Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 164
Offentligt
1522561_0001.png
Bilag: Oversigt over valgfrie bestemmelser til implementering og
anbefalinger
Artikel
18(2)
Valget i direktivet
Udbudsprincipper
Medlemsstaterne træffer passende forholdsregler
for at sikre, at økonomiske aktører i forbindelse
med gennemførelsen af offentlige kontrakter over-
holder gældende forpligtelser inden for miljø-,
social- og arbejdsmarkedslovgivning i henhold til
EU-retten, national lovgivning, kollektive aftaler
eller i henhold til de nationale miljø-, social- og
arbejdsmarkedsmæssige lovbestemmelser, der er
nævnt i bilag X.
Bestemmelse i
lovforslaget
Beslutning
Udvalget anbefaler, at bestemmel-
sen ikke implementeres i loven. Det
vurderes, at kompetente myndighe-
der i Danmark allerede nu på til-
strækkelig måde sikrer overholdelse
af gældende forpligtelser inden for
det miljømæssige-, sociale- og
arbejdsretlig område i henhold til
EU-retten, national lovgivning,
kollektive aftaler eller i henhold til
de miljø-, social- og arbejdsretlige
forpligtelser, der er afledt af kon-
ventionerne, der er nævnt i bilag X
(bilag X i direktivet).
Udvalget anbefaler, at bestemmel-
sen implementeres i loven.
19(2)
Økonomiske aktører
Medlemsstaterne kan indføre standardbetingelser
for, hvordan sammenslutninger af økonomiske
operatører skal opfylde kravene til økonomisk og
finansiel formåen og eller teknisk og faglig for-
måen,jf. artikel 58.
Reserverede kontrakter
Medlemsstaterne kan lade retten til at deltage i
offentlige udbudsprocedurer være forbeholdt be-
skyttede værksteder og økonomiske aktører, hvis
vigtigste mål er social og faglig integration af
handicappede eller dårligt stillede personer, eller
kan beslutte, at sådanne kontrakter skal udføres i
forbindelse med programmer for beskyttet beskæf-
tigelse, forudsat at mindst 30 % af arbejdstagerne i
de pågældende beskyttede værksteder, hos de
pågældende økonomiske aktører eller i de pågæl-
dende programmer er handicappede eller dårligt
stillede arbejdstagere.
Anvendelse af særlige elektroniske værktøjer
For så vidt angår offentlige bygge- og anlægskon-
trakter og projektkonkurrencer kan medlemsstater-
ne kræve anvendelse af særlige elektroniske værk-
tøjer, såsom elektroniske modelværktøjer vedrø-
rende bygningsoplysninger eller lignende.
§ 139 om øko-
nomiske aktø-
rers retlige form
20(1)
Udvalget anbefaler, at bestemmel-
sen implementeres i loven.
§ 54 om reserve-
rede kontrakter
til beskyttede
værksteder m.v.
22(4)
Udvalget anbefaler, at artikel 22,
stk. 4 sammen med den resterende
del af artikel 22 implementeres
via bekendtgørelse.
22(6)(b)
Fastsættelse af sikkerhedsniveau ved elektro-
nisk kommunikation
Medlemsstaterne skal sikre, at der er nogle anord-
ninger der faciliterer, at tilbud eller ansøgninger
kan modtages elektronisk. Disse anordninger skal
Udvalget anbefaler, at artikel 22,
stk. 6, b) sammen med den reste-
rende del af artikel 22 implemen-
teres via bekendtgørelse.
L 164 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvilke af initiativerne i lovforslaget som det for Danmark er frivilligt at implementere, til erhvervs- og vækstministeren
1522561_0002.png
Artikel
Valget i direktivet
leve op til nogle sikkerhedskrav, fx skal det sikres,
at ingen uvedkommende kan få adgang til de op-
lysninger, der sendes elektronisk og at kun bemyn-
digede personer kan se de modtagne oplysninger
mv.
