Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 196
Offentligt
1532601_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 18. maj 2015 stillet følgende spørgsmål nr. 15
(L 196 – bilag 6), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Eigil
Andersen (SF).
21-05-2015
Sagsnr. 2714-3715
Spørgsmål nr. 15:
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 18. maj 2015 fra HK, jf. L
196 - bilag 6.”
Endeligt svar:
Lovforslaget L 196 har til formål at begrænse og regulere brugen af ansættelses-
klausuler. Lovforslaget tager afsæt i Produktivitetskommissionens anbefalinger om
at begrænse brugen af ansættelsesklausuler på arbejdsmarkedet.
Lovforslaget indeholder nye og stramme betingelser til de forskellige typer af an-
sættelsesklausuler, hvilket skal medvirke til, at arbejdsgiverne motiveres til nøje at
overveje nødvendigheden af at benytte ansættelsesklausuler. Såfremt arbejdsgiver-
ne har et behov for at benytte sig af ansættelsesklausuler, skal de kortvarige klausu-
ler vælges.
Det er min opfattelse, at der er incitamenter i lovforslaget til at begrænse anvendel-
sen af ansættelsesklausuler, og at der i lovforslaget er fundet en balance mellem
henholdsvis lønmodtagernes, virksomhedernes og samfundets interesser.
Til HK’s spørgsmål om begrebet ” helt særligt betroet”, kan jeg i det hele henvise
til min besvarelse af spørgsmål 2 til L 196 samt henvise til bemærkningerne til § 5,
nr. 1, i lovforslaget.
Generelt kan jeg anføre, at det nye begreb indebærer en skærpelse i forhold til de
gældende regler i funktionærloven, at der skal helt særlige omstændigheder til for,
at en arbejdsgiver kan indgå en aftale med en lønmodtager om en konkurrenceklau-
sul, og at lønmodtagerens adgang til arbejdsgiverens fortrolige og konkurrenceføl-
somme oplysninger tillægges vægt ved vurderingen af, hvorvidt lønmodtageren
indtager en helt særligt betroet stilling. Jeg kan derfor ikke bekræfte HK’s opfattel-
se af, at det fx kun er ledende medarbejdere, som kan forpligtes af en konkurrence-
klausul.
L 196 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 18/5-2015 fra HK Privat, til beskæftigelsesministeren
HK har en række spørgsmål om klausulers gyldighed og kompensation, som jeg vil
besvare samlet. I forhold til en beskrivelse af reglerne om kompensation, kan jeg
henvise til min besvarelse af spm. 1 til L 196.
En lønmodtager, som påtager sig en ansættelsesklausul kan, som HK er inde på, i
løbet af ansættelsesforholdet opleve en begrænsning af sine erhvervsmuligheder,
som følge af ansættelsesklausulen. Begrænsningen søges kompenseret i form af det
engangsbeløb, som lønmodtageren har krav på, enten hvis klausulen opsiges efter
lovforslagets § 10, eller hvis klausulen aktiveres efter ansættelsesforholdets afslut-
ning. Det bemærkes, at det skal være let at opsige en aftale om en ansættelsesklau-
sul med henvisning til det politiske ønske om færre ansættelsesklausuler på ar-
bejdsmarkedet. Efter § 10 kan en arbejdsgiver således opsige en aftale om en an-
sættelsesklausul med en måneds varsel til udgangen af en måned.
I lovforslaget opstilles en række betingelser i kapitel 3 for, hvornår en aftale om en
ansættelsesklausul er gyldig. Opfylder en aftale om en ansættelsesklausul ikke de
kumulative betingelser, vil klausulen være ugyldig, og vil ikke kunne gøres gæl-
dende overfor lønmodtageren. Det betyder fx også, at en kundeklausul ikke kan gø-
res gældende over for en lønmodtager, hvis ikke der udleveres en kundeliste, som
anfører, hvem de omfattede kunder er.
HK fremfører et ønske om at nedsætte et udvalg, som skal se på, at tvister om an-
sættelsesklausuler kan afgøres hurtigere end ved de almindelige domstole. I forbin-
delse med den eksterne høring har der ikke umiddelbart været påvist et behov for at
oprette et særligt tvistløsningssystem med fokus på ansættelsesklausuler. Det har
heller ikke været en del af de politiske drøftelser. De nye regler skal undergå en
evaluering inden for nogle år, og vi kan i den forbindelse se, om der skulle være et
behov for et særligt tvistløsningssystem på området.
HK er afslutningsvist inde på, hvorvidt de nye regler om ansættelsesklausuler gæl-
der for udenlandsk arbejdskraft. De nye regler om ansættelsesklausuler kommer til
at gælde i alle ansættelsesforhold hos danske arbejdsgivere på samme måde som
den øvrige nationale ansættelsesretlige lovgivning, fx funktionærloven.
Udstationeringsdirektivet sætter nogle begrænsninger for, hvilke krav medlemssta-
terne kan stille i forhold til udstationeret arbejdskraft. Ansættelsesklausuler er ikke
omfattet af den kerne af minimumsrettigheder, som den udstationerede tjenesteyder
skal sikre sin udstationerede arbejdskraft i værtslandet.
Venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
2