Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling), Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling), Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 58 Bilag 1, L 58 A Bilag 1, L 58 B Bilag 1
Offentligt
1419170_0001.png
LIGESTILLLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
4. november 2014
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesind-
sats, lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og forskellige andre
love (Reform af beskæftigelsesindsatsen, et fælles og intensiveret
kontaktforløb, uddannelsesløft, styrket rådighed og målretning af
virksomhedsrettede tilbud m.v.)
J.nr. 2014-0027133
APOL/mpm
Myndighed/Afsender
Lovens ikrafttrædelsesdato
Kontaktperson
Telefon
E-mail
Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering
29. december 2014
Mia Plougmann Mønsted
72 14 21 01
[email protected]
Baggrund for loven
Regeringen (Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre) og Venstre, Dansk Fol-
keparti og Det Konservative Folkeparti indgik den 18. juni 2014 "Forlig om reform
af beskæftigelsesindsatsen".
Aftalepartierne er enige om, at ressourcerne skal bruges på en bedre og mere effek-
tiv måde, så flere ledige kommer hurtigst muligt i varigt job. Samtidig skal refor-
men sikre, at beskæftigelsessystemet har fokus på virksomhedernes behov for ar-
bejdskraft og på reel jobformidling, og at kommunerne og a-kasserne får flere fri-
hedsgrader til at tilrettelægge en individuelt tilpasset indsats for ledige.
Lovforslaget er en del af den samlede lovgivningsmæssige udmøntning af forliget
og skal ses i sammenhæng med det samtidig fremsatte lovforslag L 59 – forslag til
lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.
Lovforslagets formål
Med lovforslaget udmøntes dele af forliget om reform af beskæftigelsesindsatsen.
De dele af reformen, som lovforslaget udmønter, bygger på følgende principper:
En individuel og tidlig indsats
Ledige skal have en individuel og meningsfuld indsats med et klart jobsigte, og
indsatsen skal igangsættes tidligere end i dag – særligt med henblik på at forebygge
langtidsledighed. Lediges kontakt med beskæftigelsessystemet skal samtidig være
koordineret og sammenhængende.
• Mulighed for et reelt uddannelsesløft
Uddannelsesindsatsen målrettes ledige med færrest kompetencer. Samtidig skal der
være større fokus på reel opkvalificering i indsatsen og mere jobrettet uddannelse,
så ledige i højere grad besidder de kompetencer, som virksomhederne efterspørger.
L 58a - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
• Mere ansvar til den enkelte og styrket rådighed
Ledige skal have større indflydelse på indsatsen for at styrke deres muligheder for
at komme i arbejde. Samtidig med den større medindflydelse og mere valgfrihed til
den enkelte ledige styrkes opfølgning på rådighed.
• Virksomhedsservice og jobformidling for så vidt angår et styrket fokus herpå i
jobcentrene
Beskæftigelsesindsatsen skal i langt højere grad have fokus på landets virksomhe-
der. Virksomhedsservice og jobformidling skal være en kerneopgave for jobcentre-
ne, så virksomhederne kan få den arbejdskraft, de har brug for.
• Bedre brug af virksomhedsrettede tilbud
De virksomhedsrettede tilbud skal bruges bedre, så flere ledige får styrket deres er-
hvervserfaringer, netværk og relationer på arbejdsmarkedet.
• En særlig indsats for langtidsledige
Der er behov for en effektiv og målrettet indsats for ledige sidst i dagpengeperio-
den.
• Afbureaukratisering af arbejdsprocesser i kommunerne for så vidt angår, at straf
refusion ophæves, den ledige skal fremover kun have en plan, afbureaukratisering
af offentligt løntilskud
Beskæftigelsesindsatsen afbureaukratiseres, så arbejdsprocesser i kommunerne bli-
ver forenklet, og der sikres mere effektive arbejdsgange. Det drejer sig blandt andet
om, at de centrale love på beskæftigelsesområdet gennemskrives, og at offentligt
løntilskud afbureaukratiseres.
