Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 55 Bilag 2
Offentligt
1426703_0001.png
27. november 2014
J.nr. 14-4371532
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til Lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og forskellige andre love
(Forlængelse af rabat på afgiften ved omlægning af eksisterende kapitalpensioner og rabat
på afgiften ved udbetaling fra eller omlægning af konti i Lønmodtagernes Dyrtidsfond) (L
55)
Benny Engelbrecht
/ Søren Schou
L 55 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1426703_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet har ikke bemærk-
ninger til lovforslaget.
Akademikerne
Akademikerne har ikke bemærk-
ninger til lovforslaget.
ATP
ATP har ikke bemærkninger til
lovforslaget.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv har ikke bemærk-
ninger til lovforslaget.
Dansk Industri
DI finder det generelt betænkeligt
at fremrykke pensionsbeskatning.
Det er grundlæggende hensigts-
mæssigt, at en stor del af skattebe-
talingen falder, når personer går
fra at være erhvervsaktive til at bli-
ve (mere udgiftstunge) pensioni-
ster. Samme synspunkt gjorde DI
gældende i sit høringssvar af 30.
juli 2012 i forbindelse med det op-
rindelige forslag om fremrykning
af beskatning af kapitalpensioner
fra udbetalings- til indbetalings-
tidspunktet. Statsfinansielle pro-
blemer bør ikke løses ved hjælp af
engangsindtægter
herunder
fremrykning af udskudte skatter
men ved at tilpasse de offentlige
udgifter.
For regeringen er det afgørende at
føre en ansvarlig økonomisk poli-
tik, som blandt andet lever op til
de krav, der stilles til den, herun-
der EU’s grænse for underskud på
den offentlige saldo.
Dette sikres blandt andet ved at
minimere risikoen for, at Danmark
modtager en ny EU-henstilling,
der vil medføre uro om dansk
økonomi. Med lovforslaget skøn-
nes den offentlige saldo at blive
forbedret, således at der lægges en
passende margen til EU’s grænse
for underskud på den offentlige
saldo
i EU’s Stabilitets-
og Vækst-
pagt.
Desuden anvendes den forudsatte
forbedring af den offentlige saldo
alene til at afdrage på den offentli-
ge gæld. Dermed bliver engangs-
indtægterne anvendt på at ned-
bringe den offentlige gæld, hvilket
isoleret set ikke påvirker den fi-
Side 2 af 22
L 55 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1426703_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
nanspolitiske holdbarhed.
Danske Regioner
Danske Regioner har ikke be-
mærkninger til lovforslaget.
Erhvervsstyrelsen
Team Effektiv Regule-
ring
Lovforslaget medfører administra-
tive konsekvenser for Lønmodta-
gernes Dyrtidsfond, idet der vil
være administrativt arbejde for-
bundet med at administrere en ny
opsparingstype.
De administrative konsekvenser vil
ikke blive kvantificeret nærmere.
Finansrådet
Forlængelse af konvertering-
svinduet for eksisterende kapi-
talpensioner
Finansrådet anerkender, at aftalen
om en pensionspakke har til for-
mål at forbedre den offentlige sal-
do, og at denne forbedring forud-
sættes anvendt til at afdrage på den
offentlige gæld. Finansrådet tager
således til efterretning, at konver-
teringsvinduet for eksisterende ka-
pitalpensioner, som led i den sam-
lede aftale om en pensions-pakke,
er forlænget til og med 2015, jf.
lovforslagets § 6.
Finansrådet finder det dog bekla-
geligt, at der ofte og med kort var-
sel ændres og justeres på reglerne
for pensionsopsparing. Sådanne
indgreb kan på lang sigt være med
til at undergrave tilliden til pensi-
onssystemet og i særlig grad, når
indgrebene ikke synes begrundet i
pensionspolitiske hensyn.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra DI.
Side 3 af 22
L 55 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1426703_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Håndteringen af de nedsatte
afgiftssatser
Set fra pengeinstitutternes syns-
vinkel har Finansrådet særligt hæf-
tet sig ved, at aftalen om en pensi-
onspakke opererer med forskellige
nedsatte afgiftssatser (de såkaldte
skatterabatter), og at beløb, der er
eller vil blive overført fra LD til en
kapitalpension, skal håndteres vidt
forskelligt alt efter, hvornår ord-
ningen overføres.
Pensionspakken betyder groft sagt,
at overførte LD-midler
som
pengeinstitutterne indtil nu har
håndteret på to forskellige måder
i fremtiden vil skulle håndteres på
fire forskellige måder, nemlig:
1) LD-midler overført før 14. au-
gust 2012
Beløb, der er overført fra LD til en
kapitalpension før 14. august 2012,
er underlagt udbetalingsreglerne i
den modtagende ordning og der-
med også reglerne for beskatning i
denne ordning. Sådanne beløb vil
derfor
ligesom resten af kapital-
pensionen
være omfattet af skat-
terabatten for kapitalpensioner i
2015. Beløbet vil følgelig skulle af-
giftsbelægges med de nedsatte sat-
ser på 37,3 pct. hhv. 23,31 pct.,
hvis udbetalingen eller konverte-
ringen finder sted i 2015, jf. lov-
forslagets § 6.
2) LD-midler overført i perioden
14. august 2012
31. december
Det er korrekt, at forslaget inde-
bærer, at pengeinstitutterne frem-
over skal håndtere flere afgiftssat-
ser end i dag.
Det er imidlertid op til pengeinsti-
tutterne at tage stilling til, om de
fremover - ligesom tilfældet er i
dag - vil imødekomme ønsker fra
kontohavere i LD om overflytning
af deres LD-opsparing til en pen-
sionsordning i pengeinstituttet.
