Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 4 Bilag 7
Offentligt
1413438_0001.png
Til lovforslag nr.
L 4
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. oktober 2014
2. udkast
(Supplerende ændringsforslag fra skatteministeren)
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift af
stenkul, brunkul og koks m.v., personskatteloven og forskellige andre love
(Tilbagerulning af forsyningssikkerhedsafgiften, nedsættelse af elvarmeafgiften, forhøjelse af elafgiften, tilpasning af
afgiftsregler for VE-brændsler, forhøjelse af bundskatten og det skrå skatteloft, nedsættelse af den grønne check og
afgiftsforhøjelse på cigarillos m.v.)
[af skatteministeren (Benny Engelbrecht)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 19 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2014 og var til
1. behandling den 10. oktober 2014. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Dispensation fra Folketingets forretningsorden
<> indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i Fol-
ketingets forretningsorden § 13, stk. 1, således at 3. behand-
ling kan finde sted tidligere end 30 dage efter fremsættelsen
og tidligere end 2 dage efter 2. behandling.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 21. august
2014 dette udkast til udvalget, jf. Folketingsåret 2013-14,
SAU alm. del – bilag 242. Den 3. oktober 2014 sendte skat-
teministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til
udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse fra Brancheforeningen for Biogas.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret den
skriftlige henvendelse.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 36 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, [som denne har besvaret. ]
3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]
<>
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
DokumentId
Journalnummer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413438_0002.png
2
Til § 3
1)
Nr. 1
affattes således:
»1.
§ 6, stk. 1, 1. pkt.,
affattes således:
»Af forbrug af elektricitet i helårsboliger, der opvarmes
ved elektricitet, betales en afgift på 34,9 øre pr. kWh (2015-
niveau) af den del af forbruget, der overstiger 4.000 kWh år-
ligt.««
[Lovteknisk ændring]
2)
Nr. 2
affattes således:
»2.
§ 6, stk. 1, 1. pkt.,
affattes således:
»Af forbrug af elektricitet i helårsboliger, der opvarmes
ved elektricitet, betales en afgift på 40,0 øre pr. kWh (2020-
tal baseret på 2015-niveau) af den del af forbruget, der over-
stiger 4.000 kWh årligt.««
[Lovteknisk ændring]
3)
Nr. 4
affattes således:
»4.
I
§ 6, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »(2015-niveau)« til: »(2020-
tal baseret på 2015-niveau)«.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
Til § 5
4)
Nr. 1
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 5]
5)
Nr. 2
affattes således:
»2.
§ 1, stk. 1,
affattes således:
»Der ydes en skattefri kompensation på det beløb, der er
anført i 2.-7. pkt., til personer, der ved indkomståret udløb er
fyldt 18 år, og som er skattepligtige efter kildeskattelovens §
1 eller omfattet af kildeskattelovens afsnit I A den første dag
i indkomståret. For indkomståret 2015 udgør beløbet 955 kr.
For indkomståret 2016 udgør beløbet 950 kr. For indkomst-
året 2017 udgør beløbet 940 kr. For indkomståret 2018 ud-
gør beløbet 930 kr. For indkomståret 2019 udgør beløbet
900 kr. For indkomståret 2020 og efterfølgende indkomstår
udgør beløbet 875 kr.««
[Lovteknisk ændring]
6)
Nr. 3
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 7]
7)
Nr. 4
affattes således:
»4.
§ 1, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Til personer, der er skattepligtige efter kildeskat-
telovens § 1 eller omfattet af kildeskattelovens afsnit I A
den første dag i indkomståret, og som har barn eller børn,
der ved indkomstårets udløb ikke er fyldt 18 år, ydes i over-
ensstemmelse med de bestemmelser, som følger af § 5, stk.
1-6, en supplerende skattefri kompensation på det beløb, der
er anført i 2.-5. pkt., hvis barnet den første dag i indkomst-
året faktisk opholder sig her i landet, ikke har indgået ægte-
skab, ikke er anbragt uden for hjemmet efter lov om social
service, ikke sammen med en indehaver af forældremyndig-
heden er optaget i en døgnforanstaltning efter lov om social
service eller i øvrigt forsørges af offentlige midler. For ind-
komstårene 2015 og 2016 udgør beløbet 220 kr. pr. barn,
dog maksimalt 440 kr. For indkomstårene 2017 og 2018 ud-
gør beløbet 215 kr. pr. barn, dog maksimalt 430 kr. For ind-
komståret 2019 udgør beløbet 210 kr. pr. barn, dog maksi-
malt 420 kr. For indkomståret 2020 og efterfølgende ind-
komstår udgør beløbet 200 kr. pr. barn, dog maksimalt 400
kr.««
[Lovteknisk ændring]
Til § 6
8)
Efter nr. 11 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 1, stk. 5, 1. pkt.,
ophæves.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 10]
9)
I det under
nr. 19
foreslåede
§ 7 a, stk. 3, nr. 5,
æn-
dres »fremstillingsprocesser, og bioolien ikke er tilført affal-
det separat.« til: »fremstillingsprocesser og ikke er tilført af-
faldet separat.«
[Præcisering af den foreslåede lovtekst]
10)
Efter nr. 26 indsættes som nye numre:
»02.
Bilag 2
ophæves.
03.
Bilag 3
ophæves.«
[Ophævelse af bilag 2 og bilag 3, da disse alene vedrører
årene 2010-2014]
Til § 7
11)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 1, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »Af andre kulbrintebrænd-
stoffer,« til: »Af andre kulbrintebrændstoffer og varer under
position 3824 90 99 i EUʼs Kombinerede Nomenklatur,«.«
[Ændring af udfyldningsreglen i mineralolieafgiftslovens §
1, stk. 2, til også at omhandle varer omfattet af KN-kode
3824 90 99]
Til § 9
12)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af
§ 7, stk. 1, nr.
1,
ændres »50,0 øre« til: »42,5 øre«, og »130,0 øre« ændres
til: »108,8 øre«.
[Gradvis indfasning af afgiftsforhøjelsen på cigarer, cerutter
og cigarillos]
13)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af
§ 7
ændres i
stk. 1, nr. 2,
»50,9 øre« til: »50,0 øre«, og »131,3 øre« æn-
dres til: »130,0 øre«.
[Gradvis indfasning af afgiftsforhøjelsen på cigarer, cerutter
og cigarillos]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413438_0003.png
3
14)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af
§ 7
ændres i
stk. 1, nr. 3,
»51,8 øre« til: »50,9 øre«, og »132,6 øre« æn-
dres til: »131,3 øre«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 12 og 13]
15)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af
§ 7
ændres i
stk. 1, nr. 4,
»52,7 øre« til: »51,8 øre«, og »133,9 øre« æn-
dres til: »132,6 øre«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 12 og 13]
16)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af
§ 7
ændres i
stk. 1, nr. 5,
»53,7 øre« til: »52,7 øre«, og »135,3 øre« æn-
dres til: »133,9 øre«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 12 og 13]
17)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af
§ 7
ændres i
stk. 1, nr. 6,
»54,7 øre« til: »53,7 øre«, og »136,7 øre« æn-
dres til: »135,3 øre«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 12 og 13]
Til § 10
18)
I
stk. 5
ændres »§ 7, nr. 1-5, 8-14« til: »§ 7, nr. 1-5, 01
og 8-14«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 11]
19)
I
stk. 8
ændres »§ 7, nr. 1-5, 8-14« til: »§ 7, nr. 1-5, 01
og 8-14«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 11]
Bemærkninger
Til nr. 1-3
Ændringsforslagene indeholder ingen indholdsmæssige
ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.
De foreslåede nyaffattelser af elafgiftslovens § 6, stk. 1,
1. pkt., er alene af lovteknisk karakter og vedrører ændrin-
gerne i elafgiften og elvarmeafgiften, jf. lovforslagets § 3,
nr. 1, 2 og 4.
Ændringerne i elafgiftsloven er i lovforslaget opdelt, så-
ledes at der er taget højde for både den situation, hvor EU-
Kommissionens godkendelse af PSO-ordningen opnås inden
den 1. januar 2015, og alle ændringer i elafgiften derfor kan
træde i kraft samtidig, og den situation, hvor godkendelsen
ikke foreligger, og alene nedsættelsen af elafgiften kan træ-
de i kraft den 1. januar 2015.
Til nr. 4 og 5
Ændringsforslagene indeholder ingen indholdsmæssige
ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.
§ 1, stk. 1, i lov om skattefri kompensation for forhøjede
energi- og miljøafgifter indeholder i nr. 1 og 2 en opregning
af betingelser for at få den grønne check. I det fremsatte lov-
forslags § 5, nr. 2, indsættes nye punktummer i § 1, stk. 1, i
den nævnte lov. Dette kan imidlertid give anledning til tvivl
om, hvorvidt de foreslåede punktummer knytter sig til hele
bestemmelsen eller kun det sidste led i opregningen.
