Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 64 Bilag 11, L 64 A Bilag 11, L 64 B Bilag 11
Offentligt
1429826_0001.png
Bryggeriforeningens foretræde for
Folketingets Skatteudvalg
om ændring af emballageafgiftsloven
Den 3. december 2014
www.bryggeriforeningen.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1429826_0002.png
Bryggeriforeningen kvitterer for
vækstpakke I og II
Afgiftssænkelser betyder prisfald i Danmark
Øl: - 5 %
Læskedrikke: - 13 %
Juni 2014 i forhold til juni 2013, Danmarks Statistik, forbrugerprisindeks
Afgiftssænkelser øger salg i Danmark
Øl: + 2,7 %
Læskedrikke: + 11,1 %
1. halvår 2014 i forhold til 1. halvår 2013, Bryggeriforeningens medlemsstatistik
Administrative lettelser og bedre rammevilkår betyder fortsat vækst og forbedrede
eksportmuligheder for danske bryggerier:
forenkling af fødevare- og miljøreguleringen (alkoholfri øl, afskaffe næringsbrev og rummelige
miljøgodkendelser)
kortere sagsbehandlingstider
ophævelse af banderolekrav
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1429826_0003.png
Resumé
Målet er
En forenkling så betaling af emballageafgift og ølafgift følges ad
Resultatet er
Forenkling af loven
Betydelig administrativ lettelser for både virksomheder og SKAT
De grundlæggende hensyn bag punktafgiftslovgivningen tilgodeses og styrkes
Uændret provenu
Det adfærdsregulerende hensyn uændret
SKAT får bedre kontrolværktøjer
Forslaget anbefales af Virksomhedsforum for enklere regler
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1429826_0004.png
Hvad er problemet og løsningen?
Emballageafgiftslovens § 3a:
Registrerede virksomheder er berettiget til, uden at afgiften er
berigtiget, fra udlandet og fra andre registrerede virksomheder
at modtage
ubrugte
afgiftspligtige varer omfattet af § 1, nr. 1 og
2, og afgiftspligtige varer omfattet af §§ 2 a, 2 c eller 2 d
Det er ordet ”ubrugte”, der giver problemer:
2 forskellige registreringsforhold
Betalingstidspunkterne følges ikke ad
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1429826_0005.png
Hvad er problemet og løsningen?
Ordet ”ubrugte” medfører krav om
2 registreringsforhold:
1) Som
autoriseret oplagshaver
for køb og import af
nye tomme emballager, der påfyldes af bryggeriet og
sælges
2) Som
registreret varemodtager
ved import af fyldte
emballager fx specialprodukter til videresalg eller
eksport
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1429826_0006.png
Hvad er problemet
og løsningen?
Ordet ”ubrugte” medfører
forskellige betalingstidspunkter:
1) Bryggeriet kan importere nye tomme emballager og have dem på lager
afgiftsfrit, og bryggeriet betaler afgift af emballagen efter påfyldning og
salg til kunden
Tidspunkt for betaling af ølafgift og emballageafgift følges ad
2) Ved import af fyldte emballager (fx specialprodukter) skal bryggeriet
betale afgift af emballagen når den modtages, mens bryggeriet betaler
afgift af indholdet ved det senere salg til kunden
Tidspunkt for betaling af ølafgift og emballageafgift følges ikke ad
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1429826_0007.png
Konsekvenser
Resultatet er:
Uens behandling af samme type emballage
Uens behandling af emballageafgiften og alkoholafgifterne
Administrative tunge processer for både SKAT og virksomhederne, bl.a. i
form af en flerhed af angivelser samt godtgørelsesprocedurer
Kompleksitet hindrer gennemsigtighed og vanskeliggør SKAT’s kontrol
Kompleksiteten øger risiko for fejl fra virksomhedernes side og
besværliggør virksomhedernes interne kontrol
Vanskeligt at automatisere emballageafgiften i IT-systemet
Negativ likviditet når emballageafgift og godtgørelse ikke følges ad
Manglende mulighed for registrering af mellemhandel med fyldte
emballager
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1429826_0008.png
En enkel løsning og store
administrative lettelser
Vi anbefaler at slette ordet ”ubrugte”,
hvorved:
afgiften af emballagen og afgiften af øllen forfalder samtidig, og
afgiften af tomme og fyldte emballager forfalder samtidig
alle afgiftstidspunkter følges ad for både emballager og
indholdet
Forslaget anbefales af Virksomhedsforum for enklere regler
Vi forstår Skatteministeriets tilbagemelding således, at det er et
rigtig godt forslag, der kun afventer et politisk ønske om at få det
fremsat (jf. høringsskema, L64, bilag 1)
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1429826_0009.png
Resultat
Det fiskale hensyn tilgodeses:
Uændret provenu
En éngangsudgift på 1 – 3 mio.
kr., der skyldes at afgiftspunktet
for fyldte emballager til øl og
læskedrikke flyttes én gang med
4 uger
Uændret adfærdsregulering
SKAT får bedre kontrolværktøjer
Konkurrenceforvridning elimineres
De administrative byrder for
virksomheder og SKAT lempes:
Mindre administration og
mindre ressourceforbrug
Færre angivelser
Godtgørelsesanmodninger
reduceres betydeligt
Likviditet optimeres
Manuelle processer kan
reduceres til fordel for
automatiserede processer
Nemmere drift og vedligehold
af IT-systemer
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1429826_0010.png
BILAG
Afgiftspunktet
Oplagshaver
kan have varen afgiftsfrit
på lager, og betaler først afgift ved
efterfølgende udlevering af varen
(typisk producent fx bryggeri)
Varemodtager
betaler afgift ved
modtagelse af varen (typisk importør)
10