Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 55 Bilag 4
Offentligt
1431676_0001.png
8. december 2014
J.nr. 14-4371532
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 55 - Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og forskellige
andre love (Forlængelse af rabat på afgiften ved omlægning af eksisterende kapitalpensio-
ner og rabat på afgiften ved udbetaling fra eller omlægning af konti i Lønmodtagernes
Dyrtidsfond)
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af ovennævn-
te lovforslag.
Benny Engelbrecht
/ Søren Schou
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431676_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og forskellige andre
love (Forlængelse af rabat på afgiften ved omlægning af eksisterende kapital-
pensioner og rabat på afgiften ved udbetaling fra eller omlægning af konti i
Lønmodtagernes Dyrtidsfond) (L 55)
Til § 1
1)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 41 A, stk. 3,
ændres ”eller aldersopsparing” til:
”, aldersopsparing eller supplerende engangssum”.
[Mulighed for at overføre LD-aldersopsparing til supplerende engangssum]
Ny paragraf
2)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ӥ 01
I pensionsafkastbeskatningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1126 af 10. okto-
ber 2014, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 10, stk. 4, 2. pkt.,
ændres ”tidspunkt.” til: ”tidspunkt, jf. dog 4. pkt.”
2.
I
§ 10, stk. 4,
indsættes efter 2. pkt.:
”Ved opretholdelse af en konto i Lønmodtagernes Dyrtidsfond efter § 2 a, stk.
1, i lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond formindskes den opgjorte værdi af for-
muen ved udgangen af 1982 med den del af afgiften efter pensionsbeskatningslo-
vens § 14 A, stk. 2 eller 3, der knytter sig til den beregnede værdi af kontoen ved
udgangen af 1982 set i forhold til tilvæksten efter den 1. januar 1983. Ved senere
udbetaling af en LD-aldersopsparing, jf. 2. pkt., formindskes den opgjorte værdi af
formuen i Lønmodtagernes Dyrtidsfond ved udgangen af 1982 med værdien af den
pågældendes indestående på dette tidspunkt fratrukket den forholdsmæssige del af
afgiften som nævnt i 3. pkt.”
Side 2 af 8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431676_0003.png
[Nedsættelse af overgangsfradraget for opsparing i Lønmodtagernes Dyrtidsfond]
Til § 2
3)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 2 a,
ændres i
stk. 1
”Et medlem” til: ”En lønmod-
tager”.
[Teknisk ændring]
4)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 2 a
indsættes som
stk. 4:
”Stk.
4.
Opretholdelse af kontoen efter stk. 1 mod betaling af afgift efter
pensionsbeskatningslovens § 14 A, stk. 2 eller 3, kan ske ved foranstaltning af
Lønmodtagernes Dyrtidsfond for lønmodtagere, der ikke har fået indeståendet
udbetalt. Lønmodtagernes Dyrtidsfond skal meddele lønmodtageren, at kontoen
opretholdes efter stk. 1, medmindre lønmodtageren fravælger dette.”
[Opretholdelse af LD-kontoen ved foranstaltning af Lønmodtagernes Dyrtidsfond]
Side 3 af 8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431676_0004.png
Bemærkninger
Til nr. 1
I det fremsatte lovforslag kan en LD-aldersopsparing efter de foreslåede bestem-
melser i pensionsbeskatningslovens § 41 A, stk. 3, overføres til en aldersforsikring
eller aldersopsparing uden skattemæssige konsekvenser, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Hvis en kontohaver i LD har omlagt sin LD-opsparing til en LD-aldersopsparing
og ikke har en aldersforsikring eller aldersopsparing, men alene en supplerende
engangssum, har den pågældende umiddelbart ikke mulighed for at flytte LD-
aldersopsparingen til en anden pensionsordning uden for LD. Den pågældende kan
ganske vist overføre LD-opsparingen til en kapitalpension, der derefter overføres
eller konverteres til en aldersforsikring eller aldersopsparing, som efterfølgende
overføres til den supplerende engangssum. Det er imidlertid en administrativt om-
stændelig og overflødig proces.