Beslutning
Bestemmelse i
lovforslaget
22(6)(c)
Fastsættelse af sikkerhedsniveau ved elektro-
nisk kommunikation
Hvis sikkerhedsniveauet, i henhold til den oven-
nævnte litra b, medfører så store risici i forbindelse
med udbuddet, kan der efter litra c indføres en
avanceret elektronisk signatur. Anvendelsen heraf
og udstedelse heraf sker efter direktiv 1999/931 EF
Interessekonflikter
Medlemsstaterne sikrer, at ordregiverne træffer
passende foranstaltninger for effektivt at forebyg-
ge, identificere og udbedre interessekonflikter, der
opstår under gennemførelsen af udbudsprocedurer,
med henblik på at undgå konkurrenceforvridning
og på at sikre ligebehandling af alle økonomiske
aktører.
Udvalget anbefaler, at artikel 22,
stk. 6, c) sammen med den reste-
rende del af artikel 22 implemen-
teres via bekendtgørelse.
24
Udvalget anbefaler, at bestemmel-
sen implementeres i loven.
§ 4 om interes-
sekonflikter
26(5)
Indkaldelse ved forhåndsmeddelelse
Når en kontrakt tildeles i et begrænset udbud eller
udbud med forhandling, kan medlemsstaterne
uanset første afsnit i forslaget til udbudsloven
fastsætte, at ikkestatslige ordregivere, fx kommu-
ner, eller særlige kategorier heraf kan indkalde
tilbud ved hjælp af en forhåndsmeddelelse i hen-
hold til artikel 48, stk. 2.
Udvalget anbefaler, at bestemmel-
sen ikke implementeres i loven, idet
der ikke er klare og væsentlige
fordele ved at benytte forhånds-
meddelelser som indkaldelse af
tilbud. Derudover skabes der større
klarhed, når udbudsbekendtgørelser
er den eneste måde, hvorved man
kan lave indkaldelse af tilbud.
26(6)/32
Udbud med forhandling
I de særlige tilfælde og under de omstændigheder,
der udtrykkeligt er nævnt i artikel 32, som fx hvis
der foreligger tvingende grunde, som den ordregi-
vende myndighed ikke har kunnet forudse, gør det
umuligt at overholde tidsfristerne, kan medlems-
staterne bestemme, at ordregiverne kan anvende
udbud med forhandling uden forudgående offent-
liggørelse af en indkaldelse af tilbud. Medlemssta-
terne må ikke tillade anvendelse af denne procedu-
re i andre tilfælde en dem, der er nævnt i artikel 32.
Begrænset udbud
Medlemsstaterne kan bestemme, at alle eller særli-
ge kategorier af ikkestatslige ordregivere, fx kom-
muner, kan fastsætte fristen for modtagelsen af
Udvalget anbefaler, at bestemmel-
sen implementeres i loven.
§ 61 om udbud
med forhandling
28(4)
Udvalget anbefaler, at ikkestatsli-
ge ordregiver i særlige tilfælde
kan fastsætte, at fristen for modta-
gelse af tilbud er mindre end 30
§ 60 om be-
grænset udbud
2
L 164 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvilke af initiativerne i lovforslaget som det for Danmark er frivilligt at implementere, til erhvervs- og vækstministeren
1522561_0003.png
Artikel
Valget i direktivet
tilbud ved indbyrdes aftale mellem den ordregi-
vende myndighed og de udvalgte ansøgere, når der
gives alle udvalgte ansøgere samme tid til at udar-
bejde og indsende tilbud.
Beslutning
dage, dog mindst 10 dage.
Bestemmelse i
lovforslaget
36(1)
Elektroniske kataloger
MS kan bestemme, at anvendelsen af elektroniske
kataloger skal være obligatorisk I forbindelse med
vise udbudstyper
Medlemsstaterne kan bestemme, at anvendelsen af
elektroniske kataloger skal være obligatorisk i
forbindelse med visse udbudstyper.