Det foreslås derfor i ændringsforslag nr. 5 at affatte § 1,
stk. 1, i lov om skattefri kompensation for forhøjede energi-
og miljøafgifter på ny, hvorefter den nummererede opreg-
ning i 1. pkt. udgår. Hermed tydeliggøres det, at ændringen
knytter sig til begge betingelser.
Ændringsforslag nr. 4 er en konsekvens af ændringsfor-
slag nr. 5.
Til nr. 6 og 7
Ændringsforslagene indeholder ingen indholdsmæssige
ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.
§ 1, stk. 2, i lov om skattefri kompensation for forhøjede
energi- og miljøafgifter indeholder i nr. 1-3 en opregning af
betingelser for at få den supplerende grønne check. I det
fremsatte lovforslags § 5, nr. 4, indsættes nye punktummer i
§ 1, stk. 2, i den nævnte lov. Dette kan imidlertid give anled-
ning til tvivl om, hvorvidt de foreslåede punktummer knyt-
ter sig til hele bestemmelsen eller kun det sidste led i opreg-
ningen.
Det foreslås derfor i ændringsforslag nr. 7 at affatte § 1,
stk. 2, i lov om skattefri kompensation for forhøjede energi-
og miljøafgifter på ny, hvorefter den nummererede opreg-
ning i 1. pkt. udgår. Hermed tydeliggøres det, at ændringen
knytter sig til alle betingelser.
Ændringsforslag nr. 6 er en konsekvens af ændringsfor-
slag nr. 7.
Til nr. 8 og 10
Henvisningen til bilag 2 og bilag 3 i kulafgiftslovens § 1,
stk. 5, samt bilagene 2 og 3 foreslås ophævet. Bilag 2 og bi-
lag 3 angiver satserne for kulafgiftslovens § 1, stk. 2, og § 1,
stk. 4, for perioden 2010 til 2014.
De foreslåede ændringer i kulafgiftsloven § 1, stk. 1 og 4,
jf. lovforslagets § 6, nr. 1 og 5-11, har virkning fra og med
den 1. januar 2015. Som følge heraf foreslås bilag 2 og bilag
3 samt henvisningen hertil ophævet.
Til nr. 9
Ændringsforslaget indeholder ingen indholdsmæssige
ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.
Der foreslås en sproglig justering af den foreslåede be-
stemmelse. Bestemmelsens ordlyd svarer herefter til ordly-
den i den foreslåede § 7 a, stk. 2, nr. 5, jf. lovforslagets § 5,
nr. 18.
Til nr. 11
Energibeskatningsdirektivets artikel 2, stk. 1, angiver,
hvilke energiprodukter der er omfattet af direktivet. Dette
omfatter bl.a. varer under KN-kode 3824 90 99, når de er
bestemt til anvendelse som brændsel til opvarmning eller
motorbrændstof, jf. artikel 1, stk. 2, litra h.
Varer omfattet af KN-kode 3824 90 99 er således energi-
produkter, som er omfattet af energibeskatningsdirektivet, i
det omfang de er bestemt til anvendelse som brændsel til op-
varmning eller motorbrændstof. I disse situationer er det
derfor udgangspunktet, at der skal pålægges almindelig
energiafgift.
Når energibeskatningsdirektivet henviser til koder i den
kombinerede nomenklatur, er det til Kommissionens forord-
ning (EF) nr. 2031/2001 af 6. august 2001 om ændring af bi-
lag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413438_0004.png
4
statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif, jf. energibe-
skatningsdirektivets artikel 2, stk. 5. Denne forordning er ef-
terfølgende ændret senest ved Kommissionens forordning
(EU) nr. 1001/2013 af 4. oktober 2013 om ændring af bilag
I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og stati-
stiknomenklaturen og den fælles toldtarif. Det følger ligele-
des af energibeskatningsdirektivets artikel 2, stk. 5, at senere
ajourføringer af koderne i den kombinerede nomenklatur for
varer omfattet af energibeskatningsdirektivet ikke må med-
føre ændringer i, hvilke energiprodukter der er omfattet af
direktivet.
Ajourføringen af koderne har bl.a. betydet, at KN-kode
3824 90 99 i dag er ændret til KN-kode 3824 90 97.
Da energibeskatningsdirektivet henviser til KN-kode
3824 90 99, er det denne kode, som der refereres til i denne
sammenhæng.
KN-kode 3824 90 99 omfatter »Andre varer« under pos.
3824, som har beskrivelsen »Tilberedte bindemidler til stø-
beforme eller støbekerner; produkter fra kemiske og nært-
stående industrier (herunder blandinger af naturprodukter),
ikke andetsteds tariferet«. Der er således tale om en opsam-
lingsbestemmelse, som alene finder anvendelse i de tilfælde,
hvor den pågældende vare ikke kan tariferes under en anden
KN-kode.
Kort beskrevet pålægges energiprodukter omfattet af
energibeskatningsdirektivet afgift i mineralolieafgiftsloven
enten efter hovedbestemmelsen i mineralolieafgiftslovens §
1, stk. 1, opsamlingsbestemmelsen i mineralolieafgiftslo-
vens § 1, stk. 2, eller hvis der er tale om blandinger af ener-
giprodukter mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 4.
De pågældende varer omfattet af KN-kode 3824 90 99 vil
således som hovedregel være omfattet af de gældende ener-
giafgifter, når de er bestemt til anvendelse som brændsel til
opvarmning eller motorbrændstof.
Det foreslås af hensyn til EU-konform implementering af
energibeskatningsdirektivet at præcisere udfyldningsreglen i
mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2, således at den også om-
handler varer omfattet af KN-kode 3824 90 99. Bagrunden
herfor er, at KN-kode 3824 90 99 netop er en opsamlingsbe-
stemmelse, og den kan derfor indeholde varer, som falder
uden for de gældende afgiftsregler. Dermed sikres, at disse
varer i alle tilfælde pålægges energiafgift, når de er bestemt
til anvendelse som brændsel til opvarmning. Dette betyder,
at de pågældende varer pålægges afgift efter den sats, der
gælder for et tilsvarende brændsel til opvarmning, jf. mine-
ralolieafgiftslovens § 1, stk. 1, når de er bestemt til anven-
delse, udbydes til salg eller anvendes som brændsel til op-
varmning.
Udfyldningsreglen i mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2,
1. pkt., omfatter andre kulbrintestoffer end direkte angivet i
stk. 1, der er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller
anvendes som brændsel til opvarmning. Der er dermed også
tale om en opsamlingsbestemmelse, som skal sikre, at der
svares afgift af alle kulbrintestoffer, der anvendes som
brændsel til opvarmning, hvilket er et krav efter energibe-
skatningsdirektivet.
KN-kode 3824 90 99 omfatter eksempelvis blandinger af
rapsolie og dieselolie, der har karakter af brændstof, da en
sådan blanding ikke kan tariferes som rapsolie (pos. 1514)
eller som dieselolie (pos. 2710), dvs. blandinger i en form,
hvor varen ikke kan tariferes selvstændigt og dermed hører
under opsamlingsbestemmelsen.
Som udgangspunkt vil sådanne blandinger være omfattet
af den gældende bestemmelse i mineraloliegiftslovens § 1,
stk. 4. Ligeledes hvis eksempelvis rapsolien kan tariferes
selvstændigt, vil den være omfattet af den foreslåede energi-
afgift på bioolier, jf. lovforslagets § 7.
Ændringsforslaget skønnes ikke at have provenumæssige
konsekvenser.
Til nr. 12-17
På baggrund af de modtagne høringssvar og efterfølgen-
de dialog med tobaksbranchen foreslås en gradvis indfas-
ning af afgiftsforhøjelsen på cigarer, cerutter og cigarillos,
således at afgiften det første år kun stiger med 75 pct. af det,
som blev foreslået i det fremsatte lovforslag, og først indfa-
ses fuldt ud fra 2016.
Ændringsforslag nr. 12 medfører, at stykafgiften den 1.
januar 2015 kun stiger med 75 pct. af den oprindeligt fore-
slåede stigning. At stykafgiften er lavere end i det fremsatte
lovforslag medfører et fald i den foreslåede minimumsafgift,
som afspejler både den forhøjede stykafgift og den uændre-
de værdiafgift.
Ændringsforslag nr. 13 medfører, at stykafgiften den 1.
januar 2016 stiger til det oprindeligt foreslåede niveau, hvil-
ket vil sige, at stykafgiften udgør 50,0 øre pr. stk., og mini-
mumsafgiften udgør 130,0 øre pr. stk.
Det er med lovforslaget foreslået, at styk- og minimums-
afgiften indekseres med 1,8 pct. årligt fra året efter afgifts-
forhøjelsen træder i kraft. Som konsekvens af forslaget om
gradvis indfasning af afgiftsforhøjelsen foreslås indekserin-
gen første gang foretaget året efter, at afgiften er fuldt indfa-
set, hvilket vil sige, at der første gang indekseres den 1. ja-
nuar 2017, jf. ændringsforslag nr. 14-17.
Adfærdseffekterne ved den foreslåede gradvise indfas-
ning skønnes at være de samme som ved forhøjelserne fore-
slået i det fremsatte lovforslag, når afgiften er fuldt indfaset
i 2016. Det vil sige, at den forventede nedgang i salget i
Danmark, den forventede nedgang i forbruget, den forvente-
de stigning i salget af afgiftspligtige cigaretter og den for-
ventede stigning i grænsehandlen ligeledes forventes at slå
fuldt igennem, når afgiften er fuldt indfaset. Adfærden for-
ventes at følge indfasningen af afgiften således, at den for-
ventede adfærd, der følger af den fulde forhøjelse, kun slår
igennem med 75 pct. i 2015.
Ændringsforslaget indebærer et umiddelbart mindrepro-
venu i forhold til det fremsatte lovforslag på ca. 20 mio. kr. i
2015 og ca. 5 mio. kr. i årene herefter. Opgjort efter tilbage-
løb og adfærd vil ændringen indebære et mindreprovenu i
forhold til det tidligere forudsatte på ca. 5 mio. kr. i 2015 og
ingen nævneværdig virkning i de efterfølgende år. Der vil
ikke være en nævneværdig virkning på det varige provenu
efter tilbageløb og adfærd.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413438_0005.png
5
Til nr. 18 og 19
Der er tale om konsekvensændringer i lovforslagets over-
gangsbestemmelser som følge af den foreslåede ændring af
mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2, 1. pkt., jf. ændringsfor-
slag nr. 11.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Astrid Krag (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) John Dyrby Paulsen (S) Jesper Petersen (S)
Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Camilla Hersom (RV) Andreas Steenberg (RV)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Trine Mach (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Nikolaj Villumsen (EL) Hans Andersen (V)
Jacob Jensen (V) Thomas Danielsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jan E. Jørgensen (V) Torsten Schack Pedersen (V)
Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V)
fmd.
Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF)
Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA)
nfmd.
Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413438_0006.png
6
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 4
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
Titel
Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 20/10-14 fra Brancheforeningen for Biogas
Ændringsforslag, fra skatteministeren
1. udkast til betænkning
Supplerende ændringsforslag, fra skatteministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 4
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om, hvor stor reduktionen af den langsigtede beskæftigelse som
følge af energiaftalen fra foråret 2012 vil være efter vedtagelse af de
ændringer til energiaftalen, som er fremsat i lovforslaget, til skattemi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm., om prisen på 20 stk. billig cigarillos af mærket Break i hen-
holdsvis Danmark og Tyskland i danske kroner, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå
Spm., om man tidligere har hævet afgiften på et rygetobaksprodukt li-
ge så meget, som de billigste cigarillos, til skatteministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm., om ministeren vil oplyse de provenu- og adfærdsmæssige kon-
sekvenser af en trinvis indfasning af afgiftsforhøjelsen, til skattemini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil vurdere, om en trinvis indfasning af afgifts-
forhøjelsen vil mindske grænsehandelen, til skatteministeren, og mini-
sterens svar herpå
MFU spm. om ministeren enig i, at incitamentet til forbrænding af
VE-affald øges kraftigt med bortfald af energiafgiften og dermed af
gebyret, der pålægges affaldsproducenterne, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå
MFU spm. om at redegøre for, hvor det træaffald, der i dag eksporte-
res og genanvendes, fremover havner, hvis det ikke forbrændes i af-
faldsforbrændingsanlæggene, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå
MFU spm. om at oplyse, hvor stor effekten vil være på beskæftigelsen
inden for sortering og fremstilling af materialer baseret på fraktioner
fra VE-affald, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm., om Danmark med den forudsete stigning i forbrænding af
genanvendeligt VE-affald med vedtagelse af lovforslaget lever op til
Affaldsrammedirektivet, til skatteministeren, og ministerens svar her-
MFU spm., om regeringen finder anledning til at revidere de nævnte
mål for genanvendelse i lyset af, at forbrænding af VE-affald ifølge
skatteministeriets oplysninger vil stige med vedtagelse af lovforslaget,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
9
