Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 43 , L 43 A , L 43 B
Offentligt
1424953_0001.png
24. november 2014
J.nr. 14-3881387
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 43 - Forslag til Lov om ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven,
brændstofforbrugsafgiftsloven og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. (Ophævelse
af fradragsbegrænsningen for moms på hotelophold og harmonisering af afgifterne på
personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 13 af 18. november 2014. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Martin Geertsen (V).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1424953_0002.png
Spørgsmål
I forlængelse af spørgsmål S 92 bedes ministeren vurdere, hvor mange job afskaffelsen af
frikørselsordningen kommer til at koste pr. mio. kr. i øget statsligt provenu.
Svar
Harmonisering af afgiftsreglerne vedrørende taxier indgår i vækstaftalen fra juni 2014
indgået mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedsli-
sten og Det Konservative Folkeparti. Harmoniseringen medfører, at en skattemæssig
begunstigelse af erhvervet bortfalder. Forslaget aflaster de offentlige finanser (forbedret
holdbarhed) med ca. 130 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd. Dette bidrag til råderummet
er i aftalen disponeret til en række lempelser, herunder bl.a. beskatningen af selskabers
porteføljeinvesteringer og lavere PSO, som forbedrer erhvervenes rammevilkår og sænker
omkostningsniveauet.
Afgiftsharmoniseringen medfører ved fuld overvæltning en stigning af taxierhvervets
priser, som skønnes til ca. 4 pct., samt at beskæftigelsen i taxierhvervet på sigt kan reduce-
res med op mod 400 personer ud af de i alt ca. 10.000 jobs i de berørte erhverv. Skønnet
er behæftet med usikkerhed, og effekten vil fx kunne reduceres, hvis vognmændene redu-
cerer omkostningerne gennem valg af billigere biler. De 400 jobs svarer til ca. 1,8 jobs pr.
mio. kr. opgjort i forhold til den umiddelbare belastning af erhvervet af afgiftsharmonise-
ringen.
På sigt er den samlede beskæftigelse imidlertid omtrent upåvirket, idet beskæftigelsen er
bestemt af det samlede arbejdsudbud og arbejdsmarkedets effektivitet og påvirkes som
udgangspunkt ikke af beskæftigelsen i enkelte erhverv. Den varige virkning svarer derfor
til et afgiftsmæssigt tilskud på omkring 300.000 kr. for hver arbejdsplads, der flyttes fra
andre erhverv til taxibranchen som følge af de lempelige afgiftsvilkår.
Der vil herudover være tale en ganske lille virkning på det samlede arbejdsudbud (som
efter almindelige principper anslås til omkring 50 personer). Der er heri ikke taget højde
for virkningerne af andre dele af vækstaftalen, der som anført medfører en samlet forbed-
ring af rammevilkårene for erhvervene og derigennem højere vækst og beskæftigelse.
Harmonisering af afgiftsreglerne medfører isoleret set en samfundsøkonomisk gevinst,
fordi der ikke bindes ressourcer (arbejdskraft og kapital) i erhvervet alene som følge af de
lempelige afgiftsvilkår. Det medfører i gennemsnit højere produktivitet og økonomisk
velstand på sigt.
Jeg henviser i øvrigt til mit svar på SAU, alm. del, spørgsmål 41.
Side 2 af 2