Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 164
Offentligt
1522723_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
24. april 2015
Besvarelse af spørgsmål 17 ad L 164 stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 1. april 2015.
Spørgsmål:
I udbudslovsudvalgets lovforslag skal en ordregiver, som stiller krav om
et bestemt mærke (§ 45), testrapport (§§ 46-47), kvalitetsstandard (§ 155)
eller miljøledelsesforanstaltning (§ 156), acceptere alle mærker, testrap-
porter, kvalitetsstandarder og miljøledelsesforanstaltninger, som opfylder
tilsvarende krav eller anden passende dokumentation for opfyldelsen af
kravene. Regeringen har i sit lovforslag valgt at ændre udbudslovsudval-
gets lovforslag i relation til miljømærker (§ 46), testrapporter (§§ 47-48),
kvalitetsstandarder (§ 157) og miljøledelsesforanstaltninger (§ 158).,
hvilket medfører, at en ordregiver, som har valgt at stille krav om et be-
stemt mærke mv., kan, men ikke skal acceptere anden passende form for
dokumentation for, at leve op til mærkekrav mv. Flere organisationer har
i høringsprocessen fremhævet, at det vil føre til lavere konkurrence
og/eller flere omkostninger for erhvervslivet, hvis virksomhederne skal
erhverve mærker som de ikke har i dag. Ministeren bedes på denne bag-
grund oplyse, hvorfor regeringen i sit lovforslag har valgt – som det ene-
ste - at fravige udbudslovsudvalgs anbefaling og udkast til lovforslag på
dette punkt? Ministeren bedes i sit svar forholde sig til, hvorvidt ændrin-
gen rykker ved den balance mellem forskellige samfundshensyn, som et
enigt udbudslovsudvalg har fundet hensigtsmæssigt at opstille i udvalgets
lovforslag.
Svar:
Mærker er kendetegnet ved, at en tredjepart har erklæret, at fx et produkt
lever op til nogle på forhånd fastsatte specifikke krav. Det giver en sik-
kerhed for, at ordregiver kan opnå bestemte egenskaber, der er behov for
i det konkrete indkøb.
Det følger af direktivet, at hvis ordregiveren stiller krav om et bestemt
mærke,
skal
ordregiveren acceptere andre tilsvarende mærker og i særlige
tilfælde anden passende dokumentation. Dette er implementeret i lov-
forslagets § 46, som opstiller reglerne for at kræve et bestemt mærke i
forbindelse med udbud. Regeringen har i lovforslaget foreslået en løs-
ning, hvor det er frivilligt for ordregiverne om de også i andre situationer
end de obligatoriske vil acceptere anden passende dokumentation i stedet
for et bestemt mærke. På den måde er det op til ordregiveren i den kon-
krete situation at vurdere, om virksomhederne skal have et bestemt mær-
ke, eller om anden passende dokumentation kan accepteres ud over i de
obligatoriske situationer.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
L 164 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om, hvorfor regeringen har valgt at fravige udbudslovsudvalgs anbefaling, til erhvervs- og vækstministeren
2/2
Udbudslovsudvalget havde foreslået, at ordregiverne altid skal acceptere
anden passende dokumentation for, at et produkt lever op til de krævede
mærkekrav.
Bestemmelsen afviger også fra udbudslovsudvalgets udkast til lovforslag
ved, at det er tilføjet, at ordregiver har mulighed for at anmode virksom-
heden om en redegørelse for, hvorfor ordregiveren, efter virksomhedens
opfattelse, skal acceptere anden passende dokumentation. Denne mulig-
hed er kun relevant i de tilfælde, hvor ordregiver, ifølge direktivet, er for-
pligtiget til at acceptere anden passende dokumentation.
Regeringen har lagt stor vægt på ikke at lave større ændringer i udbuds-
lovsudvalgets udkast til lovforslag. Regeringen har dog fundet det hen-
sigtsmæssigt at ændre på bestemmelsen om mærker, da regeringen ønsker
at gøre det så let som muligt for ordregivere at gøre brug af mærker. Det-
te vil blandt andet gøre det nemmere for ordregivere at varetage miljø-
mæssige hensyn.
Derudover kan det også være forbundet med omkostninger, hvis ordregi-
verne på baggrund af anden passende dokumentation på egen hånd skal
vurdere, om et tilbudt produkt har de krævede egenskaber i stedet for blot
at kunne konstatere, at produktet er forsynet med et bestemt mærke. Der-
for har regeringen valgt at fremsætte et forslag, som skal gøre det mere
fleksibelt at anvende mærker i forbindelse med et udbud, ved at gøre det
frivilligt i mange situationer for ordregiver at acceptere anden passende
dokumentation.
På baggrund heraf er det i lovforslaget foreslået, at der sker en implemen-
tering af netop bestemmelserne om mærker, der er tættere på direktivets
forslag.
De samme hensyn gør sig gældende i forhold til §§ 47 og 48 angående
testrapporter samt §§ 157 og 158 angående kvalitetssikringsstandarder og
miljøledelsesforanstaltninger, hvorfor disse bestemmelser på samme må-
de afviger fra udbudslovsudvalgets udkast til lovforslag.