Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 19 Bilag 1
Offentligt
1406625_0001.png
NOTAT
7. oktober 2014
14/07080-2
Høringsnotat ad L 19 Forslag til lov om dansk turisme
1. Indledning
Lovforslaget fremsættes på baggrund af Aftale om vækstplan for dansk
turisme af 20. juni 2014 mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti.
Det overordnede formål med lovforslaget er at skabe en stærkere organi-
sering og styring af den offentlige turismefremmeindsats. Det skal ske
gennem oprettelse af et nationalt turismeforum, som får til opgave at ud-
arbejde en national strategi for dansk turisme, samt at styre og koordinere
den offentlige turismefremmeindsats i Danmark. I tilknytning til det nati-
onale turismeforum etableres et rådgivende organ, Dansk Turismes Advi-
sory Board, som består af organisationer og øvrige relevante ministerier.
Udviklingsindsatsen samles under tre regionale udviklingsselskaber for
turisme og VisitDenmark er ansvarlige for den internationale markedsfø-
ring af Danmark.
Lovforslaget er sendt i høring den 10. juli 2014 med høringsfrist den 15.
august 2014 til i alt 69 organisationer, foreninger, m.v. Der er modtaget
høringssvar fra 34 organisationer, foreninger m.v., hvoraf 24 har haft
bemærkninger til lovforslaget.
Visse høringssvar har givet anledning til redaktionelle ændringer og præ-
ciseringer i lovforslaget og bemærkningerne. Disse omhandler blandt an-
det en nærmere beskrivelse af indholdet i Aftale om vækstplan for dansk
turisme, oplysninger om VisitDenmarks opgavevaretagelse, samt tilføjel-
se af landboturisme og tilgængelighed for alle som eksempel på turisme-
områder. Disse ændrer ikke ved substansen i forslaget og omtales derfor
ikke nærmere i dette notat.
2. Generelle bemærkninger
Følgende har haft generelle bemærkninger til forslaget:
Danske Regioner
bakker op om, at den offentlige turismeindsats styrkes
gennem en bedre organisering og tilrettelæggelse af indsatsen på tværs af
stat, regioner og kommuner. Danske Regioner mener, at den nye organi-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/19
sering af den offentlige turismefremmeindsats handler om fastlæggelse af
en fælles strategisk retning og mål, samt koordinering på baggrund heraf
og ikke central styring i traditionel forstand. Danske Regioner understre-
ger således, at det er de regionale udviklingsselskaber for turisme, der
skal udvikle og operationalisere turismeindsatsen. Danske Regioner me-
ner desuden, at der er behov for at beskrive arbejdsdelingen mellem det
nationale turismeforum og Dansk Turismes Advisory Board over for
Danmarks Vækstråd, samt at der bør skabes sammenhæng på strategisk
niveau til de nye vækst- og udviklingsstrategier, som regionsrådene for-
ventes at vedtage i 2015, jf. lov om erhvervsfremme og regional udvik-
ling.
DI og Brancheforeningen Dansk Luftfart (BDL)
hilser det velkom-
ment, at det nationale turismeforum får til opgave at udarbejde en samlet
national strategi for dansk turisme, ligesom det nationale turismeforum
får til opgave at sikre en koordinering af den offentlige turismefremme-
indsats. DI og BDL finder dog, at lovforslaget ikke klart beskriver, hvor-
ledes det nationale turismeforum rent praktisk skal sikre koordineringen
af turismefremmeindsatsen.
Dansk Erhverv
bakker op om oprettelsen af et nationalt turismeforum og
dets opgave med at udarbejde en national strategi for dansk turisme, idet
Dansk Erhverv anerkender behovet for en stærkere styring af turisme-
fremmeindsatsen. Dansk Erhverv mener dog, at der fortsat vil være behov
for en tæt koordinering og tæt samarbejde mellem turismeaktørerne, samt
at erhvervet bør inddrages yderligere.
Horesta
hilser overordnet lovforslaget og målet om en stærkere organise-
ring og styring af den offentlige turistfremmeindsats velkomment. Hore-
sta mener ikke, at det store private engagement og investering i dansk
turisme kommer til udtryk i lovforslaget.
LO
støtter op om, at der skabes et nationalt turismeforum, som skal udar-
bejde en national strategi og mener, at et styrket samarbejde og koordina-
tion mellem de centrale aktører kan løfte dansk turisme og bane vejen for
vækst og jobskabelse i de danske regioner.
Københavns Lufthavne A/S
noterer sig med stor tilfredshed, at lov-
forslaget til lov om dansk turisme sætter fokus på at skabe en stærkere
organisering og styring af den offentlige turismefremmeindsats, som kan
bidrage til at øge tiltrækningen af turister til Danmark. Københavns Luft-
havne A/S mener samtidig, lovforslaget bør fastholde fokus på ambitio-
nen i regeringsgrundlaget om, at Københavns Lufthavn bevares som et
centralt knudepunkt for lufttrafikken, og som bakkes op af regeringens
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/19
vækstteam for turisme og oplevelsesøkonomi, der har anbefalet, at Kø-
benhavns Lufthavn skal være en international luftfartshub.
Bornholms Regionskommune
er grundlæggende enige i intentionerne i
lovforslaget samt i målet om en enklere organisering. Bornholms Regi-
onskommune betragter lovforslaget samt aftalen mellem Erhvervs- og
Vækstministeriet og Danske Regioner af 1. juli 2014 som en generel an-
erkendelse af turismeerhvervenes betydning for dansk økonomi og den
regionale beskæftigelse. Bornholms Regionskommune anfører endvidere,
at der bør lægges op til et bredt overordnet strategisk samarbejde på tværs
af regioner og kommuner frem for central detailstyring fra det nationale
turismeforum.
Center for Regional og Turismeforskning (CRT)
er generelt tilfreds
med lovforslagets mål om i højere grad at sikre en koordinering mod fæl-
les mål af den offentlige turismefremmeindsats og forslagets anerkendelse
af betydningen af viden for den strategiske udvikling af turismen.
Danhostel Danmarks Vandrerhjem
deler ambitionerne i regeringens
oplæg til en ny organisering af dansk turisme for en bedre udnyttelse af de
offentlige midler til en stærkere turismeudvikling.
