Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 35 Bilag 23
Offentligt
1490059_0001.png
Fra:
Lemvig Apotek <[email protected]>
Dato:
27. jan. 2015 11.28.03 CET
Emne: Håber du kan hjælpe med at redde Ulfborg Apotek
Kære Bjarne Laustsen
Jeg har set, at du interesserer dig for apoteker og landdistrikter. Jeg tror, man mener det godt med
det nye lovforslag. Men der er noget, jeg virkelig ikke forstår, og jeg har brug for din hjælp.
Jeg har været apoteker i Lemvig i snart 9 år. For 6-7 år siden blev Ulfborg Apotek ledigt, da den
tidligere ejer ønskede at gå på pension. Jeg fik, som alle andre apotekere i området lov til at
bidrage med en udtalelse til den struktursag, der blev kørt på apoteket. Grunden til at der blev kørt
en struktursag var, at apoteket var for småt til, at man kunne få en ny apoteker. Apoteket levede
ikke op til styrelsens såkaldte "pejlemærker" for bæredygtig apoteksdrift. Da mit eget apotek i
Lemvig også er lidt mindre end gennemsnittet, opfordrede Lægemiddelstyrrelsen mig derfor til at
søge Ulfborg, som supplerende bevilling. Dermed slap man for at betale udligningstilskud til to små
apoteker, Lemvig og Ulfborg. Og en apoteker færre skulle leve af den stadig lavere
apoteksavance.
Set med mine øjne, er det et rent tilfælde, at styrelsen dengang etablerede Ulfborg som
supplerende enhed. De kunne ligeså godt have omdannet Ulfborg til en filial.
Jeg påtog mig opgaven. Apoteket ligger næsten 22 km væk fra nærmeste andet apotek, som
ligger helt inde i Holstebro. Lokalsamfundet er derfor meget afhængigt af den service de får i
Ulfborg. Ud fra et økonomisk synspunkt løber det lige rundt med tilskuddet til den supplerende
enhed.
Nu kan jeg forstå, at den nye lov:
1.
Vil fjerne tilskuddet til at drive den supplerende enhed i Ulfborg
2.
Når jeg så bliver nødt til at lukke apoteket, vil man opslå det som et selvstændigt apotek.
Så kan den nye apoteker få ca. �½ mio. kr. i udligningstilskud, og jeg slipper ca. 1 mio. kr.
billigere i udligningsafgift. Det koster derfor i alt udligningsordningen 1�½ mio. kr., mens der
kun spares �½ mio. kr. i enhedstilskud. Det kan aldrig blive til nogen besparelse. Det bliver
tværtimod 1 mio. kr. dyrere i tilskud, hvis nogen denne gang i modsætning til i 2009 skulle
søge apoteket som selvstændigt apotek.
3.
Hvis ingen søger apoteket, vil en apoteker blive pålagt at drive det som filial MED FULDT
TILSKUD som i dag!
Jeg forstår virkelig ikke, hvorfor man tager tilskuddet fra mig, for derefter senere at give det til
nogen andre. Det kommer til at give en helt urimelig usikkerhed både for personalet, borgerne og
mig. Hvad er formålet?
Den måde at tænke på passer meget dårligt med, hvad jeg gennem tiden har oplevet, at
socialdemokraterne står for. Det her rammer hårdt i lokalområdet og gavner ingen.
Jeg håber, at du kan skubbe på, så man genovervejer den del af lovforslaget. Man bør sidestille
supplerende enheder med filialer. Det ville stadig betyde, at de store supplerende enheder i
byområder, som jo ligger tættere end 10 km på et andet apotek, ville miste deres tilskud, som vel
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
er formålet med forslaget. Men det ville ske uden at ramme landdistrikterne. Jeg har endnu ikke set
eller hørt et eneste godt argument imod at sikre apoteksdækningen i landdistrikterne på denne
måde.
Jeg har også sendt en mail til Flemming Møller Mortensen og til Nick Hækkerup.
Spørg endelig, hvis der er noget jeg kan hjælpe med.
Venlig hilsen
Benedicte Hjerl Carstensen
Apoteker Lemvig og Ulfborg Apotek