Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 64 Bilag 10, L 64 A Bilag 10, L 64 B Bilag 10
Offentligt
1429276_0001.png
Til lovforslag nr.
L 64
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. december 2014
2. udkast
(Ændringsforslag fra LA og skatteministeren)
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om afgift af lønsum
m.v., momsloven, lov om afgift af naturgas og bygas, spiritusafgiftsloven og
forskellige andre love
(Forenkling af registrerede varemodtageres adgang til godtgørelse af afgift ved eksport, afgiftsfritagelse af varer henhørende
under toldoplagsprocedure, andre særlige toldordninger og afgiftsoplag, lønsumsafgift for selvstændige momsgrupper,
indførelse af mulighed for indirekte opgørelse af afgifter af bygas, afskaffelse af banderoler på spiritus m.v.)
[af skatteministeren (Benny Engelbrecht)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget. Liberal
Alliances medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
1-3, herunder om deling af lovforslaget, og skatteministeren
har stillet ændringsforslag nr. 4-9.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. november 2014 og var
til 1. behandling den 25. november 2014. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 27. august
2014 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2013–14,
SAU alm. del - bilag 247. Den 12., 18. og 21. november
2014 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og
notater herom til udvalget.
Skriftlig henvendelse
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse fra Bryggeriforeningen.
[Skatteministeren har over for udvalget kommenteret den
skriftlige henvendelse. ]
Spørgsmål
Udvalget har stillet 19 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, [som denne har besvaret. ]
3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]
<>
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller
et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/
mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(LA), tiltrådt af <>:
DokumentId
Journalnummer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1429276_0002.png
2
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov
om afgift af lønsum m.v., momsloven, lov om afgift af na-
turgas og bygas, spiritusafgiftsloven og forskellige andre lo-
ve (Forenkling af registrerede varemodtageres adgang til
godtgørelse af afgift ved eksport, afgiftsfritagelse af varer
henhørende under toldoplagsprocedure, andre særlige told-
ordninger og afgiftsoplag, lønsumsafgift for selvstændige
momsgrupper, indførelse af mulighed for indirekte opgørel-
se af afgifter af bygas, afskaffelse af banderoler på spiritus
m.v.)« omfattende §§ 1-24, § 25, nr. 1 og 3, og §§ 26-35.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om afgift af skadesfor-
sikringer (Betaling af skadesforsikringsafgift for alle udby-
dere af vejhjælpsabonnementer)« omfattende § 25, nr. 2, og
§ 35.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag
Til § 35
2)
I stk. 2 ændres »§ 25, nr. 2 og 3,« til: »§ 25, nr. 3,«.
[Ikrafttrædelsesbestemmelsen om vejhjælp udskilles af lov-
forslaget]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag
Til § 35
3)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 35
Loven træder i kraft den 1. juli 2015.«
[Bestemmelse om lovens ikrafttræden]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 6
4)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 2, stk. 1,
indsættes som
nr. 17:
»17) Metanol under position 2905 11 00 i EUʼs Kombine-
rede Nomenklatur af syntetisk oprindelse, 11,9 kr./GJ
eller 18,5 øre pr. liter.««
[Fastsættelse af afgiftssatsen for CO2-afgiften for metanol
af syntetisk oprindelse]
Til § 8
5)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 20, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »§ 6, stk. 2-4« til »§ 6, stk.
2-5«.«
[Konsekvensændring som følge af indsættelsen af et nyt stk.
4 i § 6]
Til § 13
6)
I det under
nr. 3
foreslåede
§ 4, stk. 4,
ændres i
1. pkt.
»erhvervsdrivende varemodtagere godtgørelse af afgift af
varer, der« til: »godtgørelse af afgift af afgiftsberigtigede
varer, der erhvervsmæssigt«.
