Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 20 Bilag 6
Offentligt
1420123_0001.png
Foretræde for Folketingets Transportudvalg, 13. november 2014, kl. 13.00
Dansk Energi v/ Christian Berg:
Dansk Energi er en erhvervs- og interesseorganisation for de danske energiselskaber.
Vores medlemskreds – kernemedlemmer og associerede – tæller mere end 250
energivirksomheder.
Energiselskabernes fibernet når i dag ud til 1 mio. husstande og virksomheder – mere end
350.000 er koblet på. Fibernettet udrulles ikke kun i byområder, men også i de mere tyndt
befolkede landområder, hvor hurtigt bredbånd er helt nødvendigt i forhold til bosætning og
erhvervsmuligheder.
Gode rammevilkår for gravning er en afgørende forudsætning for energiselskabernes
bestræbelser på at komme ud til endnu flere husstande og virksomheder de kommende år.
Vi taler jo om nedgravning af en helt ny digital infrastruktur.
Dansk Energi vil også gerne udtrykke tilfredshed med forenkling og modernisering af
vejreguleringen, som lovforslaget lægger op til.
Det er også sigtet med EU’s nye Infrastrukturdirektiv, som foreskriver hurtigere og
billigere udrulning af højhastighedsinfrastruktur i EU. Når det gælder graveadgang er
Danmark faktisk på forkant i forhold til de fleste andre lande i EU. Vi har i mange år haft
en fornuftig praksis om koordinering af ledningsoplysninger og samgravning, hvor
kommunerne har været en drivende kraft. Det skal vi holde fast i, og værne om.
Jeg vil godt understrege, at energiselskaberne er tilhænger af samgravning – så længe det
giver økonomisk mening, og ikke hæmmer udrulning af ny bredbåndsinfrastruktur.
Fibernettet sikrer ikke kun hurtigt bredbånd til mange, men giver også konkurrence.
Vi har bemærket, at lovforslagets § 74 omfatter en ny, og vidtgående, bestemmelse om
koordinering
af
anlægsarbejder
-
samgravning.
Af
lovbemærkninger
fremgår,
at
bestemmelsen implementerer minimumskrav i EU’s Infrastrukturdirektiv om pligt til
koordinering af anlægsarbejder.
§ 74 (og flere andre bestemmelser) indgik desværre ikke i Transportministeriets
høringsudkast af 7. juli 2014, hvorfor vi (og alle andre) ikke har haft mulighed for at tage
stilling og kommentere. Det finder vi problematisk, da regler om ledningskoordinering og
samgravning har kæmpe betydning for branchens virke.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dansk Energi mener, at § 74 er uklar på en række områder og lægger op til unødvendige
administrative og økonomiske byrder, som meget vel kan trække udviklingen i den
forkerte retning, herunder:
o
o
Hvordan og hvor skal man drøfte det planlagte arbejde?
Hvordan skal man dokumentere at koordineringspligten er hhv. overholdt og ikke
overholdt?
o
Hvem skal fremover sikre koordinering – er det kommunerne som vejmyndighed
eller skubber man opgaven over på ledningsejerne?
o
Hvor er koblingen til Ledningsejerregistret, LER, som vi anser for et nyttigt og
centralt omdrejningspunkt i forhold til koordinering af ledningsoplysninger og
samgravning?
o
Krav
om
dækning
af
”dokumenterede
tab
eller
meromkostninger,
som
vejmyndigheden eller andre graveaktører lider som følge af den manglende
koordinering” anser vi for at være helt ude af proportion. Bredbåndsudbydere
risikerer at skulle dække en stor del af konkurrenters anlægsinvesteringer. Det vil
hurtigt ende i et sandt stormvejr af krav og juridiske spidsfindigheder, som ingen
vil have gavn af. Taberne bliver de husstande og virksomheder som i dag er
afskåret hurtigt bredbånd – de kan komme til at vente endnu længere.
o
Krav om udlevering af planlagte graveplaner 6 måneder kan give konkurrerende
udbydere
uretmæssige
fortrin.
I
lovbemærkninger
anføres,
at
de
samfundsmæssige hensyn omkring samgravning kan veje tungere end hensynet til
beskyttelse af konkurrencefølsomme oplysninger. Men EU’s Infrastrukturdirektiv
foreskriver,
at
medlemsstater
kan
tage
hensyn
til
drifts-
og
forretningshemmeligheder.
landet?
Hvad bør veje tungest – særligt når man tager i
betragtning, at konkurrencen på kabelbredbånd fortsat halter i store dele af
Vi har med andre ord store betænkeligheder med lovforslagets § 74. De mange spørgsmål er
udtryk for, at branchen ikke er blevet taget med på råd, end ikke i Transportministeriets
høringsudkast på lovforslag, hvor bestemmelsen ikke indgik.
Infrastrukturdirektivet pålægger medlemsstater at indføre en pligt om koordinering af
anlægsarbejde. Det er dog op til de enkelte medlemsstater at forestå en nærmere udmøntning
– med respekt for eksisterende praksis og foranstaltninger, vedtaget på nationalt og lokalt
plan (nærhedsprincippet). Den nævnte praksis om koordinering af ledningsoplysninger og
samgravning i kommunalt regi, hvor LER udgør et centralt omdrejningspunkt, synes ikke
afspejlet i lovforslaget.
Vi kan derfor kun opfordre til, at § 74 ændres, så den alene indeholder de nødvendige
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
pligtbestemmelser om oplysning af planlagte gravearbejder og koordinering af anlægsarbejder
(samgravning) – jævnfør minimumskravene i Infrastrukturdirektivet. Samtidigt bør Ministeren
gives bemyndigelse til at udstede en bekendtgørelse, der fastsætter de nærmere regler,
herunder sanktion for manglende overholdelse af oplysnings- og koordineringspligt, fx bøde,
ved gentagne overtrædelser.
Infrastrukturdirektivet skal være implementeret i dansk lovgivning seneste den 1. januar
2016. Med andre ord giver det god mulighed for en ordentlig dialog med branchen, så vi sikrer
de
bedst
mulige
rammevilkår for en fortsat udbygning
mulighed
for
en
grundig
debat
i
af bredbåndsinfrastruktur.
nationale
I
eksempelvis Sverige fremlægges der først et lovforslag for Riksdagen i efteråret 2015, hvilket
giver
svenskerne
den
implementering.
Vi har alle travlt med at bidrage til realisering af regeringens bredbåndsmålsætning om 100/30
megabit bredbånd til alle danskere senest i 2020. Det er ikke nogen nem opgave, det kræver
medvind på cykelstien – ikke modvind.
Dansk Energi ser også med stor bekymring på en forskydning af balancen mellem
vejmyndigheder og ledningsejere (elforsyning, bredbånd mv.) til ugunst for sidstnævnte.
Lovforslaget indeholder mulighed for bod ved forsinkede gravearbejder (der tages ikke hensyn
til om forsinkelsen skyldes forhold uden for ledningsejernes kontrol) og ændring af det
såkaldte ”gæsteprincip”, så ledningsejere fremover skal bekoste alle ledningsomlægninger.
Vi skal så vidt muligt undgå nye belastninger for ledningsejere, da det hurtigt kan få negative
konsekvenser for investeringerne i en bedre infrastruktur.
Tak for ordet.