Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 35
Offentligt
1416996_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 6. november 2014
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: SUMKFH
Sags nr.: 1401990
Dok nr.: 1571210
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 10. oktober 2014
stillet følgende spørgsmål nr. 3 (L 35 – forslag til lov om ændring af apoteker-
loven) til ministeren for sundhed og forebyggelse, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra MF Esben Lunde Larsen (V).
Spørgsmål nr. 3:
”Ifølge regeringen har lovforslaget om liberalisering af apotekerloven til hensigt
at forbedre tilgængeligheden, men når regeringen fratager apotekerne incita-
ment til at drive mere end ét apotek, ved at fjerne forsyningsbidraget, har det
så ikke den stik modsatte effekt?”
Svar:
Regeringen ønsker at modernisere apotekersektoren med henblik på at sikre
borgerne god tilgængelighed til medicin, høj patientsikkerhed, lægemidler til
lave priser og god rådgivning om medicin.
Som det fremgår af moderniseringspakken indeholdt i lovforslaget, at det er
hensigten at foretage en omlægning af den ordning, der findes for ydelser af
tilskud til apoteksdrift, således at udbetaling af sådanne tilskud målrettes apo-
tekere, som udøver apoteksvirksomhed i områder, hvor der ikke er forret-
ningsmæssigt grundlag for at drive apotek, dvs. særligt i landdistrikter, yder-
områder og på øer.
Den planlagte omlægning af de eksisterende ordninger for ydelse af tilskud til
apoteksdrift skal ses i lyset af regeringens ønske om ikke at øge de offentlige
udgifter på området som følge af de nye regler om friere adgang til oprettelse
af bl.a. apoteksfilialer og apoteksudsalg.
Det er derfor bl.a. hensigten at foretage en omlægning og målretning af ord-
ningen for ydelse af
enhedstilskud.
Der iværksættes fra den 1. januar 2017 en
5-årig udfasning af de tilskud, som i dag ydes til samtlige apoteksfilialer, apo-
teksudsalg og såkaldte supplerende enheder (dvs. en apotekers apotek nr. 2,
3 eller 4).
Med virkning fra samme dato målrettes udbetalingen af enhedstilskud, således
at alene apoteksfilialer og apoteksudsalg, der løser et særligt lægemiddelfor-
syningsmæssigt behov og derfor meddeles påbud fra Sundhedsstyrelsen om
at oprette eller opretholde apoteksdrift via en sådan enhed, vil kunne få tilskud
hertil (i form af såkaldte
forsyningstilskud,
som beløbsmæssigt vil svare til de
nuværende enhedstilskud til filialer og apoteksudsalg (2014-priser). Tilskud til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1416996_0002.png
Side 2
supplerende enheder vil efter den 5-årige udfasning helt bortfalde, dvs. fra
2022.
Regeringen ønsker med andre ord ikke at videreføre en ordning, som bl.a. be-
tyder, at
alle
apoteksfilialer – uanset om de er beliggende i områder, hvor der
er forretningsmæssigt grundlag for at drive apotek eller ej – får et årligt tilskud
til at drive filialen. Tilskud skal efter regeringens opfattelse målrettes apoteke-
re, som driver apoteksvirksomhed i områder, hvor der ikke er forrentnings-
mæssigt grundlag for at drive apoteksvirksomhed.
For så vidt angår den planlagte afskaffelse af tilskuddet til de såkaldte supple-
rende enheder (en apotekers apotek nr. 2, 3 eller 4) efter en 5-årig udfasning,
som der direkte spørges til, kan det oplyses, at baggrunden herfor er, at drift af
flere apoteker efter regeringens opfattelse bør give anledning til stordriftsforde-
le, og dermed give mulighed for mere effektiv drift. Hertil kommer, at en bevil-
ling til at drive apotek med de foreslåede nye regler giver friere adgang til at
oprette bl.a. apoteksfilialer og apoteksudsalg indenfor en radius på 75 km,
hvorfor en apotekerbevilling må anses for at blive mere anvendelig for den en-
kelte apoteker.
Apotekere, der modtager tilskud til drift af en supplerende enhed, vil således
fra året 2022 ikke længere modtage dette. Måtte det vise sig, at apotekeren
som følge af nedtrapningen af tilskuddet ikke længere ønsker at drive apoteket
(den supplerende enhed), kan apotekeren opgive sin bevilling hertil, og Sund-
hedsstyrelsen vil herefter som udgangspunkt opslå apotekerbevillingen som
ledig. Meddeles den ledige bevilling til en apoteker, som ikke i forvejen har et
apotek, vil apoteket blive omfattet af apotekernes udligningsordning, og apote-
keren vil få mulighed for at få udligningsstøtte, afhængigt af omsætningen. Er
der ingen ansøgere til bevillingen, vil Sundhedsstyrelsen overveje, om det skal
påbydes en apoteker at oprette en apoteksfilial det pågældende sted mod
ydelse af forsyningstilskud.
Det er min opfattelse, at vi med lovforslaget har fundet en hensigtsmæssig ba-
lance mellem ønsket om både at give apotekerne større frihed, som vil forbed-
re nogle borgeres adgang til medicin, og samtidig sikre, at borgere i yderom-
råderne opretholder en god lægemiddelforsyning, uden at give køb på grund-
forudsætningen om, at medicinpriserne ikke skal være højere, men gerne la-
vere.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Kirstine F. Hindsberger