Indfødsretsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 44 Bilag 10
Offentligt
1434690_0001.png
Til lovforslag nr.
L 44
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Indfødsretsudvalget den 11. december 2014
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret
(Accept af dobbelt statsborgerskab og betaling af gebyr i sager om dansk indfødsret)
[af justitsministeren (Mette Frederiksen)]
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. oktober 2014 og var til
1. behandling den 13. november 2014. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Indfødsretsudval-
get.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 8. oktober
2014 dette udkast til udvalget, jf. IFU alm. del – bilag 4.
Den 30. oktober 2014 sendte justitsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse fra Sydslesvigsk Forening.
Deputationer
Endvidere har Sydslesvigsk Forening mundtligt over for
udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5 spørgsmål til justitsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af DF og
KF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med det stillede æn-
dringsforslag.
Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at lovforsla-
get medfører, at danskere, der bosætter sig i andre lande, vil
kunne bevare deres danske statsborgerskab, samtidig med at
de får et nyt statsborgerskab i deres nye hjemland. Lovfor-
slaget betyder også, at herboende udlændinge vil kunne be-
holde deres oprindelige statsborgerskab, selv om de får et
dansk statsborgerskab, og at forhenværende danske statsbor-
gere vil kunne få deres danske statsborgerskab tilbage, hvis
de vel at mærke ikke har begået alvorlig kriminalitet i mel-
lemtiden.
Globaliseringen har medført, at flere og flere rejser ud,
og mange kommer hjem igen. Det er blevet nemt og billigt
at rejse mellem forskellige verdensdele. Mennesker rejser ud
for at arbejde og ender med at bosætte sig permanent i det
nye land. Mennesker forelsker sig på tværs af landegrænser
og får børn sammen. Disse børn bliver i dag sat i det dilem-
ma, om de skal vælge deres mors eller deres fars statsbor-
gerskab. Venstre mener ikke, at mennesker skal tvinges til at
foretage et valg, som ikke er nødvendigt. De praktiske pro-
blemer, der tidligere har været vedrørende dobbelt statsbor-
gerskab, er der fundet løsninger på, og derfor ser Venstre ik-
ke længere noget behov for at tvinge mennesker til at opgive
deres oprindelige statsborgerskab, fordi de gerne vil være
statsborgere i et nyt land. Danmarks regler skal modernise-
res i takt med udviklingen, og derfor giver det god mening
at tillade dobbelt statsborgerskab, så vi ikke tvinger folk til
at vælge tilhørsforhold, når der ikke er grund til det. Med
lovforslaget imødekommer vi et stort ønske hos mange dan-
skere i udlandet, der nu får mulighed for at blive statsborge-
re og nyde de fulde rettigheder i deres nye hjemland uden at
skulle tvinges til at opgive tilknytningen til deres gamle
hjemland. Samtidig giver dobbelt statsborgerskab øgede
muligheder for at tage statsborgerskabet fra danske statsbor-
gere, der eksempelvis begår terrorisme i Danmark, og udvi-
se dem fra Danmark. Af disse grunde stemmer Venstre for
lovforslaget
AX016767
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434690_0002.png
2
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at EL
støtter indførelsen af generel adgang til dobbelt statsborger-
skab, idet det indebærer et stort fremskridt for mange ind-
vandrere i Danmark, at de får mulighed for at slå rod i Dan-
mark, samtidig med at de kan bevare båndene til deres eller
deres forældres gamle land. Enhedslisten finder, at det eksi-
sterende gebyr på naturalisation er rigelig højt, og er princi-
pielt modstander af en forhøjelse af gebyret, men vælger ud
fra en samlet vurdering at støtte lovforslaget.
Et
mindretal
i udvalget (DF og KF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse.
Mindretallet kan stemme for det stillede æn-
dringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
DF ikke kan stemme for loven om dobbelt statsborgerskab.
