Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 20 Bilag 14
Offentligt
1434817_0001.png
Til lovforslag nr.
L 20
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 11. december 2014
Betænkning
over
Forslag til lov om offentlige veje m.v.
[af transportministeren (Magnus Heunicke)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 65 ændringsforslag til lovforslaget. Trans-
portministeren har stillet ændringsforslag nr. 1-24 og 26-65.
Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet ændrings-
forslag nr. 25.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2014 og var til
1. behandling den 23. oktober 2014. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og transportministeren sendte den 7. juli
2014 dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret 2013-14)
TRU alm. del – bilag 337. Den 9. oktober 2014 sendte trans-
portministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Dansk Ledningsejerforum,
Dansk Ledningsejerforum, Dansk Energi og Telekommu-
nikationsindustrien i Danmark,
Danske Anlægsentreprenører,
Hans Faarup, Skanderborg, og
Landliggersammenslutningen Gribskov Vest.
Transportministeren har over for udvalget kommenteret
de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Dansk Ledningsforum, Dansk Energi og
Telekommunikationsindstrien i Danmark mundtligt over for
udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 17 spørgsmål til transportministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (V, S, RV og KF) indstiller lovforsla-
get til
vedtagelse
med de af transportministeren stillede æn-
dringsforslag. Flertallet vil stemme imod det af Enhedslisten
stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF og SF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de af transportministeren stillede æn-
dringsforslag under nr. 1-24, 26-43 og 45-65 og det af En-
hedslisten stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme
imod det af transportministeren stillede ændringsforslag nr.
44.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL) vil stemme hverken
for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de af transportministeren stillede ændrings-
forslag under nr. 1-24, 26-43 og 45-65 og det af mindretallet
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det
af transportministeren stillede ændringsforslag nr. 44.
Et
tredje mindretal
i udvalget (LA) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
transportministeren,
tiltrådt af
udvalget:
AX016778
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434817_0002.png
2
Til § 3
1)
I
nr. 1
indsættes efter »eller«: »offentlig«.
[Præcisering]
2)
I
nr. 7
indsættes efter »vejen«: »eller stien«.
[Rettelse af fejl i definitionen af adgangsbestemmelse]
Til § 5
3)
Stk. 1
affattes således:
»For at sikre fremkommelighed og trafiksikkerhed på
tværs af vejmyndighedsgrænser kan transportministeren
nedsætte fremkommelighedsudvalg bestående af vejmyndig-
heder. Udvalgets medlemmer skal indbyrdes indgå aftaler
for fremkommeligheden på vejnettet inden for et afgrænset
område.«
[Præcisering af, hvem der indgår aftaler]
Til § 16
4)
Overskriften
før paragraffen affattes således:
»Databaser og vej- og stifortegnelser«
[Ensartet sprogbrug i forhold til § 17]
Til § 20
5)
I
stk. 3
ændres »kommunens« til: »en kommunes«.
[Ensartet sprogbrug i forhold til § 20, stk. 2]
Til § 26
6)
I
stk. 1
udgår »med hjemmel i lov om private fællesve-
je«.
[Dobbelthenvisning]
Til § 39
7)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
Transportministeren kan efter forhandling med
KL fastsætte nærmere regler om, hvordan kommunalbesty-
relser opkræver vejbidrag til anlæg og udvidelse af statsve-
je.«
[Præcisering af, hvad transportministeren kan fastsætte nær-
mere regler om]
Til § 41
8)
I
stk. 2
ændres »denne bestemmelse« til: »stk. 1«.
[Præcisering]
9)
I
stk. 5
ændres »de myndigheder« til: »de vejmyndig-
heder«.
[Præcisering]
Til § 42
10)
Stk. 1, 1. pkt.,
affattes således:
»Under forberedelsen af en vejs optagelse på vejplan kan
vejmyndigheden nedlægge forbud mod, at der på en ejen-
dom, der berøres af planlægningen, foretages de foranstalt-
ninger, som er nævnt i § 40, stk. 2.«
[Præcisering af, hvad »planlægningen« henviser til]
Til § 43
11)
I
stk. 1, 1. pkt.,
ændres »40, stk. 3« til: »41, stk. 3«.
[Rettelse af henvisningsfejl]
12)
Stk. 2, 2. pkt.,
affattes således:
»Vejdirektoratet skal endvidere underrette de kommunal-
bestyrelser, i hvis kommune vejbyggelinjen forløber, når der
sker pålæg af vejbyggelinjer på en statsvej.«
[Præcisering]
Til § 44
13)
I
stk. 1
ændres »42 eller 43« til: »40 eller 41«, og efter
»43 og« indsættes: »ejeren«.
