Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 43 Bilag 11, L 43 A Bilag 11, L 43 B Bilag 11
Offentligt
1428934_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Landdistrikternes Fællesråd
Tybovej 2
6040 Egtved
Tel. +45 6131 3636
[email protected]
www.landdistrikterne.dk
Egtved, den 01. december 2014
Kære medlemmer af Udvalget for Landdistrikter og Øer
Siden 2007 er hver tredje landtaxi forsvundet, og hvis frikørselsordningen afskaffes, så vil endnu flere taxier
forsvinde fra de mindst befolkede områder i Danmark. I Landdistrikternes Fællesråd frygter vi, at en
afskaffelse af frikørselsordningen for taxier yderligere vil skade mobiliteten i de danske landdistrikter og
dermed understøtte affolkningen af de danske yderområder.
Det er vores vurdering, at forringelserne vil medføre en betydelig risiko for, at det bliver svært at få en taxi
uden for de større byer, og tendensen med at taxierne forsvinder i landdistrikterne og i mange mindre
købstæder vil forstærkes yderligere.
Det vil gå ud over den del af befolkningen som ikke er mobile. Især de svage og ældre i befolkningen, som
ikke selv har bil. De har brug for sikker transport og det kan de få nu gennem den lokale taxi, men hvis den
forsvinder, så kan de svagt mobile grupper ikke komme nogen steder for de har i en række tilfælde ingen
alternativer til den lokale taxi.
Flexordningerne som tilbydes af kommunerne i samarbejde med de regionale trafikselskaber kan ikke fuldt
ud erstatte taxiaerne. Bl.a. dækker flexordningerne de fleste steder ikke efter kl. 24:00, der er ofte ikke
takstaftaler når kommune og regionsgrænser passeres, ligesom der skal bestilles flere timer før den
ønskede kørsel.
Landdistrikternes Fællesråd frygter at landtaxierne vil forsvinde hvis der ikke sikres et reelt
forretningsgrundlag. Hvis landtaxierne stopper med at køre og i stedet får tilladelser til at køre for regioner
og kommuner, så vil befolkningen i landdistrikterne generelt, og herunder især de svage ikke-mobile stå
uden reel transportmulighed i store dele af døgnet. Ved at stoppe som taxi så forsvinder serviceforpligtelsen
overfor betjening af lokalbefolkningen, og den løftes ikke fuldt ud af de regionale flexordninger.
Vi har kendskab til flere landvognmænd som fortæller os, at det i deres lille vognmandsforretning, hvor den
private taxikørsel med borgerne kun udgør en lille del, ikke vil kunne hænge sammen på taxidelen med
denne pludselige afgiftsændring. Hos Sønderborg Taxa har de foreslåede ændringer af taxibranchen
økonomiske forhold resulteret i, at der allerede er blevet afleveret 4 taxibevillinger indenfor den seneste
måned
Vi kan i Landdistrikternes Fællesråd godt frygte, at taxien som transportmiddel snart kan være væk i landets
yderområder, hvilket dette forslag vil forstærke.
Vi håber, at man på det kommende samråd vil få kortlagt lovforslagets konsekvenser for landdistrikterne og
drøftet muligheden for, hvordan man evt. kan minimere konsekvenser for de tilbageværende landtaxier, så
antallet af lukninger kan reduceres.
Med venlig hilsen
Landdistrikternes Fællesråd
Steffen Damsgaard
Formand