Centraliserede indkøbsaktiviteter og indkøbs-
centraler
Medlemsstaterne kan bestemme, at ordregivere
kan erhverve varer og/eller tjenesteydelser gennem
en indkøbscentral, der tilbyder de centraliserede
indkøbsaktiviteter, der henvises til i artikel 2, stk.
1, nr. 14), litra a).
Artikel 37 (1) 2. afsnit:
Medlemsstaterne kan endvidere fastsætte bestem-
melser, så ordregiverne kan erhverve bygge- og
anlægsarbejder, varer og tjenesteydelser ved brug
af kontrakter tildelt af en indkøbscentral via dyna-
miske indkøbssystemer, der drives af en indkøbs-
central, eller i det omfang, der er fastsat i artikel
33, stk. 2, andet afsnit, ved brug af en rammeaftale,
der er indgået af en indkøbscentral, der tilbyder
den centraliserede indkøbsaktivitet, jf. artikel 2,
stk. 1, nr. 14), litra b). Når et dynamisk indkøbssy-
stem, der drives af en indkøbscentral, kan anven-
des af andre ordregivere , nævnes dette i den ind-
kaldelse af tilbud, der etablerer det pågældende
dynamiske indkøbssystem.
Artikel 37 (1) 3. afsnit:
I forbindelse med første og andet afsnit kan med-
lemsstaterne bestemme, at visse indkøb skal fore-
tages ved anvendelse af indkøbscentraler eller en
eller flere specifikke indkøbscentraler.
Udvalget anbefaler, at bestemmel-
sen implementeres i loven. Det
vurderes dog ikke hensigtsmæs-
sigt at anvendelsen skal være
obligatorisk, men alene valgfri.
§ 36 om bereg-
ningen af kon-
traktens værdi
37(1)
Udvalget anbefaler, at bestemmel-
sen implementeres i loven.
§ 119 om cen-
traliserede ind-
købsaktiviteter
og indkøbscen-
traler
37(1)
Udvalget anbefaler, at bestemmel-
sen implementeres i loven.
§ 120 om cen-
traliserede ind-
købsaktiviteter
og indkøbscen-
traler
39(2)
Udbud der involverer ordregivere fra flere
forskellige EU-medlemsstater
Medlemsstaterne må ikke forbyde deres ordregive-
re at benytte centraliserede indkøbsaktiviteter
tilbudt af indkøbscentraler, der er beliggende i en
anden medlemsstat.
Hvad angår centraliserede indkøbsaktiviteter til-
budt af en indkøbscentral beliggende i en anden
medlemsstat end den ordregivende myndighed, kan
medlemsstaterne imidlertid vælge at præcisere, at
Udvalget anbefaler, at bestemmel-
sen implementeres i loven.
§ 124 om udbud
der involverer
ordregivere fra
forskellige EU-
medlemsstater
3
L 164 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvilke af initiativerne i lovforslaget som det for Danmark er frivilligt at implementere, til erhvervs- og vækstministeren
1522561_0004.png
Artikel
Valget i direktivet
deres ordregivere kun må gennemføre centralisere-
de indkøbsaktiviteter som defineret i artikel 2, stk.
1, nr. 14), litra a) eller b).
Beslutning
Bestemmelse i
lovforslaget
46(3)
Opdeling af kontrakter i delkontrakter
Når den samme tilbudsgiver kan tildeles mere end
én delkontrakt, kan medlemsstaterne fastsætte, at
ordregiverne kan tildele kontrakter ved at kombi-
nere flere eller alle delkontrakter, såfremt de i
udbudsbekendtgørelsen eller i opfordringen til at
bekræfte interessetilkendegivelsen har anført, at de
forbeholder sig muligheden for at gøre dette og har
angivet, hvordan delkontrakterne eller grupperne af
delkontrakter kan kombineres.
Udvalget anbefaler, at bestemmel-
sen implementeres i loven.
