Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 164
Offentligt
1528765_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
12. maj 2015
Besvarelse af spørgsmål 23 ad L 164 stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 10. april 2015.
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 10/4-15 fra IBIS m.fl., jf.
L 164 - bilag 3.
Svar:
Regeringen lægger stor vægt på, at virksomheder, der løser opgaver for
det offentlige, ikke gør brug af skattely. Regeringen, V, DF, SF, EL, og K
indgik derfor i december 2014 en aftale om styrket indsats mod skattely
på erhvervsområdet. Aftalen indebærer bl.a. et styrket fokus på skattesvig
i udbud.
Lovforslaget om udbudsloven giver det offentlige mulighed for at ude-
lukke virksomheder, der skylder det offentlige penge pga. skattegæld, fra
at deltage i udbud. Hermed følger lovforslaget op på skattelyaftalen. I den
sammenhæng skal det bemærkes, at virksomheder, der har betalt deres
gæld ikke længere kan udelukkes fra at deltage i udbud.
Derudover kan overtrædelser af skattereglerne i visse situationer være en
alvorlig forsømmelse, der kan begrunde udelukkelse fra deltagelse i ud-
bud i op til to år fra overtrædelsen. En virksomhed kan dog ikke udeluk-
kes, hvis virksomheden kan påvise sin pålidelighed, dvs. påvise at have
sikret sig, at overtrædelsen af skattereglerne ikke sker igen. Det vil bero
på en konkret vurdering, om virksomhedens handlinger er tilstrækkelige.
Når det gælder generelle krav om skattepligt i et bestemt EU-land eller
om en fair skattepolitik, følger det af EU’s udbudsregler, at sådanne krav
ikke kan stilles. Det skyldes, at alle krav skal være knyttet til det, man
køber. Dette gælder også for krav, der stilles om mærker, fx et fair-skat-
mærke. Hvis en ordregiver stiller krav om et sådan mærke, skal de bag-
vedliggende krav ligeledes være knyttet til det, man køber. Reglerne gi-
ver heller ikke mulighed for at stille krav om, at virksomhederne redegør
for deres selskabskonstruktion, da dette ikke er knyttet til selve købet.
Dette er baggrunden for, at det indgår i skattelyaftalen, at regeringen i EU
vil arbejde for, at krav om skatteforhold kan indgå i udbud. Der er vores
vurdering, at for at kunne gå videre med at bekæmpe skattely i forbindel-
se med udbud, end det er muligt i dag, vil der som udgangspunkt være
behov for en ændring af EU-reglerne.
Som det fremgår af skattelyaftalen fra december 2014, vil regeringen
igangsætte et analysearbejde vedrørende mulighederne for at stille krav
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
L 164 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om kommentar til henvendelse af 10/4-15 fra IBIS m.fl., til erhvervs- og vækstministeren
2/2
om en fair skattepraksis i forbindelse med udbud, der ligger under EU’s
tærskelværdier med henblik på en kommende vejledningsindsats. Både
analysen og arbejdet med en vejledning forventes afsluttet inden udgan-
gen af 2015.
Det vurderes således, at der med skattelyaftalen er igangsat de initiativer,
der på nuværende tidspunkt kan igangsættes inden for de lovgivnings-
mæssige rammer med henblik på at sætte styrket fokus på skattesvig i
udbud.
Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål 1 ad L 164.
Med venlig hilsen
Henrik Sass Larsen