Grunden til, at pengeinstitutterne
fremover vil skulle håndtere flere
afgiftssatser, er, at retten til at flyt-
te LD-opsparing til en anden pen-
sionsordning inden for rammerne
af pensionsbeskatningsloven skal
bevares. Når en LD-opsparing
flyttes til en anden pensionsord-
ning, skal de afgiftssatser, der ville
gælde for udbetaling fra og om-
lægning af opsparingen i LD, også
finde anvendelse for den del af
pensionsordningen, der hidrører
fra LD. Dermed opretholdes gæl-
dende ret, der sikrer, at afgiftssat-
Side 4 af 22
L 55 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1426703_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
2014
Beløb, der er overført fra LD til en
kapitalpension i perioden 14. au-
gust 2012
31. december 2014, er
specifikt undtaget fra skatterabat-
ten for kapitalpensioner. Sådanne
beløb vil derfor skulle holdes ad-
skilt fra resten af kapitalpensionen
og afgiftsbelægges med de normale
satser på 40 pct. hhv. 25 pct., selv-
om udbetalingen eller konverterin-
gen finder sted i 2015.
3) LD-midler overført efter 1. ja-
nuar 2015 af personer, der er fyldt
60 år inden 1. april 2015
Beløb, der er overført fra LD til en
kapitalpension efter den 1. januar
2015 af personer, der er fyldt 60 år
(eller som opfylder en anden be-
tingelse for udbetaling efter PBL §
25, stk. 1, nr. 1-5 og 8) inden 1.
april 2015, er også undtaget fra at
kunne overføres til de nedsatte af-
giftssatser for kapitalpensioner på
37,3 pct. hhv. 23,31 pct. Sådanne
beløb er derimod omfattet af to
helt nye nedsatte afgiftssatser på
37,5 pct. hhv. 22,5 pct., og sådan-
ne beløb vil derfor også skulle
holdes adskilt fra resten af kapital-
pensionen. De nye afgiftssatser
gælder dog kun, hvis udbetalingen
eller konverteringen finder sted i
2015, jf. lovforslaget § 1, nr. 1
(PBL § 14 A, stk. 8). I modsat fald
gælder de normale satser på 40 pct.
hhv. 25 pct.
4) LD-midler overført efter 1. ja-
nuar 2015 af personer, der fylder
sen ikke spiller en selvstændig rolle
for den enkelte kontohavers be-
slutning om at flytte LD-
opsparingen til et andet pensions-
institut eller ej, jf. også umiddel-
bart nedenfor.
Side 5 af 22
L 55 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1426703_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
60 år 1. april 2015 eller senere
Beløb, der er overført fra LD til en
kapitalpension efter 1. januar 2015
af personer, der fylder 60 år (eller
som opfylder en anden betingelse
for udbetaling efter PBL § 25, stk.
1, nr. 1-5 og 8) den 1. april 2015
eller senere, er ligeledes omfattet af
de nye, nedsatte afgiftssatser på
37,5 pct. hhv. 22,5 pct., og sådan-
ne beløb vil derfor også skulle
holdes adskilt fra resten af kapital-
pensionen. De nye afgiftssatser
gælder dog kun, hvis udbetalingen
eller konverteringen sker senest ét
år efter, at betingelsen for udbeta-
ling er opfyldt, jf. lovforslagets § 1,
nr. 1 (PBL § 14 A, stk. 9). I mod-
sat fald gælder de normale satser
på 40 pct. hhv. 25 pct.
Særlige udfordringer for penge-
institutterne
Finansrådet anerkender, at man
med lovforslaget har forsøgt at til-
godese mobiliteten i markedet ved
at sikre, at de nedsatte afgiftssatser
for LD-midler også gælder, hvis
midlerne overføres fra LD til en
kapitalpension, jf. de specielle be-
mærkninger til den foreslåede be-
stemmelse i PBL § 14 A, stk. 8,
idet noget lignende er anført til
den foreslåede bestemmelse i stk.
9:
”Uden denne regel ville en flytning
af LD-opsparingen til en kapital-
pension have den konsekvens, at
en LD-kontohaver, der den 31.
marts 2015 opfyldte betingelserne
for at opnå afgiftsrabat ved udbe-
Flytteretten ville reelt blive sat ud
af kraft, hvis en LD-opsparing, der
overføres til en kapitalpension, ved
udbetaling pålægges afgift med de
normale satser på 40 pct. hhv. 25
pct., og altså ikke til de reducerede
satser på 37,5 pct. hhv. 22,5 pct.,
såfremt ordningen bliver stående i
LD.
Det er ikke hensigten med lov-
forslaget at ændre på incitamen-
terne for LD-kontohaverne til at
flytte LD-opsparingen til andre
pensionsordninger som følge af
den foreslåede afgiftsrabat på op-
sparing i LD.
Side 6 af 22
L 55 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1426703_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
taling eller konvertering af LD-
opsparingen, ville gå glip af denne
rabat på grund af overførslen til en
kapitalpension. Dermed ville det
eksisterende incitament til at flytte
en LD-opsparing til en kapitalpen-
sion blive forringet og flytteretten
reelt blive sat ud af kraft.”
For pengeinstitutterne er der dog
nogle udfordringer forbundet med
i fremtiden at skulle håndtere
overførte LD-midler på ikke min-
dre end fire forskellige måder og til
tre forskellige afgiftssatser (hhv.
37,3 pct./23,31 pct., 37,5 pct./22,5
pct. og 40/25 pct.).