§ 49 om opde-
ling af kontrak-
ter i delkontrak-
ter
46(4)
Medlemsstater kan til gennemførelse af stk. 1,
andet afsnit gøre det obligatorisk at tildele kontrak-
ter i form af separate delkontrakter på betingelser,
der fastsættes nærmere i overensstemmelse med
deres nationale lovgivning og under henvisning til
EU-retten.
Udvalget anbefaler, at bestemmel-
sen ikke implementeres i loven.
Udvalget finder, at det er mest
hensigtsmæssigt, at den enkelte
ordregiver konkret vurderer, om et
udbud egner sig til opdeling.
Udvalgets lovudkast indebærer en
pligt for ordregivere til at begrun-
de, hvorfor et konkret udbud ikke
deles op.
50(2)
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter
Når der er tale om en rammeaftale indgået i over-
ensstemmelse med artikel 33, er ordregiveren ikke
forpligtet til at sende en bekendtgørelse om resulta-
terne af udbudsproceduren for hver af de kontrak-
ter, der indgås på grundlag af denne aftale. Med-
lemsstaterne kan bestemme, at ordregiverne hvert
kvartal skal fremsende samlede bekendtgørelser
om resultaterne af udbudsproceduren for kontrak-
ter baseret på rammeaftalen. I så fald sender ordre-
giverne disse samlede bekendtgørelser senest 30
dage efter udgangen af hvert kvartal.
Udvalget anbefaler, at bestemmel-
sen implementeres i loven. Be-
stemmelsen indeholder dog ikke
en forpligtelse til at ordregiver
hvert kvartal skal fremsende sam-
lede bekendtgørelser om resulta-
terne af udbudsproceduren, men
en alene en valgfrihed for ordre-
giver til at vælge, hvorvidt ordre-
giver vil fremsende en bekendtgø-
relse om indgået kontrakt, efter
hver kontrakt eller om ordregiver
vælger at samle bekendtgørelser-
ne.
Udvalget anbefaler, at bestemmel-
sen implementeres i loven.
§ 129 om be-
kendtgørelser
om indgåede
kontrakter
56 (2)
Fremgangsmåde ved tildeling af kontrakter
I
I offentlige udbud kan ordregiverne frit beslutte at
undersøge tilbuddene, før de kontrollerer, at der
ikke foreligger udelukkelsesgrunde, og om kravene
til egnethed er opfyldt i henhold til artikel 57-64.
Når de gør brug af denne mulighed, skal de sikre,
at der foretages en upartisk og gennemsigtig kon-
trol af, at der ikke foreligger udelukkelsesgrunde,
og om kravene til egnethed er opfyldt, så kontrak-
ten ikke tildeles en tilbudsgiver, som skulle have
§ 159, stk. 4 om
fremgangsmåde
ved tildeling af
kontrakter
4
L 164 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvilke af initiativerne i lovforslaget som det for Danmark er frivilligt at implementere, til erhvervs- og vækstministeren
1522561_0005.png
Artikel
Valget i direktivet
været udelukket i henhold til artikel 57, eller som
ikke opfylder de krav til egnethed, der er fastsat af
den ordregivende myndighed.
Medlemsstaterne kan udelukke anvendelsen af
proceduren i første afsnit for eller begrænse den til
bestemte indkøbstyper eller særlige omstændighe-
der.
Beslutning
Bestemmelse i
lovforslaget
57
Udelukkelsesgrunde
Artikel 57 (2) Endvidere kan ordregiverne udeluk-
ke eller af medlemsstaterne blive anmodet om at
udelukke en økonomisk aktør fra deltagelse i en
udbudsprocedure, hvis den ordregivende myndig-
hed med ethvert passende middel kan vise, at den
økonomiske aktør har undladt at opfylde sine for-
pligtelser med hensyn til betaling af skatter og
afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger.
Udvalget anbefaler, at der i loven
indskrives en obligatorisk udeluk-
kelsesgrund for ubetalt forfalden
gæld til det offentlige, der oversti-
ger 100.000 kr. og en frivillig
udelukkelsesgrund for ubetalt
forfalden gæld til det offentlige på
under 100.000 kr.