På den baggrund foreslås det med ændringsforslaget, at en LD-aldersopsparing
uden skattemæssige konsekvenser kan overføres til en supplerende engangssum
efter pensionsbeskatningslovens § 41 A, stk. 3. Med ændringsforslaget skabes der
ligestilling med aldersforsikring og aldersopsparing, der kan overføres til en sup-
plerende engangssum.
Til nr. 2
Efter pensionsafkastbeskatningslovens § 10 friholdes den del af formueafkastet på
en pensionsordning, der relaterer sig til opsparingen foretaget før udgangen af
1982, for beskatning. Friholdelsen gives i form af det såkaldte overgangsfradrag,
hvor det samlede formueafkast på pensionsordningen nedsættes med forholdet
mellem opsparingens værdi ved udgangen af 1982 og opsparingens værdi ved ud-
gangen af det aktuelle indkomstår.
Overgangsfradraget gælder også Lønmodtagernes Dyrtidsfond og er reguleret i
pensionsafkastbeskatningslovens § 10, stk. 4. For Lønmodtagernes Dyrtidsfond
fritages den del af beskatningsgrundlaget, der svarer til forholdet mellem værdien
af formuen ved udgangen af 1982 og ved udgangen af indkomståret. Ved udbeta-
ling efter den 31. december 1982 af et indestående i fonden eller ordningen for-
mindskes den opgjorte værdi af formuen i Lønmodtagernes Dyrtidsfond ved ud-
gangen af 1982 med værdien af den pågældende kontohavers indestående ved ud-
gangen af 1982.
Bestemmelsen i pensionsafkastbeskatningslovens § 10, stk. 4, regulerer derimod
ikke, hvad der sker, når en kontohaver i LD vælger at omlægge sin konto i LD til
Side 4 af 8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431676_0005.png
en LD-aldersopsparing, i hvilken forbindelse der betales afgift efter pensionsbe-
skatningslovens § 14 A, stk. 2 eller 3.
Det foreslås at indsætte en regel i pensionsafkastbeskatningslovens § 10, stk. 4, 3.
pkt., der i sit indhold svarer til reglen for beregning af overgangsfradraget ved
overførsel, herunder konvertering, af kapitalpension til aldersforsikring og alders-
opsparing, jf. pensionsafkastbeskatningslovens § 10, stk. 5. Efter denne regel skal
den betalte pensionsafgift ved en overførsel, herunder konvertering, efter pensi-
onsbeskatningslovens § 41 A, stk. 2, fordeles forholdsmæssigt på opsparingen før
udgangen af 1982 og tilvæksten efter den 1. januar 1983. Det medfører, at opspa-
ringen foretaget før udgangen af 1982 reduceres forholdsmæssigt, og friholdelsen
er derfor uændret efter konverteringen eller overførslen til en aldersforsikring m.v.
Med den foreslåede ændring formindskes den opgjorte værdi af formuen ved ud-
gangen af 1982 i Lønmodtagernes Dyrtidsfond ved omlægning af en LD-konto til
en LD-aldersopsparing herefter på tilsvarende vis med den del af afgiften efter
pensionsbeskatningslovens § 14 A, stk. 2 og 3, der knytter sig til den beregnede
værdi af kontoen ved udgangen af 1982 set i forhold til tilvæksten efter den 1.
januar 1983.
Det foreslås endvidere, jf. forslaget til et nyt 4. pkt. i pensionsafkastbeskatningslo-
vens § 10, stk. 4, at når LD-aldersopsparingen senere udbetales, reduceres den
opgjorte værdi af LD’s formue ved udgangen af 1982 med værdien af kontohave-
rens indestående på dette tidspunkt, fratrukket den del af afgiften efter pensionsbe-
skatningslovens § 14 A, stk. 2 og 3, der knytter sig til den beregnede værdi af kon-
toen ved udgangen af 1982 set i forhold til tilvæksten efter den 1. januar 1983, jf.
ovenfor.
