Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
L 194
Offentligt
1531916_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
20. maj 2015
Kontoret for Humanitært
ophold og udsendelser
Sagsbeh: Michael Schaumburg-
Müller
Sagsnr.: 2015-0037-0127
Dok.:
1601864
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om
ændring af udlændingeloven (Kompetenceændring i relation til sager om
humanitær opholdstilladelse m.v.) (L 194), som Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsministeren den 11.
maj 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra medlem af Folketinget Jo-
hanne Schmidt-Nielsen (EL).
Mette Frederiksen
/
Moya-Louise Lindsay-Poulsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 194 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om der i perioden siden indførelsen af udlændingelovens regel om humanitært ophold i 1985 har været eksempler på, at en udlænding, der har fået afslag på humanitært ophold, har indbragt afgørelsen for en dansk domstol, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integra-
tionspolitik vedrørende forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Kompetenceændring i relation til sager om humanitær opholdstilla-
delse m.v.) (L 194):
”Ministeren bedes oplyse, om der i perioden siden indførelsen
af udlændingelovens regel om humanitært ophold i 1985 har
været eksempler på, at en udlænding, der har fået afslag på
humanitært ophold, har indbragt afgørelsen for en dansk dom-
stol? I givet fald ønskes sagernes nærmere omstændigheder og
udfaldet ved domstolene beskrevet nærmere.”
Svar:
1.
Justitsministeriet kan på baggrund af foretagne søgninger i udlændinge-
registret og udlændingemyndighedernes elektroniske sagsbehandlingssy-
stem, søgninger i Ugeskrift for Retsvæsen og oplysninger fra Kammerad-
vokaten oplyse, at der er eksempler på, at en udlænding, der har fået afslag
på humanitær opholdstilladelse, har indbragt afgørelsen for en dansk dom-
stol.
Justitsministeriet kan i den forbindelse oplyse, at der siden udlændingeom-
rådet blev lagt ind under Justitsministeriet (fra 2011) alene har været an-
lagt tre retssager mod ministeriet vedrørende sager om humanitær opholds-
tilladelse i medfør af udlændingelovens § 9 b, stk. 1.
I to af de tre retssager blev søgsmålet hævet af udlændingen, inden der
blev truffet afgørelse i byretten.
I den tredje sag har byretten netop afsagt dom om, at sagen skal hjemvises
til fornyet behandling i Justitsministeriet. Sagen vedrørte en HIV-smittet
udlænding, der var meddelt afslag på humanitær opholdstilladelse, bl.a.
fordi ministeriet efter en konkret vurdering ikke fandt, at der var tale om
en meget fremskreden HIV-infektion med betydeligt øget risiko for udvik-
ling af AIDS. Da udlændingen efter ministeriets opfattelse ikke led af en
så alvorlig fysisk sygdom, at betingelserne for meddelelse af humanitær
opholdstilladelse i øvrigt var til stede, fandt ministeriet ikke grundlag for at
undersøge behandlingsmulighederne i hjemlandet. Byretten fandt imidler-
tid på baggrund af de lægelige oplysninger i sagen, at behandlingsmulig-
hederne i hjemlandet skulle have været undersøgt, forinden der blev truffet
afgørelse i sagen, og hjemviste derfor sagen til fornyet behandling i mini-
2
L 194 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om der i perioden siden indførelsen af udlændingelovens regel om humanitært ophold i 1985 har været eksempler på, at en udlænding, der har fået afslag på humanitært ophold, har indbragt afgørelsen for en dansk domstol, til justitsministeren
steriet. Ankefristen er endnu ikke udløbet, og der pågår nu overvejelser,
om hvorvidt sagen skal ankes til landsretten.
2.
Justitsministeriet kan endvidere oplyse, at der i perioden 2001-2011,
mens området for humanitær opholdstilladelse lå under det daværende Mi-
nisteriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, blev indbragt et større
antal retssager (omkring 40) om humanitær opholdstilladelse for domsto-
lene. Ministeriet har ikke haft mulighed for at gennemgå samtlige sager,
men det er umiddelbart vurderingen, at langt de fleste sager enten blev af-
vist af domstolene, tabt eller hævet af udlændingene.
Justitsministeriet er dog bekendt med en dom afsagt af Østre Landsret den
10. september 2009, hvor landsretten i modsætning til byretten gav en ud-
lænding medhold i, at en sag skulle hjemvises til fornyet behandling i Mi-
nisteriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration. I den pågældende sag
var der meddelt afslag på humanitær opholdstilladelse, idet ministeriet ik-
ke fandt, at udgiften til behandling af udlændingens meget alvorlige syg-
dom i hjemlandet ville være uforholdsmæssig høj. Landsretten fandt, at af-
gørelsen var truffet på et ufuldstændigt grundlag, idet oplysninger om ud-
lændingens indtægtsmuligheder ved en tilbagevenden til hjemlandet ikke
var indgået i ministeriets afgørelse. Landsretten ophævede på den bag-
grund ministeriets afgørelse og hjemviste sagen til fornyet behandling i
ministeriet.
Som eksempel på en af de sager, hvor udlændingen ikke har fået medhold,
kan nævnes Højesterets dom af 30. marts 2011, optrykt i Ugeskrift for
Retsvæsen 2011, side 1762, hvor Højesteret stadfæstede landsrettens fri-
findende dom over for Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integra-
tion. I sagen havde ministeriet givet afslag på forlængelse af humanitær
opholdstilladelse, idet ministeriet lagde til grund, at udlændingen kunne få
den nødvendige behandling i hjemlandet for sin meget alvorlige sygdom,
og at udlændingen ville være i stand til at udrede udgifterne hertil. Høje-
steret bemærkede, at ministeriet kunne have gjort mere udtrykkeligt rede
for det faktiske grundlag for vurderingen af udlændingens økonomiske
forhold, men fandt imidlertid ikke, at ministeriets afgørelse hvilede på et
utilstrækkeligt faktuelt grundlag. Højesteret lagde bl.a. vægt på, at egenbe-
talingen alene udgjorde ca. 552 kr. om måneden, og at der derfor ikke var
grundlag for at kritisere, at ministeriet ikke havde fundet anledning til at
foretage mere detaljerede undersøgelser af udlændingens erhvervs- og ind-
komstmæssige forhold mv. og ikke i forbindelse med en partshøring af ud-
3
L 194 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om der i perioden siden indførelsen af udlændingelovens regel om humanitært ophold i 1985 har været eksempler på, at en udlænding, der har fået afslag på humanitært ophold, har indbragt afgørelsen for en dansk domstol, til justitsministeren
lændingen angående de nødvendige behandlingsudgifter udtrykkeligt ud-
bad sig bemærkninger om udlændingens betalingsmuligheder.
Det bemærkes, at begge sager blev afgjort i henhold til den tidligere prak-
sis (der gælder for ansøgninger indgivet før 1. august 2010), og at det efter
praksis i dag normalt vil være uden betydning, om ansøgeren selv skal be-
tale for behandlingen i hjemlandet, ligesom prisen på behandlingen i hjem-
landet normalt vil være uden betydning.
Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med usikker-
hed, da udlændingesystemerne er opbygget som journaliserings- og sags-
styringssystemer og ikke som egentlige statistiksystemer.
4