. august og senest igen den 2.
oktober med oplysninger om ændringer i forhold til tidligere fremsendte kortbilag.
HOFOR A/S
Ørestads Boulevard 35
|
2300 København S
|
Telefon 33 95 33 95
|
CVR-NR. 1007 3022
|
www.hofor.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421307_0002.png
Forsyningssikkerhed og koordinering med HOFOR
For alle ledningsomlægninger gælder, at der vil ske afbrud af forsyningerne i kortere
eller længere tid. Under forudsætning af, at metro til Sydhavnen anlægges som anvist i
lovforslaget, vurderes det, at HOFOR vil kunne håndtere dette i samråd med anlægs-
myndighederne.
Det er dog særligt vigtigt, at der fra anlægsmyndighederne meget tidligt i processen ta-
ges kontakt til de berørte ledningsejere, herunder HOFOR, for at planlægge de nødven-
dige omlægninger og sikre koordinering, da der ellers kan være stor risiko for forsy-
ningssvigt.
Projekterne, dvs. både Metro, Nordhavnstunnel og HOFORs ledningsomlægninger, vil
skulle udføres successivt. Det er særligt kritisk på de overordnede primære dele af ho-
vedforsyningsnettet, hvor samtidighed i udførelse ikke er mulig. Det kan være forbundet
med vanskeligheder at tage et ledningsstræk ud af drift, når der samtidig arbejdes andre
steder på nettet. Tilsvarende er det afgørende, at omkoblinger på spildevandsledninger
ikke udføres i højsæsonen for skybrud (juli-august).
Der skal også ske en koordinering i forhold til anlæg af Letbanen, som muligvis vil gen-
nemskære HOFORs nuværende transportledninger fra de regionale vandværker.
Der rejser sig en problematik for spildevandsledningen i vandet ud for tilkoblingsanlæg-
get til Nordhavnstunnelen, som ligeledes kan vise sig at være kritisk, både teknisk og
miljømæssigt.
HOFOR vurderer, at koordinering er essentielt. Det vil forbedre økonomien i projektet
ved at samtænke løsninger og muligheder og samtidig effektivisere kommende anlægs-
proces af både Nordhavnstunnel og Metro til Sydhavn.
Økonomi
Metro Sydhavn:
Med de nuværende placeringer af stationer og infrastruktur for Metroen til Sydhavnen,
har HOFOR anslået, at der vil ske ledningsomlægninger på HOFORs forsyningsnet for
en samlet pris af 115 mio. kr. Det er derfor HOFORs opfattelse, at 130 mio. kr. som an-
ført i bemærkningerne til lovforslaget til samlede ledningsomlægninger nok ikke vil være
tilstrækkeligt.
Spildevand
Vand
Fjernvarme
Bygas
Nordhavnsvejen:
50 mio. kr.
15 mio. kr
45 mio kr.
5 mio. kr.
Nordhavnstunnelen krydser en meget stor spildevandsledning, som endnu ikke er øko-
nomisk vurderet. En omkobling kan være både kritisk og kompliceret. Der vil være min-
dre omlægninger for vandforsyningen og gasforsyningen. Fjernvarmen bliver næppe
berørt.
HOFOR A/S
Ørestads Boulevard 35
|
2300 København S
|
Telefon 33 95 33 95
|
CVR-NR. 1007 3022
|
www.hofor.dk
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Fremkommelighed
HOFOR har som ambition at sikre, at omlægningen af ledninger i forbindelse med beg-
ge anlægsprojekter sker med mindst mulig gene for borgere og for byens fremkomme-
lighed. Metro tunnelløsningen vil med den nødvendige koordinering minimere både om-
fang af omlægninger, risici og omkostninger.
Anlægsarbejde og fremtidige renoveringer
Projektet bør gennemføres, så alle afstands- og sikkerhedskrav bliver overholdt i forhold
til placering af ledninger. Tilsvarende skal det sikres, at HOFOR efterfølgende vil kunne
få mulighed for at renovere ledningsnettene.
Vejlovens gæsteprincip, bemærkningerne til forslagets § 5n
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, hvordan gæsteprincippet efter
Transportministeriets opfattelse kan fraviges.
Gæsteprincippet i vejloven indebærer, ”at en ledningsejer, som ejer en ledning, hvor en
flytning af ledningen er nødvendiggjort af anlægget af afgrening fra Cityringen til Syd-
havnen, selv skal betale for flytningen af ledningen.
Dette gælder dog kun, hvis led-
ningsejeren ikke har betalt vederlag for, at ledningen ligger i det pågældende areal, dvs.
at ledningen ligger som ”gæst””.
HOFOR er ikke enig i, at gæsteprincippet kun kan være fraveget i de tilfælde, hvor der
er betalt vederlag. Efter HOFORs opfattelse følger det af retspraksis om gæstepricippet,
at gæsteprincippet kan være fraveget ved aftale, også selv om der ikke er betalt veder-
lag for placering af ledningen på arealet. Betaling af vederlag kan have betydning for
vurderingen af, om der er aftalt en fravigelse af gæsteprincippet, men er ikke en nød-
vendig forudsætning.
Særligt om skybrud i forbindelse med Metro Sydhavn
Ud over de nævnte forsyningsarter bør det særligt bemærkes, at der ved udformning af
metroen bør tages højde for skybrudssikring således, at skybrudsvand kan ledes på
tværs af metroen. Såvel stationer og skakte bør naturligvis også sikres mod skybrud.
HOFOR A/S
Ørestads Boulevard 35
|
2300 København S
|
Telefon 33 95 33 95
|
CVR-NR. 1007 3022
|
www.hofor.dk
Side 3 af 3