Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
L 61 Bilag 5
Offentligt
Ændringsforslag
til
Forslag til
lov om ændring af udlændingeloven, integrationsloven og lov om Det Centrale Personregister
(Reform af international rekruttering m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Henrik Dam Kristensen)]:
Af
beskæftigelsesministeren:
Til § 1
1)
I den under
nr. 8
foreslåede ændring af
§ 9 a, stk. 2,
affattes
nr. 11
således:
”11) hvis forretningsplan med henblik på at drive selvstændig erhvervsvirksomhed er positivt vurderet af et
ekspertpanel nedsat af Erhvervs- og Vækstministeriet, og som er omfattet af en kvote, jf. stk. 15,”
[Teknisk og sproglig ændring]
2)
I den under
nr. 19
foreslåede ændring af
§ 9 a
ændres i
stk. 16, 2. pkt.,
”springboardet” til:
”ekspertpanelet”.
[Sproglig ændring]
3)
Nr. 21
affattes således:
”21.
§ 9 h, stk. 1, nr. 1-9 og 11-14,
ophæves.
Nr. 10 og 15 bliver herefter nr. 1 og 2.”
[Teknisk ændring]
4)
Efter nr. 22 indsættes som nyt nummer:
”01.
§ 9 h, stk. 1, nr. 16,
ophæves.
Nr. 17 bliver herefter nr. 3.”
[Teknisk ændring]
5)
Efter nr. 38 indsættes som nye numre:
”02. I
§ 9 i, stk. 6,
der bliver stk. 8, ændres ”stk. 4” til: ”stk. 6”.
03.
I
§ 9 i, stk. 7,
der bliver stk. 9, ændres ”stk. 6” til: ”stk. 8”.”
[Konsekvensrettelser]
6)
Nr. 45
affattes således:
”45. I
§ 17, stk. 5,
ændres ”§ 9 a, stk. 2, nr. 4” til: ”§ 9 a, stk. 2, nr. 4 og 13, § 9 i, stk. 1, hvis udlændingen er
meddelt opholdstilladelse med henblik på at følge fællesuddannelsen Erasmus Mundus, Erasmus+ eller
Nordic Master, § 9 i, stk. 2, og § 9 m, stk. 1, hvis udlændingen har familiemæssig tilknytning til en
udlænding med opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 13”.”
[Uddybning]
Til § 2
7)
Efter nr. 3 indsættes som nye numre:
”01. I
§ 4, stk. 3, 2. pkt.,
ændres ”nr. 1-7" til: ”nr. 1-8”.
02.
To steder i
§ 4, stk. 3, 3. pkt.,
ændres ”nr. 8” til: ”nr. 9”.
03.
I
§ 24 f
ændres ”nr. 1-3 eller 5" til: ”nr. 1-4 eller 6”.
04.
I
§ 24 g, stk. 1, 1. pkt.,
ændres ”nr. 1, 7 og 8” til: ”nr. 1, 8 og 9”.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
[Konsekvensrettelser]
Til § 4
8)
I § 4 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
”Stk.
3.
§ 1, nr. 7, 8, 12, 13, 16, 18, 29, 36, 37, 39, 40, 41, 45, 49, 62, 66 og 67, finder ikke anvendelse for
udlændinge, der inden lovens ikrafttræden har indgivet ansøgning om opholdstilladelse. For disse
udlændinge finder de hidtil gældende regler anvendelse, jf. dog stk. 4-7.”
Stk. 3-6 bliver herefter stk. 4-7.
[Teknisk præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Af lovtekniske grunde foreslås den foreslåede bestemmelse i § 9 a, stk. 2, nr. 11, jf. lovforslagets § 1, nr. 8,
nyaffattet. Herved foreslås ordet ”springboard” bl.a. ændret til ”ekspertpanel”.
Til nr. 2
Af lovtekniske grunde foreslås ordet ”springboardet” ændret til ”ekspertpanelet”.
Til nr. 3
Der er tale om et teknisk ændringsforslag.
Til nr. 4
Der er tale om et teknisk ændringsforslag.
Til nr. 5
Der er tale om konsekvensrettelser som følge af, at der med lovforslagets § 1, nr. 35 og 38, indsættes to nye
stykker i udlændingelovens § 9 i.
Til nr. 6
Med den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 13, jf. lovforslagets § 1, nr. 10, kan der
meddeles opholdstilladelse til en udlænding, der har indgået aftale eller fået tilbud om ansættelse i en
virksomhed, som er certificeret, hvis udlændingen er tilbudt ansættelse som oplistet i de foreslåede
bestemmelser i § 9 a, stk. 2, nr. 13, litra a-d.