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413438_0007.png
7
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
MFU spm. om husdyrgødning, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
MFU spm., om fjernelsen af afgifterne på forbrænding af husdyrgød-
ning vil bidrage til at fremme eller hæmme denne udvikling, til skatte-
ministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om, hvordan lovforslaget bidrager til at understøtte og fast-
holde den danske biogasmodel og dermed leve op til Folketingets til-
lægsbetænkning til (2011-12) L 182 om begrænsning i tilførsel af
energiafgrøder til biogasanlæg, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
MFU spm. om, hvordan man vil undgå, at den foreslåede afgiftsfrita-
gelse på tørstofrige husdyrgødningstyper hæmmer udbygningen af
biogasanlæg, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om, hvordan man vil undgå, at dette lovforslag hæmmer
realisering af ressourcestrategiens mål og målet om øget biogaspro-
duktion, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om begrundelser i lovbemærkningerne, om at afgiften på
tørstofrige husdyrgødningstyper gav problemer med EU, til skattemi-
nisteren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om, hvordan regeringen – evt. gennem anden lovgivning –
vil sikre, at størrelsen af incitamenter til genanvendelse også vil gælde
fremover, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm., om Danmark med vedtagelse af loven uden nye initiativer
for at sikre genanvendelse vil kunne leve fuldt op til EU's affaldshiera-
ki, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om, i hvilket omfang lovændringerne direkte og potentielt
vil påvirke mulighederne negativt for at gennemføre regeringens res-
sourcestrategi, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 20/10-14 fra Brancheforenin-
gen for Biogas, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at redegøre for de EU-retlige aspekter, der nødvendiggør æn-
dringerne for VE-affald, til skatteministeren, og ministerens svar her-
Spm. om at offentliggøre regeringens korrespondance med Kommissi-
onen om statsstøtteaspekterne i lovforslaget vedrørende VE-affald, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om der var EU-retlige problemer med regelsættet for affaldsfor-
brænding fra før ca. 2008, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om ministeren er indstillet på at stille ændringsforslag, der op-
deler lovforslaget i et lovforslag, der vedrører de foreslåede ændringer
af afgiften på VE-affald, og et lovforslag, der vedrører de øvrige ele-
menter i lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at redegøre for de EU-retlige aspekter i lovforslagets del om
energiafgift på bioolier, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorledes andre EU-lande lever op til EU's Energibeskat-
ningsdirektiv i forhold til, om der opkræves fuld energiafgift på bio-
olier, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413438_0008.png
8
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
Spm. om at redegøre for mulighederne for at indføre en lavere sats for
bioolier som eksempelvis i Sverige, til skatteministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm., om regeringen er bekendt med, at ingen af de nye biogasprojek-
ter går efter at brænde de afgassede fibre, til skatteministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm., om regeringen er enig i, at fosforgenvinding er en miljømæssig
begrundelse for at forhindre, at fosfor bindes i asken ved forbrænding
af gødning og fiberrest, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad ministeren lægger til grund for antagelsen om, at
træaffald vil erstatte importerede træpiller i energianlæg i stedet for at
blive tilført forbrændingsanlæg, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvad en kommune fremover konkret skal gøre anderledes,
når kommunen er forpligtet til at efterleve affaldshierarkiet i dens af-
faldshåndtering og for virksomhederne gennem et krav om kildesorte-
ring og sikring af genanvendelse, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om at oversende et juridisk notat, der tydeligt begrunder afgifts-
niveauet for bioolier, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren deler opfattelsen, der gør sig gældende i hørings-
svaret fra PwC, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at sikre gennemførelsen af en hurtig vurdering af et rimeligt
niveau af afgifter på bioolier, der ikke indeholder overkompensation,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor en fortsat afgiftsfritagelse for bioolier indeholder
overkompensation, når den primære substitution vil foregå med ligele-
des afgiftsfritagne biomasser, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om ministeren i en tilkendegivelse til lovforslaget vil give ud-
tryk for, at regeringen inden sommeren 2015 vil udarbejde et beslut-
ningsgrundlag med forslag til virkemidler, der kan sikre, at balancen i
forhold til affaldshierarkiet og incitamenter til genanvendelse genska-
bes, til skatteministeren, og ministerens svar herpå