Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 164 Bilag 12
Offentligt
1529419_0001.png
Fra:
Anders Brøndum <[email protected]>
Dato:
13. maj 2015 kl. 08.58.13 CEST
Til:
"[email protected]" <[email protected]>
Cc:
Ulla Sassarsson <[email protected]>, Preben Dahl <[email protected]>
Emne: Udbudslov
Kære Kim Andersen,
På vegne af Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI), Danske Arkitektvirksomheder (DANSKE ARK) og
DI skriver jeg til dig angående regeringens forslag til en dansk udbudslov.
Jeg er opmærksom på, at henvendelsen kommer på et sent tidspunkt i lovgivningsprocessen, men det
skyldes, at vi har ført en langstrakt dialog med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der ikke har ført til en
løsning på nedenstående problemstilling.
Problemstillingen vedrører den ordregivende myndigheds mulighed for at kræve solidarisk hæftelse for en
kontrakts gennemførelse. Her sker der efter FRI, DANSKE ARK og DI’s opfattelse en overimplementering af
direktivteksten.
I artikel 63 i udbudsdirektivet fremgår det, at ”Såfremt en økonomisk aktør baserer sig på andre enheders
kapacitet med hensyn til kriterierne vedrørende økonomisk og finansiel formåen, kan den ordregivende
myndighed kræve, at den økonomiske aktør og de pågældende enheder hæfter solidarisk for kontraktens
gennemførelse”.
I lovforslaget til en dansk udbudslov er denne artikel implementeret i et afsnit, der bærer overskriften
Udnyttelse af andre enheders økonomiske og finansielle formåen eller tekniske og faglige formåen.
Herunder fremgår det i § 144 stk. 6, at ”En ordregiver kan kræve, at ansøgeren eller tilbudsgiveren og de
pågældende enheder hæfter solidarisk for kontraktens gennemførelse”.
I det bestemmelsen i § 144, stk. 6 skal læses i sammenhæng med §144, stk. 1, hvoraf det fremgår, at ”En
ansøger eller en tilbudsgiver kan basere sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen eller
tekniske og faglige formåen […]” foretages der en overimplementering af direktivteksten, der kun omfatter
muligheden for at kræve solidarisk hæftelse vedrørende den økonomiske og finansielle formåen. Og altså
ikke teknisk eller faglig formåen.
Særligt inden for byggeriet vil solidarisk hæftelse være en markant fravigelse fra de normale
hæftelsesforhold i kontrakter. Solidarisk hæftelse kan desuden gøre det sværere og fordyrende for de
mindre og mellemstore virksomheder at deltage i offentlige udbud. På den baggrund finder de tre
organisationer det meget uhensigtsmæssigt, hvis muligheden for solidarisk hæftelse i dansk lov udvides til at
omfatte den tekniske og faglige formåen.
FRI, DANSKE ARK og DI skal derfor opfordre til, at § 144 stk. 6 præciseres, så det står klart, at den
solidariske hæftelse kun kan vedrøre den økonomiske og finansielle formåen, såfremt ordregiver ønsker at
anvende denne bestemmelse.
Det kan ske ved, at § 144 stk. 6 formuleres på følgende måde:
”En ordregiver kan kræve, at ansøgeren eller
tilbudsgiveren og de pågældende enheder, som ansøgeren eller tilbudsgiveren baserer sin økonomiske og
finansielle formåen på, hæfter solidarisk for kontraktens gennemførelse”.
Jeg håber, at du deler vores opfattelse, og at du vil fremføre ovenstående forslag.
Du er naturligvis velkommen til at kontakte mig, hvis du ønsker en uddybning.
For en god ordens skyld skal jeg nævne, at Brian Mikkelsen også modtager en henvendelse om
problemstillingen.
L 164 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 12: Henvendelse af 13/5-15 fra Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI), Danske Arkitektvirksomheder (DANSKE ARK) og DI
På vegne af FRI, DANSKE ARK og DI
Anders Brøndum
Chefkonsulent
(+45) 3377 4696
(+45) 26395995 (Mobile)
[email protected]
di.dk