Finansrådet ser således gerne, at
reglerne forenkles eller genovejes
på følgende punkter:
A) Ordninger overført i mellempe-
rioden
Kunder, der i perioden 14. august
2012
31. december 2014 har
overført beløb fra LD til en kapi-
talpension, har gjort det i god tro
og i tillid til det princip, der hidtil
har været gældende om, at de ikke
ville blive dårligere stillet ved at
overføre ordningen til et pengein-
stitut.
Sådanne kunder havner nu ufor-
skyldt mellem to forskellige regel-
sæt om afgiftsnedsættelser uden
selv at have mulighed for at opnå
en afgiftsrabat. I lyset af de meget
få ordninger, der er overført til
pengeinstitutterne i denne periode,
henstiller Finansrådet til, at der la-
ves en overgangsregel, hvormed
Finansrådets forslag om en over-
gangsregel er ikke imødekommet.
Kunder, der i perioden 14. august
2012
31. december 2014 har
overført beløb fra LD til en kapi-
talpension, bliver ikke stillet ander-
ledes, end de er stillet i dag og
dermed heller ikke ringere med
lovforslaget.
De pågældende har overført beløb
fra LD til en kapitalpension vel vi-
dende, at der hermed ikke kan op-
nås afgiftsrabat, hverken på de 2,7
pct., der med forslaget vil gælde
for kapitalpensioner til og med
2015, eller på de 2,5 pct., som er
knyttet til opsparing, der stadig in-
destår i LD.
Side 7 af 22
L 55 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1426703_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ordninger overført i mellemperio-
den fuldt ud ligestilles med kapi-
talpensioner og de afgiftsregler,
der gælder for kapitalpensioner.
Ideelt set skal en sådan overgangs-
regel gælde hele mellemperioden,
men Finansrådet vil dog også have
forståelse for et forslag om, at
overgangsreglen kun skal gælde
indtil en bestemt skæringsdato tæt
på slutningen af perioden, fx dato-
en for ændringsforslagets fremsæt-
telse.
En sådan overgangsregel sikrer, at
kunder, som har foretaget en over-
førsel i mellemperioden, ikke
rammes unødigt hårdt, og reglen
vil samtidig være med til at forenk-
le hele pensionspakken, idet pen-
geinstitutterne i så fald fremadret-
tet kun vil skulle håndtere overfør-
te LD-midler på tre forskellige
måder.
De afgiftsmæssige konsekvenser af
de pågældendes flytning kan sam-
menlignes med de skattemæssige
konsekvenser, der var knyttet til
flytning af kapitalpension til f.eks.
en ratepension forud for indførel-
sen af afgiftsrabatten på kapital-
pensioner fra 2013. Ved en sådan
overførsel fortabte pensionsopspa-
reren på tilsvarende vis mulighed
for at få skatte- og afgiftsrabatten
ved udbetaling. Heller ikke LD-
kontohavere, der dagen før offent-
liggørelsen af forståelsen mellem
regereingen, SF og Enhedslisten
om en pensionspakke den 3. okto-
ber 2014 har hævet deres LD-
opsparing, vil nu efterfølgende
kunne opnå afgiftsrabatten.
Desuden ville konsekvensen af en
overgangsregel som foreslået af
Finansrådet være, at de pågælden-
de kunder i 2015 ville opnå en
skatterabat på 2,7 pct. ved konver-
tering til aldersforsikring eller al-
dersopsparing, vel vidende at flyt-
ningen af opsparingen ud af LD
netop ikke udløste den nævnte
skatterabat ved konvertering. Til-
med ville de blive stillet bedre end
kontohavere i LD, der har bibe-
holdt opsparingen i LD, og som
alene vil kunne opnå en skattera-
bat på 2,5 pct.
Som anført ovenfor rammes kun-
derne ikke af forslaget; de er af-
giftsmæssigt stillet på præcis sam-
me måde som efter gældende reg-
ler.
Side 8 af 22
L 55 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1426703_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
B) Flytning af LD-midler i hen-
hold til den foreslåede PBL § 14
A, stk. 9
Finansrådet kan konstatere, at lov-
forslagets § 1, nr. 1 (PBL § 14 A,
stk. 9), frembyder nye tekniske og
rådgivningsmæssige udfordringer
for pengeinstitutterne.
Udfordringerne skyldes den fore-
slåede 1-årsregel, dvs. nærmere be-
stemt dét forhold, at de nedsatte
LD-afgiftssatser (hhv. 37,5 pct. og
22,5 pct.) kun gælder, hvis udbeta-
lingen eller konverteringen sker
senest ét år efter, at én af betingel-
serne for udbetaling er opfyldt.
Dette vil i de fleste tilfælde være
ensbetydende med, at kunden fyl-
der 60 år, men der kan også være
tale om tilkendelse af førtidspensi-
on m.v.
I disse tilfælde består udfordringen
for pengeinstitutterne således i at
”opfange” de berørte kunder og
rådgive dem om 1-årsfristen, såle-
des at kunden kan gøre brug af de
nedsatte LD-afgiftssatser på hhv.
37,5 pct. og 22,5 pct. og ikke ender
tilbage i de normale satser på hhv.
40 pct. og 25 pct.
Dette er teknisk set en vanskelig
opgave, som ikke bliver lettere af,
at lovforslaget opererer med po-
tentielt adskillige 1-årsfrister, hvor
kunden kan gøre brug af de ned-
satte LD-afgiftssatser, jf. den fore-
slåede bestemmelse i PBL § 14 A,
Det er korrekt, at pengeinstitutter-
ne i deres rådgivning skal være
opmærksomme på 1-årsreglen.