• En enkel og mere effektiv administration via digitalisering
Bedre brug af digitale værktøjer skal sikre mere enkle arbejdsprocesser i kommu-
nerne og forbedre mulighederne for mere effektiv styring af indsatsen. Administra-
tionen af voksenlærlingeordningen digitaliseres og formkravene i forhold til befor-
dringsgodtgørelsen afskaffes
• Afskaffelse af G-dage
Arbejdsgivernes dagpengegodtgørelse for 1., 2. og 3. ledighedsdag (de såkaldte G-
dage) for personer med mindre end 3 måneders ansættelse afskaffes gradvist. En
afskaffelse vil betyde, at der udbetales arbejdsløshedsdagpenge for de dage, hvor
der tidligere blev udbetalt G-dage fra en arbejdsgiver. Der er enighed om at afskaf-
fe en G-dag fra 2015 og yderligere en i 2017 og den sidste i 2018, således at G-
dage for personer med mindre end 3 måneders ansættelse er afskaffet fra 2018.
Forslaget indebærer fuldt indfaset merudgifter på 60 mio. kr. årligt.
Den primære målgruppe for lovforslaget
Lovforslaget primære målgruppe er personer, der modtager dagpenge.
I lovforslaget er der følgende punkter, hvor målgruppen deles yderligere op:
a)
Ny ordning med mulighed for ret til seks ugers jobrettet uddannelse
b)
Pulje til uddannelsesløft
c)
Styrkede muligheder for læse-, skrive og regnekurser
2
L 58a - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1419170_0003.png
d)
Ret til at få vurderet uformelle kvalifikationer
Af nedenstående tabel 1 fremgår kønsfordelingen af målgruppe a-d. Det fremgår af
tabellen, at der i målgruppen for lovforslaget er en noget højere andel af mænd end
andelen af kvinder blandt ledige generelt, og at mænd udgør en større andel af
målgruppen end kvinder. Fordelingen mellem mænd og kvinder afspejler kønsfor-
skelle på erhvervs- og uddannelsesvalg og afspejler ikke en ulige mulighed for ad-
gang til de primære målgrupper for lovforslaget.
Tabel 1. Kønsfordeling blandt de primære målgrupper for lovforslaget. Procent.
2013.
Målgrupper
Mænd
Kvinder
a) Seks ugers jobrettet uddannelse
56
44
b) Uddannelsesløft
56
44
c) Læse-/skrive kurser
57
43
d) Realkompetence vurdering
56
44
Alle ledige
53
47
a) Ny ordning med mulighed for ret til seks ugers jobrettet uddannelse
Målgruppen for ret til 6 ugers jobrettet uddannelse er ufaglærte og faglærte ledige
samt ledige med kort videregående uddannelser (KVU’ere), der samtidig har en er-
hvervsfaglig uddannelse.
b) Pulje til uddannelsesløft
Målgruppen for pulje til uddannelsesløft er ledige ufaglærte og faglærte med en
forældet uddannelse over 30 år.
c) Styrkede muligheder for læse-, skrive og regnekurser
Målgruppen for læse-, skrive- og regnekurser er ledige med grundskole som høje-
ste uddannelse, som efterspørger kurserne, og hvor en læse-, skrive- og regnetest
viser behov herfor.
Særskilt for alle unge under 25 år, der ikke har afsluttet en ungdomsuddannelse,
gælder at:
De altid skal testes for, om de har svært ved at skrive, læse og regne.
Hvis testen viser, at de har problemer, får den unge ret og pligt til at deltage i re-
levant undervisning i form af et læse-, skrive- og regnekursus eller et ordblinde-
kursus.
d) Ret til at få vurderet uformelle kvalifikationer
Målgruppen for ret til at få en realkompetencevurdering er ufaglærte ledige, der er
fyldt 30 år.
Samlet vurdering
Det vurderes, at mænd og kvinder bliver berørt af forslaget på samme måde. Ande-
len af mænd, der berøres af lovforlaget, er højere end andelen af kvinder. Fordelin-
gen mellem mænd og kvinder afspejler kønsforskelle på erhvervs- og uddannelses-
3
L 58a - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
valg og afspejler ikke en ulige mulighed for adgang til de primære målgrupper for
lovforslaget.
Det vurderes således, at det fremsatte forslag er kønsneutralt og ikke giver anled-
ning til yderligere undersøgelser af ligestillingsmæssige konsekvenser.
4