Danmarks Rejsebureau Forening (DRF)
finder det særdeles positivt, at
lovforslaget medfører en ny organisering af den offentlige turismefrem-
meindsats med oprettelse af det nationale turismeforum og Dansk Turis-
mes Advisory Board, da DRF mener, at den offentlige turismefremmeind-
sats i dag er spredt ud på flere aktører uden en egentlig fælles koordine-
ring, som fremført af vækstteamet for turisme og oplevelsesøkonomi.
DRF bakker endvidere op om målet om at opnå en større effekt af de of-
fentlige turismefremmemidler gennem en bedre samordning af indsatsen
på nationalt, regionalt og kommunalt plan, men anfører, at planlægningen
af den offentlige turismefremmeindsats primært bør foregå på nationalt
plan og sekundært på kommunalt plan. DRF støtter desuden fuldt ud, at
lovforslaget lægger op til en øget inddragelse og et styrket samarbejde
med turismeerhvervet, men mener, at erhvervsrepræsentationen i det nati-
onale turismeforum bør øges.
Feriehusudlejernes Brancheforening (FB)
finder det generelt udfor-
drende, at lovforslaget nedlægger eller fundamentalt forandrer eksisteren-
de turismeorganisationer og satsninger og mener, at der er behov for at
sikre en stærkere involvering af turismeerhvervet. FB vil imidlertid gerne
medvirke konstruktivt til at få det bedste resultat ud af den nye lov om
dansk turisme.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/19
Foreningen for Forlystelsesparker i Danmark (FFD)
finder det posi-
tivt, at der via et nationalt turismeforum udarbejdes en national turisme-
strategi, der sammen med de tre udviklingsselskaber for turisme skal ska-
be vækst og udvikling i dansk turisme. FFD mener ligeledes, at det er et
stort skridt i den rigtige retning, at de tre udviklingsselskaber arbejder
efter udvalgte nationale indsatsområder frem for efter regionale afgræns-
ninger. FFD anfører dog, at lovforslaget mangler fokus på det store priva-
te engagement og erhvervets investering i dansk turisme.
Dansk Turismefremme
mener, at en samlet national turismestrategi samt
en forbedret koordinering af indsatsen er nødvendig for fremme af dansk
turisme.
Danske Destinationer
er af den grundlæggende opfattelse, at lovforslaget
samt aftale om vækstplan for dansk turisme vil bidrage til at sætte nye
rammer for turismeudviklingen i Danmark, herunder med et stærkt afsæt i
destinationsudvikling og fremme af stærke destinationer i dansk turisme.
Danske Destinationer er bekymret for, om den nye organisering vil blive
for centraliseret og bureaukratisk. Danske Destinationer opfordrer desu-
den til, at behovet for et stort offentligt/privat engagement i den lokale
turismefremme understreges yderligere i lovforslaget.
Danske Havne
bifalder lovforslaget, men anbefaler dog yderligere fokus
på maritim turisme i lovforslaget.
Friluftsrådet
mener, at der gennem en længere årrække har været et stort
behov for at skabe en stærkere organisering og styring af den offentlige
turismeindsats og Friluftsrådet støtter derfor lovens overordnede formål.
Friluftsrådet håber, at en stærkere styring og organisering af den offentli-
ge turismeindsats også vil føre med sig, at der sker en bedre koordinering
i forhold til fx den offentlige fysiske planlægning og indsatsen over for
natur og friluftsliv.
Danske Handicaporganisationer
mener, at det er afgørende, at fremti-
dens turisme kommer til at reflektere samfundets mangfoldighed i højere
grad end hidtil, og at der skal tages højde for tilgængelighed for at frem-
me mulighederne for, at personer med handicap kan blive turister på lige
fod med andre. Danske Handicaporganisationer ønsker, at dansk turisme i
højere grad gennem lovforslaget forpligtes til at sætte fokus på turisme-
udvikling til gavn for hele befolkningen, herunder personer med handi-
cap, gennem inklusion og sektoransvar og respekt for befolkningens
mangfoldighed. Danske Handicaporganisationer ønsker, at der med en
ændret og styrket lovgivning sikres et bedre strategisk vidensgrundlag
som basis for udviklingen af fremtidens turisme for alle.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5/19
Organisationen Danske Museer
konstaterer, at det fremlagte forslag
generelt set rummer en tiltrængt forenkling og dermed en styrkelse af den
overordnede organisering af dansk turisme. Organisationen Danske Mu-
seer mener, at kulturturismen er underprioriteret i lovforslaget.
Kommentar
Høringen viser, at en bred kreds af organisationer og erhvervslivets inte-
ressenter støtter op om hovedformålet med lovforslaget om at skabe en
bedre og mere effektiv organisering af den offentlige turismefremmeind-
sats i Danmark gennem oprettelse af et nationalt turismeforum og det
rådgivende organ, Dansk Turismes Advisory Board. Fokuseringen af ud-
viklingsindsatsen inden for de tre forretningsområder dansk kyst- og na-
turturisme, dansk storbyturisme og dansk erhvervs- og mødeturisme mod-
tages ligeledes positivt.
Det er hensigten med den nye organisering at skabe en bedre samordning
af initiativerne for markedsføring og udvikling af turismen. Det forudsæt-
ter, at det nationale turismeforum får mulighed for at styre og koordinere
den offentlige turismefremmeindsats, så alle aktører trækker i samme
retning. Derfor skal det nationale turismeforum fastlægge den strategiske
ramme for udviklingen af turismen i en national strategi for dansk turis-
me.
Udviklingsindsatsen vil fortsat ligge hos regionerne og kommunerne, hvis
aktiviteter skal tage udgangspunkt i den overordnede strategiske ramme,
fastlagt i den nationale strategi. Hensigten er således ikke, at det nationa-
le turismeforum skal detailstyre turismeindsatser og -initiativer, men at
forummet via udarbejdelsen af en national strategi og fastlæggelsen af
centrale mål og prioriteter skal koordinere og skabe større sammenhæng
mellem offentlige turismefremmeindsatser.