LD er selv underlagt den nævnte
1-årsregel, og gælder den ikke også
LD-opsparing, der er flyttet til en
kapitalpension, ville det udgøre en
skævvridende forskelsbehandling.
Det skal desuden understreges, at
betingelserne for udbetaling er
velkendte for pengeinstitutterne,
idet betingelserne er dem, der i øv-
rigt gælder for udbetaling af kapi-
talpension, jf. pensionsbeskat-
ningslovens§ 25, stk. 1, nr. 1-5 og
8.
Som anført ovenfor, er det op til
pengeinstitutterne at tage stilling
til, om de fremover - ligesom til-
fældet er i dag - vil imødekomme
ønsker fra kontohavere i LD om
overflytning af deres LD-
opsparing til en pensionsordning i
pengeinstituttet.
Side 9 af 22
L 55 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1426703_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
stk. 9, 2. pkt.:
”En ny frist, jf. 1. pkt., påbegyn-
des, hvis den pågældende ejer op-
når ret til udbetaling efter en an-
den af betingelserne i § 25, stk. 1,
nr. 1-5
og 8.”
C) Ønske om konsekvent nedsatte
afgiftssatser, når LD-midler udbe-
tales efter ejerens død
Det fremgår af den foreslåede be-
stemmelse i PBL § 14 A, stk. 10, at
der ved udbetaling efter ejerens
død af en kapitalpension, hvortil
der den 1. januar 2015 eller senere
er overført beløb fra en konto i
LD, kan gøres brug af de nedsatte
LD-afgiftssatser på hhv. 37,5 pct.
og 22, 5 pct., såfremt ejeren ikke
var fyldt 60 år, eller udbetaling til
ejeren dagen før dødsfaldet kunne
være sket til disse satser.
Det er Finansrådets opfattelse, at
bestemmelsen i PBL § 14 A, stk.
10, bør udvides til at omfatte
alle
dødsfald
og at argumentationen
herfor bør være den samme, som
ligger til grund for den foreslåede
bestemmelse i PBL § 14 A, stk. 9,
3. pkt. Den foreslåede bestemmel-
se i PBL § 14 A, stk. 9, 3. pkt.,
undtager livstruende sygdom fra 1-
årsfristen, hvilket betyder, at over-
førte LD-midler ved livstruende
sygdom altid kan udbetales til de
nedsatte LD-afgiftssatser på hhv.
37,5 pct. og 22,5 pct. Begrundelsen
herfor er ifølge lovforslaget, at
man har ønsket at tage hånd om
personer, der bliver ramt af en
livstruende sygdom, og som på
Finansrådets forslag er ikke imø-
dekommet.
Den foreslåede regel i pensionsbe-
skatningslovens § 14, stk. 10, sva-
rer helt til reglen i pensionsbeskat-
ningslovens § 14, stk. 3, om udbe-
taling af LD-opsparing ved døds-
fald. Afgiftsrabatten knyttet til
LD-opsparing skal således udnyt-
tes inden for et år efter, at konto-
haveren opnår ret til udbetaling af
sin opsparing i LD og vækkes ikke
til live igen ved kontohaverens
død.
Baggrunden for det særlige hen-
syn, der er taget til personer, der
rammes af livstruende sygdom, er,
at de netop på grund af den ind-
trådte sygdom ikke altid vil kunne
overskue at reagere indenfor et år.
Side 10 af 22
L 55 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1426703_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
grund af den svære livssituation
muligvis ikke bliver opmærksom
på, at der gælder en 1-årsfrist.
At afdøde ikke har begæret ord-
ningen udbetalt inden ét år efter at
være fyldt 60 år, kan på samme
måde som ved livstruende sygdom
skyldes, at man ikke har været be-
vidst om muligheden eller ikke har
haft overskud til at gøre noget ak-
tivt i så henseende inden for 1-års
fristen på grund af sygdommen.
Der ses således ikke at være nogen
spekulationsmulighed forbundet
med denne ændring, men det er
alene et forslag, som vil ligestille
udbetalinger ved død med udbeta-
linger ved livstruende sygdom og
samtidig bidrage til en mere ensar-
tet og enkel administration hos så-
vel LD som de pengeinstitutter,
der måtte modtage ordninger efter
1. januar 2015.
D) Generelle IT-mæssige udfor-
dringer
Pengeinstitutternes tekniske set-up
er i dag udviklet til at kunne hånd-
tere de nedsatte afgiftssatser for
kapitalpensioner på 37,3 pct. hhv.
23,31 pct. i en begrænset periode.
Såfremt lovforslaget om pensions-
pakken vedtages, skal institutternes
tekniske løsninger udbygges til at
kunne håndtere de nye nedsatte
LD-afgifts satser på hhv. 37,5 pct.
og 22,5 pct. i en potentielt meget
lang periode, nemlig helt frem til
2036 (for personer, som var 18 år i
1979, og under forudsætning af, at
Samme hensyn gør sig ikke gæl-
dende for dødsfald.
Som anført ovenfor, er det op til
pengeinstitutterne at tage stilling
til, om de fremover vil imøde-
komme ønsker fra kontohavere i
LD om overflytning af deres LD-
opsparing til en pensionsordning i
pengeinstituttet.
Det står således også det enkelte
pengeinstitut frit for alene at mod-
tage LD-opsparing med henblik på
overførsel til rateopsparing, i hvil-
ket tilfælde pengeinstituttet ikke
skal håndtere forskellige afgiftssat-
ser.
Der er heller ikke noget til hinder
for, at det enkelte pengeinstitut
Side 11 af 22
L 55 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1426703_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
udbetalingen senest sker ved det
fyldte 75. år).
