Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling), Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling), Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 58 , L 58 A , L 58 B
Offentligt
1432744_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 3. december 2014 stillet følgende spørgsmål
nr. 34 (L 58), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 34:
9. december 2014
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 3. december 2014 fra Danske Han-
dicaporganisationer, jf. L 58 - bilag 9.?”
Endeligt svar:
For så vidt angår Danske Handicaporganisationers forslag om afskaffelse af perio-
desanktioner for ledighedsydelsesmodtagere og organisationens forslag om at gen-
optjeningskravet for ledighedsydelsesmodtagere skal lempes, henvises til svarene
på spørgsmål 5 og 32 til L 58.
Danske Handicaporganisationer foreslår desuden, at 6 ugers jobrettet uddannelse
skal være for alle ledighedsydelsesmodtagere. Endvidere bemærker Danske Handi-
caporganisationer, at revalidering næsten ikke bruges, og at refusionen for særligt
tilrettelagte forløb med reformen nedsættes til 0 pct. I forlængelse af mit svar på
spørgsmål nr. 5 (L58), der bl.a. vedrører 6 ugers jobrettet uddannelse til alle ledig-
hedsmodtagere, kan jeg supplerende oplyse, at modtagere af ledighedsydelse fort-
sat er en målgruppe i revalideringsordningen, og at revalidering således kan tilby-
des, når det er vurderet, at der ikke er andre former for erhvervsrettede aktiviteter,
som kan hjælpe personen tilbage i job.
Endvidere ændrer reformen ikke på statens refusion af kommunernes udgifter til
køb af vejledning og opkvalificering til ledighedsydelsesmodtagere, herunder ud-
gifter til særligt tilrettelagte forløb, der fortsat vil være 50 pct.
Derudover ønsker Danske Handicaporganisationer, at handicapindsatsen nævnes i
bemærkningerne til § 2 i L 59 som genstand for kommunernes tværgående samar-
bejde på linje med fx AC-indsatsen, og som eksempel på, hvad kommunerne kan
samarbejde med de regionale arbejdsmarkedsråd om.
Jeg kan oplyse, at § 2 ikke vedrører det regionale arbejdsmarkedsråd. Angående
Danske Handicaporganisationers bemærkninger til de regionale arbejdsmarkedsråd
henvises til svaret på spørgsmål nr. 5 til L 58.
Jeg kan videre oplyse, at § 2 i L 59 omhandler kommunernes ansvar for beskæfti-
gelsesindsatsen, herunder kommunernes forpligtende tværkommunale samarbejde i
regi af kommunekontaktråd (KKR) under KL. For at sikre, at det tværkommunale
samarbejde tager udgangspunkt i de lokale forhold, fremgår det af bemærkningerne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
til § 2 i L 59, at det er op til kommunerne i det enkelte KKR at fastlægge, hvilke
emner de vil samarbejde om. Her tjener virksomhedsindsatsen, AC-indsatsen og
opkvalificering af særlige grupper af ledige alene som eksempler på, hvad samar-
bejdet kan omhandle. Der er dermed intet til hinder for, at KKR samarbejder om en
indsats målrettet ledige med handicap eller funktionsnedsættelse.
Venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
2