Som følge af høringssvarene er der foretaget justeringer i lovforslaget og
bemærkningerne hertil vedrørende det nationale turismeforums opgaver.
Dette uddybes under afsnit 3.4.
Målet med en samlet national strategi for dansk turisme og en bedre or-
ganisering af den offentlige turismefremmeindsats er at bidrage til at
skabe øget vækst og flere arbejdspladser i dansk turisme. Dette forudsæt-
ter en stærk erhvervsmæssig forankring, der kan bidrage til at løfte de
turismemæssige tiltag fra offentlig side. Den offentlige turismefremmeind-
sats skal tilrettelægges i tæt samarbejde med erhvervslivet for at skabe de
rette rammer for erhvervets udvikling og investering i turismen. Hensig-
ten med den nye organisering af den offentlige turismefremmeindsats er
at skabe grundlaget for en mere effektiv udnyttelse af offentlige ressour-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6/19
cer samt at skabe de rette rammer for erhvervet for at styrke den private
finansiering, produktudvikling og markedsføring i dansk turisme. Dette
præciseres i bemærkningerne til lovforslaget.
Sammenhængen mellem den nye organisering af den offentlige turisme-
fremmeindsats og Danmarks Vækstråd samt regionsrådenes nye vækst-
og udviklingsstrategier præciseres i lovforslagets bemærkninger.
3. Bemærkninger til de konkrete emner
Der er afgivet bemærkninger til følgende konkrete emner:
3.1. Sammensætning af det nationale turismeforum
3.2. Sammensætning af Dansk Turismes Advisory Board
3.3. De tre regionale udviklingsselskaber for turisme
3.4. Det nationale turismeforums opgaver
3.5. VisitDenmarks bestyrelse og koordinationsmandat
3.1. Sammensætning af det nationale turismeforum
Bornholms Regionskommune
opfordrer til, at KL tildeles retten til at
udpege to kommunerepræsentanter til det nationale turismeforum med
begrundelsen om, at både regioner og kommuner har betydelig indflydel-
se på rammebetingelserne for turisterhvervet.
Center for Regional og Turismeforskning (CRT)
foreslår, at erhvervs-
og vækstministeren udpeger en turismeforsker som medlem af det natio-
nale turismeforum efter indstilling fra Turismeforskere i Danmark (TiD)
med henblik på at sikre, at forskeren er en del af det faglige netværk af
turismeforskere i Danmark. Endvidere foreslår CRT, at KL får mulighed
for at indstille to medlemmer til det nationale turismeforum, da kommu-
nerne er medproducenter af turismen og har stor indflydelse på rammerne
for den lokale udvikling af turismen.
Danmarks Rejsebureau Forening (DRF)
støtter fuldt ud, at lovforslaget
lægger op til en øget inddragelse og et styrket samarbejde med turismeer-
hvervet og mener, at oprettelsen af det nationale turismeforum og Dansk
Turismes Advisory Board er et skridt i den rigtige retning. Dog mener
DRF, at erhvervsrepræsentationen i det nationale turismeforum bør øges.
Dansk Erhverv
anfører, at et tæt samarbejde mellem de offentlige turis-
meaktører og erhvervslivet er nødvendigt for udviklingen af dansk turis-
me. Dansk Erhverv mener på den baggrund, at der bør være en bedre ba-
lance mellem offentlige og private aktører i det nationale turismeforum og
opfordrer til, at der som minimum udpeges en repræsentant for hvert af de
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7/19
tre forretningsområder, dansk kyst- og naturturisme, dansk storbyturisme
og dansk erhvervs- og mødeturisme, til det nationale turismeforum.
DI og Brancheforeningen Dansk Luftfart (BDL)
anbefaler, at det nati-
onale turismeforum udvides så der udpeges tre medlemmer fra erhvervs-
livet til forummet. Baggrunden for dette er at sikre, at det nationale turis-
meforum har den nødvendige viden og indsigt i de tre forretningsområder,
hhv. dansk kyst- og naturturisme, dansk storbyturisme og dansk erhvervs-
og mødeturisme.
Feriehusudlejernes Brancheforening
mener, at sammensætningen af det
nationale turismeforum mangler en mere klar erhvervsrepræsentation og
foreslår, at der udpeges tre erhvervsrepræsentanter i det nationale turisme-
forum, én for hver af de tre udviklingsindsatser, kyst- og naturturisme,
storbyturisme og erhvervs- og mødeturisme.
Foreningen for Forlystelsesparker i Danmark (FFD)
mener, at den
offentlige turistfremmeindsats skal tilrettelægges i tæt samarbejde med
erhvervslivet, og at der derfor bør være en ligelig fordeling mellem privat
og offentlig repræsentation i det nationale turismeforum for at sikre for-
ankring og involvering fra erhvervet. På den baggrund mener FFD, at
erhvervslivet i stedet selv bør udpege repræsentanterne til det nationale
turismeforum.
Horesta
mener, at der er brug for en større repræsentation af erhvervsli-
vet i det nationale turismeforum, idet forummets arbejde vil definere
rammerne for erhvervslivets aktiviteter og indtjeningsmuligheder. Horesta
mener desuden, at erhvervsrepræsentanterne i forummet bør udpeges af
erhvervslivet frem for erhvervs- og vækstministeren.
KL
mener, at det bør slå tydeligt igennem i lovforslaget, at kommunerne
er de største bidragsydere på turismeområdet og udtrykker bekymring for,
at de lokale erfaringer ikke repræsenteres i forummet i tilstrækkelig grad.
Derfor ønsker KL at repræsenteres med to medlemmer på lige fod med
Danske Regioner og erhvervslivet.
LO
mener, at kulturen er svagt repræsenteret i lovforslaget, og at man bør
inddrage kulturturismen mere aktivt i lov om dansk turisme bl.a. med
begrundelsen om, at såkaldte kulturturister har et højere døgnforbrug end
den gennemsnitlige turist. LO foreslår derfor, at kulturministeren får mu-
lighed for at udpege et medlem af det nationale turismeforum fra kulturli-
vet, og at erhvervs- og vækstministeren derved får mulighed for at udpege
et medlem frem for to medlemmer fra erhvervslivet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8/19
Organisationen Danske Museer (ODM)
mener, at Danmarks kulturliv
og kulturerhverv, herunder museer, med det fremlagte forslag er under-
prioriteret i den fremtidige organisering af dansk turisme, og at der bør
tages højde herfor i den endelige sammensætning af det nationale turis-
meforum.