§§ 135 – 138
om udelukkelse
og egnethed
Artikel 57 (3) Medlemsstaterne kan undtagelsesvis
fastsætte en undtagelse fra den obligatoriske ude-
lukkelse i artikel 57 stk. 1 og 2 af hensyn til væ-
sentlige samfundsinteresser såsom folkesundheden
eller beskyttelse af miljøet.
Udvalget anbefaler, at bestemmel-
sen implementeres i loven.
§§ 135 – 138
(3, 2. afsnit) Medlemsstaterne kan endvidere fast-
sætte en undtagelse fra den obligatoriske udeluk-
kelse i artikel 57, stk. 2, når en udelukkelse klart
ville være ude af proportioner, navnlig når det kun
er beskedne beløb af skatter eller bidrag til sociale
sikringsordninger, der ikke er blevet betalt, eller
hvis den økonomiske aktør blev underrettet om det
nøjagtige beløb, den skulle betale som følge af
overtrædelsen af sine forpligtelser med hensyn til
betaling af skatter og afgifter eller bidrag til sociale
sikringsordninger på et tidspunkt, hvor den øko-
nomiske aktør ikke havde mulighed for at træffe de
rette foranstaltninger inden udløbet af fristen for
ansøgningen om deltagelse i offentlige udbud eller
fristen for afgivelse af tilbud.
(4) Ordregiverne kan udelukke, eller medlemssta-
terne kan kræve, at ordregiverne udelukker, en
økonomisk aktør fra deltagelse i en udbudsproce-
dure blandt andet, hvis den økonomiske aktør er
gået konkurs, har begået alvorlige forsømmelser i
forbindelse med udøvelsen af sit erhverv eller den
økonomiske aktør har indgået aftaler med andre
økonomiske aktører med henblik på konkurrence-
fordrejning.
Udvalget anbefaler, at der i love-
bemærkninger henvises til propor-
tionalitetsprincippet hvorefter
mindre uregelmæssigheder alene i
ekstraordinære situationer fører til
udelukkelse.
§§ 135 – 138
Udvalget anbefaler, at de frivillige
udelukkelsesgrunde i litra e), f) og
i) gøres til obligatoriske udeluk-
kelsesgrunde.
§§ 135 – 138
5
L 164 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvilke af initiativerne i lovforslaget som det for Danmark er frivilligt at implementere, til erhvervs- og vækstministeren
1522561_0006.png
Artikel
Valget i direktivet
Artikel 57(4), 2. afsnit) Uanset artikel 57 (1), litra
b), kan medlemsstaterne kræve eller give mulighed
for, at den ordregivende myndighed ikke udelukker
en økonomisk aktør, der er omfattet af en af situa-
tioner, der er omhandlet i nævnte litra, når den
ordregivende myndighed har fastslået, at den på-
gældende økonomiske aktør vil være i stand til at
gennemføre kontrakten, under hensyn til de gæl-
dende nationale regler og foranstaltninger vedrø-
rende fortsættelse af erhvervsaktiviteterne i de i
litra b) omhandlede tilfælde.
Beslutning
Udvalget anbefaler, at der i love-
bemærkninger henvises til propor-
tionalitetsprincippet hvorefter
mindre uregelmæssigheder i
forhold til de frivillige udelukkel-
sesgrunde, der er nævnt i artikel
57(4), litra b (konkurs, insolvens
m.v.) alene i ekstraordinære situa-
tioner fører til udelukkelse.
Bestemmelse i
lovforslaget
§§ 135 – 138
67(2)
Begrænsning af kriteriet pris
Medlemsstaterne kan fastsætte, at ordregiverne
ikke må anvende pris alene eller omkostninger
alene som det eneste tildelingskriterium eller be-
grænse brugen heraf til bestemte kategorier af
ordregivere eller visse typer af kontrakter.
