Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
L 159 Bilag 1
Offentligt
1505916_0001.png
Økonomi og Indenrigsministeriet
Att.: Mona Boel
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
16. februar 2015
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner (Nedsættelse af færgetakster
for godstransport til og fra øer) - Jeres sagsnr. 2014-020733
Dansk Erhverv har gennemgået ovennævnte høring og har ingen bemærkninger hertil.
Med venlig hilsen
Jesper Højte Stenbæk
Politisk chefkonsulent
JHS/ATH
[email protected]
Side 1/1
Deres ref.: 2014-20733
Vores ref.: SAG-2011-00256
-
316259
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505916_0002.png
Bianca Lund Juul
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Camilla Rosenhagen <[email protected]>
16. februar 2015 16:40
Mona Boel Østergaard
Høring af KL over udkast til lovforslag om nedsættelse af færgetakster for
godstransport til og fra øer.
Kære Mona 
 
Vedr: Høring af KL over udkast til lovforslag om nedsættelse af færgetakster for godstransport til og fra øer 
 
Jeg har nu været inde og se, hvad KTC har svaret, og det afspejles af svaret nedenfor. 
 
Vi finder generelt, at lovforslaget er et godt initiativ til at understøtte udviklingen på øerne. 
I lovforslagets bemærkninger fremgår det, at tilskuddet fordeles forholdsmæssigt på grundlag af kommunernes 
indberetninger af godsomsætning, vareafgifter mv. i perioden 2011 ‐2013. I den forbindelse beregnes en 
fordelingsnøgle.  
 Vi skal her gøre opmærksom på, at det på baggrund af de meget forskellige opgørelsesmetoder færgeselskaberne 
imellem vil være svært at få entydige indberetninger, og dermed et også et entydigt billede af gældomsætninger mv. 
 Vi er således bekymret for at såvel tilskud som fordeling vil blive udmøntet på et misvisende grundlag. Vi vil foreslå 
at det udarbejdes en model hvor det ensartet fastsættes, hvorledes færgeselskaberne skal indberette. 
 
Vi har også modtaget forslaget i økonomisk høring, og der kan være nogle forslag til præciseringer, som vi finder og 
sender i den forbindelse også. 
 
Mange hilsner Camilla 
 
Camilla Rosenhagen 
Konsulent,
 KL
 
Kontoret for Teknik og Miljø,  
Weidekampsgade 10, 2300 København S 
Tlf. 3370 3861 
Mobil: 23831527 
[email protected] 
 
 
 
 
 
Fra:
Mona Boel Østergaard [mailto:[email protected]]
Sendt:
15. januar 2015 10:39
Til:
Camilla Rosenhagen
Cc:
Susanne Wad Leth
Emne:
Vil du ringe? mvh Mona
 
 
 