Omkostningerne ved en sådan
yderligere udvikling af systemerne
vil måske ikke ubetinget stå mål
med resultatet. Den praktiske kon-
sekvens heraf kan således blive, at
LD-midler fortrinsvis afgiftsberig-
tiges i LD-regi, og at lovforslaget
dermed ikke lever op til intentio-
nerne bag de foreslåede bestem-
melser i PBL § 14 A, stk. 8, og
PBL § 14 A, stk. 9, om at sikre
mobiliteten i markedet.
som betingelse for overførsel af en
LD-opsparing henstiller til den på-
gældende kunde, at LD-
opsparingen omlægges til en LD-
aldersopsparing i LD, som derefter
overføres til en aldersopsparing i
pengeinstituttet, der udbetales
skatte- og afgiftsfrit. Heller ikke i
dette tilfælde vil pengeinstituttet
skulle håndtere forskellige afgifts-
satser.
Ikke alene opretholder lovforslaget
således mobiliteten i markedet,
men styrker den endog. Fremover
vil der ikke kun kunne foretages
overflytninger af LD-midler til ka-
pitalpension, ratepension og pen-
sionsordninger med løbende ydel-
ser, men også til aldersforsikringer
og aldersopsparinger.
Finanstilsynet
Finanstilsynet har ingen bemærk-
ninger til forslaget om afgiftslettel-
se for udbetalinger fra Lønmodta-
gernes Dyrtidsfond
Forsikring
&
Pension
Forsikring & Pension (F&P) be-
mærker, at da regeringen gav mu-
lighed for - og incitament til - at
betale afgift på kapitalpension up
front, advarede F&P mod denne
fremrykning, idet den afregnede
afgift kommer til at mangle i det
offentlige budget i fremtiden. Den
udskudte skat og afgift på pension
er netop hensigtsmæssig, fordi skat
og afgift betales på det tidspunkt,
hvor pensionskundernes belast-
ning på de offentlige systemer også
må forventes at stige. Med frem-
rykningen overlades finansieringen
Side 12 af 22
L 55 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1426703_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
af denne stigning i omkostninger
til sundhedsydelser m.m. til de ef-
terfølgende generationer. Det er i
bund og grund en meget usund
idé.
F&P gentog advarslen i 2013, da
afgiftsrabatten blev forlænget. Med
den nu fremsatte yderligere for-
længelse, må vi endnu en gang an-
føre, at selvom selve rabatten er
rar for indehaverne af kapitalpen-
sion, er en fremrykning af afgift en
meget dårlig ide for samfundet.
Set i det lys finder F&P det fornuf-
tigt, at LD-kunderne efter forslaget
ikke skal afgiftsberigtige deres
ordninger inden udgangen af 2015
for at få glæde af rabatsatsen, men
skal vente med at gøre det, til det
år de fylder 60.
Beslutningen om forskelsbehand-
ling af LD cementerer imidlertid
det værn, som skattereglerne alle-
rede i dag udgør, imod, at LD-
kunder samler deres opsparing hos
en anden pensionsleverandør.
Fremover vil samling først i prak-
sis være muligt efter en konverte-
ring, dvs. når kunden er fyldt 60
år.
Lovforslaget sikrer, at det fortsat
ikke er skattemæssigt ufordelagtigt
at flytte en opsparing i LD til en
fradragsberettiget kapitalpension.
Det kan både ske til en eksisteren-
de og til en nyoprettet kapitalpen-
sion, ligesom opsparingen i LD
kan flyttes til en ratepension eller
en pensionsordning med løbende
ydelser.
Samtidig er den eksisterende flytte-
ret udvidet til også at gælde LD-
aldersopsparing, dvs. en opsparing
i LD, hvoraf der er betalt afgift.
En LD-aldersopsparing kan flyttes
til en aldersforsikring eller alders-
opsparing.
Skattereglerne udgør således hver-
ken i dag eller fremover en hin-
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra DI.
Side 13 af 22
L 55 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1426703_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
dring for, at LD-kontohaverne
samler deres opsparing hos en an-
den pensionsleverandør.
I forlængelse af dette bør det i øv-
rigt tilføjes til lovforslaget, at en
LD-aldersopsparing også kan
overføres til en supplerende en-
gangssum og ikke kun til en al-
dersopsparing eller en aldersforsik-
ring. Vi formoder, at dette er en
forglemmelse.
Efter pensionsbeskatningsloven
kan en LD-opsparing flyttes til en
fradragsberettiget kapitalpension,
til en ratepension eller til en pensi-
onsordning med løbende udbeta-
linger. Den kan derimod ikke efter
gældende regler flyttes til en sup-
plerende engangsydelse. Det er
baggrunden for, at det i lovforsla-
get tilsvarende er foreslået, at en
LD-aldersopsparing ikke kan over-
føres til en supplerende engangs-
sum.
Hvis en kontohaver i LD har om-
lagt sin LD-opsparing til en LD-
aldersopsparing, og ikke har en al-
dersforsikring eller aldersopspa-
ring, men alene en supplerende
engangssum, har den pågældende
altså umiddelbart ikke mulighed
for at flytte LD-aldersopsparingen
ud af LD.
Den pågældende vil dermed være
nødsaget til at overføre LD-
opsparingen til en kapitalpension,
der derefter overføres eller kon-
verteres til en aldersforsikring eller
aldersopsparing, som efterfølgende
overføres til den supplerende en-
gangssum. Det må anskues som en
administrativt yderst omstændelig
og overflødig proces for at nå
frem til resultatet. Der vil derfor
blive udarbejdet et ændringsforslag
til 2. behandlingen af lovforslaget,
hvorefter en LD-aldersopsparing
kan overføres også til en supple-
rende engangssum.
