Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 174
Offentligt
1527966_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
8. maj 2015
2015-2531
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. maj 2015 stillet mig følgende spørgsmål ved-
rørende L 174 – Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel og lov om bus-
kørsel (Ansatte chauffører, ophævelse af udlånsordningen, aflønning af chauf-
førvikarer, udvidet anvendelse af overenskomstnævnet, ændring af domstols-
prøvelse i visse sager), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 10:
Ministeren bedes vurdere konsekvenserne ved at tage lovforslagets – L 174 –
del om busser ud.
Svar:
Reglerne i godskørselsloven svarer på de områder, som lovforslaget vedrører,
til reglerne i buskørselsloven, og det er derfor foreslået, at der foretages tilsva-
rende ændringer i buskørselsloven.
Både inden for godskørselserhvervet og inden for buskørselserhvervet er der en
international konkurrence. Hvis de foreslåede ændringer af buskørselsloven
tages ud af lovforslaget, vil det derfor betyde, at der ikke på buskørselslovens
område sikres de samme muligheder for at føre tilsyn med, at chauffører, der
udfører buskørsel i henhold til en dansk tilladelse, har ordentlige løn- og ar-
bejdsvilkår som på godskørselslovens anvendelsesområde. I sidste ende vil
dette kunne føre til en øget social dumping inden for buskørselsområdet.
I forhold til den foreslåede ophævelse af udlånsordningen er reglerne, som de
er formuleret i både godskørselsloven og buskørselsloven, i strid med EU-
retten, idet de alene gælder for danske virksomheder. Konsekvensen af ikke at
ophæve udlånsordningen i buskørselsloven vil således være, at reglerne på det-
te punkt fortsat er i strid med EU-retten.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke