Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 43 , L 43 A , L 43 B
Offentligt
1424779_0001.png
24. november 2014
J.nr. 14-3881387
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 43 - Forslag til Lov om ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven,
brændstofforbrugsafgiftsloven og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. (Ophævelse
af fradragsbegrænsningen for moms på hotelophold og harmonisering af afgifterne på
personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 12 af 18. november 2014. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Martin Geertsen (V).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1424779_0002.png
Spørgsmål
I forlængelse af svaret på S 93 bedes ministeren redegøre for sammenhængen mellem pkt.
151 på lov- og cirkulæreprogrammet fra 2014, hvor kommunerne blev negativt kompen-
seret som følge af skærpede energi- og miljøkrav til taxier, og afgiftsharmoniseringen af
registreringsafgiften.
Svar
Jeg henviser til min besvarelse af TRU, alm. del, spørgsmål 32. Som det fremgår heraf,
forventes virkningen af de nye miljø- og energiklassekrav til taxier ikke at blive påvirket af
forslaget om afgiftsharmonisering for taxier m.v.
Den økonomiske effekt for kommunerne og regionerne af de nye miljø- og energiklasse-
krav forventes derfor ikke at blive ændret som følge af afgiftsharmoniseringen.
For så vidt angår spørgsmål om afgiftsharmoniseringens betydning for erhvervets valg af
biltyper og udskiftningshyppighed for bilparken samt om økonomisk betydning af forsla-
get for kommunerne og regionerne, henviser jeg til min besvarelse af L 43 – spm 8.
Side 2 af 2