Side 14 af 22
L 55 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1426703_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Endelig henleder F&P opmærk-
somheden på de praktiske konse-
kvenser, det har, når skatteministe-
ren fremsætter et lovforslag om
forlængelse af rabatordningen me-
get tæt på udløb af den i dag gæl-
dende frist for omlægning med ra-
bat. Det er nemlig netop i denne
tid, at selskaberne kan tage imod
de sidste anmodninger om konver-
teringer, hvis de skal være gen-
nemført inden udløb af den gæl-
dende frist. Selskaberne kan imid-
lertid ikke ignorere det fremsatte
lovforslag i deres kommunikation
med kunder og andre interessen-
ter. Men der er i sagens natur in-
gen garanti for, at forslaget vedta-
ges. Dette gør det vanskeligt for
pensionsselskaberne at informere
deres kunder klart og entydigt om
konsekvenser af at omlægge. Og
det påfører kunder og selskaberne
en risiko, hvis selskaberne accepte-
rer anmodninger om konvertering,
der i praksis ikke vil kunne gen-
nemføres inden årsskiftet. Den
samlede rentabilitet af en konver-
tering kan jo falde, hvis loven ikke
vedtages, og rabatten dermed ikke
udløses ved konverteringen.
F&P henstiller til, at regeringen
helt generelt tillægger sådanne
overvejelser om lovforslags prakti-
ske konsekvenser større vægt.
Ligesom muligheden for rabat ved
omlægning af kapitalpension til al-
dersforsikring eller aldersopsparing
er et tilbud, som det står kunderne
og pensionsinstitutterne frit for at
tage imod, vil forlængelsen til 2015
være et tilbud til de pågældende.
Forlængelsen af rabatordningen
hindrer ikke, at kapitalpensionerne
omlægges i resten af 2014, hvis
kunderne og pensionsinstitutterne
er så langt i processen på nuvæ-
rende tidspunkt.
FSR-danske revisorer
Foreningen har ikke bemærkninger
til lovforslaget.
Side 15 af 22
L 55 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1426703_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FTF
Generelt er FTF tilhænger af, at
beskatning af pensioner sker på
udbetalingstidspunktet, hvor det
må forventes, at der er et sammen-
fald med indbetalers større behov
for offentlige ydelser, men FTF
har forståelse for, at der kan være
behov for at fremrykke indbetalin-
gen af udskudt skat for at undgå at
Danmark modtager en EU-
henstilling vedrørende budgetun-
derskuddet.
Konkret finder FTF, at det for
LD’s vedkommende bør sikres, at
LD kan foretage den fremrykkede
afgiftsberigtigelse for medlemmer-
ne, hvis det samtidig sikres, at de
af LD’s medlemmer, der ikke øn-
sker det, gives mulighed for at fra-
vælge den fremrykkede afgiftsbe-
rigtigelse. FTF henviser i øvrigt til
LD’s høringssvar.
I forhold til resten af lovforslaget
har FTF ingen bemærkninger.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra DI.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra LD.
LO
LO
konstaterer, at der er fundet
en model, hvor LD’s kontohave-
re får samme mulighed for skat-
terabat som indehavere af kapi-
talpensioner med respekt for
LD’s særlige karakter af en lukket
pensionsordning.
Afgrænsningen af rabatten til
personer over 60 år, eller som
fylder 60 år på et senere tids-
punkt, giver alle LD’s kontoha-
vere mulighed for rabat enten i
2015 eller de efterfølgende år.
Afgiftsprovenuet må samtidig
Side 16 af 22
L 55 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1426703_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
forventes at være af en sådan
størrelse, at det ikke belaster de
tilbageværende kontohavere i
LD. Desuden indføres rabatten
først pr. 1. april 2015, hvilket gi-
ver tid til forberedelse af omlæg-
ningen.
Den foreslåede afgiftsrabat gæl-
der både ved udbetaling og om-
lægning af LD-konti. Mange kon-
tohavere over 60 år vælger at lade
deres opsparing blive stående i
LD, og den mulighed skal de
selvfølgelig stadig have, selvom
skatten fremrykkes.
LO finder det afgørende, at LD
kan iværksætte konvertering af
alle de konti, der har mulighed
for at opnå skatterabatten såle-
des, at den enkelte kun skal mel-
de fra, hvis vedkommende ikke
ønsker konvertering. Derved sik-
res, at flest mulige får glæde af
rabatten. LO henviser til LD’s
høringssvar, som foreslår at ind-
føre en bestemmelse i loven, der
positivt giver LD denne bemyn-
digelse. Det er relevant, da det
foreliggende lovforslag ikke er
tilstrækkelig klart på dette områ-
de.
LO har i øvrigt ingen bemærk-
ninger til lovforslaget.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra LD.
Lønmodtagernes Dyr-
tidsfond
Det er LD’s opfattelse, at hensig-
ten med lovforslaget, således som
dette kommer til udtryk i regerin-
gens aftale med SF og Enhedsli-
sten om en pensionspakke, mest
effektivt og hensigtsmæssigt ind-
Side 17 af 22
L 55 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1426703_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
fries ved, at fonden får mulighed
for at foranstalte en fremrykket af-
giftsbetaling for at sikre, at konto-
haverne i LD får skatterabatten.