[Rettelse af henvisningsfejl]
14)
Stk. 8
affattes således:
»Stk. 8.
Transportministeren kan bestemme, at en sag som
nævnt i stk. 5 vedrørende en statsvej behandles af de taksati-
onsmyndigheder, der er nævnt i §§ 105 og 106.«
[Præcisering]
Til § 46
15)
Efter »servitut« indsættes: »fastsat med hjemmel i
vejlovgivningen«.
[Præcisering]
Til § 48
16)
I
stk. 4
og
5
ændres »103-107« til: »103, 104«.
[Rettelse af henvisningsfejl]
17)
Stk. 7
affattes således:
»Stk. 7.
Transportministeren kan bestemme, at en sag som
nævnt i stk. 4 og 5 vedrørende en statsvej behandles af de
taksationsmyndigheder, der er nævnt i §§ 105 og 106.«
[Ensartet sprogbrug i forhold til ændringsforslag nr. 14]
Til § 49
18)
I
stk. 7, 1. pkt.,
ændres », jf. § 137« til: »ved gennem-
førelse af proceduren i § 137«.
[Præcisering]
Til § 50
19)
I
stk. 7
ændres »stk. 5-7« til: »stk. 5 og 6«.
[Rettelse af henvisningsfejl]
20)
I
stk. 11
ændres »105« til: »103«.
[Rettelse af henvisningsfejl]
21)
Stk. 13
affattes således:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434817_0003.png
3
»Stk. 13.
Transportministeren kan bestemme, at en sag
som nævnt i stk. 10 vedrørende en statsvej behandles af de
taksationsmyndigheder, der er nævnt i §§ 105 og 106.«
[Ensartet sprogbrug i forhold til ændringsforslag nr. 14]
Til § 51
22)
I
stk. 3
ændres »bestemmelser« til: »adgangsbestem-
melser«.
[Ensartet sprogbrug, så der er overensstemmelse med stk. 2]
Til § 58
23)
I
stk. 2, 2. pkt.,
ændres »105« til: »103«.
[Rettelse af henvisningsfejl]
24)
Stk. 4
affattes således:
»Stk. 4.
Transportministeren kan bestemme, at en sag som
nævnt i stk. 3 vedrørende en statsvej behandles af de taksati-
onsmyndigheder, der er nævnt i §§ 105 og 106.«
[Ensartet sprogbrug i forhold til ændringsforslag nr. 14]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(SF og LA):
Til § 64
25)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
Grundejere kan ved en beslutning efter stk. 1 kun
pålægges at snerydde, glatførebekæmpe og renholde fortov
eller sti ud for deres ejendomme, hvis der er etableret en ad-
gang fra ejendommen til fortovet eller stien, eller hvis på-
gældende ejer efter ansøgning har fået tilladelse til at etable-
re en adgang til vejen eller stien. En grundejer kan pålægges
pligter efter stk. 1 for et fortov eller stiareal i en bredde af
maksimalt 10 m og for det til ejendommen nærmest grænse-
nde fortovs- eller stiareal.«
[Ændring af grundejeres forpligtelse til vintervedligeholdel-
se og renholdelse af fortov]
Af
transportministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 72
Til § 80
29)
Stk. 1, nr. 3,
affattes således:
»3) anbringelse af køretøjer i forbindelse med reparation,
påfyldning af drivmidler, rengøring el. lign., når dette
sker som led i erhvervsmæssig virksomhed.«
[Rettelse af ukorrekt opdeling]
30)
Stk. 1, nr. 4,
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 29]
Til § 81
31)
I
stk. 3
indsættes efter »genstandene«: »m.v.«
[Præcisering]
Til § 88
32)
I
stk. 1, 1. pkt.,
udgår »på eller«.
[Præcisering]
33)
I
stk. 5
ændres »Stk. 1-6« til: »Stk. 1-4 og 6«.
[Rettelse af henvisningsfejl]
Til § 98
34)
Stk. 1, nr. 4,
affattes således:
»4) endeligt eller midlertidigt foretages begrænsninger i,
erhverves eller ophæves brugsrettigheder, servitutret-
tigheder eller andre rettigheder over den faste ejen-
dom.«
[Præcisering]
Til § 99
35)
I
stk. 5, 1. pkt.,
ændres »105« til: »103«.
