Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 43 , L 43 A , L 43 B
Offentligt
1424796_0001.png
24. november 2014
J.nr. 14-3881387
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 43 - Forslag til Lov om ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven,
brændstofforbrugsafgiftsloven og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. (Ophævelse
af fradragsbegrænsningen for moms på hotelophold og harmonisering af afgifterne på
personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 18 af 18. november 2014. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Martin Geertsen (V).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1424796_0002.png
Spørgsmål
I forlængelse af SAU (2013-14) alm. del – spørgsmål 907 bedes ministeren redegøre for,
hvilke ændringer der vurderes at komme i forhold til indkøb af biltyper til taxibrug, her-
under om og i givet fald i hvilket omfang en sådan ændring i adfærd vil påvirke det stats-
lige provenu.
Svar
For så vidt angår spørgsmålet om eventuelle ændringer i forhold til indkøb af biltyper til
taxibrug, henviser jeg til min besvarelse af L 43 – spørgsmål 17.
Jeg kan oplyse, at eventuelle ændringer i valg af biltyper ikke vil påvirke det beregnede
provenu.
Forslaget om afgiftsharmonisering indebærer en afskaffelse af registreringsafgiften og en
afskaffelse af frikørselsordningen for taxier. Dette medfører to modsatrettede tendenser
for provenuet. Staten mister indtægter ved afskaffelsen af registreringsafgiften, men har
en gevinst ved afskaffelsen af frikørselsordningen. Begge effekter indgår i provenubereg-
ningen.
Provenutabet fra afskaffelsen af registreringsafgiften bliver ikke ændret ved ændringer i
valg af biltyper.
Desuden er det lagt til grund, at afgiftsændringerne ikke påvirker efterspørgslen efter
brugte biler, jf. min besvarelse af SAU, alm. del, spørgsmål 60. Selv om taxierhvervet
eventuelt ændrer adfærd med hensyn til bilvalg, forventes bilkøberne fortsat at efterspør-
ge biltyper, der svarer til de nuværende frikørte taxier. Staten forventes derfor også at få
et provenu, der svarer til afgiften af de frikørte taxier, hvis disse blev beskattet som al-
mindelige personbiler.
Side 2 af 2