Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 64 Bilag 1, L 64 A Bilag 1, L 64 B Bilag 1
Offentligt
1419306_0001.png
12. november 2014
J.nr. 14-2328147
Til Folketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til forenkling af registrerede varemodtageres adgang til godtgørelse af afgift
ved eksport, afgiftsfritagelse af varer henhørende under toldoplagsprocedure m.v., løn-
sumsafgift for selvstændige momsgrupper, indførelse af mulighed for indirekte opgørelse
af afgifter af bygas, afskaffelse af banderoler på spiritus samt forenklinger og tekniske
justeringer af forskellige afgiftslove m.v.
Benny Engelbrecht
/ Jeanette Rose Hansen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419306_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Bryggeriforeningen
Bryggeriforeningen bemærker,
at det er meget positivt, at regi-
strerede varemodtagere frem-
over kan afregne afgiften ”net-
to” og dermed slipper for ad-
ministrativt at søge om afgifts-
godtgørelse for varer, der ek-
sporteres. Forslaget vil give en
administrativ lettelse hos både
virksomheder og myndigheder.
Bryggeriforeningen foreslår, at
der også medtages et forslag om
at ændre afgiftstidspunktet for
fyldte emballager, således at be-
taling af emballageafgift og be-
taling af produktafgift for
punktafgiftspligtige varer som
eksempelvis øl følges ad, jf. for-
slag nr. 361 af 18. juni 2014 fra
Virksomhedsforum for enklere
regler.
I dag er der krav om to forskel-
lige registreringsforhold (op-
lagshaver og varemodtager),
krav om regnskabsmæssig op-
deling af varebeholdningen,
særskilte regnskabskrav og for-
skellige godtgørelsesordninger
for basalt set den samme vare
(emballage).
Det vil være en betydelig admi-
nistrativ lettelse at ensrette kra-
vene således, at bryggerier med
produktion her i landet afgifts-
frit kan have både fyldte og
tomme emballager på deres la-
ger og betale afgift af emballa-
gen samtidigt med afgiften af
indholdet.
Bryggeriforeningen synes, at det
Forslaget vil indgå i fremtidige
overvejelser i forbindelse med re-
geringens målsætning om at mind-
ske de administrative byrder for
erhvervslivet.
Formålet med netop denne del af
Side 2 af 34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419306_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
er en meget positiv forenkling
for virksomhederne, at bande-
rolekravet fjernes. Det vil inde-
bære både en administrativ let-
telse og en økonomisk lettelse,
da virksomheder vil spare udgif-
terne til køb af de enkelte ban-
deroler og spare udgifter til ad-
ministration af banderoler. For-
slaget vil også medføre en effek-
tiviseringsgevinst, for tapperier
kan i højere grad udnytte deres
produktionshastighed på tappe-
kolonner, hvor påsætning af
banderoler i dag sænker pro-
duktionshastigheden betydeligt.
Dermed øges danske tapperiers
konkurrencekraft over for ud-
landet, og det vil indebære, at
danske tapperier i højere grad
kan vinde produktionsordrer,
der i dag mistes til udlandet som
følge af banderolekravet, dvs. at
en større volumen kan produce-
res her i landet.
Bryggeriforeningen gør op-
mærksom på, at en registreret
varemodtager med nr. 1, får
mulighed for at foretage fradrag
i sin afgiftsbetaling svarende til
det, der skal godtgøres ved ved-
kommendes eksport. Bryggerier
og tapperier med produktion
her i landet skal være registreret
som oplagshaver, jf. § 5, stk. 2,
hvorfor forslaget ikke ses at fø-
re til nogen lettelse for dem.
CAD støtter ikke forslaget.
Baggrunden herfor er, at der i §
25 vedrørende skadesforsik-
ringsafgift af vejhjælp mangler
lovforslaget er alene at forenkle
varemodtagers afregning af afgift i
forbindelse med eksport af punkt-
afgiftspligtige varer. Forslaget
knytter sig ikke til oplagshaver, da
varerne hos oplagshaver først bli-
ver beskattet, når varerne udleve-
res fra virksomheden modsat regi-
strerede varemodtagere.
CAD
I den eksisterende skadesforsik-
ringsafgiftslovs § 3, stk. 2, er der
regler for, hvordan præmien skal
Side 3 af 34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419306_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
en stillingtagen til, hvorledes af-
giften skal opkræves, hvis
vejhjælpen udbydes sammen
med andre ydelser – eksempel-
vis service – og kunden eventu-
elt ikke opkræves direkte.
CAD pointerer, at hvis der ikke
tages udtrykkelig stilling hertil,
vil det konkurrenceforvridende
moment blive fastholdt – blot
således, at konkurrenceforvrid-
ningen flyttes internt i branchen
mellem de reelle vejhjælpsudby-
dere og de, der udbyder ydelsen
som en del af andre services.
CAD gør opmærksom på den
problematik, der ligger i, at
mange værksteder og bilfor-
handlere sælger vejhjælp som en
del af servicepakker på biler, el-
ler som en gratis ydelse til kun-
den som følge af en servicepak-
ke. Sidstnævnte ses eksempelvis
som en mobilitetsgaranti, som
bilforhandlerne udbyder allere-
de ved køb af bilen, men som
ikke udfaktureres kunden.
fastsættes til brug for afgiftsbe-
regningen, hvis forsikringen har
sammenhæng med en anden aftale
(f.eks. del af en ”samlet pakke”).
Afgiftsgrundlaget (vederlaget for
forsikringen) skal da fastsættes
minimum som den pris, en tilsva-
rende forsikring vil koste.
Lovens § 3, stk. 2, vil finde an-
vendelse i de tilfælde, CAD påpe-
ger, hvor der ikke opkræves nogen
egentlig præmie for vejhjælp.
Afgiften omfatter vejhjælp i form
af assistanceydelser, nærmere be-
tegnet ”assistance til personer, der
kommer i vanskeligheder under
befordring eller fravær fra bopæ-
len eller det faste opholdssted” (jf.
bilag 7 til lov om finansiel virk-
somhed, punkt 18).
Begrebet assistance skal ses i
sammenhæng med forsikringsbe-
grebet, som omhandler aftale om
overtagelse af en risiko for en uvis
begivenheds indtræden. Disse as-
sistanceydelser består – i forhold
til autohjælp - typisk i, at man 24
timer i døgnet kan tilkalde auto-
hjælp på stedet. Denne type tjene-
ster bliver normalt ikke ydet direk-
te af autoforhandlere eller auto-
værksteder, men bliver typisk va-
Derudover gøres der opmærk-
som på, at hvis kunden ikke op-
kræves vejhjælpen, vil det – som
loven er formuleret – ikke være
muligt at betale en afgift heraf,
da afgiften netop beregnes på
baggrund af de præmier, som er
opkrævet på månedsbasis.
Selv hvis afgiften skulle betales
på baggrund af en estimeret
værdi af ydelsen, vil det være
Side 4 af 34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419306_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
svært at opgøre, hvad der præ-
cist skal betales i skadesforsik-
ringsafgift på vejhjælpsdelen.
Endvidere mener CAD, at det
derfor er nødvendigt, at der i
lovforslaget tages stilling til,
hvordan sådanne sammensatte
ydelser skal afgiftsbelægges. Der
bør indføres hjemmel til at op-
kræve afgift på andet grundlag
end blot de betalte præmier og
tages stilling til, hvordan afgift
beregnes, især hvis kunden ikke
opkræves en præmie. Efter den
nuværende formulering vil ud-
byderen kunne undslå sig at be-
tale afgift, hvis bare ydelsen ikke
er opkrævet direkte som en
præmie. Det skal i den forbin-
delse bemærkes, at udgiften ty-
pisk overvæltes på kunden på
anden vis.
retaget af en egentlig assistance-
virksomhed.
Hvis en autoforhandler eller et
værksted i de tilfælde, CAD næv-
ner (serviceaftale/”gratis”
vejhjælp), betaler en præmie til et
assistance-/vejhjælpsfirma for at
yde vejhjælp til sine kunder, og as-
sistancevirksomheden har forsik-
ringsrisikoen overfor bilejeren, er
det denne præmie, der skal betales
afgift af. Afgiften skal indbetales
af vejhjælpsvirksomheden til
SKAT.