Med venlig hilsen 
 
Mona Boel 
Chefkonsulent, Administrationspolitik 
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505916_0003.png
Indenrigs- og økonomiministeriet
Omø
den 5. februar
Høringssvar vedr. lovforslag om nedsættelse af færgetakster for godstransport til og fra øer
Det er overordentligt glædeligt, at man nu tilgodeser erhvervslivet på øerne med dette lovforslag. Det
vil have stor betydning for både det nuværende erhvervsliv og mulighederne for at tiltrække nyt
erhverv.
Det er af meget stor betydning, at kommunalbestyrelsen årligt skal udarbejde en redegørelse til
Økonomi- og Indenrigsministeriet om, hvorledes tilskuddet til nedsættelse af færgetakster er
anvendt.
Samtidig bør det præciseres, at kommunerne skal anvende evt. overskydende midler til
nedsættelse af øvrige takster eller andre serviceforbedringer (ikke blot til færgeområdet i øvrigt, da
dette kan tolkes som værftsophold, almene driftsomkostninger, brændstof-forhøjelse eller lign.)
Sammenslutningen af Danske Småøer bifalder således også, at der med lovforslaget sættes fokus
på nødvendigheden af, at de ekstra 15 mio af § 20midlerne til kommuner med småøer også
anvendes efter intentionerne i udligningsreformen. Vi mener, det er afgørende, at kravene til
kommunerne på dette område skærpes. Sammenslutningen af Danske Småøer vil derfor påpege
vigtigheden af at indføre følgende ændringer til lovforslagets tekst:
Stk. 5. Økonomi- og indenrigsministeren
kan
fastsætter nærmere regler om, at tilskuddet i
henhold til stk.1 og 2 til kommuner med mindre øer
kan
gøres betinget af, at
kommunalbestyrelsen på tilfredsstillende måde
kan
redegøre for, at det tilskud, som
kommunen har modtaget som del af det forhøjede tilskud i henhold til § 20, stk. 1, er
anvendt i overensstemmelse med intentionerne, jf. lovbemærkningerne til L 582 af 18. juni
2012 om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner
(Justeringer af udligningssystemet).
Tilsvarende bør teksten i bemærkningerne side 2, afsnit 5, ændres til:
Med lovforslaget etableres der samtidig hjemmel til, at økonomi- og indenrigsministeren
kan
gøre tilskuddet til kommuner med mindre øer betinget af, at anvendelsen af en
tidligere forhøjelse af det generelle tilskud, der ydes i medfør af § 20, stk. 1, i lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, er anvendt i overensstemmelse
med intentionerne bag forhøjelsen.
Samt ligeledes side 4, andet sidste afsnit:
Med lovforslaget etableres derfor hjemmel til, at økonomi- og indenrigsministeren
kan
gøre udbetalingen af tilskud til nedsættelse af færgetakster til kommuner med mindre øer
betinget af, at kommunalbestyrelsen udarbejder en tilfredsstillende redegørelse for, at
kommunens del af det forhøjede tilskud er anvendt i overensstemmelse med formålet bag
forhøjelsen af det generelle tilskud.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505916_0004.png
Og igen nederst side 7:
Lovforslagets § 21 a, stk. 5, indeholder en bemyndigelse til økonomi- og
indenrigsministeren til at fastsætte nærmere regler om, at tilskuddet til kommuner med
mindre øer til reduktion af færgetakster
kan
gøres betinget af, at kommunalbestyrelsen
på tilfredsstillende vis
kan
redegøre for, at forhøjelsen af det generelle tilskud i henhold til
§ 20, stk. 1, i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner anvendt i
overensstemmelse med intentionerne. Som led i aftale af 16. maj 2012 mellem regeringen
og Enhedslisten om justeringer i udligningssystemet blev enighed om at forøge tilskuddet
til kommuner med mindre øer med i alt 15 mio. kr. årligt fra 2014. Heraf blev 2 mio. kr.
afsat til etablering af et færgesekretariat. Det blev i forbindelse med aftalen forudsat, at
den resterende forhøjelse på 13 mio. kr.
blev kunne brugtes
til finansiering af f.eks. gratis
godstransport og gratis persontransport i turistydersæsonen.
Samtidig finder vi det vigtigt, at Økonomi- og indenrigsministeriet redegør for, om der er tale om et
krav med tilbagevirkende kraft, eller om det fremadrettet vil være et krav. Sammenslutningen af
Danske Småøer finder det mest rimeligt, at det er et fremadrettet krav.
Jf. bemærkningerne side 7 (4. afsnit)
Udgangspunktet for kommunens prisfastsættelse af
færgetakster er, at der skal ske en ligelig procentvis reduktion af færgetakster for de enkelte
billettyper.
Vi finder det afgørende, at det her i bemærkningerne til lovforslaget præciseres at
færgeselskaberne har mulighed for at give op til 80% af taksterne på den eksisterende prisstruktur,
altså en reduktion på op til 80% af taksterne sådan som de ser ud i dag med de eksisterende
rabatordninger mm.
Ordlyden i bemærkningerne til lovforslaget (side 2 øverst) er uklar i forhold til om aftalen omfatter
godstransport for
både
erhverv og private. Der står:
Lovforslaget udmønter initiativet i aftalen om
en vækstpakke fra juni 2014 om lavere færgetakster for godstransport til og fra øerne. Det fremgår
bl.a. af aftalen, at der afsættes en årlig ramme på 50 mio. kr. i 2015 og 125 mio. kr. årligt fra 2016
og frem til en permanent nedsættelse af færgetaksterne for erhvervstransport til og fra øerne med
henblik på at understøtte erhvervsudviklingen i ø-samfundene.
I lovforslaget og de øvrige steder i bemærkningerne, hvor der tales om gods, forstår vi det som al
godstransport - altså uanset om det er erhverv eller private der skal have transporteret gods. Men
her giver formuleringen
for erhvervstransport
anledning til uklarhed.
Vi forventer, at al godstransport er omfattet.
Med venlig hilsen
Dorthe Winther
Formand
Sammenslutningen af Danske Småøer
Husmandsstræde 4,
Omø
4230 Skælskør
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505916_0005.png
Ullasvej 23
3700 Rønne
Tlf.: 5692 0000
Fax: 5692 0001
E-mail: [email protected]
CVR: 26-69-63-48
www.brk.dk
 