Medfølgende familie til udlændinge med opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse i § 9 a, stk. 2,
nr. 13, kan meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 m, stk. 1.
Udlændinge med opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse i § 9 a, stk. 2, nr. 13, undtages fra
bortfaldsreglerne, jf. herved den foreslåede ændring af udlændingelovens § 17, stk. 5, jf. lovforslagets § 45.
Forslaget indebærer, at medfølgende familie til udlændinge med opholdstilladelse efter den foreslåede
bestemmelse i § 9 a, stk. 2, nr. 13, ligeledes undtages fra bortfaldsreglerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Til nr. 7
Der er tale om konsekvensrettelser som følge af, at der med lovforslagets § 2, nr. 1, indsættes et nyt nummer
i integrationslovens § 2, stk. 4.
Til nr. 8
Med forslaget præciseres det, at lovforslagets § 1, nr. nr. 7, 8, 12, 13, 16, 18, 29, 36, 37, 39, 40, 41, 45, 49,
62, 66 og 67, ikke finder anvendelse for udlændinge, der inden lovens ikrafttræden har indgivet ansøgning
om opholdstilladelse. For disse udlændinge finder de hidtil gældende regler anvendelse, jf. dog lovforslagets
§ 4, stk. 3-6, der bliver stk. 4-7.
Forslaget indebærer, at ansøgninger om opholdstilladelse på grundlag af beskæftigelse, der er indgivet inden
den 1. januar 2015, behandles efter de hidtil gældende regler, jf. udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 1, 4 og 6,
mens ansøgninger indgivet fra og med den 1. januar 2015 skal behandles efter de foreslåede nye regler om
beskæftigelse, jf. den foreslåede ændring af § 9 a, stk. 2, nr. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 7, og de foreslåede
bestemmelser i udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 4-11 og 13. Det bemærkes, at udlændingelovens § 9 a, stk.
2, nr. 2, 3 og nr. 5 (der bliver nr. 12) videreføres uændret. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 7, 8, 12, 16
og 18.
Endvidere indebærer forslaget, at det er reglerne om indgivelse af ansøgning, der er gældende på
ansøgningstidspunktet, der skal lægges til grund ved afgørelse af, om en udlænding kan indgive ansøgning
om opholdstilladelse. Hvis ansøgningen er indgivet inden den 1. januar 2015, skal ansøgningen således
vurderes efter de hidtil gældende regler om indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse. Der henvises til
lovforslagets § 1, nr. 13, 36, 37, 39, 40 og 49.
Forslaget indebærer ligeledes, at det som udgangspunkt er reglerne om afvisning pga. manglende
gebyrbetaling på ansøgningstidspunktet, der skal lægges til grund ved afgørelse af, om en ansøgning skal
afvises. Dog finder den foreslåede bestemmelse i § 9 h, stk. 8, 1.-3. pkt., jf. lovforslagets § 4, stk. 4, der
bliver stk. 5, anvendelse for afgørelser truffet efter lovens ikrafttræden, dvs. også selvom ansøgningen er
indgivet inden den 1. januar 2015. Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 29.
Tilsvarende indebærer forslaget, at ansøgninger om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 m, stk. 1,
som medfølgende familie til en arbejdstager med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 1,
skal behandles efter de hidtil gældende regler, hvis ansøgningerne er indgivet inden den 1. januar 2015. Der
henvises til lovforslagets § 1, nr. 41.
Forslaget indebærer også, at den foreslåede ændring af udlændingelovens § 17, stk. 5, jf. lovforslagets § 1,
nr. 45, ikke finder anvendelse på udlændinge, der inden 1. januar 2015 har indgivet ansøgning om
opholdstilladelse. Dog finder den ændrede bestemmelse i § 17, stk. 5, jf. herved lovforslagets § 4, stk. 6, der
bliver stk. 7, anvendelse på afgørelser truffet efter lovens ikrafttræden for så vidt angår udlændinge, der
inden lovens ikrafttræden har søgt om opholdstilladelse eller forlængelse af opholdstilladelse med henblik på
at forske på et universitet eller en virksomhed i Danmark eller med henblik på at følge en fællesuddannelse.
Tilsvarende indebærer forslaget, at ansøgninger om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 47, stk. 1, der
er indgivet inden den 1. januar 2015, behandles efter de hidtil gældende regler, mens ansøgninger indgivet
fra og med den 1. januar 2015 skal behandles efter den foreslåede bestemmelse i § 47, stk. 1. Der henvises til
lovforslagets § 1, nr. 62.
Endelig indebærer forslaget, at klager over Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings afgørelser truffet
efter de hidtil gældende regler, ligeledes skal behandles efter de hidtil gældende regler. Der henvises til
lovforslagets § 1, nr. 66 og 67.