[Alle virksomheder, der erhvervsmæssigt eksporterer kon-
sum-is, kan få meddelt afgiftsgodtgørelse af SKAT]
7)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 10, stk. 1, nr. 2,
ændres »§ 3, stk. 1, 1. eller 2. pkt.,«
til: »§ 3, stk. 1, 1. eller 3. pkt.,«.«
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 13, nr. 2]
Til § 17
8)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 4, stk. 2, nr. 2,
ændres
»medgået til ydelser« til: »medgået til disse momsfritagne
ydelser«, og »§ 4, stk. 2, nr. 1« ændres til: »nr. 1 og dette
nummer«.
[Præcisering af, hvilke ydelser bestemmelsen omfatter, samt
sikring af, at bestemmelsen også gælder, hvis der etableres
en kæde af selvstændige momsgrupper]
Til § 26
9)
Efter nr. 6 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 21, stk. 1, 2. pkt.,
udgår », jf. dog stk. 3«.
02.
§ 21, stk. 2, 2. pkt.,
ophæves.
03.
§ 21, stk. 3,
ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.«
[Ændringer som følge af, at krav om banderoleregnskab op-
hæves, jf. lovforslagets § 26, nr. 4]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget ønsker Liberal Alliance at udskil-
le spørgsmålet om ændring af lov om afgift af skadesforsik-
ringer til et selvstændigt lovforslag. Det giver Liberal Alli-
ance mulighed for at stemme for den resterende del af det
hidtidige lovforslag vedrørende forenkling af en række ad-
ministrative regler på afgiftsområdet og tekniske justeringer
af en række afgiftslove.
Til nr. 2 og 3
Konsekvensændringer af ændringsforslag nr. 1 og deling
af lovforslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1429276_0003.png
3
Til nr. 4
Ved lov nr. 1174 af 5. november 2014 indføres der en
energiafgift på metanol under position 2905 11 00 i EU´s
Kombinerede Nomenklatur, jf. mineralolieafgiftslovens § 1,
stk. 1, nr. 20. Ved samme lejlighed blev metanol af ikke
syntetisk oprindelse fritaget for CO2-afgiften, hvorimod me-
tanol af syntetisk oprindelse blev omfattet af CO2-afgiftslo-
ven.
Baggrunden for sondringen mellem metanol af syntetisk
contra ikke syntetisk oprindelse fremgår af bemærkningerne
til bestemmelsen, jf. § 2, nr. 1, til L 4. (Lov nr. 1174 af 5.
november 2014). Det følger heraf, at eksempelvis biometa-
nol anses for at være af ikke syntetisk oprindelse. Modsat
anses metanol, der er fremstillet på baggrund af eksempelvis
naturgas, for at være af syntetisk oprindelse og ikke af bio-
logisk oprindelse.
Ved en fejl blev der ved den lejlighed ikke fastsat en af-
giftssats efter CO2-afgiftsloven for metanol af syntetisk op-
rindelse. Det foreslås derfor, at metanol under position 2905
11 00 i EU´s Kombinerede Nomenklatur af syntetisk oprin-
delse pålægges henholdsvis enten 11,9 kr./GJ eller 18,5 øre
pr. liter i afgift.
Den foreslåede CO2-afgift på metanol af syntetisk oprin-
delse vil træde i kraft den 1. januar 2015, dvs. samtidig med
indførelsen af energiafgiften på metanol, jf. lov nr. 1174 af
5. november 2014.
De provenumæssige konsekvenser skønnes ikke at være
nævneværdige.
Til nr. 5
Bestemmelsen i § 20, stk. 2, vedrører tidspunktet for be-
taling af varer, hvoraf der ikke er betalt afgift. Afgiften af de
nævnte varer skal betales senest 14 dage efter påkrav. Til-
svarende gælder, hvis en virksomhed har modtaget et for
stort beløb i godtgørelse efter § 6, stk. 2-4. Den foreslåede
ændring er en konsekvensændring som følge af indsættelsen
af et nyt stykke vedrørende adgangen til afgiftsgodtgørelse i
§ 6.
Til nr. 6
Med den nuværende formulering af bestemmelsen i lov-
forslaget vil det kun være erhvervsdrivende varemodtagere,
der er berettiget til afgiftsgodtgørelse ved eksport af kon-
sum-is til udlandet.
