Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 181 Bilag 7
Offentligt
Tilkendegivelse fra undervisningsministeren til betænkning over lovforslag nr. 181 om ændring
af lov om folkeskolen (Indførelse af fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi, ændring af
bedømmelsesordning ved folkeskolens skriftlige prøver m.v.)
Det fremgår af folkeskolelovens § 14, stk. 4, 2. pkt., at undervisningsministeren kan fastsætte regler om
censorer. Sådanne regler er fastsat i kapitel 6 i bekendtgørelse nr. 1001 af 15. september 2014 om folke-
skolens prøver. Heraf fremgår det bl.a., at Undervisningsministeriet beskikker censorer i folkeskolen, og
at der stilles krav om, at censoren inden for de sidste tre år har gennemført et undervisningsforløb, der
fører frem til den pågældende prøve.
Den foreslåede ændring af folkeskolelovens § 14, stk. 4, 2. pkt., er en videreførelse af den gældende
bestemmelse, dog således at ministerens bemyndigelse til at fastsætte regler om, at kommunalbestyrel-
sen skal udpege et antal censorer til at bedømme 9.-klasseprøver i nærmere angivne fag, ophæves.
Ministeren vil dermed også efter lovforslagets vedtagelse og ikrafttræden kunne fastsætte regler om
censorer i folkeskolen. Det er anført i lovforslaget, at de nye regler om den ændrede bedømmelsesord-
ning for så vidt angår folkeskolens skriftlige prøver vil blive udmøntet og beskrevet i bekendtgørelsen
om folkeskolens prøver.
I forbindelse med høringen over lovforslaget og behandlingen af lovforslaget i Folketinget er der ud-
trykt bekymring for, hvorvidt forslaget om én bedømmer ved skriftlige prøver i tilstrækkeliggrad sikrer,
at der ikke gives en fejlagtig bedømmelse. Jeg har forståelse for denne bekymring og vil imødekomme
den ved at sikre, at alle censorer skal have mulighed for faglig drøftelse, inden karakteren fastsættes.
Jeg har på den baggrund til hensigt at sikre censorerne mulighed for at drøfte karakterfastsættelsen med
(mindst) en anden censor. Censorerne vil blive sat sammen i grupper (op til fem censorer) med mulig-
hed for faglig sparring om bedømmelserne. Ønsker en censor sparring om bedømmelsen af en elevbe-
svarelse, kan vedkommende kontakte en af de øvrige censorer i gruppen og bede om en vurdering af
den konkrete besvarelse. Den anden censor skal have adgang til at læse elevens besvarelse, når det er
nødvendigt for at sikre en kvalificeret dialog. Det vil fortsat være den censor, som er udpeget til at be-
dømme den pågældende besvarelse, der fastsætter karakteren. Gruppen af censorer kan endvidere ud-
gøre rammen om et generelt fagligt samarbejde, hvor censorerne løbende kan drøfte spørgsmål, der har
relevans for deres censorhverv.
Tilsvarende vil den (nye) censor, der skal foretage en eventuel ombedømmelse i forbindelse med en
klage, få mulighed for at få faglig sparring med en af de øvrige censorer i censorgruppen. Det vil også i
dette tilfælde være den udpegede censor, der fastsætter den endelige karakter.
Etablering af censorgrupper og censors mulighed for faglig sparring vil blive indarbejdet i bekendtgø-
relsen om folkeskolens prøver senest samtidig med lovens ikrafttræden.
Ud over de anførte ændringer i bekendtgørelsen om folkeskolens prøver etableres der en følgegruppe
bestående af fagpersoner og en censor fra hvert fag. Følgegruppen skal frem til evalueringen af den
ændrede bedømmelsesordning og på baggrund af censorindberetninger, karakterniveau, retteark, evt.
L 181 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 7: Tilkendegivelse fra undervisningsministeren
deltagelse i censorkurser mv. følge bedømmelserne ved folkeskolens prøver. Følgegruppen skal udar-
bejde en kort rapport med vurderinger af ordningen med fokuseret censur, som skal indgå i grundlaget
for evalueringen af ordningen.
Det skal endelig bemærkes, at den vejledning til bedømmerne, der er udarbejdet for hvert prøvefag,
udbygges. Vejledningen indeholder blandt andet en beskrivelse af, hvilke generelle elementer en besva-
relse i fx en prøve i dansk bør indeholde for at kunne blive bedømt til karaktererne 12, 7 eller 02. Med
henblik på at styrke vejledningen af censorerne udbygges vejledningen til at omfatte alle karakterer på
skalaen.