Hvis autoforhandleren eller værk-
stedet derimod selv påtager sig
forsikringsrisikoen overfor bileje-
ren, betaler vejhjælpsfirmaet for
det faktiske forbrug af vejhjælp.
Det vil sige, at hver gang der bli-
ver rykket ud til en skade, eller
hvis autoforhandleren/værkstedet
selv udfører vejhjælpen, skal auto-
værkstedet eller autoforhandleren
betale afgift. Afgiften skal bereg-
nes på grundlag af minimum den
pris for vejhjælpen, som uaf-
hængige parter ville fastsætte for
et tilsvarende vejhjælpsabonne-
ment, jf. lovens § 3, stk. 2.
Autoforhandleren/bilforhandler-
eller autoværkstedskæden skal alt-
så i disse tilfælde betale afgift af
den præmie, der sædvanligvis op-
kræves for den pågældende type
autohjælp.
Der vurderes ikke at være tale om
en konkurrenceforvridning, da der
Side 5 af 34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419306_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Energi
I og med forslaget er fremsat
for at afhjælpe en konkurrence-
forvridende problematik mel-
lem forsikringsselskaberne og
udbyderne af vejhjælp, er det
vigtigt, at det konkurrencefor-
vridende element ikke blot flyt-
tes fra et sted til et andet. Det er
åbenbart, at der vil ske en kon-
kurrenceforvridning mellem de
virksomheder, der udbyder og
opkræver vejhjælp som selv-
stændig ydelse og de virksom-
heder, der udbyder vejhjælp
som en del af en pakkeløsning
enten allerede ved køb af bilen
eller senere, som del i en ser-
viceaftale.
Dansk Energi har alene be-
mærkninger til forslaget om af-
gift af gadelys.
Af lovforslaget fremgår, at for-
målet er at sikre fortsat over-
ensstemmelse med EU-retten.
Spørgsmålet, der naturligt mel-
der sig er, om det betyder, at
den nuværende lovgivning er i
strid med EU-retten?
Dansk Energi bemærker, at lov-
forslaget indebærer en række
administrative udfordringer for
belysningsvirksomhederne, da
virksomhederne skal kontrollere
slutkundens ret til godtgørelse.
Centralt står her, hvordan be-
lysningsvirksomheder er stillet,
hvis kundens forhold ændrer
sig. Det kunne eksempelvis væ-
re, hvis et supermarked er slut-
kunde og pludselig begynder at
drive bankvirksomhed, hvilket
allerede i lovgivningen er taget
stilling til, hvordan skadesforsik-
ringsafgiften skal opkræves, når
den er en del af en samlet ydelse
jf. lovens § 3, stk. 2.
Den nuværende formulering i el-
afgiftsloven skal imødegå omgåel-
se i forbindelse med adgangen til
godtgørelse af elafgift for er-
hvervsmæssig anvendelse af elek-
tricitet.
Formuleringen blev sat ind, da ik-
ke-godtgørelsesberettigede enhe-
der lagde deres belysningsforbrug
ud i konstruerede belysningsvirk-
somheder for derved at opnå en
lavere pris på el.
Den nuværende bestemmelse er
ikke i strid med EU-retten, da den
begrænser den erhvervsmæssige
adgang til godtgørelse i overens-
stemmelse med energibeskat-
ningsdirektivet. Sammenhængen
mellem bestemmelsens ordlyd og
hjemlen i direktivet er imidlertid
Side 6 af 34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419306_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ikke giver adgang til godtgørel-
se. Eller en ejendomsmægler,
som etablerer sig i et indkøbs-
center. I det tilfælde er det ind-
købscenteret, som køber belys-
ningsydelsen, men regningen
viderefaktureres til ejendoms-
mægler, som ikke har ret til
godtgørelse. Belysningsvirk-
somheden har dog ingen mulig-
hed for at tjekke disse forhold.
Lovforslaget giver ikke umid-
delbart svar på disse spørgsmål.
Set fra Dansk Energis syns-
punkt virker forslaget som en
administrativ meget tung ord-
ning, som pålægges belysnings-
virksomheder.
uklar. Med den foreslåede ændring
får bestemmelsen en direktivkon-
form ordlyd samtidigt med, at den
nuværende adgang til godtgørelse
fastholdes i videst muligt omfang.
Ændringen medfører, at belys-
ningsvirksomheder fremover skal
være bekendt med, hvilke virk-
somheder der modtager belysnin-
gen, samt hvad belysningen an-
vendes til. Et administrativt vilkår,
der skønnes at få betydning for et
meget begrænset antal virksom-
heder, da få enheder vurderes at
have et belysningsforbrug, som
med fordel kan udlicitere til en re-
el belysningsvirksomhed.
Det bemærkes, at det administra-
tive vilkår er en konsekvens af, at
adgangen til godtgørelse for elek-
tricitet, der medgår til produktion
af belysning, fastholdes.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv er generelt posi-
tiv over for regelforenklinger og
tiltag, der kan lette de admini-
strative byrder for virksomhe-
derne. Men Dansk Erhverv er
dog bekymret for, om en af-
skaffelse af banderolerne vil åb-
ne en ladeport for illegal import
og videresalg af spiritus i Dan-
mark.
Derfor mener Dansk Erhverv,
at det er vigtigt, at en afskaffelse
af banderolerne følges op med
afgiftslettelser på spiritus, øget
kontrol med illegal handel og
højere bøder ved overtrædelse
Der henvises til kommentaren til
Vin og Spiritus Organisationen i
Danmark.
Side 7 af 34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419306_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
af lovgivningen.
Dansk Erhverv gør opmærk-
som på, at såvel illegal handel
som grænsehandel drives af for-
skelle i afgifts- og momsniveau-
er i forhold til nabolandene. De
høje danske afgift- og momssat-
ser skaber derfor et kraftigt inci-
tament til illegal handel i Dan-
mark, fordi prisforskellen mel-
lem de legale og illegale varer er
markant.
Dansk Erhverv mener derfor, at
det mest effektive redskab til at
reducere illegal handel vil være
at sænke afgifterne, så afgiftsni-
veauet i Danmark ikke adskiller
sig væsentlig fra vore nabolan-
de. Dansk Erhverv vil derfor
generelt opfordre til, at punkt-
afgifter – og herunder spiritus-
afgiften – ikke adskiller sig væ-
sentligt fra niveauet i vores na-
bolande.
DSK bakker op om regeringens
bestræbelser for at nedbringe
erhvervslivets administrative
byrder og vil på den baggrund
kvittere for lovforslaget. DSK
tager til efterretning, at bande-
rolerne på alkohol foreslås af-
skaffet, idet DSK dog henstiller
til, at kontrolindsatsen på om-
rådet ikke bør nedprioriteres
som følge af, at banderolerne
udfases.
Det Økologiske Råd noterer sig
ændringen i lovforslagets § 7
vedrørende belysning, der juste-
rer lidt på definition af el til be-
lysning, så forbruget henføres til
De Samvirkende Køb-
mænd
Der henvises til kommentaren til
Vin og Spiritus Organisationen i
Danmark.
Det Økologiske Råd
Side 8 af 34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419306_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DI
den, der bruger elektriciteten og
ikke som tidligere af den, der
forbruger lyset. Det Økologiske
Råd tilslutter sig, for at undgå
skattetænkning, at der i forlæn-
gelse heraf sker en ændring af
reglerne, så der ikke sker tilba-
geførsel af afgifter til virksom-
heder, der står for belysning af
f.eks. boligarealer og kontorfæl-
lesskaber mv., med mindre slut-
brugerne selv ville have ret til
en tilbageførsel af elafgifter.
Det er fornuftigt i § 12 at åbne
op for en indirekte opgørelse af
gasforbruget i forbindelse med
kogegas for 3 årige perioder. De
samfundsøkonomiske omkost-
ninger i forbindelse med aflæs-
ning af målere skal ses i sam-
menhæng med de yderst be-
grænsede forbrugsstørrelser.
