Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 20
Offentligt
1419869_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
13. november 2014
2014-4499
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 31. oktober 2014 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L20 – Forslag til lov om offentlige veje m.v., som jeg hermed skal
besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 4:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 29. oktober 2014 fra Danske
Anlægsentreprenører, jf. L 20 – bilag 2.
Svar:
Jeg deler ikke Danske Anlægsentreprenørers bekymringer for, at bestemmelsen
om bod ved forsinkelse vil blive en gavebod for landets kommuner.
Bestemmelsen om bod ved forsinkelse vil som bekendt kun blive aktualiseret,
hvis graveaktøren ikke overholder den frist, der er for gravearbejdet. Fristen
fastsættes i samarbejde mellem vejmyndigheden og den, der ansøger om grave-
tilladelsen. Idet der er tale om professionelle aktører, går jeg ud fra, at de tager
højde for almindelige vejrforhold, forhold hos eget personale, leverandørfor-
hold og andre forudsigelige begivenheder, når der søges om en gravetilladelse i
en given periode. Et vilkår om en bod ved forsinkelse vil altid skulle ledsage
gravetilladelsen, og entreprenøren er derfor allerede på det tidspunkt klar over
vilkåret om bod ved forsinkelse.
Derfor synes jeg også, at det er rimeligt, at evt. bodsbeløb tilfalder den vejmyn-
dighed, der må lægge vejareal til det forsinkede gravearbejde.
Som jeg også har slået fast flere gange, vil helt force-majeure lignende forhold,
som for eksempel et skybrud af den størrelse, vi har set denne sommer, ikke
kunne begrunde krav om en bod ved forsinkelse. Det gælder generelt, at man
som myndighed ikke kan håndhæve vilkår i åbenbart urimelige, nødretslignen-
de situationer, og i sådanne tilfælde er jeg overbevist om, at entreprenøren og
kommunen sammen vil forhandle en fristforlængelse, så gravearbejdet kan
afsluttes med så lidt gene for trafikanterne som muligt.
Jeg går ud fra, at kommunernes egne entreprenørafdelinger, ligesom andre
professionelle gravaktører, overholder de frister, der er sat for afslutning af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419869_0002.png
kommunens egne gravearbejder. Jeg deler derfor ikke bekymringen for, at vil-
kåret om bod ved forsinkelse vil være konkurrenceforvridende.
Lovligheden af en gravetilladelse, herunder tilladelsens vilkår, kan ligesom
kommunernes andre afgørelser på vejområdet påklages til Vejdirektoratet.
Herudover er der i medfør af lovforslagets § 133, stk. 2, mulighed for, at tvister
mellem en kommune og et forsyningsselskab om bl.a. § 73 om tilladelse til gra-
vearbejder m.m. kan indbringes for transportministeren. Der er således flere
muligheder for at få prøvet uenigheder om vilkåret om bod ved forsinkelse,
som ikke nødvendigvis omfatter en retssag ved domstolene, om end parterne i
sidste ende ikke er udelukket fra at prøve spørgsmålet ved et civilt søgsmål.
Jeg vil efter lovforslagets vedtagelse udmønte reglen om bod ved forsinkelse i
en bekendtgørelse. Denne bekendtgørelse vil dels indeholde regler om, hvordan
boden konkret fastlægges, men vil derudover også indeholde regler om, i hvilke
situationer der kan og ikke kan kræves bod ved forsinkelse. Jeg ser frem til at
modtage Danske Anlægsentreprenørers høringssvar, når bekendtgørelsen sen-
des i offentlig høring.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke