Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 35 Bilag 14
Offentligt
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Enhed:
Sundhedsjura og lægemiddelpolitik
Sagsbeh.: SUMDRA
Sags nr.: 1401990
Dok. Nr.: 1570264
Dato:
02. december 2014
Notat om afgrænsning af varer som naturligt og hensigtsmæs-
sigt kan forhandles af apoteker (Frihandelsvarer).
Den foreslåede modernisering af apotekervæsenet har til formål at sikre borgerne
god adgang til at købe medicin, høj patientsikkerhed og kvalificeret rådgivning om
medicin. Heri ligger også et ønske om at skabe fundamentet for, at apotekersekto-
ren øger sit fokus på borgernes behov og ønsker. Dette indebærer også at sikre
apotekernes fortsatte fokus på salg af og rådgivning om lægemidlers anvendelse,
frem for opmærksomhed på at sælge andre varer, særligt set i lyset af at apoteker-
sektoren betragtes som en del af sundhedsvæsenet.
I henhold til apotekerlovens § 12, stk. 1, nr. 4, kan en apoteker fremstille og for-
handle andre varer end lægemidler, som naturligt og hensigtsmæssigt forhandles
på apoteket. Disse varer kaldes med en samlet betegnelse for frihandelsvarer.
Med lovforsaget lægges der op til en tydeligere afgrænsning af, hvilke varer som
naturligt og hensigtsmæssigt kan forhandles på apotek. Afsættet for den tydeligere
afgrænsning er sket via et udredningsarbejde, hvor ministeriet inddrog såvel
Sundhedsstyrelsen som Danmarks Apotekerforening.
På den baggrund forslås det i L 35, at der udarbejdes ikke-udtømmende positiv- og
negativlister for frihandelsvare, idet følgende fremgår af lovforslagets side 13-14:
”Det foreslås på denne baggrund ved ændring af apotekerlovens § 12, stk. 1, nr. 4,
og indsættelse af et nyt stk. 4, at bemyndige Sundhedsstyrelsen til at fastsætte
regler om, hvilke varer som naturligt og hensigtsmæssigt knytter sig til et apoteks
virksomhed. Forslaget skal ses i sammenhæng med det forhold, at regeringen
finder, at apotekersektoren er en sektor med særlige kendetegn, der bør drives
som en del af sundhedsvæsenet snarere end som en del af detailhandlen.
Det er hensigten at udnytte bemyndigelsen til dels at udarbejde en positivliste over
de varer, der utvivlsomt er varer, som naturligt og hensigtsmæssigt knytter sig til et
apoteks virksomhed, og som derfor må forhandles på apoteket, ligesom det er
hensigten at udarbejde en negativliste. Det er dog ikke intentionen at udarbejde
udtømmende lister. Et sådant regelsæt vil gøre det nemmere for apotekere at na-
vigere i forhold til salg af frihandelsvarer, ligesom det vil lette Sundhedsstyrelsens
tilsyn med området. Endelig vil den foreslåede bemyndigelse af Sundhedsstyrelsen
gøre det muligt løbende – ved ændringer af sådanne administrativt fastsatte regler
– at tilpasse listerne i takt med udviklingen af apotekernes opgaver.”
Videre fremgår følgende af de specielle bemærkninger, side 22:
”På positivlisten vil der være produkter, som i udgangspunktet er relateret til sund-
hed og dermed et apoteks virksomhed. Der vil være tale om varer, der som oftest
vil indgå i en af følgende kategorier: medicinsk udstyr, kosttilskud, hygiejneartikler
og plejeprodukter (fx til hud, hår, tænder eller til pleje af små børn). På negativli-
sten vil bl.a. være angivet tøj, sko, tasker, legetøj samt køkkenudstyr- og maskiner.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
Er en apoteker i tvivl om, hvorvidt en vare kan siges naturligt og hensigtsmæssigt
at knytte sig til et apoteks virksomhed, idet den hverken figurerer på positiv- eller
negativlisten, kan apotekeren anmode Sundhedsstyrelsen om en vejledende udta-
lelse.”
Hertil kan bemærkes, at negativlisten således ikke vil være udtømmende, idet li-
sten herved ville skulle indeholde mange varer og varegrupper, som det ud fra en
logisk slutning ikke vil være muligt at forhandle allerede med afsæt i apotekernes
rolle som en del af sundhedsvæsnet. Fx vil apoteker ikke kunne forhandle cykler,
fjernsyn, biler m.v. Det vil heller ikke være muligt at forhandle dagligvarer, som
mælk og hakket oksekød, tobak, alkohol eller potteplanter.
Årsagen til dette er, som allerede nævnt, at apotekerne som en del af sundheds-
væsenet skal have fokus på salg af lægemidler og ydelse af rådgivning, men også
at apotekerne ikke via deres salg af lægemidler, skal have mulighed for at sælge
en uafgrænset gruppe af varer, som også andre butikker sælger.
Om positivlisten kan anføres, at de varegrupper, som apotekerne kan sælge ud-
over lægemidler, knytter an til lægemiddelbehandling, og som det for borgerne kan
være en fordel at kunne købe og får råd om samtidig med køb af lægemidler eller
produkter, der har et forebyggende sigte. Som eksempel kan nævnes, at astmapa-
tienter, der er i længere tids behandling med binyrebarkhormon, kan få rådgivning
om kosttilskud med kalk og D-vitamin for at hindre udvikling af knogleskørhed, eller
fed creme mod tør og skrøbelig hud, som er en bivirkning ved lægemiddelbehand-
lingen. Tilsvarende gælder for kondomer, plaster, graviditetstests, remedier til må-
ling af blodsukker m.v., som hører under betegnelsen medicinsk udstyr, der bl.a.
kan medvirke til at forebygge, at forhold/sygdom opstår.