Afslutningsvist er det glædeligt,
at beslutningen fra 2011 om
nedsættelse af grænserne for
måling af NOx udledninger fra
stempelmotorer og turbiner fra
30 MW til 10 MW nu omsider
omsættes til en køreplan med
start fra 1. januar 2015 og frem-
over, jf. § 34.
DI kan tilslutte sig DI Fødeva-
rers høringssvar i sagen.
Der henvises til kommentaren til
Vin og Spiritus Organisationen i
Danmark.
Der henvises til kommentaren til
Vin og Spiritus Organisationen i
Danmark.
DI (DI Fødevarer)
DI Fødevarer vil gerne benytte
anledningen til at sætte fokus på
en problemstilling, som lovud-
kastet, herunder forslaget om
afskaffelse af banderoler på spi-
ritus, beklageligvis ikke adresse-
rer.
Side 9 af 34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419306_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Det bemærkes, at virksomhe-
der, der producerer flydende
kosttilskud, som indeholder al-
kohol, i 2013 fik besked fra
SKAT om, at tidligere praksis
var ændret, således at kosttil-
skuddene fremover er omfattet
af toldtarifpositioner for øl, vin
og spiritus og dermed afgifts-
pligtige i henhold til øl- og spiri-
tusafgiftsloven. Det skal særligt
bemærkes, at lægemidler ikke er
omfattet afgiften, og det betyder
derfor i praksis en konkurrence-
forvridning i forhold til kosttil-
skud.
Derudover gøres der opmærk-
som på, at for producenterne af
kosttilskud er afgiften en ekstra
omkostning. Dertil kommer, at
emballage skal laves om, da al-
koholprocenter skal anføres et
iøjnefaldende sted (jf. bekendt-
gørelse om mærkning m.v. af
fødevarer). Derudover medfø-
rer ændringen administrative
byrder.
Som eksempel på størrelsen af
de byrder, praksisændringen
medfører, kan DI Fødevarer
oplyse, at en konkret virksom-
hed forventer, at byrderne
kommer til at udgøre et sted
mellem 250.000-300.000 kr. pr.
år. Dertil kommer udgifter til
specielle etiketter og labels samt
oplagring separat fra anden vin-
og alkoholholdige kosttilskud til
andre EU-markeder. Alle disse
udgifter ligger udover selve af-
giften.
Kosttilskud bliver tariferet som et
alkoholprodukt jf. EU's nomen-
klatur.
Kosttilskud med et indhold af al-
kohol er således afgiftspligtige
som alkoholprodukter, uanset at
produkterne er registreret til mar-
kedsføring i Danmark og opfylder
EU’s fælles definition af kosttil-
skud.
Det er derfor ikke muligt at opnå
bevilling til fritagelse af alkohol til
brug i fremstillingen af de pågæl-
dende kosttilskud, da kosttilskud-
det i sig selv er afgiftspligtigt, med
mindre det er godkendt som læ-
gemiddel og dermed EU-retligt
opnår en anden tarife-
ring/varekode.
Skatteministeriet har undersøgt,
hvordan kosttilskud bliver be-
handlet i afgiftsmæssig henseende
i en række EU-lande, herunder
Finland, Sverige og Irland, som
DI har oplyst skulle fritage kosttil-
skud, der indeholder alkohol for
afgift. Tilbagemeldingen fra lan-
dene har været entydig – de på-
gældende produkter er omfattet af
afgift, medmindre de er godkendt
som lægemidler. Efter det oplyste
har Finland tilsyneladende en me-
re lempelig praksis for godkendel-
se af kosttilskud som lægemidler.
Skatteministeriet ser derfor ingen
mulighed for at fritage kosttilskud,
som er omfattet af det afgiftsplig-
tige vareområde i forhold til EU-
reglerne og den danske afgiftslov-
Side 10 af 34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419306_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
I DI Fødevarer estimeres det
samlede årlige provenu fra spiri-
tusafgiften på kosttilskud til at
være ca. 1 mio. kr. I den sam-
menhæng skal det nævnes, at
flere af de berørte virksomheder
forventes at trække produkterne
ud af det danske marked, hvis
afgiften opkræves. Afgiften kan
derfor i sidste ende resultere i et
reelt indtægtstab for staten.
DI Fødevarer gør opmærksom
på, at erfaringer fra lande som
Finland, Sverige og Irland viser,
at tilsvarende afgifter ikke op-
kræves for kosttilskudsproduk-
ter. I Finland er der direkte ind-
ført en undtagelsesbestemmelse,
der anerkender, at spiritus- og
vinafgifter ikke er tiltænkt kost-
tilskud. I det svenske tilfælde er
kosttilskud ikke formelt undta-
get afgiften, men oplysninger
fra brancheorganisationen
Svensk Egenvård fremhæver, at
afgiften ikke opkræves hos virk-
somhederne.
DI Fødevarer mener, at SKATs
praksisændring således har be-
tydet, at de danske producenters
konkurrenceevne er blevet
svækket. Konkurrenceforvrid-
ning er skabt i forhold til vores
nabolande og i forhold til læ-
gemidler med samme alkohol-
indhold, som er afgiftsfritaget.
På baggrund af ovenstående
skal DI Fødevarer opfordre til,
at spiritusafgiften på kosttilskud
fjernes - afskaffelse af kravet
givning, og det vurderes derfor
heller ikke at være muligt at indfø-
re en sådan fritagelse i dansk lov-
givning.
Side 11 af 34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419306_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
om banderoler er desværre ikke
tilstrækkeligt.
DTL
DTL støtter lovforslaget, og
skal samtidig opfordre Skatte-
ministeriet til at sikre en effektiv
håndhævelse og et større kon-
troltryk end det for nuværende
ganske lave kontroltryk. Hø-
ringssvaret indeholder konkrete
forslag til øget kontrol.
Energistyrelsen har ikke be-
mærkninger til indholdet i det
fremsendte udkast til ændring af
lov om afgift af naturgas og by-
gas.
Erhvervsstyrelsen – Team Ef-
fektiv Regulering mener, at lov-
forslaget medfører administrati-
ve lettelser for erhvervslivet.
De administrative lettelser be-
står for det første i, at bandero-
lekravet ophæves. Dette bety-
der, at de omfattede virksom-
heder fremover slipper for det
administrative tidsforbrug for-
bundet med udpakning af pro-
dukter, påsætning af banderoler,
fornyet emballering af produk-
tet samt udarbejdelse af bande-
roleregnskab. SKAT oplyser, at
der via SKAT årligt bestilles ca.
62 millioner banderoler, og at et
par hundrede virksomheder re-
gistreret efter spiritusafgiftslo-
ven vil blive fri for at bandero-
lere.
I forhold til selve påsætningen
af banderolerne afhænger tids-
forbruget af, om banderolerne
påsættes maskinelt eller manu-
Det bemærkes, at SKATs kontrol
er risiko- og væsentlighedsbaseret.
Energistyrelsen
Erhvervsstyrelsen –
Team Effektiv Regule-
ring
Side 12 af 34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419306_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
elt. SKAT oplyser, at ca. 80
procent af banderolerne i Dan-
mark påsættes maskinelt, hvor-
imod de sidste 20 procent på-
sættes manuelt. TER har taget
kontakt til branchen, der har
arbejdet med banderoler med
henblik på at estimere den ad-
ministrative besparelse. En virk-
somhed, der har påsat bandero-
ler manuelt, vurderer, at påsæt-
ningen pr. flaske tager ca. 15 se-
kunder. Den administrative let-
telse for virksomhederne ved
ikke længere at skulle påsætte
banderoler manuelt løber der-
med op i omkring 50. 000 timer
årligt på samfundsniveau. Tids-
besparelsen i relation til de ma-
skinelt påsatte banderoler er
svær at kvantificere, men er
mindre end besparelsen for-
bundet med de manuelle. Der-
udover oplyser branchen også,
at der er stor forskel i tidsbespa-
relsen fra produkttype til pro-
dukttype. I forhold til virksom-
hedernes tidsbesparelse ved ik-
ke længere at skulle
føre et banderoleregnskab samt
generel administration og regi-
strering er vurderingen, at der er
stor variation fra virksomhed til
virksomhed. På baggrund af
TER’s kontakt med branchen er
vurderingen, at den administra-
tive lettelse i denne forbindelse
vil være på et sted mellem et par
timer for mindre virksomheder
til omkring 50 timer for større
virksomheder for de ca. et par
hundrede virksomheder.
