Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 35
Offentligt
1437844_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 18. december 2014
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: SUMDRA
Sags nr.: 1401990
Dok nr.: 1599590
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 10. november 2014
stillet følgende spørgsmål nr. 13 (L 35) til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott
Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 13:
’’Betyder definitionen af shop-i-shop i lovforslaget - hvor det fremgår, at apote-
ker kan placeres i bygninger, der også huser f.eks. et supermarked - at shop-i-
shop apoteker skal placeres uden for supermarkeders kasselinje, så det tyde-
liggøres, at apoteket er selvstændigt og ikke en del af supermarkedet?”
Svar:
Efter de gældende regler er der hjemmel til at etablere apoteker og apoteks-
enheder som shop-i-shops. I nærværende lovforslag er det tilkendegivet, at
regeringen ønsker en udbredelse af shop-i-shops på apoteksområdet for at
øge adgangen til medicin i byer og landområder, ligesom shop-i-shop vil kun-
ne bidrage til effektiv ressourceanvendelse i apotekersektoren.
For fortsat at sikre en høj sikkerhed i lægemiddelhåndteringen – også med
den ønskede udbredelse af brugen af shop-i-shop på apoteksområdet – er
det, som det også fremgår af lovforslaget, hensigten at tydeliggøre regler, der
sikrer apotekerens juridiske, økonomiske og faglige ansvar.
Ved bekendtgørelse vil regler vedrørende selvstændige lokaler, herunder om
indretning, lager, aflåsning og opbevaring/adgang til personfølsomme data så-
ledes blive tydeliggjort.
I forholdt den fysiske afgrænsning forstås selvstændige lokaler eller afgræn-
sede lokaliteter i form af vægge, herunder skillevægge, glas- og gittervægge,
reoler eller lignende. Udover denne afgrænsning kan der være forskellig gulv-
belægning, særligt hvor afgrænsningen udgøres af delvist flytbar afgræsning
som glas- og gittervægge, reoler og lignende. Det er afgrænsning, som er af-
gørende, og dermed ikke om apoteket eller apoteksenheder er indenfor eller
udenfor supermarkedets kasselinje. Der vil altid skulle afregnes selvstændigt
for lægemidler og andre varer fra apoteket eller apoteksenheden, hvorfor det
ikke vil være muligt at betale for apotekervarer ved fx supermarkedets kasse.
Tilsvarende vil det ikke være muligt at betale for fx supermarkedsvarer som
cola og dåsetomater på apoteket eller apoteksenheden.
I forlængelse heraf kan det oplyses, at der også vil blive stillet krav om, at der
skal skiltes med, at det er et apotek eller anden apoteksenhed ved indgan-
gen/indgangsområdet fx et skilt på facaden, hængende ned fra loftet eller via
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
en stander, der oplyser navn på apotek eller apoteksenhed, og såfremt det er
en apoteksenhed, hvilken apoteker der er ansvarlig. Det skal således fremstå
tydeligt for borgerne, at de går ind på et apotek eller en apoteksenhed.
Udkast til bekendtgørelse, hvori indgår tydeliggørelse af regler i relation til ud-
bredelse af shop-i-shops i apotekersektoren, vil blive sendt i høring i foråret
2015.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Dorthe Rodian Arleth