Underentreprise
(2) I udbudsdokumenterne kan den ordregivende
myndighed anmode eller kan af en medlemsstat
forpligtes til at anmode tilbudsgiveren om i tilbud-
det at angive, hvilke dele af en kontrakt han har til
hensigt at give i underentreprise til tredjemand,
samt hvilke underentreprenører han foreslår.
Med henblik på at indføre størst
mulig fleksibilitet anbefaler udval-
get, at bestemmelsen ikke imple-
menteres i loven.
§ 162 om krite-
rier for tildeling
af kontrakter
71
Udvalget anbefaler, at bestemmel-
sen implementeres i loven.
§ 177 om under-
leverandører
(3) Medlemsstaterne kan bestemme, at den ordre-
givende myndighed efter anmodning fra underen-
treprenøren, og hvis kontraktens art giver mulighed
herfor, overfører forfaldne betalinger direkte til
underentreprenøren for tjenesteydelser, varer eller
bygge- og anlægsarbejder, som er leveret til den
økonomiske aktør, som den offentlige kontrakt er
tildelt til (hovedentreprenøren). Sådanne foran-
staltninger kan omfatte passende ordninger, hvor-
ved hovedentreprenøren kan gøre indsigelse mod
uretmæssige udbetalinger. Ordningerne i forb-
indelse med denne betalingsform anføres i ud-
budsdokumenterne.
(5) I forbindelse med bygge- og anlægskontrakter
og med tjenesteydelser, der skal leveres ved et
anlæg under den ordregivende myndigheds direkte
tilsyn, kræver den ordregivende myndighed efter
tildelingen af kontrakten og senest når gennemfø-
relsen af kontrakten påbegyndes, at hovedentrepre-
nøren meddeler den ordregivende myndighed
navn, kontaktoplysninger og juridiske repræsentan-
ter for sine underentreprenører, der er involveret i
de pågældende bygge- og anlægsarbejder, såfremt
de kendes på dette tidspunkt. Den ordregivende
Det vurderes, at der ikke i Danmark
er behov for denne mulighed, og
Udvalget anbefaler, at bestemmel-
sen ikke implementeres i loven.
Udvalget anbefaler, at bestemmel-
sen implementeres i loven ved at
indføre et generelt krav om at
oplyse navn, kontaktoplysninger
samt juridisk repræsentant på de
underleverandører der benyttes i
forbindelse med udførelsen af
kontrakten.
§ 177
6
L 164 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvilke af initiativerne i lovforslaget som det for Danmark er frivilligt at implementere, til erhvervs- og vækstministeren
1522561_0007.png
Artikel
Valget i direktivet
myndighed kræver, at hovedentreprenøren giver
den ordregivende myndighed meddelelse om en-
hver ændring af disse oplysninger under kontrak-
tens løbetid og om de krævede oplysninger for
eventuelle nye underentreprenører, som den senere
inddrager i de pågældende bygge- og anlægsarbej-
der eller de pågældende tjenesteydelser.
Uanset første afsnit i artikel 71 (5) kan medlems-
staterne direkte pålægge hovedentreprenøren at
fremlægge de krævede oplysninger.
(5, 5. afsnit) Ordregiverne kan udvide eller kan
anmodes af medlemsstaterne om at udvide de
forpligtelser, der er omhandlet i artikel 71 (5)
første afsnit, f.eks. til:
a) vareindkøbskontrakter, til tjenesteydel-
seskontrakter, bortset fra kontrakter, der
vedrører tjenesteydelser, der leveres ved
anlæggende under den ordregivende
myndigheds direkte tilsyn, eller til leve-
randører, der er involveret i bygge- og
anlægskontrakter eller tjenesteydelses-
kontrakter
b) underentreprenører til hovedentreprenø-
rens underentreprise eller længere nede af
entreprenørkæden.
(6, b) Ordregiverne kan i overensstemmelse med
artikel 59, 60 og 61 kontrollere, eller kan af med-
lemsstaterne anmodes om at kontrollere, om der er
grunde til at udelukke underentreprenører i hen-
hold til artikel 57. I sådanne tilfælde kræver den
ordregivende myndighed, at den økonomiske aktør
erstatter en underentreprenør, med hensyn til hvil-
ken kontrollen har vist, at der foreligger obligatori-
ske udelukkelsesgrunde. Den ordregivende myn-
dighed kan kræve eller kan anmodes af en med-
lemsstat om at kræve, at den økonomiske aktør
erstatter en underentreprenør, med hensyn til hvil-
ken kontrollen har vist, at der foreligger ikkeobli-
gatoriske udelukkelsesgrunde.
(7) Medlemsstaterne kan i deres nationale lovgiv-
ning fastsætte strengere ansvarsregler eller gå
videre i den nationale lovgivning med hensyn til
direkte betalinger til underentreprenører, f.eks. ved
at træffe bestemmelse om direkte betalinger til
underentreprenører, uden at de er nødt til at anmo-
de om en sådan direkte betaling.
Beslutning
Bestemmelse i
lovforslaget
Udvalget anbefaler, at bestemmel-
sen implementeres som en mulig-
hed for så vidt gælder vareind-
købskontrakter og for underentre-
prenører til hovedentreprenørens
underentreprise eller længere nede
af entreprenørkæden.
§ 177
Udvalget anbefaler, at bestemmel-
sen implementeres i loven.
§ 177
Da der ikke vurderes at være
behov for at indføre mulighed for
direkte betaling til underentrepre-
nører i medfør af artikel 71, stk. 3,
er det også vurderingen, at der
ikke er behov for strengere an-
svarsregler eller for at gå videre i
den nationale lovgivning med
hensyn til direkte betaling til
underentreprenører.
7
L 164 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvilke af initiativerne i lovforslaget som det for Danmark er frivilligt at implementere, til erhvervs- og vækstministeren
1522561_0008.png
Artikel
77
Valget i direktivet
Reserverede kontrakter om visse tjenesteydelser
Medlemsstaterne kan bestemme, at ordregiverne
kan give en organisation ret til at deltage i proce-
durer for tildeling af offentlige kontrakter, der
udelukkende vedrører de tjenesteydelser på sund-
heds-, social- og kulturområdet, der er omhandlet i
artikel 74, som er omfattet af CPV-koder referen-
cenumre
[….]
MS kan vælge at udsætte anvendelse af e-udbud
Uanset denne artikels stk. 1 kan medlemsstaterne
udsætte anvendelsen af artikel 22, stk. 1, indtil den
18. oktober 2018, undtagen i tilfælde hvor anven-
delsen af elektroniske midler er obligatorisk i
henhold til artikel 34, 35 eller 36, artikel 37, stk. 3,
artikel 51, stk. 2 eller artikel 53.
Beslutning
Udvalget anbefaler, at bestemmel-
sen implementeres i loven.
Bestemmelse i
lovforslaget
§ 190 om reser-
verede kontrak-
ter til organisa-
tioner om visse
tjenesteydelser
90
Udvalget anbefaler, at anvendelse
af e-udbud udsættes, idet den
endelige danske model for e-
udbud afventer et igangværende
standardiseringsarbejde i EU med
henblik på at sikre, at der etable-
res et system, der skaber gode
rammer for international konkur-
rence om opgaverne. I loven ind-
sættes en bemyndigelsesbestem-
melse til erhvervs- og vækstmini-
steren, og reglerne om e-udbud
implementeres senere ved be-
kendtgørelse.
Udvalget anbefaler, at de former
for dokumentation der fremgår af
e-Certis skal anvendes hvis rele-
vant.
90
MS kan vælge at udsætte anvendelse af e-Certis
Uanset denne artikels stk. 1 kan medlemsstaterne
udsætte anvendelsen af artikel 61, stk. 2 indtil den
18. oktober 2018.
8