Side 13 af 34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419306_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Lettelse for varemodtagere
De administrative lettelser be-
står for det andet i, at varemod-
tagere, der vælger at eksportere
modtagne varer, og som derfor
kan få refunderet deres betaling
af de afgifter, som omtales i lo-
ven, fremadrettet fritages for
kravet om at udfylde en særlig
anmodningsblanket med oplys-
ninger om de enkelte salgstrans-
aktioner. I stedet vil virksomhe-
den fremover kunne nøjedes
med at anføre det samlede be-
løb, der ønskes godtgjort på den
almindelige ordinære angivelse,
som alligevel skal afgives via
TastSelv. Skatteministeriet har
oplyst, at ca. 3.300 virksomhe-
der vil blive berørt af ændrin-
gerne svarende til 4 – 5.000
anmodninger pr. år. Lægger
man til grund, at det vil tage ca.
en time for virksomheden at
udfylde en anmodning, og at
der udfyldes 5.000 af disse an-
modninger om året, vil der po-
tentielt kunne opnås en bespa-
relse på ca. 5.000 timer årligt på
samfundsniveau.
Lettelse vedrørende NOx-
målinger
De administrative lettelser be-
står for det tredje i, at mindre
virksomheder, der driver små
landbaserede anlæg, fritages for
pligten til at føre løbende
regnskab over NOx-målinger,
men kan vente med at opgøre
regnskabet til deres otte-årige
miljøgodkendelse udløber. Skat-
teministeriet har oplyst, at der
Side 14 af 34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419306_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
vil være mindre end 100 virk-
somheder, som berøres af den-
ne lettelse, hvorfor det må for-
modes, at den administrative
lettelse på samfundsniveau vil
være beskeden.
Lettelse for byggasselskaber
De administrative lettelser be-
står for det fjerde i, at byggas-
selskaber får mulighed for at
undlade at foretage gasmålinger
hos de enkelte kogekunder.
På landsplan vil der være tre
byggasselskaber, der berøres af
ændringerne. TER bemærker, at
der er tale om en frivillig ord-
ning.
Desuden indeholder forslaget
administrative lettelser for virk-
somheder, der er registreret ef-
ter merværdiafgiftsloven, og
som modtager belysning fra en
belysningsvirksomhed, og for
virksomheder der eksporterer
biocidholdige produkter. SKAT
oplyser, at antallet af omfattede
virksomheder i begge tilfælde er
meget begrænset.
Samlet set vurderer TER, at de
administrative lettelser med op-
hævelsen af banderolekravet
overstiger 10.000 timer årligt på
samfundsniveau.
TER vil derfor tage kontakt til
skatteministeriet med henblik
på at måle den administrative
lettelse.
FDM mv. mener, at der er en
problemstilling i forhold til
Det bemærkes, at ændringen i el-
afgiftsloven vedrørende adgangen
til godtgørelse for elafgift af elek-
tricitet til belysning ikke medfører
administrative lettelser for belys-
ningsvirksomhederne.
FDM (Falck Assistance
og SOS Dansk Auto-
Der skal ikke betales afgift af både
forsikringsselskabet og vejhjælps-
Side 15 af 34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419306_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
hjælp)
dobbeltbeskatning. Ingen af
forsikringsselskaberne har i dag
selv driften af vejhjælp og er-
hverver al vejhjælp fra
vejhjælpsselskaber og videresæl-
ger dette til deres kunder i for-
bindelse med salg af bilforsik-
ringer.
FDM mv. mener ikke, at der i
skadesforsikringsafgiftsloven er
taget højde for, at salget til for-
sikringsselskaber kan foretages i
form af salg af abonnementer til
forsikringsselskaber, som heref-
ter videresælger disse til deres
kunder. Da forsikringsselska-
berne ligeledes skal opkræve af-
gift på deres faktura til forbru-
geren, vil kunden komme til at
betale skadesforsikringsafgiften
to gange på leverancen af et
vejhjælpsabonnement.
FDM mv. nævner, at det vil gø-
re sig gældende i tilfælde af, at
forsikringsselskabet lader
vejhjælpen indgå som en inte-
greret del af deres bilforsik-
ringspræmie uden særskilt op-
krævning, da forsikringsselska-
berne er forpligtet til at opkræve
skadesforsikringsafgift af hele
præmien i henhold til skades-
forsikringsafgiftsloven.
Der gøres opmærksom på, at
vejhjælpsabonnementer ikke er
en traditionel forsikringsydelse,
og vejhjælpsselskaber har derfor
typisk ikke de underliggende IT-
systemer til at håndtere en op-
krævning af skadesafgiften
virksomheden i den beskrevne si-
tuation. Området for skadesfor-
sikringsafgiften er direkte forsik-
ringsvirksomhed. Når et forsik-
ringsselskab udbyder vejhjælp til
forsikringskunderne, men for at
kunne yde vejhjælpsdækningen
betaler et vederlag/præmie for at
kunne trække på et vejhjælpsfir-
mas ydelser, så skal vejhjælpsvirk-
somheden i disse situationer ikke
betale skadesforsikringsafgift her-
af.
Præmier, som betales af forsik-
ringsselskabet til vejhjælpsfirmaet,
er omfattet af afgiftsfritagelsen
vedrørende genforsikring efter lo-
ven § 4, stk. 5. Det er således hen-
sigten med skadesforsikringsafgift,
at præmien for en given forsikring
kun kan pålægges afgift én gang.
Bemærkningerne er taget til efter-
retning, hvorefter det i lovforsla-
get foreslås, at ikrafttrædelsestids-
punktet for denne lovændring i
stedet sker pr. 1. juli 2015. Dette
er for at imødekomme virksom-
hedernes ønske om, at der gives
Side 16 af 34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419306_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
modsat forsikringsselskaberne,
som netop har disse tilpassede
IT-systemer.
En udvidelse af skadesforsik-
ringsbegrebet vil derfor betyde
væsentlige IT-omkostninger for
vejhjælpsselskaberne, som
sammen med omkostningerne
til administration, forekommer
uforholdsmæssigt stor under
hensyntagen til størrelsen af den
samlede afgift, der skal indbeta-
les til SKAT.
FDM, Falck Assistance og SOS
Dansk Autohjælp gør opmærk-
som på, at en sådan udvikling af
IT-systemer vil være tidskræ-
vende, og det vil således ikke
være muligt at implementere
forud for den påtænkte ikraft-
træden 1. januar 2015.
Da forsikringsselskaber som
hovedregel ikke sælger vejhjælp
som et enkeltstående produkt
og i nogen tilfælde udelukkende
som en integreret del af bilfor-
sikringen, er vejhjælpsselskaber
ikke i direkte konkurrence med
forsikringsselskaberne, men be-
nytter forsikringsselskaberne
som en yderligere salgskanal for
deres produkter.
En række bilimportører, auto-
værksteder mv. sælger
vejhjælpsabonnementer som et
integreret biprodukt ved køb af
en bil eller værkstedsbesøg mv.,
og der opkræves i den forbin-
delse i dag ikke særskilt præmie
tid til at implementere de nødven-
dige IT-systemer til håndtering af
skadesforsikringsafgiften.
En manglende pålæggelse af ska-
desforsikringsafgift medfører som
anført i begrundelsen for forslaget
en konkurrenceforvridning i for-
hold til forsikringsselskaber, der
skal pålægge skadesforsikringsaf-
gift også af vejhjælp og lignende
assistanceydelser.