Dermed vil hele den oprindelige LD-kontos værdi ved udgangen af 1982 være
trukket ud af den opgjorte værdi af formuen i Lønmodtagernes Dyrtidsfond ved
udgangen af 1982. Det svarer til, at den opgjorte værdi af formuen i Lønmodtager-
nes Dyrtidsfond ved udgangen af 1982 efter gældende ret formindskes med hele
værdien af kontohaverens indestående på dette tidspunkt, når der sker almindelig
udbetaling af en konto i Lønmodtagernes Dyrtidsfond, jf. pensionsafkastbeskat-
ningslovens § 10, stk. 4, 2. pkt., der i øvrigt foreslås konsekvensændret som følge
af forslaget til et nyt 4. pkt., jf. ovenfor.
Følgende eksempel illustrerer anvendelsen af den foreslåede regel.
Eksempel
En LD-kontos del af LD’s formue ved udgangen af 1982: 8.000 kr.
Opsparing på kontoen ved udgangen af det aktuelle indkomstår: 80.000 kr.
Tilvækst efter den 1. januar 1983: 72.000 kr.
Side 5 af 8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431676_0006.png
Vægtet afgift ved omlægning til LD-aldersopsparing, ved udgangen af det aktuelle
indkomstår, 37,5 pct. af 80.000 kr.= 30.000 kr. (der ses bort fra, at opsparing fore-
taget før 1980 alene afgiftsbelægges med 22,5 pct.).
Afgift, der forholdsmæssigt knytter sig til opsparing foretaget før udgangen af
1982 = 30.000 * 8.000/80.000 = 3.000 kr.
Ved omlægning til LD-aldersopsparing nedsættes LD’s formue ved udgangen af
1982 derfor med 3.000 kr. efter forslaget, og den enkelte kontos del af formuen i
Lønmodtagernes Dyrtidsfond ved udgangen af 1982 formindskes tilsvarende.
Når LD-aldersopsparingen senere udbetales, nedsættes værdien af LDs formue ved
udgangen af 1982 med 5.000 kr.
Til nr. 3
I det foreslåede § 2 a, stk. 1, i lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, jf. lovforsla-
gets § 2, nr. 1, anvendes begrebet ”medlem”. I lov om Lønmodtagernes Dyrtids-
fond anvendes generelt begrebet ”lønmodtager”.
Det foreslås derfor at ændre ”et medlem” til ”en lønmodtager” i det foreslåede § 2
a, stk. 1, i lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond.
Til nr. 4
I det foreslåede § 2 a, stk. 1, i lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond er det foreslå-
et, at en kontohaver, der opfylder kravene til udbetaling af kontoen, jf. § 2, stk. 1,
nr. 1-9, i lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond mod betaling af afgift efter pensi-
onsbeskatningslovens § 14 A, stk. 2 eller 3, i stedet for udbetaling af kontoen kan
vælge, at kontoen opretholdes med betaling af den nævnte afgift, jf. lovforslagets §
2, nr. 2. Indeståendet benævnes herefter LD-aldersopsparing, jf. det foreslåede § 2
a, stk. 2, i lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond.
For langt de fleste kontohavere i LD kan det i kraft af afgiftsrabatten på 2,5 pro-
centpoint betale sig at omlægge kontoen, der efter det foreslåede § 2 a, stk. 2, i lov
om Lønmodtagernes Dyrtidsfond benævnes LD-opsparing, til en LD aldersopspa-
ring. Kontohavere, der overvejer at flytte opsparingen i LD til en pensionsordning
med løbende udbetalinger eller ratepension har dog anledning til at overveje forde-
le og ulemper ved en omlægning nærmere. Det skyldes, at LD-aldersopsparing
ikke kan omlægges til en fradragsberettiget pensionsordning med løbende udbeta-
linger eller ratepension.
LD har under den eksterne høring foreslået, at lovforslaget ændres således, at LD
som udgangspunkt omlægger alle kontohaveres LD-konti til LD-aldersopsparing.