[Rettelse af henvisningsfejl]
Til § 102
36)
I
stk. 2
ændres »grundejere« til: »ejere«.
[Præcisering]
Til § 104
26)
I
stk. 2, 1. pkt.,
ændres », jf. § 137« til: »ved gennem-
førelse af proceduren i § 137«.
[Præcisering]
Til § 73
27)
I
stk. 5
indsættes efter »at indehaveren«: »af tilladel-
sen«.
[Præcisering]
Til § 76
37)
I
stk. 4
ændres »nr. 2 og 3« til: »nr. 2-4«.
[Rettelse af manglende henvisning]
Til § 117
38)
I
stk. 1
ændres »overtaksationens arbejder« til: »over-
taksationskommissionens arbejde«, og »§ 15« ændres til: »§
115«.
[Rettelse af henvisningsfejl]
Til § 125
28)
Stk. 2, nr. 4,
affattes således:
»4) Vejafmærkning, hensyn til vejens naboer og miljømæs-
sige hensyn.«
[Præcisering]
39)
I
stk. 3, 1. pkt.,
ændres »jf. stk. 3« til: »jf. § 124«.
[Rettelse af henvisningsfejl]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434817_0004.png
4
Til § 127
40)
Stk. 3 og 4 bliver stk. 2 og 3.
[Korrektion af manglende stykke]
Til § 128
41)
Ordet »det« ændres til: »vejmyndigheden«, og »be-
stemmes« ændres til: »bestemme«.
[Præcisering]
Til § 133
42)
I
stk. 6, 1. pkt.,
ændres »stk. 1-3« til: »stk. 1 og 2«.
[Rettelse af henvisningsfejl]
Til § 135
43)
I
stk. 1, nr. 1,
ændres »og overtræder« til: »eller over-
træder«.
[Præcisering]
Af
transportministeren,
tiltrådt af et
flertal
(V, S, RV, LA
og KF):
Til § 139
44)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
Kapitel 8 og § 90, stk. 4, træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.«
[Ændring af ikrafttrædelsestidspunktet for kapitel 8]
Af
transportministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 140
45)
I
stk. 3
indsættes efter »Vejdirektoratet«: », transport-
ministeren«.
[Rettelse, da en sag også kan være indbragt for transportmi-
nisteren]
Til § 141
46)
I den under
nr. 3
foreslåede
§ 4
ændres »§§ 11-24 a«
til: »§§ 11-24«.
[Rettelse af henvisningsfejl]
47)
I den under
nr. 12
foreslåede affattelse af
kapitel 6
ændres i
§ 14, stk. 2,
»det« til: »de«.
[Præcisering]
48)
I den under
nr. 12
foreslåede affattelse af
kapitel 6
ændres i
§ 15, stk. 4, 1. pkt.,
»efter de vejberettigedes« til: »i
forhold til de vejberettigedes«.
[Præcisering]
49)
I den under
nr. 12
foreslåede affattelse af
kapitel 6
ændres i
§ 18, stk. 1
og
2,
»vedligeholdelsespligtige« til:
»vedligeholdelsesforpligtede«, og i
stk. 1
ændres »vedlige-
holdelsespligtiges«: til »vedligeholdelsesforpligtigedes«.
[Præcisering]
50)
I den under
nr. 12
foreslåede affattelse af
kapitel 6
ændres i
§ 18, stk. 2,
», jf. 99 a« til: »ved gennemførsel af
proceduren i § 99 a«.
[Ensartet sprogbrug i forhold til ændringsforslag nr. 14]
51)
I den under
nr. 19
foreslåede affattelse af
§ 36, stk. 2,
ændres »byggelinjen« til: »vejbyggelinjen«.
[Præcisering]
52)
Nr. 28
affattes således:
»28.
§ 46
affattes således:
Ȥ 46.
I det omfang det efter tinglyste servitutter påhviler
andre end de ejere, der er nævnt i § 44 og § 45 a, stk. 1 og 2,
at vedligeholde en privat fællesvej, kan kommunalbestyrel-
sen forlange, at de pågældende opfylder deres forpligtelser,
før kommunalbestyrelsen kræver vejen vedligeholdt efter §§
45 og 45 a, jf. §§ 47-52.««
[Præcisering af begrebet vedligeholdelse og rettelse af hen-
visningsfejl vedrørende § 45 a]
53)
Nr. 29
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 52]
54)
Efter nr. 51 indsættes som nyt nummer:
»01.
