Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 164 Bilag 3
Offentligt
1517235_0001.png
25.03.2015
IBIS
Notat om Udbudsloven og ansvarlig skat
o
o
Det er skuffende at udbudsloven ikke sætter højere standarder og bedre rammer for mere bæredygtige
indkøb i det offentlige.
Der er et totalt fravær af krav til ansvarlig skat i lovforslaget. Skat kan betragtes som den nye ”front” i
samfundsansvar, og Udbudsloven er en oplagt mulighed for netop at sikre, at ingen skattekroner ender
i skattely. Udbudsloven burde fremtidssikre sig selv bedre, ved at integrere bæredygtige løsninger for
ansvarlig skat.
Vi opfordrer derfor til at fremsætte ændringsforslag, der bedre og mere synligt integrerer ansvarlig skat
som en del af udbudsloven.
Hvad IBIS havde forventet af udbudsloven
Generelt havde vi håbet på at udbudsloven specifikt ville bruge
de nye muligheder, der ligger under EU direktivet om
virksomheders samfundsansvar, til at cementere skat som en
del af dette ansvar på lige fod med miljø, sociale rettigheder og
arbejdsrettigheder. Det ville være i overensstemmelse med den
indsats Regeringen ellers har taget på området for skat, og
imødekomme en stemning der findes både hos Rådet for
samfundsansvar, de politiske partier, samt den danske
befolkning. Desværre er forslagene bragt af IBIS m. fl. omkring
ansvarlig skat i udbudsloven
ikke
blevet imødekommet.
Fair skat er kommenteret på i høringsnotatet af d. 18 marts
(bilag 1) hvor der kommenteres at ”fair skat” blandt andet er en
del af den politiske aftale om indsats mod skattely af d. 19.
december. Denne indeholder bl.a.:
i)
En opfordring fra Regeringen til at relevante
interessenter udarbejder et fair skat mærke
efter britisk model.
ii)
At regeringen også vil sikre et styrket fokus
på skatteforhold i forbindelse med udbud.
Offentlige ordregivere vil kunne udelukke
virksomheder fra udbud, der skylder det
offentlige penge pga. skattesnyd.
iii)
At regeringen samtidig vil arbejde for, at krav
om at skatteforhold kan indgå i udbud i EU,
samt undersøge mulighederne for at stille
krav om en fair skattepraksis i udbud, der
ikke er omfattet af EU’s udbudsregler.
At ansvarlig skat blev en del af egnethedskravet (§138-141). Der
skal kunne stilles tydelige krav til governance, gennemsigtighed
og offentliggørelse i forhold til en ansvarlig skattepolitik og
selskabers konstruktioner (inkl. ejerstrukturer) for at sikre de
tilbudsgivende økonomiske aktørers egnethed til at opfylde en
kontrakt.
En inkludering af mærkekrav og ansvarlig skat, hvor det
tydeliggøres, at et eventuelt kommende skattemærke, der
overholder regler under EU-direktivet, vil kunne stilles som et
mærkekrav i offentligt udbud
Mulighed for udelukkelse af tilbudsgiver ved uansvarlig
o
Hvad forslaget indeholder
I selve loven figurerer skat kun under ’egnethedskravet’
(§138-141), hvor det er angivet at virksomheder dømt
for svig og med udestående gæld til det offentlige (f.eks.
udestående skattebetaling) kan blive udelukket fra
udbudsrunden i en begrænset periode, baseret på
størrelsen af gælden. Skat er derimod ikke nævnt
nogen steder i den nye lov som en faktor der kan tages
med i vurderingen af en tilbudsgiver eller specifikt
inkluderes via mærkekrav.
Især første og tredje punkt er ikke tilstrækkeligt
reflekteret i udbudsloven som fremsat og bør
tydeliggøres. Ydermere forventer vi at der bliver
udarbejdet en vejledning på implementering af loven,
der også vil omhandle fair skattepraksis. Dette er dog
sideløbende, men værd at være opmærksom på.
Ikke reflekteret i lovforslaget
Ikke reflekteret i lovforslaget
Ikke reflekteret i lovforslaget
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1517235_0002.png
25.03.2015
IBIS
skattepraksis (§133-146)
i) Det skal gøres klart at ’svig’ også
inkluderer ’skattesvig’
ii) Hvis man er dømt for skattesvig skal man
udelukkes fra offentligt udbud i 4 år
selvom man har betalt sin gæld tilbage
iii) Domme for skatteunddragelse skal have
samme konsekvens som ved ovenstående
iv) At der kan sås tvivl om tilbudsgivers
integritet hvis de snyder i skat/ ikke har en
ansvarlig skattepolitik. Det er nævnt at
ordregiveren kan udelukke en
tilbudsgiver, hvis myndigheden har beviser
der sår tvivl om tilbudsgiverens integritet i
forbindelse med at de udøver deres
erhverv (§137). Problemer med dette er
bl.a.:
i)
Der er ikke nogen definition af
integritet (hører aggressiv
skatteplanlægning med her?)
ii)
Bevisbyrden er på myndighedens
side
de har ikke
adgang/kapacitet til at foretage
sådanne undersøgelse (i forhold
til skat ville en omvendt
bevisbyrde være passende)
Kriterier for tildeling af kontrakter (§161-165) skal være
forbundet med kontraktens genstand, disse kriterier behøver
ikke at være materielle. Det er dermed muligt at forholde sig til
hele genstandens livscyklus – inkl. dens skatteforhold.
Det er afgørende for kontraktens genstand at den er produceret
under ansvarlige skatteforhold. F.eks. er det lovligt for det
offentlige at stille krav om et Fair Trade mærke, som er en
accepteret immateriel karakteristik ved kontraktens genstand.
Hvis man kan kræve Fair Trade kan man også kræve Fair Tax.
Ikke reflekteret i lovforslaget
Vi opfordrer derfor til at forbedre udbudsloven vedrørende ansvarlig skattepraksis med følgende
ændringsforslag, der skal gøre det muligt for offentlige indkøbere i stat, regioner og kommuner at stille krav til
ansvarlig skat:
a) Mulighed for at stille krav om at multinationale virksomheder har en ansvarlig og offentlig
tilgængelig skattepolitik
b)
Mulighed for, at kommunen/udbyderen kan kræve dokumentation for firmaets skattemæssige
virksomhedskonstruktion, følgende retningslinjerne for fuld land-for-land rapportering (som set fx i
Silkeborg Kommune)
c) At OECD’s retningslinjer for multinationale selskaber følges
d) Rådet for samfundsansvars arbejde med skat og samfundsansvar kan reflekteres i udbud