For det første er DF ikke overbevist om, at der ikke kan op-
stå forviklinger, hvis der skal ydes konsulærbistand til en
person med dobbelt statsborgerskab. Hvis eksempelvis en
person med irakisk statsborgerskab får dansk statsborger-
skab og personen rejser til Irak og kommer i problemer
(fængsling eller andet) i forhold den irakiske stat, hvem skal
så yde konsulær bistand, Danmark eller Irak? Justitsministe-
riet svarer, at det skal Irak ifølge Haagkonventionen, men
spørgsmålet er, hvad der kommer til at ske i praksis. Der vil
være partier i Folketinget, der kræver, at den danske stat går
ind i sagen. Den mere principielle modstand fra DF’s side er
som følger: Forståelsen af nationalstaten og statsborgerska-
bet hænger sammen, da statsborgerskabet udtrykker loyalitet
og patriotisme i forhold til netop det ene land. DF bestrider
ikke, at man kan elske to lande, men det afgørende er nu al-
ligevel, at man igennem statsborgerskabet knytter en ubetin-
get loyalitet til Danmark. Hertil kommer, at man igennem
statsborgerskabet ikke kun får rettigheder, men også pligter i
forhold til landet. Igennem statsborgerskabet udtrykker man,
at man vil værne om det ene land, kæmpe for det og vie sit
liv til det, og denne forpligtelse mod landet på den ene eller
den anden måde står på dagligt. Dansk Folkeparti kan ikke
stemme for forslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
justitsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 13, stk. 6,
ophæves.«
[Konsekvensrettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Bestemmelsen i indfødsretslovens § 13, stk. 6, blev ind-
ført med lov nr. 252 af 27. maj 1950 om dansk indfødsret og
indeholder en overgangsregel om fortabelse af dansk ind-
fødsret ved erhvervelse af fremmed statsborgerskab.
Bestemmelsen foreslås i lighed med de øvrige bestem-
melser om fortabelse af dansk indfødsret ved erhvervelse af
fremmed statsborgerskab ophævet.
René Skau Björnsson (S) Jens Joel (S) Karen J. Klint (S) Jeppe Bruus (S) Trine Bramsen (S)
Marlene Borst Hansen (RV)
nfmd.
Lotte Rod (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Johanne Schmidt-Nielsen (EL)
Preben Bang Henriksen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Jan E. Jørgensen (V) Karsten Nonbo (V)
Christian Langballe (DF)
fmd.
Marie Krarup (DF) Leif Mikkelsen (LA) Tom Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434690_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 44
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse fra Sydslesvigsk Forening vedrørende høringssvar
Ændringsforslag fra justitsministeren
Sydslesvigsk Forenings høringssvar, fra justitsministeren
Brev fra Justitsministeriet om meromkostninger til behandling af sager
om dansk indfødsret, fra justitsministeren
1. udkast til betænkning
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 44
Spm.nr.
1
Titel
Spm., om ministeren vil redegøre for, om en etnisk dansker, der er
født og opvokset i Danmark, men som senere også har opnået stats-
borgerskab i et andet land, kan blive udvist af Danmark, jf. de nye reg-
ler om dobbelt statsborgerskab, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvorledes ministeren forholder sig til de anbefalinger, der er
indeholdt i høringssvar af 7. oktober 2014 fra Sydslesvigsk Forening,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil oplyse, hvorvidt ministeren forventer, at mu-
ligheden for dobbelt statsborgerskab vil medføre en stigning i antallet
af sager, hvor der vil ske frakendelse af statsborgerskab og udsendel-
se, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om uddybning af bemærkningerne i lovforslaget for, så vidt an-
går dobbelt statsborgerskab, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om ministeren i forlængelse af besvarelse af spørgsmål 2 vil op-
lyse, hvordan de forslag, som er indeholdt i høringssvar af 7. oktober
2014 fra Sydslesvigsk Forening, vil kunne implementeres i dansk ret,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5