Det er tydeliggjort i lovforslaget,
at afgiften af skadesforsikringer,
der er en del af en anden ydelse,
skal afregnes i henhold til lovens §
3, stk. 2.
Side 17 af 34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419306_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
for vejhjælpsabonnementet.
Praktisk sker dette i dag ved, at
bilimportører mv. indgår en af-
tale med et vejhjælpsselskab om
at udføre de konkrete
vejhjælpsopgaver, hvor
vejhjælpsselskaberne fakturerer
pr. kørsel, som således ikke er
omfattet af skadesforsikringsaf-
giften. Når der inkluderes et
vejhjælpsabonnement i aftalen
med forbrugeren i forbindelse
med salget af en bil, ændrer
vejhjælpsydelsen således karak-
ter, og vejhjælpen bliver efter
FDM’s m.v. opfattelse på det
tidspunkt omfattet af skadesfor-
sikringsafgiftsloven i henhold til
lovforslaget.
FDM mv. gør opmærksom på,
at i henhold til skadesforsik-
ringsafgiftsloven § 3, stk. 2, vil
et vederlagsfrit vejhjælpsabon-
nement være afgiftspligtigt med
et afgiftsgrundlag baseret på en
pris som uafhængige parter ville
fastsætte.
FDM mv. gør opmærksom på,
at formålet med skadesforsik-
ringsafgiften var en afløsning af
stempelafgiften, der blev bereg-
net ved indgåelse af forsikrin-
ger. Den nye skadesforsikrings-
afgift skulle i stedet løbende be-
regnes af præmien på forsikrin-
ger med henblik på at skabe en
større mobilitet og konkurrence
mellem forsikringsselskaberne.
Vejhjælpsabonnementerne var
Skatterådet har ved afgørelsen
SKM2013.646.SR fastslået, at ord-
lyden i den nuværende § 14 skal
fortolkes indskrænkende. Det be-
tyder, at det med bestemmelsens
nuværende ordlyd ikke er tilstræk-
keligt, at forsikringstypen er listet i
bilag 7 til lov om finansiel virk-
somhed, idet denne, for at være
omfattet af skadesforsikringsafgif-
ten, også skal være leveret af et
forsikringsselskab.
SKAT er enig i, at forhandler-
ne/værkstederne med denne
fremgangsmåde påtager sig forsik-
ringsrisikoen, og dermed bliver
afgiftspligtig. Hvis der ikke op-
kræves nogen præmie, skal afgif-
ten beregnes af den pris, uaf-
hængige parter ville aftale for den
pågældende vejhjælpsaftale, jf. lo-
vens § 3, stk. 2.
Side 18 af 34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419306_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ikke omfattet af den tidligere
stempelafgift og i de generelle
bemærkninger til det oprindeli-
ge lovforslag fremgår det, at
hensigten med lovforslaget er at
modernisere afgiften vedrøren-
de skadesforsikringer og ikke en
udvidelse af opkrævningsgrun-
det. Det har således aldrig været
hensigten, at vejhjælpsabonne-
menter skulle omfattes af ska-
desforsikringsafgiften.
FDM mv. mener, at det vil være
en udvidelse af området for op-
krævning af skadesforsikrings-
afgift i forhold til den tidligere
stempelafgift – hvilket i hen-
hold til det oprindelige lov-
forslag ikke var hensigten.
Det har været hensigten med af-
giften, at den skulle pålægges
præmien på al skadesforsikring.
Vejhjælpsydelser/assistanceydelser
udgør skadesforsikring, jf. bilag 7
til lov om finansiel virksomhed,
forsikringsklasse 18. Virksomhe-
der, der kun leverer denne form
for ydelser og ikke andre typer
forsikringsydelser, er undtaget fra
de nærmere regler i lov om finan-
siel virksomhed, som gælder for
forsikringsselskaber. Ændringen
medfører, at disse virksomheder
også bliver afgiftspligtige.
Vejhjælpsydelser/assistanceydelser
bliver således generelt afgiftsplig-
tige, uanset om de leveres af et
egentligt forsikringsselskab eller af
en virksomhed, der ikke er et
egentligt forsikringsselskab omfat-
tet af reguleringen heraf i lov om
finansiel virksomhed.
FSR - danske revisorer
FSR bemærker, at lovforslaget
bl.a. indeholder afgørende æn-
dringer af elafgiftsloven, herun-
der af bestemmelserne, der de-
finerer forbrugskriteriet i elaf-
giftsloven. Det er FSRs opfat-
telse, at ændringerne til dels vil
være umulige at administrere og
endvidere at forarbejderne bør
præciseres af retssikkerheds-
mæssige hensyn.
Bestemmelserne om forbrugs-
kriteriet har afgørende betyd-
ning for, hvilken virksomhed,
der er berettiget til godtgørelse
Med ændringen får godtgørelses-
bestemmelsen i elafgiftsloven en
direktivkonform ordlyd samtidig
med, at den nuværende adgang til
godtgørelse for elektricitet, der
anvendes til belysning, fastholdes i
videst muligt omfang. Se kom-
mentaren til Dansk Energi.
Side 19 af 34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419306_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
af elafgiften. Bestemmelserne er
tidligere blevet ændret som føl-
ge af Højesterets praksis. Nu
foreslås det at føre bestemmel-
serne tilbage til den oprindelige
status og dermed igen ændre
definitionen af, hvilken virk-
somhed, der er berettiget til
godtgørelse.
For det første er det en konse-
kvens af de foreslåede ændrin-
ger, at belysningsvirksomheden
fremover skal være bekendt
med, om det er en godtgørel-
sesberettiget virksomhed, der
leveres belysning til, i hvilken
forbindelse sidstnævntes kon-
krete anvendelse af elektricite-
ten også får betydning.
Umiddelbart pålægges der med
lovforslaget en række admini-
strative byrder på belysnings-
virksomheden. Dette er i sig
selv uhensigtsmæssigt og må
frarådes. Yderligere – hvis be-
lysningsvirksomhederne af den
ene eller anden grund ikke ad-
ministrerer opkrævningerne i
overensstemmelse hermed, vil
forudsætningerne for de kon-
kurrencemæssige betragtninger,
som ligger bag både punktaf-
giftssystemet og godtgørelses-
mulighederne endvidere briste,
idet en virksomhed, der forbru-
ger belysning og i dag er beret-
tiget til godtgørelse, så risikerer
ikke at opnå likviditetslettelsen,
som godtgørelsesmuligheden el-
lers medfører.
Side 20 af 34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419306_0021.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR kan ikke bifalde de foreslå-
ede ændringer i deres nuværen-
de form. Det bemærkes, at en
imødegåelse af de beskrevne
skævvridninger bør ske i lovtek-
sten og ikke via en bemyndigel-
sesbestemmelse, som bemyndi-
ger skatteministeren til også at
fastsætte nærmere regler om
administrationen af godtgørel-
sesordningen.
I lovforslaget anføres det for
det andet, at ændringerne fore-
slås for at sikre overensstem-
melsen med EU-retten. Af rets-
sikkerhedsmæssige hensyn bør
det nærmere præciseres, hvori
lovgiver mener, at disse uover-
ensstemmelser består, samt om
det har konkrete konsekvenser
af enten bagudrettet eller frem-
adrettet karakter.
I den forbindelse bemærkes det,
at der ikke ses at være overens-
stemmelse mellem ikrafttrædel-
sesbestemmelserne i § 35 og
bemærkningerne hertil.
FSR gør opmærksom på, at der
er en række forskellige formule-
ringer, der skaber tvivl om,
hvornår varemodtager skal/kan
modregne afgiften for re-
eksporterede varer og anbefaler,
at hensigten med ændringen
præciseres i lovforslaget.
Grafisk Arbejdsgiverforening
(GA) har følgende bemærknin-
ger til forslaget om afskaffelse
af banderoler på spiritus:
Som anført i udkastet er bande-
Fejlhenvisningen er blevet rettet.
Formuleringerne er blevet rettet.
Grafisk Arbejdsgiver-
forening
Der henvises til kommentaren til
Vin og Spiritus Organisationen i
Danmark.