Overskriften
efter § 61 før overskriften til § 62 affattes
således:
»Adgange««.
[Præcisering af overskrift, så den stemmer overens med de
øvrige bestemmelser]
55)
Efter nr. 54 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 63, stk. 3,
udgår »eller overgang«.«
[Ensartet sprogbrug i forhold til lovforslagets § 3, nr. 6]
56)
Nr. 56
affattes således:
»56.
§ 63, stk. 5,
affattes således:
»Stk. 5.
For at benytte en adgang som nævnt i stk. 1-4 til
en privat fællesvej nærmere end 50 m fra en statsvej, skal
godkendelse også indhentes fra Vejdirektoratet.««
[Ensartet sprogbrug om statsveje som følge af lovforslagets
§ 3, nr. 2, 2. pkt.]
57)
Nr. 64
affattes således:
»64.
I
§ 66 b, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »i § 66 a, stk. 2« til: »i §
66 a, stk. 1«.«
[Rettelse af henvisningsfejl]
58)
I den under
nr. 66
foreslåede affattelse af
§ 70
udgår i
stk. 1:
»eller af hensyn til«.
[Ensartet sprogbrug i forhold til lovforslagets § 78]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434817_0005.png
5
59)
I den under
nr. 67
foreslåede
§ 70 b
affattes
stk. 3
så-
ledes:
»Stk. 3.
Opnås der ikke enighed mellem parterne, jf. stk.
2, kan vejmyndigheden eller de vedligeholdelsesforpligtede
efter at have meddelt til ledningsejeren, hvilke planlagte ar-
bejder der skal udføres, gennemføre disse arbejder og kræve
nærmere bestemte ledningsarbejder udført af ledningseje-
ren.«
[Præcisering]
60)
I den under
nr. 67
foreslåede
§ 70 c
udgår i
stk. 1:
»og
af hensyn til«.
[Ensartet sprogbrug i forhold til lovforslagets § 78]
61)
I den under
nr. 71
foreslåede
§ 76, stk. 2, 1. pkt.,
æn-
dres »113« til: »111«.
[Rettelse af henvisningsfejl]
62)
I den under
nr. 75
foreslåede
§ 87 a
affattes
stk. 3
så-
ledes:
»Stk. 3.
Fristen for at indbringe en tvist efter stk. 1 eller 2
er 4 uger fra den dag, vejmyndighedens afgørelse er med-
delt. For de af vejmyndighedens beslutninger, der skal of-
fentliggøres, regnes fristen fra offentliggørelsen. Når der er
særlig grund dertil, kan transportministeren ved tvister efter
stk. 1 og kommunalbestyrelsen ved tvister efter stk. 2 se bort
fra overskridelsen af fristen.«
[Præcisering og rettelse af henvisningsfejl]
63)
I den under
nr. 80
foreslåede ændring af
§ 94, stk. 3,
1. pkt.,
ændres »§ 106« til: »§ 111«.
[Rettelse af henvisningsfejl]
64)
I den under
nr. 83
foreslåede
§ 99 a
indsættes i
stk. 1,
2. pkt.,
efter »fremgangsmåde«: »eller andet er aftalt.«
[Ensartet sprogbrug i forhold til lovforslagets § 137]
65)
Efter nr. 83 indsættes som nyt nummer:
»03.
§ 100, stk. 1,
affattes således:
»Vejmyndigheden og politiet har pant eller fortrinsret i
den vedligeholdelsesforpligtigedes ejendom som for kom-
munale ejendomsskatter for beløb, som de nævnte myndig-
heder efter loven eller beslutninger i henhold til loven har
betalt forskudsvis eller betalt i henhold til kommunegaranti
efter § 15, stk. 2, og § 16, stk. 2, eller § 54.««
[Konsekvensrettelse som følge af § 141, nr. 12]
Bemærkninger
Til nr. 1, 3, 8-10, 12, 27, 28, 32, 34, 36, 41, 47-49, 51 og 59
Der er tale om præciseringer, som gør det lettere at forstå
bestemmelserne.
Til nr. 2
Stier var ved en fejl ikke en del af definitionen i lovfor-
slagets § 3, nr. 7.
Til nr. 4, 5, 22, 54-56, 58, 60 og 64
Ændringerne medfører, at formuleringerne i lovforslaget
bliver mere konsekvente.
