Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
L 31 Bilag 1
Offentligt
1407439_0001.png
Biodiversitet og arter
J.nr. NST-300-00044
Ref. jacbe
Den 26. august 2014
Høringsnotat
vedrørende
lovforslag om ændring af lov om jagt og vildtforvaltning (styrkelse af
vildtudbytteindberetning m.v.)
Udkast til forslag til lov om ændring af lov om jagt- og vildtforvaltning
(styrkelse af vildtudbytteindberetning m.v.) blev sendt i høring den 18. juni
2014. Høringsfristen udløb den 12. august 2014.
Naturstyrelsen har modtaget i alt 10 høringssvar, hvoraf 7 myndigheder og
organisationer oplyser, enten at man ikke har bemærkninger til
lovforslaget, eller at man ønsker lovforslaget velkomment.
I det følgende gennemgås de to høringssvar, hvor der var egentlige
bemærkninger. Kommentarer hertil er anført i kursiv, herunder om
høringssvarene har givet anledning til ændringer i lovforslaget.
Der henvises i øvrigt til de fremsendte høringssvar, der lægges på
høringsportalen.
Danmarks Jægerforbund (DJ)
støtter lovforslaget, men har nogle
bemærkninger af mere teknisk karakter primært med henblik på den
efterfølgende revision af bekendtgørelse om jagttegn. DJ finder også, at det
er afgørende, at understøttende IT-systemer, herunder Jagtportalen, kan
håndtere de elektroniske indberetninger af vildtudbytte i
spidsbelastningsperioder. Hvis det ikke kan garanteres, at IT-systemerne
fungerer efter hensigten, bør lovens ikrafttrædelse udskydes. DJ
bemærker, at den nuværende frist for indberetning af vildtudbytte pr. 31.
marts, jf. jagttegnsbekendtgørelsens § 44, kan give logistiske udfordringer
som følge af lovforslaget. DJ finder således, at det er meget vigtigt, at der
bliver mulighed for at foretage indberetning efter 31. marts. DJ
understreger, at organisationen gerne vil bidrage til at løfte
informationsopgaven med hensyn til formidling af lovforslagets
konsekvenser blandt forbundets medlemmer. DJ finder endelig, at det er
problematisk, at indbetalt jagttegnsafgift ikke kan tilbagebetales til de
jægere, der får trukket jagttegnsafgiften via betalingsservice, og som ikke
indberetter vildtudbytte. Som følge af lovforslaget vil disse personer have
betalt for jagttegn, men vil ikke kunne modtage det, fordi de ikke
indberetter deres evt. udbytte.
Naturstyrelsens bemærkninger:
Naturstyrelsen • Haraldsgade 53 • 2100 København Ø
Tlf. 72 54 30 00 • Fax 39 27 98 99 • CVR 33157274 • EAN 5798000873100 • [email protected] • www.nst.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Som nævnt i bemærkningerne til lovforslaget skal Miljøministeriets
bekendtgørelse nr. 1094 af 9. juli 2013 om jagttegn ændres som følge af
lovforslaget. Blandt de kommende mindre ændringer vil fristen for
indberetning af vildtudbytte skulle ændres, således at der sikres den
nødvendige sammenhæng med lovforslagets indhold, ved at perioden for
indberetning af vildtudbytte for det foregående jagtår forlænges udover
den 31. marts. Det bemærkes i øvrigt, at vildtudbytte kan indberettes
løbende gennem hele jagtåret og at selve indberetningen ikke er vanskelig
eller tidskrævende. Naturstyrelsen er i øvrigt i gang med den nødvendige
mindre tekniske justering af Jagtportalen, således at jagttegnet ikke kan
fornyes, med mindre der er foretaget vildtudbytte i overensstemmelse
med reglerne, jf. bemærkningerne til lovforslaget. Det forventes derfor, at
Jagtportalen vil fungere efter hensigten, når lovforslaget træder i kraft.
Naturstyrelsen har noteret sig, at DJ vil bidrage til at orientere sine
medlemmer om de nye regler. For så vidt angår jægere, der via
betalingsservice betaler deres jagttegn, men ikke foretager indberetning
af vildtudbytte og derfor ikke modtager et jagttegn, bemærkes: Selve
indberetningen via Jagtportalen er som nævnt ikke vanskelig eller
tidskrævende, så hvis jagttegnet ønskes, kan den enkelte jæger let
foretage indberetning og således modtage jagttegnet efterfølgende. Det
bemærkes, at jagttegn generelt ikke tilbagebetales, jf.
jagttegnsbekendtgørelsen. Styrelsen kan dog dispensere derfra.
Høringssvarene giver anledning til en ændring i lovforslagets
bemærkninger, så det præciseres, at indberetningsperioden for
vildtudbytte vil blive forlænget udover den nuværende frist pr. 31. marts i
forbindelse med den kommende revision af jagttegnsbekendtgørelsen.
Endvidere præciseres bemyndigelsesbestemmelsen i § 43, stk. 2., således
at det fremgår, at der kan fastsættes regler for tidspunktet for
indberetningen.
Landbrug & Fødevarer
(L&F) er enig i lovforslaget, men understreger
vigtigheden af, at der ved den kommende revision af
jagttegnsbekendtgørelsen sikres en sammenhæng mellem indberetning for
det gamle jagtår og udstedelse af jagttegn for det nye jagtår. L&F foreslår,
at der som led i en overgangsordning gives ekstra mulighed for
indberetning af vildtudbytte, evt. fremsendelse af rykkere. L&F påpeger, at
det fortsat skal være muligt både at foretage indberetning elektronisk og
via indsendelse af et underskrevet skema – af hensyn til særligt ældre
jægere uden adgang til elektronisk indberetning. Endelig finder L&F, at det
er afgørende, at de elektroniske platforme er helt klar, når den nye ordning
træder i kraft.
Naturstyrelsens bemærkninger:
Som nævnt ovenfor vil der i forbindelse med den kommende revision af
jagttegnsbekendtgørelsen ske en række mindre ændringer som
konsekvens af lovforslaget, herunder primært en ændring af den
nuværende frist for indberetning af vildtudbytte. Med hensyn til
muligheden for både elektronisk og manuel indberetning henvises til, at
hvis der er personer, der ikke ønsker at foretage indberetning af deres
vildtudbytte elektronisk, så skal de pågældende søge om generel
dispensation fra modtagelse af digital post. Naturstyrelsen er som nævnt
i gang med den tekniske justering af Jagtportalen, således at jagttegnet
ikke kan fornyes, med mindre der er foretaget vildtudbytte i
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
overensstemmelse med reglerne, jf. bemærkningerne til lovforslaget. Det
forventes derfor, at Jagtportalen vil fungere efter hensigten.
Høringssvaret giver ikke anledning til ændringer.
3