Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 59 Bilag 6
Offentligt
1431313_0001.png
Forslag fra udvalget til den videre behandling af L59:
Fra L59 side 6:
§ 39.
Beskæftigelsesministeren kan etablere og drive andre
it-systemer, herunder landsdækkende it-systemer på områder
af særlig betydning for effektiviteten og dækningen af
it-understøttelsen af beskæftigelsesindsatsen i jobcentrene,
kommunerne og arbejdsløshedskasserne.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler
om indberetning og behandling af oplysninger til brug
for it-systemerne.
Tilføjelse til §39: ny stk. 2:
Beskæftigelsesministeren kan for så vidt angår it-systemer, der understøtter den kommunale sagsbehandling
og arbejdstilrettelæggelse i jobcentrene, kun etablere og drive minimumsløsninger.
Eksisterende stk. 2 ændres til stk. 3.
******************
******************
Fra side 23, bemærkninger:
2.4.1. Ansvar for it-understøttelse og statslige it-systemer på
beskæftigelsesområdet
2.4.1.1. Gældende ret
Efter den gældende lov om ansvaret for og styringen af
den aktive beskæftigelsesindsats er udgangspunktet, at kommunerne
har ansvaret for at it-understøtte sagsbehandlingen
i beskæftigelsesindsatsen.
For at sikre en sammenhængende national beskæftigelsespolitik
er det endvidere muligt at pålægge kommunerne at
bruge bestemte it-værktøjer.
For at sikre et sammenhængende nationalt beskæftigelsessystem,
uanset at den enkelte kommune har det fulde ansvar
for beskæftigelsesindsatsen, er der i de gældende regler fast-
sat regler om etablering og brug af følgende landsdækkende
it-systemer i statsligt regi:
– Jobnet.dk.
– Det fælles it-baserede datagrundlag.
– Jobindsats.dk.
– Det statistiske datavarehus.
– Andre it-systemer, herunder landsdækkende it-systemer
på områder af særlig betydning for effektiviteten og
dækningen af it-understøttelsen af beskæftigelsesindsatsen.
Det aktuelle systemlandskab og datastrømmene mellem itsystemerne
på beskæftigelsesområdet kan overordnet skitseres
således:
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har ansvaret
for udvikling, vedligeholdelse og drift af it-systemerne markeret
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431313_0002.png
med grå baggrund (Jobnet, Jobindsats, det fælles it-baserede
datagrundlag og det statistiske datavarehus) og enkelte
af ”Andre systemer”.
Tilføjelse til bemærkninger, 2.4.1.1 side 23., andet afsnit (nyt markeret med gult):
For at sikre en sammenhængende national beskæftigelsespolitik
er det endvidere muligt at pålægge kommunerne at
bruge bestemte it-værktøjer, dog kun minimumsløsninger for så vidt angår sagsbehandling og
arbejdstilrettelæggelse.
Tilføjelse til bemærkninger 2.4.1.1. (side 24), sidste afsnit (nyt markeret med gult):
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har ansvaret
for udvikling, vedligeholdelse og drift af it-systemerne markeret
med grå baggrund (Jobnet, Jobindsats, det fælles it-baserede
datagrundlag og det statistiske datavarehus) og enkelte
af ”Andre systemer”, herunder at sikre åbne snitflader mod kommunale løsninger for at sikre optimal
integration af sagsbehandling og arbejdstilrettelæggelse i kommunerne.
***
***
Fra lovforslag 59 bemærkning 2.4.1.1.4 Andre systemer, side 25:
2.4.1.1.4 Andre systemer
Efter reglerne i § 61 i den gældende lov om ansvaret for
og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats kan beskæftigelsesministeren
etablere og drive andre it-systemer,
herunder landsdækkende it-systemer, på områder af særlig
betydning for effektiviteten og dækningen af it-understøttelsen
af beskæftigelsesindsatsen i jobcentrene. I medfør af de gældende regler driver Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering
i dag bl.a. Jobcenter Planner og de borgerrettede
portaler Jobbing.dk, MitJobkompas.dk og Ijob.dk.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering stiller, jf. §
28 i bekendtgørelse om det fælles datagrundlag og statistiske
datavarehus, således et fælles system til selvbooking til
rådighed for jobcentrene, som de har pligt til at bruge og til
at understøtte, således at borgere via Min Side på Jobnet
selv kan booke samtaler og arrangementer i jobcentrene og
ombooke samtaler, som jobcentrene har indkaldt til.
Jobbing.dk og Mitjobkompas.dk er udviklet som opfølgning
på Langtidsledighedspakken (Aftalen ”Stærkere ud af
krisen – Bekæmpelse af langtidsledighed” fra maj 2010).
Ijob.dk er udviklet som opfølgning på Ungepakken (Aftalen
”En styrket indsats over for unge ledige” fra 2011).
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering er endvidere
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431313_0003.png
ved at udvikle en selvbetjeningsløsning, VITAS, til brug for
virksomhedernes ansøgning om oprettelse af løntilskudspladser,
virksomhedspraktikpladser m.v. VITAS udvikles
som opfølgning på kontanthjælpsreformen. Løsningen vil,
jf. bemyndigelsen i den gældende § 10 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, blive obligatorisk for jobcentrene og
virksomhederne. Løsningen vil blive udvidet til også at omfatte
virksomhedernes ansøgning om oprettelse af voksenlærlingepladser.
Der henvises til lovforslagets § 39 med tilhørende bemærkninger.
Tilføjelse til bemærkninger 2.4.1.1.4 (nyt markeret med gult):
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering stiller, jf. §
28 i bekendtgørelse om det fælles datagrundlag og statistiske
datavarehus, således et fælles system til selvbooking til
rådighed for jobcentrene. Kommunerne har pligt til at bruge dette eller en alternativ løsning med minimum
samme funktionalitet og til
at understøtte dette, således at borgere via Min Side på Jobnet
selv kan booke samtaler og arrangementer i jobcentrene og
ombooke samtaler, som jobcentrene har indkaldt til.
Tilføjelse til bemærkninger 2.4.1.1.4 fjerde afsnit (nyt markeret med gult):
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering er endvidere
ved at udvikle en selvbetjeningsløsning, VITAS, til brug for
virksomhedernes ansøgning om oprettelse af løntilskudspladser,
virksomhedspraktikpladser m.v. VITAS udvikles
som opfølgning på kontanthjælpsreformen. Løsningen vil,
jf. bemyndigelsen i den gældende § 10 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, blive en obligatorisk minimumsløsning for jobcentrene og
virksomhederne. Løsningen vil blive udvidet til også at omfatte
virksomhedernes ansøgning om oprettelse af voksenlærlingepladser.
*****
*****
Fra lovforslaget side 53, §39:
Den foreslåede
stk. 1
er med redaktionelle ændringer for
så vidt angår jobcentrene en indholdsmæssig videreførelse
af den gældende § 61, stk. 1, i styringsloven. Det foreslås
som noget nyt, at bestemmelsen også skal gælde for kommunerne
og arbejdsløshedskasserne.
Det foreslås således i
stk. 1,
at beskæftigelsesministeren
kan etablere og drive andre it-systemer, herunder landsdækkende
it-systemer på områder af særlig betydning for effektiviteten
og dækningen af it-understøttelsen af beskæftigelsesindsatsen
i jobcentrene, kommunerne og arbejdsløshedskasserne.
Den foreslåede
stk. 2
er med redaktionelle ændringer en
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431313_0004.png
indholdsmæssig videreførelse af den gældende § 61, stk. 2, i
styringsloven.
Det foreslås således i
stk.
3,
at beskæftigelsesministeren
fastsætter regler for indhentning og behandling af oplysninger
til brug for systemerne.
Udmøntningen af den foreslåede bemyndigelse vil ske efter
drøftelse med KL, kommunerne, Arbejdsløshedskassernes
Samvirke og arbejdsløshedskasserne, herunder i den
fællesoffentlige dialoggruppe om digitalisering på beskæftigelsesområdet,
jf. afsnit 2.4.2.2.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering stiller, jf. §
28 i bekendtgørelse om det fælles datagrundlag og statistiske
datavarehus, i dag et fælles system til selvbooking til rådighed
for jobcentrene, som de har pligt til at bruge og til at
understøtte, således at borgere via Min Side på Jobnet selv
kan booke samtaler og arrangementer i jobcentrene og ombooke
samtaler, som jobcentrene har indkaldt til. Denne bestemmelse
videreføres ved en revision af bekendtgørelsen.
Den foreslåede bemyndigelse i § 39, stk. 2, vil også kunne
anvendes til ved revision af bekendtgørelsen at fastsætte
regler om, at ledige skal kunne booke samtaler hos jobcenterets
eventuelle andre aktører.
Det fremgår af forliget, at jobcentrene som kerneopgave
skal tilbyde virksomhederne hjælp til at udsøge, screene og
formidle relevante ledige til konkrete stillinger i virksomhederne.
Det fremgår videre, at jobformidlingen skal ske på
tværs af jobcentre og kommunegrænser, og den skal være
koordineret, hurtig og ubureaukratisk. Virksomhederne skal
også tilbydes hjælp til etablering af støttet beskæftigelse,
hvor det er relevant. Jobformidlingen - også på tværs af
kommunegrænser - skal inden for rammerne af den foreslåede
bestemmelse understøttes af en national it-løsning, som
sikrer, at der hurtigt bliver fulgt op på virksomhedernes behov
for arbejdskraft.
Det foreslås, at den nationale it-løsning til understøttelse
af jobformidlingen etableres inden for rammerne af den
foreslåede § 39. Den konkrete udmøntning foreslås at ske
efter drøftelse med KL, kommunerne, Arbejdsløshedskassernes
Samvirke og arbejdsløshedskasserne, herunder i den
fællesoffentlige dialoggruppe om digitalisering på beskæftigelsesområdet,
jf. afsnit 2.4.2.2.
tilføjelse til efter afsnit 2 (med gult):
Det foreslås således i
stk. 2,
at beskæftigelsesministeren kan for så vidt angår it-systemer, der understøtter
den kommunale sagsbehandling og arbejdstilrettelæggelse i jobcentrene, kun etablere og drive
minimumsløsninger, jf. den fællesoffentlige digitaliserings strategi.
I efterfølgende afsnit konsekvensrettes stk. 2 til stk. 3