28. januar 2015 
 
 
Til Økonomi og Indenrigsministeriet 
Att. [email protected], kopi til [email protected] 
 
Høringsskrivelse fra Bornholms Regionskommunes kommunalbestyrelse til 
”Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal udlig‐
ning og generelle tilskud til kommuner(nedsættelse af færgetakster for gods‐
transport til og fra øer) af 19. januar 2015. 
Bornholms Regionskommunes kommunalbestyrelse har på sit møde den 27. 
februar 2015 behandlet lovudkastet til nedsættelse af færgetakster for gods‐
transport til og fra øer. 
Kommunalbestyrelsen hilser det fremsendte lovudkast velkommen, som er en 
udmøntning af regeringens vækstpakke punkt 108, pulje til nedsættelsen af 
godstakster. Herved sidestilles vores godsbærende virksomheder med de øvrige 
virksomheder i resten af landet, hvilket er helt afgørende for at udvikle de priva‐
te produktionsarbejdspladser og dermed erhvervsudviklingen på Bornholm.  
Det er endvidere positivt, at der bliver tale om en permanent ordning med ned‐
sættelse af færgetaksterne for erhvervstransport til og fra øerne, hvilket er med 
til at skabe forudsigelighed og gennemsigtighed, både for godsoperatørerne, 
men også for de mange godsbærende erhverv på Bornholm. 
Der er imidlertid også en række elementer i udkastet, der enten mangler, eller 
hvor der er behov for en præcisering samt en yderligere forklaring i den senere 
bekendtgørelse og disse er: 
At det forudsættes, at også statsstøttede ruter kan anvende midler fra et even‐
tuelt fald i godsomsætningen til nedsættelse af øvrige billetpriser. 
At trailerhåndteringen indgår i tilskuds beregningen, fordi det er en tvungen af‐
gift for at få trailerne kørt ombord på færgerne. 
At vareafgifterne til havnen indgår i tilskuds beregningen, fordi det alene er på 
øerne at erhvervslivet skal betale vareafgifter til havnene. 
At der sikres en kontrolmekanisme, således at nedsættelserne af godstakster‐
ne, kommer fragtkunderne til gode. 
J.nr.:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505916_0006.png
Side 2/2
At overskydende midler fra den samlede ordning, 5. mio. kr. i 2015 og 48. mio. 
kr. fra 2016 og frem anvendes til at reducere prisniveauet for passagerer, såle‐
des at rammevilkårene for turisterhvervet forbedres i overensstemmelse med 
vækstpakkens intention. 
  