Såvel positiv- som negativlisterne skal opdateres med jævne mellemrum, dels i
forhold til den løbende produktudvikling og udvikling af apotekernes opgaver, og
dels afspejle Sundhedsstyrelsens vejledende udtalelser og iagttagelser efter til-
synsbesøg på apoteker. Positiv- og negativlisterne vil fremgå af en bekendtgørel-
se, idet der med ændringen af apotekerloven indsættes en ny bestemmelse, hvor-
efter Sundhedsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om varer som naturligt og
hensigtsmæssigt knytter an til salg af lægemidler.
Af bilag 1 fremgår oplæg til positiv/negativliste, som påtænkes indarbejdet i be-
kendtgørelse om apoteker og apotekspersonale, og som sendes ud i en bred hø-
ringskreds, samt på høringsportalen.
Om apotekernes salg af frihandelsvarer og priserne på lægemidler
Bruttoavancerammen er en aftale om et loft over hele apotekersektorens brutto-
avance, som omfatter al aktivitet – salg af lægemidler, andre varer end lægemidler,
service- og sundhedsydelser m.v.
Baggrunden for, at det er
bruttoavancen,
og ikke fx overskud, er, at udgifterne til
apotekersektoren derved er uafhængige af, hvorledes den enkelte apoteker tilrette-
lægge arbejdet på apoteket fx om der benyttes en fremfindingsrobot eller medar-
bejdere finder lægemidler i skuffer ved salg af lægemidler, og dermed også om
apoteksdriften er effektiv eller ej. Hvis fx overskud blev anvendt, ville udgifterne til
apotekersektoren afhænge af den enkelte apotekers adfærd. Anvendelse af en
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1439923_0003.png
Side 3
ramme for apotekersektorens bruttoavance betyder også, at der i fastsættelse af
de samlede udgifter til sektoren ikke iagttages hensyn for enkeltapoteker. Dette
sker – ud fra generelle regler – i udligningsordningen samt for forsyningstilskud.
Bruttoavancerammen er en forhandlet ramme, som først bliver reel, når der sker
aktivitet. Dette fordi bruttoavance ”skabes” ved lægemiddelsalg, salg af andre varer
end lægemidler, serviceydelser og en række gebyrer.
Bruttoavancerammen for 2011-2012 var fordelt på følgende måde:
Af figuren er med grønt angivet apotekernes avance ved salg af andre varer end
lægemidler – frihandelsvarer.
Som det er foreslået i lovbemærkningerne findes en vis begrænsning af det sorti-
ment, som apotekerne må sælge udover lægemidler (en positiv- og negativliste)
relevant, idet apotekersektoren er en sektor med særlige kendetegn, der bør drives
som en del af sundhedsvæsenet snarere end som en del af detailhandlen. Hertil
kommer, at apotekssektoren ikke bør konkurrere unødt med den øvrige detailhan-
del.
Imidlertid kan det have økonomiske konsekvenser, såfremt der sker en betydelig
begrænsning af det sortiment, som apotekerne må forhandle. Begrænses apote-
kernes salg af andre varer end lægemidler – ”det grønne lagkagestykke”, vil det
mindre grønne lagekagestykke skulle ”fyldes ud” med noget andet i den samlede
bruttoavance. Dette vil skulle ske med en større lægemiddelavance (den gule del
af lagkagen), hvilket er ensbetydende med højere avance på lægemidler, og der-
med øgede priser på lægemider til skade for borgere og det offentlige via medicin-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4
tilskud. Af den grund kan det overvejes ikke at afskære apotekerne fra fx at sælge
kosmetik, halspastiller og lignende, men at have en afgrænsning som foreslået i
lovforslagets bemærkninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 5
Bilag 1
I henhold til apotekerlovens § 12, stk. 1, nr. 4, kan en apoteker fremstille og for-
handle andre varer end lægemidler, som naturligt og hensigtsmæssigt forhandles
på apoteket. For afgrænsning af de varer som i medfør heraf kan og ikke kan for-
handles på apotek, er nedenfor anført positiv og negativlister. Det bemærkes, at
disse ikke er udtømmende, men vil skulle bruges fremadrettet i forbindelse med
Sundhedsstyrelsens tilsyn med apotekere, og som følge heraf vil listerne også
blive opdateret, når relevant, bl.a. i forlængelse af konkrete afgørelser. Positiv- og
negativlisterne vil blive indarbejdet i bekendtgørelse om apoteker og apoteksper-
sonale, som vil komme i en bred høring, samt på høringsportalen.
Positivliste (varer som apotekerne kan forhandle)
Medicinsk udstyr, som omfatter bl.a. kondomer, plaster, graviditetstests, remedier
til måling af blodsukker.
Kosttilskud, som omfatter bl.a. vitamin- og mineraltilskud og ernæringspræparater
Hygiejneartikler og plejeprodukter til bl.a. hud, hår, tænder, herunder til pleje af
små børn. Blandt disse produkter kan nævnes cremer, shampoo, tandpasta, sol-
creme, badeolie, produkter til fjernelse af kosmetik, tandbørster, tandtråd, vat, hy-
giejnebind o.lign.
Negativliste (varer som apotekerne ikke må forhandle)
Køkkenudstyr- og maskiner, herunder udstyr til hjælp til åbning af dåser m.v. for
personer med få kræfter.
Tøj, håndklæder m.v.
Sko, herunder sundhedssandaler m.v.
Tasker, herunder toilettasker og kosmetikpunge.
Legetøj, herunder skriveredskaber.
Bøger.
Dagligvarer, herunder slik, pastiller, krydderier m.v.
Kosmetik som neglelak, mascara, rouge m.v.