Turismeforskere i Danmark (TiD)
er meget tilfreds med, at betydnin-
gen af viden for turismeudviklingen bliver anerkendt i lovforslaget. TiD
foreslår dog, at udpegningen af en turismeforsker som medlem af det na-
tionale turismeforum sker efter indstilling fra Turismeforskere i Danmark
(TiD) for at sikre, at forskeren er en del af det faglige netværk af turisme-
forskere i Danmark.
Kommentar
Med lovforslaget etableres der på statsligt niveau et nationalt turismefo-
rum. Det nationale turismeforum har til formål at styre og koordinere den
offentlige turismefremmeindsats i Danmark på tværs af nationale, regio-
nale og kommunale grænser. Sammensætningen af det nationale turisme-
forum er fastlagt i Aftale om vækstplan for dansk turisme af 20. juni 2014
mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten, og Det Konservative Folkeparti.
Hensigten med sammensætningen af det nationale turismeforum er på den
ene side at skabe et effektivt og beslutningsdygtigt turismeforum baseret
på et begrænset antal medlemmer. På den anden side er turismens bredde
søgt afspejlet i forummet i form af medlemmer med indsigt i hhv. mar-
kedsføring, produktudvikling, investeringstiltrækning og forskning inden
for turismen. Ligeledes er der lagt vægt på repræsentation af både offent-
lige og private aktører i forummet.
Regionerne har fået mulighed for at indstille to repræsentanter til det
nationale turismeforum, som skal dække de tre indsatsområder for de tre
nye regionale udviklingsselskaber for turisme. Erhvervslivet repræsente-
res ligeledes med to repræsentanter i det nationale turismeforum, som
skal dække de tre forretningsområder. Det bemærkes endvidere, at er-
hvervet er repræsenteret med syv medlemmer i Dansk Turismes Advisory
Board.
Det nationale turismeforum får til opgave at udarbejde en national stra-
tegi for dansk turisme med afsæt i de tre forretningsområder dansk kyst-
og naturturisme, dansk storbyturisme og dansk erhvervs- og mødeturis-
me. Tværgående områder, som fx kulturturismen vil også indgå i den na-
tionale strategi for dansk turisme, ligesom kulturturismen prioriteres sær-
skilt på baggrund af Aftale om vækstplan for dansk turisme.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9/19
På den baggrund vurderes det ikke hensigtsmæssigt at udvide det natio-
nale turismeforum med flere medlemmer.
I udpegningen af medlemmerne til det nationale turismeforum vil der bli-
ve lagt vægt på, at forummet samlet set har turismefaglige og ledelses-
mæssige kompetencer, der gør dem egnede til at varetage forummets for-
mål, herunder inden for de tre forretningsområder kyst- og naturturis-
men, storbyturismen og erhvervs- og mødeturismen.
3.2. Sammensætning af Dansk Turismes Advisory Board
3F
foreslår, at 3F repræsenteres i Dansk Turismes Advisory Board på
linje med organisationens arbejdsgivermodpart HORESTA for at sikre
bredde i turismemedarbejdernes repræsentation. Forslaget begrundes
med, at det i stor udstrækning er 3F’s medlemmer, der er ansat i turisme-
branchen, samt at 3F sammen med organisationens arbejdsgivermodpart
er ansvarlig for udviklingen af en stor del af erhvervs- og efteruddannel-
serne inden for turisme.
Arbejdsmarkedets Feriefond
foreslår, at Arbejdsmarkedets Feriefond
repræsenteres i Dansk Turismes Advisory Board. Forslaget begrundes
bl.a. med, at Arbejdsmarkedets Feriefond har mange års erfaring med at
samle kræfterne i dansk turisme og at fonden har bakket om de nationale
strategier inden for turismen. VisitDenmark, HORESTA og LO støtter
forslaget.
Bornholms Regionskommune
opfordrer til, at kommunerne, regionerne
og turismeforskningen repræsenteres i Dansk Turismes Advisory Board
for at understøtte en sammenhængende indsats, idet flere af de offentlige
aktørers samarbejdspartnere fra erhvervslivets interesseorganisationer er
repræsenteret i Advisory Boardet.
Center for Regional og Turismeforskning (CRT)
foreslår, at Uddan-
nelses- og Forskningsministeriet får mulighed for at udpege et medlem af
Dansk Turismes Advisory Board med en særlig indsigt i uddannelse og
kompetenceudvikling inden for turisme.
Dansk Turismefremme
mener, at det lokale niveau bør repræsenteres
ved Dansk Turismefremme i Dansk Turismes Advisory Board, da Dansk
Turismefremme repræsenterer de lokale turismefremmeorganisationer og
kan bidrage til at skabe sammenhængskraft mellem udvikling og mar-
kedsføring i dansk turisme.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10/19
Danske Destinationer
anbefaler, at Dansk Turismes Advisory Board
udvides med et medlem, der har en særlig faglig indsigt i udviklingen af
stærke destinationer og stiller sig til rådighed herfor.
Danske Havne
foreslår, at Danske Havne får mulighed for at indstille et
medlem til Dansk Turismes Advisory Board, som skal bidrage til at sikre
fokus på en ambitiøs strategi og markedsføring af Danmark som kryds-
togtdestination.
Danske Regioner
ønsker at få mulighed for at indstille medlemmer til
Dansk Turismes Advisory Board, da flere af regionernes vigtigste samar-
bejdspartnere på turismeområdet er repræsenteret her, og fordi Danske
Regioner mener, det er afgørende for en sammenhængende og effektiv
turismeindsats.
DI og Brancheforeningen Dansk Luftfart (BDL)
anbefaler at KL og
Danske Regioner bliver repræsenteret i Dansk Turismes Advisory Board,
da de besidder betydelig viden og indsigt i de offentlige aktiviteter i for-
hold til turisme samt står for ¾ af de offentlige investeringer i turismen.
DI og BDL opfordrer ligeledes til mulig repræsentation fra Sport Event
Denmark i Advisory Boardet.
Horesta
mener, at Fødevareministeriet bør repræsenteres i Dansk Turis-
mes Advisory Board, da Fødevareministeriet igangsætter mange tiltag
vedr. fødevarer og madoplevelser af vigtighed for dansk turisme.
LO
er glad for at få mulighed for at indstille et medlem til Dansk Turis-
mes Advisory Board, men havde gerne set en bredere repræsentation af
fagbevægelsen i det nationale turismeforum og Dansk Turismes Advisory
Board. LO foreslår derfor, at LO får mulighed for at indstille to repræsen-
tanter til Dansk Turismes Advisory Board i stedet for en. Forslaget be-
grundes med, at LO's forbund – sammen med arbejdsgivermodparten – er
ansvarlige for udviklingen af en stor del af erhvervs- og efteruddannelser-
ne på turismeområdet, rengørings- og transportområdet, og derfor har
mulighed for at justere uddannelseselementer i en mere turismeorienteret
retning.
Danske Handicaporganisationer
ønsker at blive repræsenteret i de fora,
hvor man skal inspirere politikere og andre beslutningstagere i forhold til
udviklingen inden for turismen, da Danske Handicaporganisationer me-
ner, det vil være fremmende for inklusionen af personer med handicap i
turismen. Det vil endvidere være i overensstemmelse med forpligtelserne
i Handicapkonventionen at inddrage personer med handicap fra organisa-
tionerne på handicapområdet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11/19
Organisationen Danske Museer (ODM)
mener, at Danmarks kulturliv
og kulturerhverv, herunder museer, med lovforslaget er underprioriteret i
den nye organisering af den offentlige turismefremmeindsats, og at der
bør tages højde herfor i den endelige fordeling af pladser i såvel bestyrel-
se som i Advisory Boardet.
Turismeforskere i Danmark (TiD)
foreslår, at Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet får mulighed for at udpege et medlem af Dansk Turismes
Advisory Board med en særlig indsigt i uddannelse og kompetenceudvik-
ling inden for turisme, fx en repræsentant for et af erhvervsakademierne.
Kommentar
Med lovforslaget etableres Dansk Turismes Advisory Board i tilknytning
til det nationale forum. Dansk Turismes Advisory Board har til formål at
rådgive det nationale turismeforum og bidrage til udarbejdelsen af den
nationale strategi for dansk turisme. Advisory Boardet skal ligeledes bi-
drage til, at der er sammenhæng mellem målene for den offentlige turis-
mefremmeindsats og erhvervets efterspørgsel og udviklingsmuligheder,
samt bidrage til, at sektorinitiativer inden for turismen, fx cykelturismen,
kulturturismen, krydstogtturismen mv., sker med udgangspunkt i den nati-
onale strategi for dansk turisme.
På baggrund af høringssvarene er der foretaget justeringer i lovforslaget
og bemærkningerne hertil vedrørende sammensætningen af Dansk Turis-
mes Advisory Board, som udvides til 18 medlemmer og 2 observatører.
Således får hhv. 3F, Dansk Turismefremme, Danske Destinationer, Dan-
ske Havne, Organisationen Danske Museer ogDanske Handicaporganisa-
tioner mulighed for at udpege et medlem hver til Advisory Boardet. Deru-
over vil Danske Regioner og KL få mulighed for at udpege en observatør
hver til Advisory Boardet. Ændringerne tilføjes i lovforslaget og bemærk-
ningerne til lovforslaget.
Arbejdsmarkedets Feriefond er allerede repræsenteret med tre medlem-
mer fra fondens bestyrelse, og det vurderes derfor ikke hensigtsmæssigt,
at fonden repræsenteres med flere medlemmer. Det bemærkes desuden, at
der kun er et medlem repræsenteret for hver organisation, da der ikke vil
være afstemninger i Advisory Boardet.
Fødevareministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet og SportE-
ventDenmark har ikke selv udtrykt ønske om at få mulighed for at udpege
et medlem. For at indsatser og sektorinitiativer på turismeområdet ind-
drages i arbejdet i Advisory Boardet og det nationale turismeforum, vil
sekretariatet for det nationale turismeforum og Dansk Turimes Advisory
Board få til opgave at koordinere med relevante ministerier og organisa-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12/19
tioner i det omfang, der er behov for særlig viden. Dette tilføjes i be-
mærkningerne til lovforslaget.
3.3. De tre regionale udviklingsselskaber for turisme
Danhostel Danmarks Vandrerhjem
støtter oprettelsen af tre regionale
udviklingsselskaber for turisme, men mener, at der alene bør være ét se-
kretariat for Dansk Erhvervs- og Mødeturisme (MeetDanmark), placeret
centralt i Region Hovedstaden. Danhostel mener det vil medføre ressour-
cespild at oprette en ekstra filial af konsortiet for Dansk Erhvervs- og
Mødeturisme (MeetDanmark) for Vestdanmark i Region Syddanmark,
som vil lede til færre midler til tiltrækning af internationale møder og
kongresser til Danmark. Danhostel mener endvidere, at udviklingsselska-
bet, Dansk Storbyturisme, bør placeres uden for Wonderful Copenhagen,
idet konsekvenserne af afholdelsen af Eurovision Songcontest 2014 for
Wonderful Copenhagen pt. er ukendte. Danhostel mener, at udviklings-
selskabet bør placeres i Region Hovedstaden, indtil Wonderful Copenha-
gens fremtidige økonomi afklares.
Dansk Erhverv
er enig i, at dansk turisme bør organiseres efter forret-
ningsområder frem for geografisk afgrænsede områder, så der tages ud-
gangspunkt i turistens profil og rejseform. Dansk Erhverv mener imidler-
tid, at betegnelsen
regionale
udviklingsselskaber for turisme kan sende et
forkert signal om, at dette ikke er tilfældet.
Dansk Turismefremme
mener, at Dansk Turismefremme bør repræsen-
teres i udviklingsselskabet Dansk Kyst- og Naturturisme, da hovedparten
af Dansk Turismefremmes medlemmer er repræsenteret under dette for-
retningsområde.
Danske Destinationer
foreslår, at det tilføjes, at regionerne og kommu-
nerne skal lave aftaler om destinationsudvikling. Ligeledes foreslår Dan-
ske Destinationer, at de to kommende partnerskaber under udviklingssel-
skabet Dansk Kyst- og Naturturisme, hhv. Vestkystpartnerskabet og
Østersøpartnerskabet beskrives i lovforslaget.
Danske Havne
foreslår, at indsatser for øget lystbådsturisme og kysttu-
risme placeres i udviklingsselskabet Dansk Kyst- og Naturturisme.
Danske Regioner
anfører, at udviklingsselskabernes årlige afrapportering
til det nationale turismeforum bør tage udgangspunkt i de udviklingsstra-
tegier, som udviklingsselskaberne jf. Aftale mellem Erhvervs- og Vækst-
ministeriet og Danske Regioner om tre regionale udviklingsselskaber for
turisme af 1. juli 2014 skal udarbejde på baggrund af den nationale strate-
gi for dansk turisme. Danske Regioner mener desuden, at der er behov for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13/19
en mere fleksibel formulering vedrørende analyse- og udviklingsopgaver
for udviklingsselskaberne, således at disse ’afstemmes’ frem for ’aftales’
med VisitDenmark. Danske Regioner påpeger endeligt, at lovforslaget vil
have økonomiske konsekvenser for regionerne, idet regionerne får en ny
opgave med at oprette regionale udviklingsselskaber for turisme.
Foreningen for Forlystelsesparker i Danmark
mener, at erhvervslivet
skal have en markant placering i de tre bestyrelser for udviklingsselska-
berne, og at medlemmerne skal udpeges af erhvervet for at sikre en foran-
kring i erhvervslivet.
Friluftsrådet
opfordrer til, at Dansk Kyst- og Naturturisme er i tæt dialog
med naturorganisationerne i udviklingen af dansk kyst- og naturturisme.
Horesta
mener, at det bør præciseres i selve lovforslaget, at erhvervslivet
skal have en markant placering i de tre bestyrelser for udviklingsselska-
berne.
KL
opfordrer til, at kommunerne bliver bredt repræsenteret i de tre regio-
nale udviklingsselskabers bestyrelser for at sikre det lokale ejerskab, samt
at KL bliver aftalepart i den politiske aftale om den endelige model for
udviklingsselskaberne. KL opfordrer desuden til en præcisering af, at de
nuværende regionale turismeselskaber fusioneres med de tre kommende
regionale udviklingsselskaber for turisme.
LO
mener, at fokus på kulturturismen bør styrkes og foreslår derfor, at
der oprettes et udviklingsselskab for Dansk Kultur- og Oplevelsesturisme
på lige fod med udviklingsselskaberne Dansk Kyst- og Naturturisme og
Dansk Erhvervs- og Mødeturisme.
Region Syddanmark
Region Syddanmark lægger vægt på, at det er Er-
hvervs- og Vækstministeriet, der varetager bestyrelsesposterne i de to nye
regionale udviklingsselskaber for turisme og ikke VisitDenmark, da be-
styrelserne skal arbejde med formulering af strategi og opgaver for de to
selskaber. Region Syddanmark er sammen med Region Midtjylland i øv-
rigt enig i høringssvaret fra Danske Regioner.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14/19
Kommentar
Med lovforslaget samles udviklingsindsatsen fremover i tre regionale
udviklingsselskaber for turisme, henholdsvis Dansk Kyst- og Naturturis-
me, Dansk Erhvervs- og Mødeturisme og Dansk Storbyturisme. Med en
opdeling i forretningsområder er det hensigten, at turismeudviklingsakti-
viteter fremover skal tænkes på tværs af geografiske skel.
Det betyder samtidig, at der vil være større fokus på turisternes behov og
ønsker. Den nye organisering udelukker ikke lokale turismeudviklingsini-
tiativer, men det er hensigten, at alle offentlige turismeaktører skal arbej-
de med udgangspunkt i den kommende nationale strategi for dansk turis-
me.
Det følger af Aftale mellem Erhvervs- og Vækstministeriet og Danske
Regioner om tre regionale udviklingsselskaber for turisme af 1. juli 2014,
at det er de regionale og lokale aktører, der står for sammensætningen af
bestyrelsen i udviklingsselskabet, idet det lægges til grund, at medfinan-
siering af udviklingsselskabet og indflydelse følges ad. Placeringen af de
regionale udviklingsselskaber for turisme følger ligeledes af aftalen. Er-
hvervs- og Vækstministeriet og regionerne vil yde tilskud til selskaberne i
2014-2015. Parterne har aftalt at drøfte finansieringen herefter inden
udgangen af 2015, der vil blive afholdt inden for Erhvervs- og Vækstmini-
steriet og regionernes eksisterende økonomiske rammer. Dette præciseres
i bemærkningerne til lovforslaget.
Aktiviteterne i de regionale udviklingsselskaber for turisme skal ske med
udgangspunkt i den nationale strategi for dansk turisme. Den konkrete
operationalisering af udviklingsindsatsen varetages af selskaberne, og det
vurderes på den baggrund ikke hensigtsmæssigt at lovfæste specifikke
aktiviteter.
På baggrund af høringssvarene er der foretaget præciseringer i bemærk-
ningerne til lovforslaget for at tydeliggøre rammerne for udviklingssel-
skabernes afrapportering. Det præciseres således, at udviklingsselska-
berne har til opgave at udarbejde udviklingsstrategier for hvert af de tre
forretningsområder.
For at sikre, at strategierne følger den nationale strategi for dansk turis-
me er det nationale turismeforum høringspart i forhold til strategierne.
Dette præciseres i lovforslaget og bemærkningerne hertil.
Udviklingsselskaberne skal afrapportere deres status for udmøntningen af
udviklingsstrategierne til det nationale turismeforum på baggrund af ud-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15/19
valgte nøgletal og indikatorer for dansk turisme, som besluttes af forum-
met.
Der er ligeledes foretaget præciseringer i lovforslagets bemærkninger
vedrørende udarbejdelsen af undersøgelser og analyser. Sekretariatet for
det nationale turismeforum vil kunne bede eksterne parter, herunder Vi-
sitDenmark og de regionale udviklingsselskaber for turisme om at forestå
dele af analysearbejdet.
Med oprettelsen af de regionale udviklingsselskaber for turisme skal Vi-
dencenter for Kystturismes funktioner og aktiviteter, herunder analyser af
bl.a. turisternes ønsker og kvaliteten af det danske kystturismeprodukt, jf.
Aftale om vækstplan for dansk turisme af 20. juni 2014, indgå som del af
det nye udviklingsselskab Dansk Kyst- og Naturturisme. Det følger derfor
af lovforslaget, at udviklingsselskaberne kan foretage produkt- og ople-
velsesspecifikke analyser på turismeområdet.
Hensigten er, at eksisterende analyser skal udnyttes bedst muligt, og at
nye analyser løbende skal justeres ud fra behov. Det er ligeledes hensig-
ten at undgå uhensigtsmæssige overlap i analyser og undersøgelser ud-
ført af offentlige turismeaktører. Bemærkningerne til lovforslaget tilrettes
i overensstemmelse med ovenstående.
3.4. Det nationale turismeforums opgaver
Center for Regional og Turismeforskning (CRT)
bemærker, at CRT
besidder kvantitative analysekompetencer samt data og viden, der kan
være relevant i forhold til det nationale turismeforums opgaver vedrøren-
de indsamling af viden og udarbejdelse af analyser samt for de tre regio-
nale udviklingsselskabers arbejde. CRT foreslår derfor, at det nationale
turismeforum får mulighed for at anvende ekspertise fra universiteter og
offentlige vidensinstitutioner, herunder CRT.
Danske Regioner
mener, at der kan være mange parter med relevant fag-
lig viden i forhold til analyser af turismen i Danmark, og at VisitDenmark
derfor ikke bør nævnes som den eneste aktør til at forestå den praktiske
varetagelse af analysearbejdet for det nationale turismeforum. Desuden
mener Danske Regioner, at møderne i Advisory Boardet bør ligge i god
tid før møderne i det nationale turismeforum.
DI og Brancheforeningen Dansk Luftfart (BDL)
mener, at al statslig
støtte, herunder til lokale initiativer skal ligge inden for den strategiske
ramme og de prioriteter, som det nationale turismeforum har fastsat. Der-
ved sikres, at udviklingsaktiviteter bliver tænkt sammen med den nationa-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16/19
le og kommunale markedsføringsindsats, og at man opnår den størst mu-
lige effekt af de statslige midler. DI og BDL anbefaler endvidere, at der i
regi af det nationale turismeforum, evt. hos VisitDenmark, etableres en
online database indeholdende analyser af dansk turisme, effektmålinger af
større turismefremmeinitiativer mv.
Foreningen for Forlystelsesparker i Danmark
og
Horesta
mener, at
det er afgørende, at der løbende udarbejdes aktuelle tal for antal, overnat-
ningsform og nationalitet på de turister, der besøger Danmark, og at det
nationale turismeforum minimum kvartalsvis skal have en oversigt over
aktuelle besøgstal for dansk turisme, som løbende bør suppleres af analy-
ser af internationale tendenser i turismen. FFD mener desuden, at der bør
afholdes kvartalsvise møder i det nationale turismeforum samt i Dansk
Turismes Advisory Board, forskudt af møderne i det nationale turismefo-
rum.
Friluftsrådet
mener, at det nationale turismeforums opgaver bør indebæ-
re fokus på den turisme, der bedrives af danskere inden for landets græn-
ser. Friluftsrådet peger på, at den indenlandske turisme er af en betydelig
størrelse og at den på mange områder er bærende for udbuddet af facilite-
ter og tilbud til de udenlandske turister.
Turismeforskere i Danmark (TiD)
foreslår, at det nationale turismefo-
rum får mulighed for at anvende ekspertise fra universiteter og offentlige
vidensinstitutioner.
Kommentar
Med lovforslaget får det nationale turismeforum til opgave at lave en na-
tional strategi for dansk turisme med centrale prioriteter og mål for
fremme af dansk turisme. Offentlige aktiviteter og indsatser inden for tu-
rismen skal følge den nationale strategi. Dette præciseres i lovforlagets
bemærkninger.
Forummet får endvidere til opgave at indsamle viden og igangsætte ana-
lyser, som kan anvendes som baggrund for udarbejdelsen af den nationa-
le strategi. Analyserne vil blive gjort tilgængelige for offentligheden.
Som følge af høringssvarene er der foretaget justeringer i lovforslaget og
bemærkningerne hertil vedrørende det nationale turismeforums styring og
koordinering af den offentlige turismefremmeindsats. For det første får
det nationale turismeforum til opgave at følge op på implementeringen af
den nationale strategi for dansk turisme, forummet får herunder mulighed
for at rette henvendelse til de regionale udviklingsselskaber og de kom-
munale destinationsselskaber mv. for at se, at aktiviteter og indsatser
følger den fastlagte nationale strategi. For det andet får forummet til op-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17/19
gave at udarbejde en årlig rapport til erhvervs- og vækstministeren om
udviklingen i dansk turisme og fremdriften i udmøntningen af den natio-
nale strategi. Udviklingsselskabernes udmøntning af deres udviklingsstra-
tegier vil indgå i den årlige rapport til ministeren.
Det nationale turismeforum skal for at varetage deres opgaver have mu-
lighed for at trække på eksisterende offentlig ekspertise inden for turis-
meområdet, herunder fra universiteter og offentlige vidensinstitutioner.
Ligeledes vil der kunne inddrages eksterne parter i analysearbejdet. Dette
tilføjes i bemærkningerne til lovforslaget.
Det nationale turismeforum skal bidrage til at øge den udenlandske tu-
risme i Danmark, som i 2013 stod for 3,6 procent af Danmarks eksport-
indtægter. De forventede effekter ved den nye organisering af den offent-
lige turismefremmeindsats vurderes desuden at have positive effekter for
den indenlandske turisme.
Det er hensigten, at Dansk Turismes Advisory Board mødes to gange år-
ligt forud for møderne i det nationale turismeforum. Møderne lægges for-
skudt af møderne i det nationale turismeforum.
3.5. VisitDenmarks bestyrelse og koordinationsmandat
Center for Regional og Turismeforskning (CRT)
foreslår, at koordine-
ringsforpligtelsen mellem regioner og kommuner og VisitDenmark bliver
gensidig, så VisitDenmark også forpligtes til at inddrage det subnationale
niveau i tilrettelæggelsen af den internationale markedsføring for at sikre
udnyttelse af viden og kompetencer på kommunalt og regionalt plan i den
internationale markedsføring af Danmark.
Dansk Erhverv
opfordrer til gensidig repræsentation i bestyrelserne for
VisitDenmark og de tre udviklingsselskaber, så udviklingsselskaberne
alle kan indstille ét medlem hver til VisitDenmarks bestyrelse efter høring
af den rådgivende nomineringskomité. Dansk Erhverv mener desuden, det
er væsentligt at fastholde den eksisterende erhvervsrepræsentation i Vi-
sitDenmarks bestyrelse, såfremt denne udvides.
DI og Brancheforeningen Dansk Luftfart
er enige i, at de tre regionale
udviklingsselskaber skal indstille to medlemmer til VisitDenmarks besty-
relse, men vil gerne høre, hvorvidt ministeriet i den forbindelse overvejer
at ændre bekendtgørelsen for VisitDenmark, således at antallet af besty-
relsesmedlemmer udvides for fortsat at sikre en stærk repræsentation af
turisterhvervets forskellige sektorer i VisitDenmarks bestyrelse.
Kommentar
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18/19
Det følger af lov om VisitDenmark, at VisitDenmark som Danmarks nati-
onale turismeorganisation har til opgave at koordinere den internationale
markedsførings- og brandingindsats. For at varetage koordineringsopga-
ven skal VisitDenmark årligt indgå samarbejdsaftaler med de regionale
turismeudviklingsselskaber samt øvrige relevante kommunale aktører.
Der vurderes derfor ikke at være behov for ændring i koordineringsfor-
pligtelsen mellem regioner og kommuner og VisitDenmark.
Med lovforslaget er der gensidig repræsentation i bestyrelserne for hhv.
VisitDenmark og de tre udviklingsselskaber. VisitDenmark får således en
bestyrelsesplads i Dansk Kyst- og Naturisme og i Dansk Erhvervs- og
Mødeturisme (MeetDenmark) og bibeholder en observatørpost i Wonder-
ful Copenhagens bestyrelse.
De tre udviklingsselskaber kan samlet indstille to medlemmer til Visit-
Denmarks bestyrelse efter høring af den rådgivende nomineringskomite.
VisitDenmarks bestyrelse udvides midlertidigt fra syv til ni medlemmer
fra 1. januar 2015. Fra 1. januar 2016, hvor VisitDenmarks samlede be-
styrelse skal genudpeges, vil bestyrelsen bestå af 8 medlemmer.
4. Oversigt over hørte organisationer m.v.
Organisationer
3F – Fagligt Fælles Forbund, Arbejdsmarkedets Feriefond, Beskæftigel-
sesministeriet, Campingrådet, Center for Kultur og Oplevelsesøkonomi,
Center for Regional Turismeforskning, Danhostel, Danmarks Naturfred-
ningsforening, Danmarks Rejsebureau Forening, Danmarks Rederifor-
ening, Danmarks Restauranter og Caféer, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Turismefremme,
Danske Busvognmænd, Danske Destinationer, Danske Havne, Danske
Regioner, Feriehusudlejernes Brancheforening, Finansministeriet, For-
brugerrådet, Forsvarsministeriet, Foreningen af Forlystelsesparker i Dan-
mark, Foreningen Tilgængelighed for Alle, Friluftsrådet, Grøn Nøgle, HK
– Handels- og Kontorfunktionærernes Forbund, HORESTA, Justitsmini-
steriet, Kirkeministeriet, Klima, Energi- og Bygningsministeriet, KL,
Kulturministeriet, Københavns Lufthavne, Landbrug & Fødevarer, Land-
distrikternes Fællesråd, LO – Landsorganisationen i Danmark, Miljømini-
steriet, Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter, Ministeriet for Børn,
Ligestilling, Integration og Sociale Forhold, Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Organisa-
tionen Danske Museer, PTU (Landsforeningen af Polio-, Trafik- og
Ulykkesskadede), Region Hovedstaden, Region Midtjylland, Region
Nordjylland, Region Sjælland, Region Syddanmark, Regionskommune
Bornholm, Rigsrevisionen, Sammenslutningen af Danske Småøer, SAS,
Skatteministeriet, SportEventDenmark, State of Green, Sund & Bælt,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19/19
Transportministeriet, Turisterhvervets Samarbejdsforum, Turistførerfor-
eningen, Turismeforskerne i Danmark (TiD), Uddannelses-og Forsk-
ningsministeriet, Udenrigsministeriet, Undervisningsministeriet, Visit-
Denmark, Wonderful Copenhagen, Økonomi- og indenrigsministeriet.
Følgende organisationer, myndigheder m.v. har haft bemærkninger
til lovforslaget:
3F, Arbejdsmarkedets Feriefond, Bornholms Regionskommune, Center
for Regional og Turismeforskning, Danhostel Danmarks Vandrerhjem
Danmarks Rejsebureau Forening, Dansk Turismefremme, Danske Desti-
nationer, Dansk Erhverv, Danske Handicaporganisationer, Danske Havne,
Danske Regioner, DI, Feriehusudlejernes Brancheforening, Foreningen af
Forlystelsesparker i Danmark, Friluftsrådet, HORESTA, KL, Københavns
Lufthavne A/S, LO, Organisationen Danske Museer, Region Syddan-
mark, Turismeforskerne i Danmark (TiD), Turisterhvervets Samarbejds-
forum (TS).
Følgende organisationer, myndigheder m.v. har afgivet høringssvar
uden bemærkninger:
Dansk Byggeri, Forbrugerrådet Tænk, Økonomi- og Indenrigsministeriet,
Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale forhold, Trafik-
styrelsen, Skatteministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet, Rigs-
revisionen, Fødevareministeriet, Ministeriet for By, Bolig og Landdistrik-
ter.