Til nr. 6
Henvisningen til lov om private fællesveje er unødven-
dig, da der også henvises til loven senere i bestemmelsen.
Til nr. 7
§ 39, stk. 2, viderefører delvis vejbidragslovens § 19. Ef-
ter den gældende vejbidragslov kan der fastsættes regler om,
at kommunalbestyrelsen kan fastsætte og administrere vejbi-
drag til statsveje. Der er dog ikke et konkret eller admini-
strativt behov for, at retten til at fastsætte vejbidrag for stats-
veje kan delegeres til kommunalbestyrelser. Ændringsforsla-
get gør det klart, at transportministeren fremover kun kan
fastsætte nærmere regler om administrationen, dvs. opkræv-
ningen af et vejbidrag fastsat af Vejdirektoratet efter regle-
rne i lovforslagets kapitel 4.
Til nr. 11, 13, 16, 19, 20, 23, 33, 35, 37, 39, 42, 46, 57, 61
og 63
Flere henvisninger i lovforslaget som fremsat er til for-
kerte bestemmelser. Med ændringsforslagene bliver der hen-
vist til de korrekte bestemmelser.
Til nr. 14, 17, 21 og 24
Bestemmelserne er undtagelser fra stykkerne om, at tak-
sationsmæssige spørgsmål vedrørende statsveje behandles af
de myndigheder, der er nævnt i lov om fremgangsmåden
ved ekspropriation vedrørende fast ejendom. Med præcise-
ringen fremgår det tydeligere, at Transportministeren kan
bestemme, at nogle, men ikke nødvendigvis alle, sager skal
behandles af de taksationsmyndigheder, der er nævnt i for-
slaget til §§ 105 og 106.
Til nr. 15
Den tidligere formulering kunne give anledning til tvivl,
med hensyn til om § 46 fandt anvendelse over for andre ser-
vitutter. Den ændrede formulering fjerner denne tvivl.
Til nr. 25
Ændringen medfører, at vejmyndigheden kun kan pålæg-
ge grundejere at snerydde m.v. fortov og stier ud for ejen-
dommen, hvis der fra ejendommen er etableret adgang til de
pågældende fortovs- og stiarealer. Det præciseres videre, at
snerydningen m.v. højst kan pålægges i en bredde af 10 m
langs ejendommen, og at det skal være de arealer, der ligger
nærmest grundejerens ejendom.
Til nr. 18, 26 og 50
Ændringsforslagene tydeliggør, at det er proceduren i
lovforslagets § 137 og i § 99 a i lov om private fællesveje,
der skal anvendes for at finde den billigste løsning.
Til nr. 29 og 30
Ved færdiggørelsen af lovforslaget blev stk. 3 ved en fejl
opdelt i 2 stykker.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434817_0006.png
6
Til nr. 31
Ændringen medfører ikke, at anvendelsesområdet bliver
ændret. I praksis er det bestemmelsen om genstande på vej-
arealet, der bliver anvendt til at regulere forhold på vejarea-
let.
Til nr. 38
Ændringen medfører, at bestemmelsens indhold bliver
præciseret, og samtidig rettes en fejlagtig henvisning.
Til nr. 40
Ved færdiggørelsen af lovforslaget blev stk. 2 og 3 ved
en fejl til stk. 3 og 4.
Til nr. 43
Den oprindelige formulering gav det indtryk, at man skal
overtræde flere af bestemmelserne, før man kan straffes med
bøde. Ændringen tydeliggør, at det er tilstrækkeligt, at man
har overtrådt én af bestemmelserne, før man kan straffes
med bøde.
Til nr. 44
Det foreslås, at lovforslagets kapitel 8 om snerydning,
glatførebekæmpelse og renholdelse træder i kraft dagen ef-
ter bekendtgørelsen i Lovtidende. Hermed sikres det, at de
forslag til ændringer i reglerne om især snerydning og glat-
førebekæmpelse, som er i lovforslaget, får virkning allerede
i igangværende vintersæson.
Til nr. 45
Flere sager kan efter lovforslaget som fremsat indbringes
for transportministeren. Ændringen medfører, at også disse
sager skal færdigbehandles efter de hidtil gældende regler,
hvis de verserer ved lovens ikrafttræden.
Til nr. 52 og 53
I den tidligere bestemmelse var vedligeholdelsesbegrebet
uklart. Ændringsforslagene tydeliggør, hvilken vedligehol-
delse der er tale om. Samtidig rettes en henvisningsfejl, så
der nu henvises til den korrekte bestemmelse. Nyaffattelsen
betyder også, at forslagets § 141, nr. 29, er overflødigt, og
det udgår derfor.