Uden en sådan bemyndigelse, vil
der være risiko for, at det fremryk-
kede merprovenu bliver væsentligt
mindre end forventet af Finansmi-
nisterieriet. Hertil kommer risiko-
en for, at en større andel af konto-
haverne i LD går glip af skattera-
batten, fordi de ikke inden for tids-
fristerne i loven får taget kontakt
til LD.
For kontohaverne i LD er det en-
tydigt en fordel at få skatterabat-
ten. Det indskrænker sig til en
promille af kontohaverne, som har
grund til at overveje fordele og
ulemper nærmere, og det drejer sig
om den meget lille gruppe, som
overvejer at flytte LD-opsparingen
over i en livrente eller en ratepen-
sion. I 2014 forventes knap 800
kontohavere at flytte LD-
opsparingen til en anden pensi-
onsordning, og det skal ses for-
hold til en skare på 750.000 kon-
tohavere ved årets start. LD vil
sikre, at kontohaverne gives mu-
lighed for at fravælge en fremryk-
ket afgiftsberigtigelse.
Hvis den fremrykkede afgiftsberig-
tigelse kan ske på LD’s foranstalt-
ning, vurderes det, at lovændrin-
gen vil udløse et merprovenu på
omkring 8,4 mia. kr. allerede i
2015, svarende til at godt 300.000
kontohavere får fremrykket af-
giftsbetalingen for at få skattera-
batten. Afgiftsberigtigelsen vil ikke
ændre på mulighederne for at få
En ændring af det fremsatte lov-
forslag, hvorefter LD foranstalter
en fremrykning af afgiftsberigtigel-
sen af LD-opsparing, når betingel-
sen herfor er opfyldt, og med mu-
lighed for kontohaveren til at sige
nej hertil, indebærer flere fordele.
For det første giver det LD mulig-
hed for at sælge værdipapirer på
markedet i den takt, der sikrer LD-
kontohaverne de bedst mulige af-
ståelsessummer og dermed til sin
tid de størst mulige udbetalinger.
For det andet giver det LD mulig-
hed for at konvertere LD-
opsparing til LD-aldersopsparing i
den takt, der ud fra administrative
og tekniske hensyn passer LD
bedst muligt.
Hertil kommer, at LD’s forslag ik-
ke ændrer på, at det er frivilligt for
den enkelte LD-kontohaver, om
afgiftsberigtigelsen skal fremryk-
kes.
Der vil derfor til 2. behandlingen
af lovforslaget blive stillet et æn-
dringsforslag, hvorefter LD be-
Side 18 af 22
L 55 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1426703_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
udbetalt indeståendet, og konto-
haverne vil ikke skulle afvente
LD’s foranstaltning af afgiftsberig-
tigelsen for at få midlerne udbetalt
med skatterabat.
Det er efter LD’s vurdering ikke
fuldstændigt klart, hvorvidt lov-
forslaget i den foreliggende affat-
telse giver LD en bemyndigelse til
at foranstalte afgiftsberigtigelsen.
Derfor foreslår LD, at der indføjes
en bestemmelse herom i lovforsla-
get. Det kunne ske ved at tilføje et
nyt stk. 4 i lovforslagets § 2, nr. 2
vedrørende den foreslåede § 2 a. i
LD-loven.
myndiges til at forestå afgiftsberig-
tigelsen af LD-opsparingen, men
med mulighed for LD-
kontohaverne til at sige nej hertil,
ligesom der fortsat vil være mulig-
hed for at få LD-opsparingen ud-
betalt med afgiftsrabat.
Da omlægning fra LD-opsparing
til LD-aldersopsparing indebærer,
at LD-aldersopsparingen herefter
ikke kan flyttes til en ratepension
eller en pensionsordning med lø-
bende udbetalinger, vil LD tydeligt
skulle informere LD-kontohaverne
om de skattemæssige konsekven-
ser af ikke at fravælge LD’s frem-
rykning af afgiftsrabatten, ligesom
de skal have en rimelig frist til at
sige nej til omlægning.
Den enkelte LD-kontohaver skal
informeres om, at hvis den pågæl-
dende ikke fravælger omlægning til
LD-aldersopsparing, afskærer LD-
kontohaveren sig fra muligheden
for efter overførsel til et andet
pensionsinstitut at få LD-midlerne
udbetalt som løbende udbetalinger
fra en ratepension eller en pensi-
onsordning med løbende udbeta-
linger, der helt afhængigt af den
pågældendes forhold i nogle tilfæl-
de alene vil blive pålagt en ind-
komstbeskatning i intervallet 0-
37,5 pct., dvs. til en lempeligere
beskatning end afgiften af LD-
opsparing med rabat.
I lovforslagets § 2, nr. 2, anvendes
betegnelsen ”medlem” for en kon-
tohaver i LD. Dette foreslås æn-
dret til ”lønmodtager”, da det er
den terminologi, der i øvrigt an-
Der vil blive fremsat ændringsfor-
slag til 2. behandlingen af lov-
forslaget, hvorefter betegnelsen
ændres
til ”lønmodtager”.
Side 19 af 22
L 55 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1426703_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
vendes i lov om Lønmodtagernes
Dyrtidsfond. Alternativt kan ”kon-
tohaver” anvendes, da det udtryk
benyttes i LD-lovens § 7 a.
SRF Skattefaglig For-
ening
Foreningen har ikke bemærkninger
til lovforslaget.