Side 21 af 34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419306_0022.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Haldor Topsøe
rolens primære funktion at være
synlig dokumentation for, at va-
ren er beskattet. En ophævelse
af banderoleringen vil efter
GA’s opfattelse medvirke til, at
salget af ikke beskattet spiritus
fra butikker og restaurationer vil
blive større, idet kunder og
konkurrenter herefter ikke på
samme lette måde som hidtil vil
kunne føre tilsyn.
GA skal i den forbindelse hen-
vise til den i Jyllands-Posten den
8.9.2014 bragte artikel ”Myn-
digheder i kamp mod udbredt
svindel i slikbranchen” om-
handlende Skat og Fødevaresty-
relsens 35 kontrolbesøg i slikbu-
tikker med heraf 45 indskærpel-
ser, 15 påbud og 7 bøder og be-
slaglæggelse af 32 tons slik.
De administrative og praktiske
udfordringer i forhold til kost-
tilskudsprodukter kunne lettes
ved at undtage sådanne fra kra-
vet om banderole, ligesom man
for produkter med lavt indhold
af alkohol og/eller for mindre
flasker kunne gøre undtagelser
til kravet.
Haldor Topsøe er positive over,
at Skatteministeriet arbejder på
at forenkle en række administra-
tive regler på afgiftsområdet og
dermed mindske de administra-
tive byrder på afgiftsområdet.
Det er Haldor Topsøes opfat-
telse, at lovforslagets § 18 vedr.
ændring af lov om energiafgift
af mineralolieprodukter mv. bør
udvides således, at der ikke skal
betales afgift af smøreolie, der
Forslaget falder uden for ram-
merne af dette lovforslag.
Side 22 af 34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419306_0023.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
HOFOR
anvendes i forbindelse med la-
boratorie test af katalysatorer og
som efterfølgende destrueres.
Haldor Topsøe har i deres hør-
ringssvar uddybet baggrunden
for deres forslag.
HOFOR konstaterer med glæ-
de, at loven skal træde i kraft 1.
januar 2015, hvilket stemmer
fint med HOFORs planer om
at kunne tilbyde fastpris til ko-
gegaskunder i 2015.
Det er meget vigtigt for HOF-
OR, at tidsfristen overholdes,
da de har igangsat de forbere-
dende projekter med systemæn-
dringer, kundeinformation,
håndtering af kundeønsker mv.
HOFOR gør opmærksom på, at
de fortsat finder det uheldigt, at
der uanset afregningsform skal
være monteret en gasmåler i
hver installation, hvilket inde-
bærer, at der fx hos nye kunder,
der ønsker fastpris, skal monte-
res en gasmåler, selv om den ik-
ke skal anvendes. Det giver
nogle udfordringer at forklare
dette på en god måde overfor
kunderne.
MAC Y AS håber på at kunne
opnå, at anvendelse af spiritus
banderoler ikke afskaffes som
foreslået.
Virksomheden har 18 års erfa-
ring med import og distribution
af spiritus. I den forbindelse har
de banderoleret alle de mange
flasker, der er sendt i omløb i
Danmark.
SKAT vil kunne behandle bygas-
selskabers ansøgninger om indi-
rekte opgørelse af gasafgift, når
loven er vedtaget og offentliggjort
i Lovtidende.
Krav til montering af gasmålere er
fastsat i lovgivningen under Kli-
ma, Energi- og Bygningsministeri-
et.
MAC Y AS
Der henvises til kommentaren til
Vin og Spiritus Organisationen i
Danmark.
Side 23 af 34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419306_0024.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Det er MAC Y ASs opfattelse,
at en afskaffelse af spiritusban-
deroler hverken vil betyde en
forenkling eller besparelse for så
vidt angår omkostninger til på-
sætning af banderoler o.l. Virk-
somheden skal i langt de fleste
tilfælde stadig kontrollere alle
flasker.
For så vidt angår kontrol, me-
ner MAC Y AS, at den langtfra
er unødvendig. Tværtimod ud-
fører virksomheder i branchen
en yderst nødvendig og sam-
fundsgavnlig kontrol og mærk-
ning, som besværliggør smugle-
ri, afgifts- og momssvindel.
Herudover bemærkes det, at er-
faringer fra afskaffelsen af vin-
banderoler viste, at vin flød
over grænsen og blev anvendt
kommercielt. Detailbranchen og
restaurationsbranchen har ingen
sikkerhed for, at der er betalt
afgifter og moms af de vine de
køber. Nogle føler sig fristet til
selv at hente vin og anvende
den i butik eller bar o.l.
MAC Y AS skriver, at SKAT i
dag har mulighed for, ved besøg
i detailbutikker eller barer o.l.,
omgående at se, om der er be-
talt afgifter og moms på en fla-
ske spiritus. Omgående kan im-
portøren kontaktes – og en evt.
sag kan hurtigt opklares. Denne
mulighed og kontrol vil blive
markant vanskeligere og der-
med skade statskassen.
Side 24 af 34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419306_0025.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
MAC Y AS bemærker, at
SKATs kontrol ved den dansk-
tyske grænse er meget begræn-
set, hvilket de dybt beklager.
Det koster rigtig mange afgifts-
kroner og moms for samfundet.
Og det koster arbejdspladser i
hele spiritusbranchen.
MAC Y AS forestiller sig, at
hvis spiritusbanderolerne fjer-
nes, vil den kommercielle brug
af smuglervarer fra grænsehand-
len, og det er jo at betegne som
smuglervarer, da der ikke beta-
les afgifter og moms stige mar-
kant. Og uden stor mulighed
for kontrol.
MAC Y AS mener ikke, at man
kan konkludere ud fra et givent
”brand”, at det er en bestemt
importør, der har stået for im-
porten og derfor er skyldig at
svare afgift og moms.
MAC Y AS mener derfor, at der
kan være andre, der også impor-
terer og distribuerer samme
”brands”, og at det gør, at kon-
trol og gennemskuelighed for-
svinder, såfremt der ikke forsat
er påsat en banderole med im-
portørens CVR nummer.
Motorhistorisk Samråd opfor-
drer til, at man tager hele vete-
rankøretøjsdelen af registre-
ringsafgiftsloven op til revision,
da den er både utidssvarende,
unødigt kompliceret, unødigt
ressourcekrævende for SKAT
og dertil ringe indtægtsgivende
for statskassen. Det er unødigt
Motorhistorisk Samråd
Forslaget falder uden for ram-
merne af dette lovforslag.
Side 25 af 34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419306_0026.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
svært for den enkelte borger, at
medvirke til bevarelsen af vores
fælles motorhistoriske kulturarv,
når lovgivningen unødigt fordy-
rer og overkomplicerer reglerne.
Motorhistorisk Samråd mener
ikke dette forslag medvirker til
en bedring af systemet, det kan
kun blive yderligere en forrin-
gelse.
Lovforslag § 24, stk. 4, handler
om refusion af afgift ved ek-
sport af historiske køretøjer æl-
dre end 35 år, og er derfor en af
de vigtigste paragrafer, når det
handler om muligheden for at
bevare den motorhistoriske kul-
turarv for eftertiden.
Som det fremgår af høringsma-
terialet, så ønsker man at tilføre
ordet "mindst" til lovteksten,
således at den endelige ordlyd af
afsnittet bliver "Er der for
samme køretøj udbetalt godtgø-
relse efter § 7 b, fastsættes afgif-
ten dog mindst til den udbetalte
godtgørelse".
I registreringsafgiftslovens § 7b
stk. 4 nr. 3, står der, at der ikke
kan godtgøres afgift for køretø-
jer, der er mere end 35 år gamle
regnet fra første registreringsda-
to. Det kan derfor af hørings-
materialet udledes, at der ønskes
mulighed for at genberegne af-
gift på tidligere eksporterede
køretøjer, og at den nye afgift i
så fald vil kunne sættes højere,
end de nul kroner, der tidligere
Den nuværende bestemmelse for-
hindrer et uheldigt incitament til
at eksportere biler og motorcykler
med høj samlerværdi i bilens 34.