Side 6 af 8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431676_0007.png
Det skal dog fortsat være muligt at få kontoen udbetalt, ligesom kontohaveren skal
have mulighed for at kunne fravælge omlægning til LD-aldersopsparing.
En omlægning af LD-opsparing til LD-aldersopsparing ved LD’s foranstaltning vil
indebære fordele på to punkter. For det første giver det LD mulighed for at sælge
værdipapirer på markedet i den takt, der sikrer LD-kontohaverne de bedst mulige
afståelsessummer og dermed til sin tid de størst mulige udbetalinger. For det andet
giver det LD mulighed for at omlægge LD-opsparing til LD-aldersopsparing i den
takt, der ud fra administrative og tekniske hensyn passer LD bedst muligt.
Det foreslås herefter i et nyt stk. 4 i § 2 a i lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, at
omlægning til LD-aldersopsparing mod betaling af afgift kan ske ved foranstalt-
ning af Lønmodtagernes Dyrtidsfond for kontohavere, der ikke har fået indeståen-
det udbetalt. Det er et krav, at Lønmodtagernes Dyrtidsfond i givet fald meddeler
den enkelte kontohaver, at kontoen (LD-opsparing), omlægges til en LD-
aldersopsparing, medmindre LD-kontohaveren meddeler LD, at kontoen ikke skal
omlægges til en LD-aldersopsparing.
LD vil i den forbindelse tydeligt informere den enkelte LD-kontohaver om de skat-
temæssige konsekvenser af omlægningen af kontoen til en LD-aldersopsparing.
Først og fremmest vil det være en vigtig information for den enkelte kontohaver, at
omlægning af kontoen til LD-aldersopsparing som konsekvens vil have, at LD-
aldersopsparingen herefter ikke uden skattemæssige konsekvenser kan flyttes til en
ratepension eller en pensionsordning med løbende udbetalinger.
Heri ligger ikke, at LD yder den enkelte LD-kontohaver en nærmere skattemæssig
rådgivning ud fra dennes indkomst- og skattemæssige forhold, men alene at LD-
kontohaveren informeres om, at der efter en omlægning ikke vil være mulighed for
i princippet at få udbetalt midlerne fra LD-opsparingen som løbende, indkomst-
skattepligtige ydelser efter overførsel til en ratepension eller en pensionsordning
med løbende udbetalinger, hvilket efter omstændighederne kan være en fordel for
den enkelte kunde.
Kontohaveren vil som sagt kunne fravælge omlægning til LD-aldersopsparing. Det
er i den forbindelse vigtigt, at kontohaveren får en rimelig frist på minimum 3 må-
neder, inden for hvilken den pågældende skal give meddelelse til LD, såfremt kon-
toen ikke ønskes omlagt til en LD-aldersopsparing mod fremrykket afgiftsbetaling,
og at LD-kontohaveren tydeligt informeres om denne frist.
Hvis LD-kontohaveren ikke inden for fristen har meddelt LD, at omlægning til
LD-aldersopsparing fravælges, er konsekvensen, at LD omlægger den pågældende
kontohavers konto til LD-aldersopsparing med fremrykning af afgiftsbetalingen.
En omlægning til en LD-aldersopsparing kan ikke annulleres. For bedst muligt at
sikre, at kontohaveren er bekendt med omlægningen, bør Lønmodtagernes Dyr-
tidsfond inden for fristen, eksempelvis senest 1 måned før dens udløb minde hver
Side 7 af 8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431676_0008.png
enkelt af de kontohavere, der på dette tidspunkt ikke har reageret, om LD’s fore-
stående omlægning af kontoen.
Ændringsforslaget ændrer ikke på, at det er frivilligt for den enkelte LD-
kontohaver, om kontoen skal omlægges til en LD-aldersopsparing med fremryk-
ning af afgiftsbetalingen. Ændringsforslaget ændrer heller ikke på, at LD-
kontohaveren inden for de i lovforslaget fastsatte frister kan vælge at få kontoen
udbetalt til reduceret afgift, når betingelserne herfor er opfyldt, i stedet for omlæg-
ning til en LD-aldersopsparing.
Side 8 af 8