Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 35
Offentligt
1436127_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 17. december 2014
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: SUMDRA
Sags nr.: 1401990
Dok nr.: 1603237
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 10. november 2014
stillet følgende spørgsmål nr. 24 (L 35) til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott
Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 24:
’’Vil ministeren vurdere udgifter og afledte gevinster ved at tilbyde en årlig me-
dicingennemgang til borgere over 65 år, der bruger 5 eller flere slags medicin,
sammenholdt med lovforslagets foreslåede årlige besparelse på rammeudgif-
terne til apotekssektoren?”
Svar:
Indledningsvis vil jeg gerne understrege, at apotekerne er en del af sundheds-
væsenet, og derfor bør apotekernes kompetencer også benyttes, hvor det kan
forbedre borgernes medicinske behandling. Med dette udgangspunkt vil jeg
fremsætte et ændringsforslag, som forpligter apotekerne til at yde medicin-
samtale til kronikere efter lægehenvisning. En medicintale er en samtale mel-
lem en borger og en farmaceut med det formål at øge borgeres kendskab til
den medicinske behandling af den eller de kroniske sygdomme, som borgeren
lider af, med henblik på bedre medicinefterlevelse ved at tage udgangspunkt i
borgerens vaner og vanskeligheder i forbindelse med medicinindtagelsen og
dermed bidrage til bedre behandlingseffekt.
En anden ydelse, som apotekerne kunne levere, er medicingennemgang. I
dag har apotekerne mulighed for at levere medicingennemgang som en ser-
viceydelse efter apotekerlovens § 12, stk. 1, nr. 2, men apotekerne er ikke for-
pligtede hertil. Apotekerne skal i medfør af § 12, stk. 2, opkræve betaling for
gennemgangen.
Som udgangspunkt er jeg positiv indstillet overfor indførsel af en årlig medicin-
gennemgang til borgere over 65 år, der bruger 5 eller flere slags medicin, som
et vederlagsfrit tilbud til disse borgere. Men jeg er samtidig også bevidst om, at
det vil være forbundet med udgifter til apotekerne samt til andre aktører i
sundhedsvæsenet, herunder særligt praktiserende læger. Hertil kommer, at
der ikke er klarhed over, om indsatsen også vil være forbundet med mindre
medicinforbrug hos borgerne eller mindre brug af fx sygehusvæsenet.
Jeg synes derfor, at det vil være relevant nærmere at undersøge de økonomi-
ske konsekvenser – merudgifter såvel som gevinster ved medicingennemgang
på apotekerne. For at skabe forudsætningerne herfor vil ministeriet i de næst-
kommende bruttoavanceforhandlinger for årene 2016-17 rejse muligheden for
gennemførelse af et forsøg i et afgrænset område med medicingennemgang
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
på apoteker, som tilrettelægges så det konkret opgøres, om og på hvilken må-
de apotekernes indsats giver anledning til ændringer i borgernes medicinering
og fx hvordan antallet af lægebesøg og indlæggelser på sygehus udvikler sig.
Projektets indsats kunne sammenholdes med et andet område, hvor borgerne
ikke har haft mulighed for at modtage medicingennemgang på apoteket, så ef-
fekten af apotekernes medicingennemgang isoleres. I forlængelse af projektet
vil der kunne laves en budgetanalyse, som skaber overblik over udgifter og
mulige gevinster.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Dorthe Rodian Arleth