år med høj godtgørelse og indføre
den igen som veterankøretøj med
lav afgift. Tilføjelsen af ordet
”mindst” var ment som en præci-
sering, men kan som anført i hø-
ringssvaret i visse tilfælde medføre
en afgiftsstigning. Henset hertil er
ændringen medtaget i det fremsat-
te lovforslag.
Side 26 af 34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419306_0027.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
er givet i godtgørelse ved ek-
sport.
Overordnet finder Motorhisto-
risk Samråd det urimeligt og
uforståeligt, at der ved eksport
ikke kan beregnes en godtgørel-
se for visse køretøjer alene ud
fra det parameter, at de er ældre
end 35 år. Bestemmelsen er
hindrende for varens frie bevæ-
gelighed og ligger samtidig be-
tydelige hindringer i vejen for
de virksomheder, der opererer
med international handel med
disse køretøjer.
Det er Motorhistorisk Samråds
holdning, at værdien bør være
den samme ved eksport som
ved import. I Motorhistorisk
Samråd er netop det forhold, at
der ikke udbetales afgiftsgodt-
gørelse ved eksport, et af de
områder, der er sværest at for-
stå. Motorhistorisk Samråd an-
fører, at der er en afgiftsmæssig
forståelse af, at veterankøretøjer
har en værdi, når de importeres,
men at ingen kan forklare,
hvorfor de ingen værdi har, når
de eksporteres. Det ligger i sa-
gens natur, at historiske køretø-
jer er samlerobjekter, og at de
derfor handles på tværs af lan-
degrænser. Motorhistorisk Sam-
råd stiller sig komplet uforstå-
ende overfor, hvorfor de ofte
anseelige afgifter, et sådan køre-
tøj pålægges, ikke kan blive re-
funderet helt eller delvist ved
eksport, på lige vilkår med an-
dre køretøjer.
Side 27 af 34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419306_0028.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
I følge de tal, Motorhistorisk
Samråd har kunnet få oplyst af
SKAT, importeres der årligt ca.
700 køretøjer ældre end 35 år.
SKAT og Danmarks Statistik
har ikke tal for den samlede af-
giftsværdi på importen af vete-
rankøretøjer, men på baggrund
af de sager, Motorhistorisk
Samråd har indsigt i, er der tale
om et mindre beløb i sammen-
ligning med, at der importeres
40.000 nyere brugte køretøjer
om året. Det er Motorhistorisk
Samrådsoverbevisning, at der
ligger en meget stor besparelse
af SKATs ressourcer i at om-
lægge afgiftsbetalingen til en
fast enhedsafgift på samme må-
de som i Danmarks nabolande.
Det vil ifølge Motorhistorisk
Samråd også retfærdiggøre den
nul-godtgørelse, der opereres
med ved eksport.
Motorhistorisk Samråd finder
ordningen med en nul-
godtgørelse på køretøjer ældre
end 35 år for uforståelig og
uretfærdig. Motorhistorisk Sam-
råd finder derfor ikke nogen
rimelighed i, at der med det for-
slag, der er i høring, gives mu-
lighed for at opkræve ny afgift
på køretøjer, der tidligere er be-
talt afgift af, og hvor der ikke er
udbetalt godtgørelse ved ek-
sport.
Motorhistorisk Samråd mener,
at køretøjer ældre end 35 år skal
ansættes til samme værdi ved
import som ved eksport.
Forslaget falder uden for ram-
merne af dette lovforslag.
Side 28 af 34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419306_0029.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
PwC
PwC opfordrer til, at den høje
afgift på overskudsvarme fra
biogas nedsættes, så den svarer
til den relativt lave energiafgift
på biogassen. Overskudsvarme-
afgiften for varme fra biogas
bør nedsættes for både alminde-
lig overskudsvarme, overskuds-
varme fra eget industrielt kraft-
varmeanlæg samt ved afsætning
af overskudsvarme.
Alternativt opfordres til, at
Skatteministeriet præciserer, at
der ikke skal betales overskuds-
varmeafgift, når overskudsvar-
men er produceret pa biogas.
Biogas er i dag ikke et energiaf-
giftspligtigt energiprodukt, men
der indføres relativt lave energiaf-
gifter – svarende til EU´s mini-
mumsafgifter - på biogas fra og
med den 1. januar 2015 i henhold
til lov nr. 555 af 2. juni 2014. Sam-
tidig omfattes overskudsvarme fra
biogas af den gældende over-
skudsvarmeafgift, som imidlertid
er mange gange højere end de
kommende energiafgifter på bio-
gas. Det har ikke været hensigten.
Hovedprincippet bag overskuds-
varmafgifterne er, at overskuds-
varmeafgiften fastsættes på niveau
med energiafgiften på det energi-
produkt, som overskudsvarmen
hidrører fra. Forslaget om en tek-
nisk justering af gasafgiftsloven
imødekommes, således at det ind-
arbejdes i lovforslaget, at over-
skudsvarme fra biogas pålægges
overskudsvarmeafgift på et ni-
veau, som flugter med energiafgif-
ten på biogassen fra og med den
1. januar 2015.
SKAT
SKAT har haft en række lov-
tekniske bemærkninger til lov-
forslaget.
Skatteankestyrelsen har haft en
række lovtekniske bemærknin-
ger til lovforslaget.
Det er SRFs opfattelse, at en af-
skaffelse af kravet om bandero-
lering vil føre til øget smugleri
af spiritus samt større afgifts-
og momssvindel.
De lovtekniske bemærkninger er i
videst muligt omfang indarbejdet i
det endelige lovforslag.
De lovtekniske bemærkninger er i
videst muligt omfang indarbejdet i
det endelige lovforslag.
Der henvises til kommentaren til
Vin og Spiritus Organisationen i
Danmark.
Skatteankestyrelsen
SRF Skattefaglig For-
ening
Side 29 af 34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419306_0030.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
SRF lægger vægt på, at bortfald
af kravet om banderolering vil
gøre det vanskeligere for SKAT
ved en fysisk kontrol at konsta-
tere, om der er betalt afgifter og
moms på spiritus.
SRF finder det væsentligt til
dette at bemærke, at det direkte
af lovforslagets side 19 under
punkt. 2.1., næstsidste afsnit,
klart fremgår, at ”Banderolens
primære funktion er derfor i dag
alene synlig dokumentation for,
at varen er beskattet”. Det er så-
ledes klart og tydeligt, at bande-
rolen er nødvendig for at gen-
nemføre fysisk kontrol af så-
danne varer.
SRF finder derfor, at forslaget
om bortfald af kravet om ban-
derolering af spiritusbaserede
varer tillige vil have den uheldi-
ge konsekvens, at et af SKATs
kontrolværktøjer bortfalder,
uden at der samtidig gives
SKAT andre muligheder for at
foretage tilsvarende kontroller i
fremtiden.
Tobaksindustrien har ingen
bemærkninger til de forslag,
som vedrører tobak, det vil sige
§§ 10, 19 og 28. For en god or-
dens skyld henledes opmærk-
somheden på, at den begrundel-
se, som anføres for at stramme
kravene for kvartalsvis indbe-
retning for al tobak, nemlig af-
giftsdirektivets § 8, efter vores
læsning af direktivet alene ved-
rører cigaretter.
Tobaksindustrien
Som det fremgår af bemærknin-
gerne til den foreslåede bestem-
melse i § 28, nr. 3, er formålet
med forslaget at muliggøre
SKATs adgang til at indhente op-
lysninger med henblik på at opfyl-
de den oplysningspligt, som følger
af Rådets direktiv 2011/64/EU af
21. juni 2011.
Danmarks oplysningspligt omfat-
ter imidlertid ikke alene oplysnin-
ger om virksomheders indkøb og
Side 30 af 34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419306_0031.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Vin og Spiritus Organi-
sationen i Danmark
Afslutningsvis har Tobaksindu-
strien noteret sig, at det i be-
mærkningerne til ændringen i §
19 (momsfritagelse) er anført, at
der ikke er tale om materielle
ændringer – men alene sprogli-
ge tilpasning til begrebsanven-
delsen i toldlovgivningen.