Ældre Sagen
Ældre Sagen anfører, at fremryk-
ningen af afgiftsbetalingen for ka-
pitalpension medfører en risiko
for, at den langsigtede finanspoliti-
ske holdbarhed forringes. Isoleret
set ændrer nærværende forslag dog
ikke væsentligt på det fremtidige
provenutab sammenlignet med
den fremskyndelse af afgiftsbeta-
lingen, der allerede er sket i 2013
og 2014. Ældre Sagen har derfor
ikke bemærkninger til forslaget om
at forlænge perioden med 2,7 pct.
rabat på afgiftsbetalingen ved om-
lægning af kapitalpensionsordnin-
ger. Det ville dog have været oply-
sende, hvis det også af provenu-
bemærkningerne fremgik, hvor
stort et varigt provenutab, der føl-
ger af de to foregående års frem-
rykkede afgiftsbetaling, og ikke
kun hvor stort et provenutab,
nærværende forslag medfører.
Ældre Sagen skal dog bemærke, at
der er en del pensionsopsparere,
der er afskåret fra rabatten, fordi
deres pensionsselskab/-kasse sim-
pelthen ikke giver dem mulighed
for at foretage omlægning til al-
dersopsparing.
Ældre Sagen finder det rimeligt, at
LD-kontohavere får mulighed for
Det er ikke sædvanlig fremgangs-
måde, at historiske provenumæssi-
ge virkninger af tidligere lovforslag
sammenblandes med de prove-
numæssige virkninger af et aktuelt
lovforslag.
Der henvises i øvrigt til Skattemi-
nisteriets hjemmeside,
www.skm.dk,
som løbende opda-
teres med oplysninger om, i hvilket
omfang der er sket konvertering af
kapitalpension til aldersforsikring,
aldersopsparing og supplerende
engangssum.
Skattelovgivningen kan ikke på-
lægge pensionsinstitutterne at til-
byde kunderne muligheden for at
fremrykke afgiftsbetalingen. For-
melt set hviler den enkelte kapital-
pension på en civilretlig aftale mel-
lem pensionsopspareren og pensi-
onsselskabet.
Formålet med pensionspakken er
Side 20 af 22
L 55 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1426703_0021.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
at få udbetalt/omlægge deres LD-
konto på samme måde som kapi-
talpensioner, og Ældre Sagen kan
tilslutte sig den foreslåede model,
hvor omlægningen først sker, når
kontohaveren fylder 60 år, således
at salget af aktiver ved betaling af
afgiften spredes.
Ældre Sagen finder det imidlertid
besynderligt, at der kun gives
2,5 pct. i rabat til kontohavere i
LD, mens der gives 2,7 pct. i rabat
på afgiften for kapitalpensioner.
Ældre Sagen savner en begrundel-
se for denne forskelsbehandling i
bemærkningerne til lovforslaget.
Efter Ældre Sagens opfattelse er
denne forskelsbehandling urimelig
over for kontohaverne i LD. LD-
ordningen blev grundlagt ved ind-
betaling af indefrosne dyrtidspor-
tioner for årene 1977-79. Derfor
har næsten alle, der var på ar-
bejdsmarkedet i denne periode og i
dag er i 50’erne og 60’erne en LD-
konto, i det omfang de endnu ikke
har hævet den. Det betyder, at op-
sparingen i LD er mere lige fordelt
sammenlignet med opsparingen i
kapitalpension.
Ældre Sagen skal yderligere be-
mærke, at da lovforslaget om en
rabat ved udbetaling eller omlæg-
ning af kapitalpension oprindeligt
blev sendt i høring i 2012, indgik
der forslag om, at rabatten ved
udbetaling eller omlægning af LD-
konti skulle være på 2,7 pct. på lige
fod med rabatten ved omlægning
af kapitalpension.
at give danskere med en kapital-
pension eller en opsparing i LD
mulighed for at opnå en skattera-
bat. Det tilvejebringer en betydelig
sikkerhed for, at Danmark ikke
trods fornyet uro om europæisk
økonomi
bryder med kravene i
EU’s Stabilitets-
og Vækstpagt.
Skatterabatten for LD-
opsparingen er en afvejning af to
hensyn. På ene side sikres det, at
kontohaverne i LD har et passen-
de incitament til at anvende skatte-
rabatten, mens det på den anden
side sikres, at rabatten ikke får væ-
sentlige konsekvenser for den fi-
nanspolitiske holdbarhed.
LD var ikke omtalt i de offentlig-
gjorte dokumenter vedrørende
skattereformaftalen, men blev i
første omgang omfattet af det lov-
forslag, der blev sendt i høring,
fordi det var og er muligt afgiftsfrit
at overføre indeståendet på en
LD-konto bl.a. til kapitalpension.
En kontohaver kunne derfor via
en overførsel af LD-kontoen til en
kapitalpension derved blive omfat-
Side 21 af 22
L 55 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1426703_0022.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
tet af muligheden for skatterabat-
ten på 2,7 pct. i 2013 ved videre-
overførsel til en aldersforsikring el-
ler aldersopsparing.
Det var baggrunden for forslaget i
høringsudgaven om at lade LD
være omfattet af muligheden for
fremrykning af afgift internt i LD,
dvs. uden at det var nødvendigt at
flytte hele opsparingen ud af LD
til en kapitalpension.
Da LD-opsparing imidlertid ikke
kan anses for en kapitalpension og
dermed ikke umiddelbart naturligt
burde være omfattet af skattere-
formforslaget, blev opsparing i LD
ikke omfattet af skatterabatten i
det fremsatte lovforslag om skatte-
reformen, ligesom lovforslaget
blev indrettet sådan, at rabatten
heller ikke kunne opnås efter
overførsel af LD-opsparing til en
kapitalpension.
At rabatten ved omlægning af LD-
opsparing i 2012 blev foreslået at
udgøre 2,7 pct. har altså alene en
rent teknisk baggrund.
Side 22 af 22