Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
L 61 Bilag 1
Offentligt
1419650_0001.png
LIGESTILLLINGSNOTAT
OM LOVFORSLAG
13. oktober 2014
Reform af international rekruttering m.v.
J.nr.
REK/PSV
Myndighed/Afsender
Lovens ikrafttrædelsesdato
Kontaktperson
Telefon
E-mail
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
1. januar 2015
Marianne Ulrik Mertens
72142410
[email protected]
Baggrund for loven
Den 26. juni 2014 indgik regeringen ”Aftale om en reform af international rekrutte-
ring, Lettere adgang til højtkvalificeret arbejdskraft”, med forligspartierne bag afta-
len om en jobplan samt Socialistisk Folkeparti.
Med aftalen ønsker aftalepartierne at styrke virksomhedernes konkurrencevilkår og
dermed fundamentet for at skabe vækst og velfærd i Danmark.
Det er samtidig afgørende for aftalepartierne, at der ikke hentes udlændinge ind på
områder, hvor der i forvejen er høj ledighed. Udenlandsk arbejdskraft skal under-
støtte de dele af det danske arbejdsmarked, hvor virksomhederne mangler arbejds-
kraft.
Lovforslagets formål
Lovforslaget har bl.a. til formål at sikre virksomhederne lettere og hurtigere rekrut-
tering af international arbejdskraft.
Lovforslaget skal endvidere styrke indsatsen for at fastholde internationale stude-
rende, der studerer i Danmark, og som udgør en potentiel værdifuld arbejdskraft for
danske virksomheder samt forenkle og smidiggøre reglerne for internationale stu-
derende.
Endelig har det til formål at målrette de opholdsordninger, som har vist sig ikke at
fungere efter hensigten samt at styrke og effektivisere kontrollen med, om virk-
somheder beskæftiger tredjelandsstatsborgere efter danske regler.
Den primære målgruppe for lovforslaget
Den primære målgruppe for lovforslaget er den enkelte tredjelandsborger, som øn-
sker at komme til Danmark, eller som allerede er i landet på baggrund af beskæfti-
gelse eller studier.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Derudover er virksomheder i Danmark, som ønsker at rekruttere højtkvalificeret
arbejdskraft fra tredjelandene, en del af den primære målgruppe, ligesom universi-
teter og andre uddannelsesinstitutioner, som modtager højtkvalificeret arbejdskraft
eller studerende fra tredjelande, også en del af den primære målgruppe.
Lovforslaget forventes ikke at ændre på den kønsmæssige sammensætning af tred-
jelandsborgere, som ønsker at komme til Danmark eller allerede er i landet på bag-
grund af beskæftigelse eller studier. Der er med lovforslaget ikke ændret i mandli-
ge og kvindelige tredjelandsstatsborgeres lige muligheder for at søge om opholds-
tilladelse i Danmark.
De sekundære målgrupper for lovforslaget
Der findes en lang række interessenter i den sekundære målgruppe, herunder en
lang række myndigheder bl.a. Politiet, SKAT, a-kasserne, og Udenrigsministeriet,
som både gennem konkrete initiativer og indirekte gennem samarbejdsrelationer
med STAR påvirkes af lovforslaget.
Derudover er der en række organisationer og netværk, som lovforslaget ikke direk-
te henvender sig til, men som det alligevel vil få betydning for, fx DI, DA, LO og
en lang række brancheorganisationer.
Samlet vurdering
Lovforslaget vurderes at være kønsneutralt og har ingen betydning for kvinders og
mænds lige muligheder for at søge om opholds- og eller arbejdstilladelse i Dan-
mark. Med lovforslaget ændres der endvidere ikke på den eksisterende balance
mellem kvinders og mænds vilkår.
Lovforslaget vurderes på den baggrund ikke at have nogen ligestillingsmæssige
konsekvenser.
2