Til nr. 62
Ændringsforslaget præciserer, hvem der kan se bort fra
fristoverskridelser. Samtidig udgår en forkert henvisning til
stk. 4.
Til nr. 65
Forslaget viderefører den gældende privatvejslovs § 100
om fortrinsret for de beløb, som vejmyndigheden og politiet
har afholdt for den vedligeholdelsesforpligtigedes regning i
henhold til denne lov. Der er alene foretaget konsekvensret-
telser, som skyldes ændringerne i kapitel 6, jf. § 141, nr. 12.
Bestemmelsen er ligeledes sprogligt ændret, så den svarer til
den tilsvarende bestemmelse i lovforslagets § 138.
Jens Joel (S) Karin Gaardsted (S) Rasmus Horn Langhoff (S)
fmd.
Mette Reissmann (S) Orla Hav (S) Rasmus Prehn (S)
Anne Sina (S) Andreas Steenberg (RV) Ida Auken (RV) Lone Loklindt (RV) Anne Baastrup (SF) Jonas Dahl (SF)
Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V) Martin Geertsen (V)
Flemming Damgaard Larsen (V)
nfmd.
Lars Christian Lilleholt (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V)
Hans Christian Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)
Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Tom Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434817_0007.png
7
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 20
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
Henvendelse af 29/10-14, fra Danske Anlægsentreprenører
Henvendelse af 30/10-14 fra Landliggersammenslutningen Gribskov
Vest
Henvendelse af 3/11-14 fra Dansk Ledningsejerforum (DLF), Tele-
kommunikationsindustrien i Danmark (TI) og Dansk Energi (DE)
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Materiale til brug for foretræde den 13/11-14, fra Dansk Ledningsejer-
forum, Telekommunikationsindustrien i Danmark og Dansk Energi
Henvendelse af 28/11-14 fra Hans Faarup, Skanderborg
Henvendelse af 2/12-14 fra Dansk Ledningsejerforum
Ændringsforslag fra transportministeren
Fejloprettelse
Supplerende ændringsforslag fra transportministeren
1. udkast til betænkning
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 20
Spm.nr.
1
Titel
Spm., om ministeren kan bekræfte, at der ikke idømmes bod for for-
sinkelse af vej- eller gravearbejde i de tilfælde, hvor ekstreme vejrfor-
hold eller andre saglige årsager har forsinket det planlagte arbejde, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke former for råden over vejarealet der kan undtages fra
tilladelseskravet, herunder om ministeren har tænkt sig at fastsætte en
bagatelgrænse, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om en præcisering af reglerne for opkrævning af gebyr, til trans-
portministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 29/10-14 fra Danske Anlægs-
entreprenører, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 30/10-14 fra Landliggersam-
menslutningen Gribskov Vest, til transportministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvordan Transportministeriet og KL kan være så langt fra
hinanden i forhold til at estimere de økonomiske konsekvenser af lov-
forslaget, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at fastsættelsen af reglerne, så
kommunerne (og andre vejmyndigheder) kan sætte lavere p-afgifter
for bestemte biltyper, især er møntet på elbiler, til transportministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 3/11-14 fra Dansk Lednings-
ejerforum (DLF), Telekommunikationsindustrien i Danmark (TI) og
Dansk Energi (DE), til transportministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434817_0008.png
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Spm. om kommentar til materiale til brug for foretræde den 13/11-14
fra Dansk Ledningsejerforum, Telekommunikationsindustrien i Dan-
mark og Dansk Energi, til transportministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvorfor lovforslagets § 74 ikke har været sendt i høring, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil inddrage branchens organisationer inden ud-
formning af bekendtgørelser, vejledninger m.m., der vedrører lovfor-
slagets § 74, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke bestemmelser i lovforslaget der ikke har ikke været
sendt i høring, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. tilbagetaget
Spm., om ministeren vil arbejde for et bedre samarbejde og udbygning
af LER, Ledningsejerregistret, til transportministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 28/11-14 fra Hans Faarup,
Skanderborg, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 2/12-14 fra Dansk Lednings-
ejerforum, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor der i lovforslaget ikke er fastholdt den forståelse
med Enhedslisten, man var kommet frem til i tidligere drøftelser af
forslaget til en ny vejlov, til transportministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag, til trans-
portministeren, og ministerens svar herpå