Virksomheder, der ikke indfører varer fra udlandet er-
hvervsmæssigt, og som derfor ikke er registreret som vare-
modtager, vil derfor efter det fremsatte lovforslag ikke være
berettiget til afgiftsgodtgørelse ved eksport af varer. Dette
vil være tilfældet, hvis en virksomhed har købt afgiftsberig-
tigede varer af en varemodtager eller en oplagshaver, og va-
rerne efterfølgende eksporteres til udlandet.
Med den foreslåede ændring kan alle virksomheder, der
erhvervsmæssigt eksporterer afgiftsberigtigede varer, få
meddelt afgiftsgodtgørelse af SKAT.
Ved den foreslåede ændring bliver bestemmelsen i store
træk identisk med de tilsvarende bestemmelser, der findes i
chokoladeafgiftslovens § 9, stk. 1, nr. 2, og § 20, stk. 4, samt
i forbrugsafgiftslovens § 24, stk. 1, 2. pkt.
Til nr. 7
Der er tale om en teknisk konsekvensændring som følge
af den foreslåede ændring, lovforslagets § 13, nr. 2.
Til nr. 8
På baggrund af de modtagne høringssvar foreslås det, at
forslaget til en ny bestemmelse i lønsumsafgiftslovens § 4,
stk. 2, nr. 2, præciseres, så det tydeligt fremgår, at en selv-
stændig momsgruppe kun skal beregne lønsumsafgift efter
samme metode som virksomheder i den finansielle sektor af
den lønsum, der medgår til de ydelser, der efter momslovens
§ 13, stk. 1, nr. 19, leveres momsfrit til sådanne virksomhe-
der.
Som anført i lovforslagets bemærkninger kan en selv-
stændig momsgruppe godt samtidig udføre og levere ydelser
til medlemmernes momspligtige aktiviteter. Den lønsum,
der medgår til disse momspligtige ydelser, er ikke omfattet
af lønsumsafgiftspligten og dermed heller ikke af den fore-
slåede bestemmelse.
Ved at tilføje »dette nummer« til bestemmelsen sikres
det, at selv i tilfælde hvor virksomheder inden for den finan-
sielle sektor danner en kæde af selvstændige momsgrupper,
skal den momsgruppe, som har ansatte til at udføre de kon-
krete ydelser, betale lønsumsafgift med samme sats som den
endelige aftager af ydelserne – hvilket er de finansielle virk-
somheder. Bestemmelsen vil derfor også gælde, hvis en
selvstændig momsgruppe leverer ydelser til en anden selv-
stændig momsgruppe, der så leverer ydelserne videre til
slutbrugerne i den finansielle sektor.
Til nr. 9
Ændringerne skal ses i sammenhæng med lovforslagets §
26, nr. 4, hvorefter virksomheder, der fremstiller eller fra
udlandet modtager afgiftspligtige varer, ikke længere skal
opgøre den afgiftspligtige udlevering af banderolerede va-
rer.
Det foreslås vedrørende spiritusafgiftslovens § 21, stk. 1,
2. pkt., at », jf. dog stk. 3« udgår, da § 21, stk. 3, ophæves,
jf. nedenfor.
Med de foreslåede ændringer, hvorefter § 21, stk. 2, 2.
pkt., og stk. 3, foreslås ophævet, skal virksomhederne i angi-
velsen over mængden af de varer, der betales afgift af, ikke
også samtidig foretage en angivelse af antal udleverede va-
rer, der er banderolerede. Ændringen skal, ligesom lovfor-
slagets § 26, nr. 3 og 4, ses i sammenhæng med lovforsla-
gets § 26, nr. 1, hvorefter spiritusholdige varer fremover ik-
ke skal banderoleres før udlevering til forbrugssalg.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Astrid Krag (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) John Dyrby Paulsen (S) Jesper Petersen (S)
Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Camilla Hersom (RV) Andreas Steenberg (RV)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1429276_0004.png
4
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Trine Mach (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Nikolaj Villumsen (EL) Hans Andersen (V)
Jacob Jensen (V) Thomas Danielsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jan E. Jørgensen (V) Torsten Schack Pedersen (V)
Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V)
fmd.
Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF)
Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA)
nfmd.
Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1429276_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 64
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2
Udsendt høringsmateriale for den del af lovforslaget, der vedrører æn-
dring i lønsumsafgiftsloven, er sendt i høring samtidig med fremsættel-
sen den 12. november 2014, fra skatteministeren
3
Høringsmateriale, fra skatteministeren
4
Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
5
Yderligere supplerende høringsskema og høringssvar, fra skattemini-
steren
6
Tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget
7
1. udkast til betænkning
8
Henvendelse af 28/11-14 fra Bryggeriforeningen
9
Ændringsforslag, fra skatteministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 64
Spm.nr.
1
2
Titel
Spm., om enkeltabonnenter på vejhjælp hidtil ikke har skullet betale
skadeforsikringsafgift, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om lovforslaget indebærer, at personer, der har abonnement på
vejhjælp som enkeltstående produkt fremover skal betale en afgift, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om enkeltabonnementer på vejhjælp tidligere var omfattet af el-
ler fritaget for stempelafgift, inden denne blev omlagt til en skadesfor-
sikringsafgift, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor regeringen undlod at inkludere vejhjælp, da man i
sin tid ændrede lovgivningen, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om ministeren vil erkende, at et lovforslag, der indebærer, at en
bestemt gruppe mennesker fremover skal betale en afgift, de ikke skal
betale i dag, er det samme som at udvide beskatningen på det pågæl-
dende område, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange og hvilke forsikringsselskaber der i dag selv
udfører vejhjælp eller sælger vejhjælpsabonnementer som enkeltståen-
de produkt og således er udsat for konkurrenceforvridning fra vej-
hjælpsvirksomhederne, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan lovforslagets påståede hensigt om at forenkle en
række administrative regler samt mindske byrderne harmonerer med
de væsentlige omkostninger til opkrævning af skadesforsikringsafgif-
ten, som vejhjælpsvirksomheder, autoforhandlere eller autoværksteder
pålægges, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor store omkostninger til implementering, f.eks. i form af
investeringer i it-systemer til opkrævning af skadesforsikringsafgift,
ministeren finder er rimelige set i forhold til den årlige afgiftssum, der
skal betales, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
3
4
5
6
7
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1429276_0006.png
6
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Spm. om, hvordan en betryggende kontrol af importeret spiritus skal
foregå, når banderolerne bliver afskaffet, til skatteministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om at kommentere høringssvaret fra Skattefaglig Forening, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren i tilstrækkelig grad har forhørt sig i spiritus-
branchen og hos SKAT, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om det ikke bekymrer ministeren, at spiritusbranchen, Vin og
Spiritus Organisation Danmark og SKAT samstemmende advarer
imod afskaffelse af spiritusbanderolen, til skatteministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm., om ministeren kan garantere, at afskaffelsen af spiritusbandero-
len ikke vil forøge antallet af spiritusflasker købt ved grænsen fra hver
3. flaske spiritus nydt i Danmark til en endnu højere procentdel, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke konkrete kontrolredskaber ministeren påtænker at
indføre pr. 1. januar 2015, når spiritusbanderolen afskaffes, til skatte-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke konkrete initiativer ministeren og fødevareministeren
planlægger at foretage sig omkring spiritusbranchens egenkontrol og
sporbarhed på spiritussen, hvis spiritusbanderolen afskaffes, til skatte-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at der indføres et nærmest tilsvarende klistermærke til afløs-
ning af spiritusbanderolen, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om deling af lovforslaget, således at den del af lovforslaget, der
omhandler afgift på vejhjælp udskilles i et selvstændigt lovforslag, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 28/11-14 fra Bryggeriforenin-
gen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren har overvejet mulighederne for en samlet konse-
kvensvurdering som følge af skadeforsikringsafgiften og vejhjælpen i
lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå