Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 179 Bilag 4
Offentligt
1529163_0001.png
Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse
Enhed: Primær Sundhed
Sagsbeh.: DEPDPT
Sags nr.: 1407030
Dok nr.: 1707577
Dato: 12. maj 2015
Ændringsforslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov
om socialtilsyn (Øget kvalitet i alkoholbehandlingen)
Ændringsforslag
Af
ministeren for sundhed og forebyggelse,
tiltrådt af […]:
Til § 1
1)
Det under
nr. 1
foreslåede
§ 141, stk. 6
affattes således:
»Stk.
6.
Kommunalbestyrelsen kan alene tilvejebringe tilbud om alkoholbehandling,
jf. stk. 1 og 3, på alkoholbehandlingssteder, som er godkendt efter § 5 i lov om
socialtilsyn, jf. stk. 5. For behandlingssteder, som en kommunalbestyrelse ikke selv
har etableret, gælder endvidere, at behandlingsstedet skal have en aftale med
minimum én kommune for at kunne indgå i kommunalbestyrelsens tilbud om alko-
holbehandling.«
[Der sikres overensstemmelse mellem stk. 3 og 6 i § 141 i sundhedsloven]
Bemærkninger
Til § 1
Til nr. 1
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at det fremgår af sundhedslovens § 141,
stk. 3, at kommunalbestyrelsen kan tilvejebringe tilbud om alkoholbehandling i
henhold til stk. 1 ved at etablere behandlingstilbud på egne institutioner eller ved
indgåelse af aftaler herom med andre kommunalbestyrelser, regionsråd, jf. stk. 4,
eller private institutioner. Med ændringsforslaget sikres overensstemmelse mellem
ovennævnte stk. 3 og det foreslåede stk. 6, idet behandlingssteder, som en kom-
munalbestyrelse ikke selv har etableret, i henhold til både stk. 3 og 6 skal have en
aftale med en kommune for at kunne indgå i kommunalbestyrelsens tilbud om al-
koholbehandling.
Borgerne vil således fortsat frit kunne vælge, hvilket ambulant behandlingssted de
vil behandles på, men det vil med lovens ikrafttræden være et krav, at behand-
lingsstedet er godkendt af socialtilsynet og fremgår af Tilbudsportalen. For behand-
lingssteder, som en kommunalbestyrelse ikke selv har etableret, vil det, som det er
tilfældet i dag, endvidere fortsat være et krav, at behandlingsstedet har en aftale
med minimum én kommune for, at borgerne frit kan vælge at blive behandlet på
behandlingsstedet. Den eneste ændring af reglerne for frit valg vil således være, at
alle behandlingssteder, der yder behandling for offentlige midler, skal godkendes af
socialtilsynet.
L 179 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 4: Ændringsforslag fra ministeren for sundhed og forebyggelse
På baggrund af høringen af lovforslaget valgte ministeriet at lægge vægt på, at
socialtilsynets godkendelse vil sikre kvaliteten på alkoholbehandlingsstedet, hvorfor
det i det fremsatte lovforslag blev præciseret, at der ikke længere var behov for, at
behandlingsstedet havde en aftale med minimum én kommune for, at behand-
lingsstedet kunne indgå i den kommunale forsyning. Det er stadig ministeriets vur-
dering, at socialtilsynets godkendelse vil sikre kvaliteten på alkoholbehandlingsste-
derne.
Baggrunden for ændringsforslaget er – udover at skabe overensstemmelse mellem
sundhedslovens § 141, stk. 3 og 6 - at KL efter fremsættelsen af lovforslaget har
peget på et behov for fortsat økonomisk styring af området. KL påpeger således, at
kravet om, at behandlingsstedet skal have en aftale med minimum én kommune, er
nødvendigt at opretholde for, at kommunerne kan budgettere og lave en samlet
plan for indsatsen. KL anfører endvidere, at kommunerne gennem indgåelse af
aftaler har mulighed for at påvirke bl.a. taksten, så det sikres, at taksten ikke fast-
sættes urimeligt høj. Derudover kan et fravær af aftaler medføre et incitament for
tilbuddene til at fastholde borgeren unødigt længe i behandling. Det forventes så-
ledes, at en beslutning om at fravige kravet om en aftale vil udløse et større DUT-
krav fra kommunerne, idet kommunerne ikke længere vil have mulighed for at sik-
re, at økonomien på området ikke løber løbsk.
Borgerne vil med vedtagelse af dette ændringsforslag fortsat frit kunne vælge am-
bulant alkoholbehandling, også på tværs af kommunegrænser.
Side 2