VSOD er generelt positive over
for regelforenklinger og tiltag,
der kan lette de administrative
byrder for virksomhederne.
Men VSOD er bekymrede for,
at en afskaffelse af banderolerne
vil åbne en ladeport for illegal
import og videresalg af spiritus i
Danmark.
Derfor er VSOD af den opfat-
telse, at en afskaffelse af bande-
rolerne forudsætter, at det går
hånd-i-hånd med afgiftslettelser
på spiritus, øget kontrol med il-
legal handel samt højere bøder.
VSOD bemærker, at som en
konsekvens af det høje danske
afgiftsniveau foregår der i dag
en betydelig illegal import og
videresalg med afgiftsbelagte
varer som spiritus, vin, øl, og
slik. Ligesom med slik og cho-
kolade er det umuligt for den
enkelte kunde at se på en flaske
spiritus, om den er indført ille-
galt, hvis der ingen banderole er
på. Bekymringen omkring øget
illegal handel understøttes af
SKAT’s fangster af illegalt im-
porteret slik, der bl.a. er blevet
afsløret i Jyllands-Posten på det
seneste.
evt. videresalg af cigaretter, men
varer på tobaksafgiftsområdet i al
almindelighed. Dette vil blive
præciseret i lovforslaget.
Formålet med en afskaffelse af
banderolering er at fjerne de ad-
ministrative byrder for erhvervsli-
vet. Ved at fjerne banderolerne på
spiritus styrkes de danske virk-
somheders konkurrenceevne, idet
det bliver lettere at drive virksom-
hed i Danmark på spiritusområ-
det.
SKATs kontrol er risiko- og væ-
sentlighedsbaseret.
I dag skal alle virksomheder kun-
ne fremlægge fakturaer på deres
varekøb, herunder køb af spiritus.
SKAT vil derfor som led i sin
kontrol kunne følge transaktion-
sporet, ligesom man gør for alle
andre varer. I et vist omfang vil
flaskestørrelser, som normalt ikke
er på det danske marked, f.eks. 1
liters flasker eller udenlandsk ba-
getiket og lign. indgå i kontrollen.
Det er sådan i dag, at langt de fle-
ste varer, der er afgiftsbelagt,
hverken skal have påsat bandero-
ler eller andre afgiftsmærker. Det
gælder både chokolade- og suk-
kervarer, øl og vin.
En ophævelse af banderolerne
sidestiller spiritus med vin, som
heller ikke skal have påsat bande-
Side 31 af 34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419306_0032.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Desværre pågriber SKAT ofte
de samme svindelvirksomheder
flere gange. Med forslaget vil
SKAT miste et kontrolredskab,
ligesom kunderne uforvarende
risikerer at købe illegale varer.
Illegal handel betyder, at stats-
kassen går glip af moms- og af-
giftsprovenu, mens regningen i
sidste ende havner hos skatte-
borgerne. Desuden er illegal
handel undergravende i forhold
til virksomhedernes og borger-
nes retfærdighedssans, ligesom
det er vanskeligt for lovlydige
danske detailbutikker at klare
sig i konkurrencen med det ille-
gale salg. Dertil kommer, at af-
giftsforskellene nødvendiggør
en omkostningsfuld kontrolind-
sats fra skattemyndighedernes
side.
VSOD henleder opmærksom-
heden på, at ifølge analyser fra
Dansk Erhverv går den danske
statskasse allerede i dag glip af
op i mod 1 mia. kr. årligt som
følge af illegal handel med ny-
delsesmidler. Desuden viser
Dansk Erhvervs analyser, at
hver 6. dansker har kendskab til
steder, der sælger illegalt indfør-
te nydelsesmidler som bl.a. øl,
sodavand, vin, spiritus og slik.
Hver 10. danske husstand angi-
ver desuden, at de selv har købt
illegalt indførte nydelsesmidler
inden for et halvt år i 2014. Ni-
veauet for danske hustande, der
har købt illegalt indførte varer,
lader derfor til som minimum at
være uændret siden 2011.
roler. Banderolerne på vin blev
fjernet i 2001, hvilket ikke vurde-
res at have givet anledning til pro-
blemer.
Det vurderes ikke nødvendigt
med en værnsregel om, at 64 mio.
spiritusflasker skal banderoleres,
for at finde frem til de ulovlige va-
rer.
Det bemærkes, at spiritusafgiften
gennem årene er blevet nedsat be-
tragteligt, senest blev satsen ned-
sat den 1. oktober 2003 fra 273 kr.
til 150 kr.
Side 32 af 34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419306_0033.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Derudover bemærker VSOD, at
såvel illegal handel som grænse-
handel drives af forskelle i af-
gifts- og momsniveauer i for-
hold til nabolandene. De høje
danske afgifts- og momssatser
skaber derfor et kraftigt incita-
ment til illegal handel i Dan-
mark, fordi prisforskellen mel-
lem de legale og illegale varer er
markant. Den danske spiritusaf-
gift er i dag 62 procent højere
end den tyske og skaber et kraf-
tigt incitament til illegal import
og videresalg. Godt 14 pct. af
danskerne synes ifølge Dansk
Erhvervs undersøgelse, at det er
i orden at købe illegalt indførte
varer, fordi afgifterne er for hø-
je i Danmark. Hvis man køber
en flaske spiritus til 130 kr. i
Danmark, udgør moms og af-
gifter mere end halvdelen af va-
rens salgspris. Køber man en
flaske spiritus i detailhandlen til
75 kr., udgør moms og afgifter
74 pct. af salgsprisen.
VSOD mener, at det mest ef-
fektive redskab til at reducere
illegal handel er at gribe fat om
nældens rod og sænke afgifter-
ne, så afgiftsniveauet i Danmark
ikke adskiller sig væsentligt fra
vore nabolande. Dermed vil in-
citamentet til illegal handel blive
udvandet. Banderolerne er en
administrativ byrde, men den il-
legale handel er en endnu større
trussel. Derfor bør en afskaffel-
se af banderolerne på spiritus gå
hånd-i-hånd med en sænkelse af
Der er ikke tal fra branchen, som
viser, at grænsehandlen med spiri-
tus er stigende.
Alkoholsodavand, som især er
populære i grænsehandlen, er om-
fattet af pantordningen, og mang-
lende pantmærke vil derfor endvi-
dere være et parameter, som vil
indgå i SKATs risikoudvælgelse,
ligesom evt. anmeldelser om ure-
gelmæssigheder f.eks. fra bran-
chen vil.
Derudover gælder det også for
bl.a. RTD-produkters vedkom-
mende (Ready-To-Drink), at kon-
trollen stadig vil kunne basere sig
på produkternes pantmærke, og
for øvrige spiritusprodukter sker
salget i grænsehandlen i høj grad i
1 liters flasker, hvor salget i DK
sker i 0, 7 liters flasker, hvilket
kontrolmæssigt letter identifikati-
onen af salg af evt. indsmuglede
varer.
Herudover har de mest solgte
mærker på det danske marked ty-
pisk også en dansk bagetiket, der
påsættes af hovedimportøren.
Evt. indsmuglede varer/illegal
handel vil således efter omstæn-
dighederne kunne udskilles fra øv-
rige spiritusholdige varer.
Side 33 af 34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419306_0034.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
den tårnhøje danske spiritusaf-
gift.
De lave bødestørrelser på hen-
holdsvis kr. 5.000 første gang,
kr. 10.00 anden gang og kr.
12.500 tredje gang en virksom-
hed gribes i at føre illegale varer,
står på ingen mål med den po-
tentielle gevinst, der er ved at
snyde og fjerner dermed ikke
incitamentet til at snyde for
dem, der ønsker at omgå loven.
Bødestørrelserne for at omgå
det danske moms og afgiftssy-
stem bør derfor forhøjes mar-
kant.
Der findes på baggrund af oven-
stående ikke grundlag for at øge
bødestørrelsen på illegal handel.
Side 34 af 34