 
Med venlig hilsen
 
 
 
 
 
Winni Grosbøll, borgmester
 
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505916_0007.png
Fanø Kommune
Økonomi
Økonomi- og indenrigsministeriet Dato: 03-02-2015
Sagsnr.: 563-2014-20145
e-mail: [email protected] Doknr.: 563-2015-3925
k°pli Cpr./Cvr.:
Sagsbeh.: Mette Udsen
att-i MOW B09' Direkte tlf.: 7666 0615
Email: [email protected]
Fanø Kommunes høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov
om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Nedsættelse af
færgetakster for godstransport til og fra øer)
Med henvisning til det af Økonomi- og indenrigsministeriets udsendte høringsmate-
riale af 19. januar 2015, returneres hermed bemærkninger fra Fanø Kommune.
Fanø Kommune har længe og af forskellige veje søgt at tilvejebringe lavere takster
på færgeservicen til øen, og hilser derfor dette initiativ velkomment.
Forslaget synes imidlertid at give anledning til en række spørgsmål og bemærkninger
vedrørende ordningens funktion og verifikationskrav, som vi mener, det er afgørende
at få afklaret.
På denne baggrund ønsker Fanø kommune at gøre opmærksom på følgende:
Overfarten mellem Fanø og Esbjerg er i modsætning til de andre færgeruter, der er
nævnt i materialet, en overfart, der drives på kommercielle markedsvilkår. Som den
eneste ø-færge kommer vores service ikke i udbud, og subsidieres altså ikke allere-
de.
Uden at vi skal foregive nogen dybere indsigt i, hvordan det foregår på de licitations-
udbudte overfarter til andre øer, er det muligt, at vi for Fanøs vedkommende af den-
ne grund, imødeser særlige vanskeligheder med at honorere lovforslagets krav om,
at "Kommunalbestyrelsen skal udarbejde en redegørelse om, hvorledes tilskuddet er
anvendt."
Fanø kommune har gentagne gange forsøgt at få adgang til regnskabsmateriale fra
udbyderen, rederiet Færgen, for at få indsigt i netop prisfastsættelsen. Færgen har
ikke ønsket at imødekomme dette, hvorefter vi har forsøgt at få Konkurrencestyrel-
sen til at tage stilling til, om prisdannelsen er udtryk for misbrug af en dominerende
stilling jf. konkurrenceloven. Desværre har Konkurrencestyrelsen afvist at gå ind i
sagen. Ja, selvom der aldrig har været andet end én udbyder, ikke er nogen alterna-
Adresse Telefon Email Åbningstider Telefontider
Skolevej 5-7 76 660 660 [email protected] Mandag-fredag 10-12 Mandag-torsdag 9-15
Nordby Telefax Hjemmeside Torsdag tillige 15-17 Fredag 9-12
6720 Fanø 76 650 600 www.fanoe.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505916_0008.png
tiver, ingen konkurrenter og en særdeles høj indgangstærskel suppleret af betydelige
geografiske, logistiske og infrastrukturelle vanskeligheder for en eventuel konkurre-
rende udbyder, har Konkurrencestyrelsen end ikke set sig i stand til at konstatere, at
udbyderen har en dominerende stilling i markedet for transport til Fanø. Senest har
Fanø kommune i april 2014, afholdt møde med Transportministeren, der som be-
kendt er aktionær i Færgen. Denne henvendelse har indtil videre ikke vist resultater.
På denne baggrund har vi i Fanø Kommune umiddelbart svært ved at se, hvorledes
Kommunalbestyrelsen vil være i stand til at give en korrekt redegørelse. En sådan
redegørelse vil i bedste fald kunne baseres på oplysninger fra udbyderen, som kom-
munalbestyrelsen ingen mulighed vil have for at verificere. Det umiddelbare spørgs-
mål er derfor, hvad der kræves af redegørelsens godtgørelse af, at tilskuddet er an-
vendt i overensstemmelse med intentionerne, gennemsigtigt og ikke diskrimineren-
de.
Vibeke Kinch
Kommunaldirektør
rik Nørreb
Borgemes r
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505916_0009.png
Til Økonomi og Indenrigsministeriet
Sendt til
[email protected]
[email protected]
Fællessekretariatet
Tinghøj Allè 2, 5750 Ringe
Tlf. 72 530 530
Fax 72 530 531
[email protected]
www.fmk.dk
Høringssvar vedr. nedsættelse af færgetakster for godstransport til og fra
øer.
Det skal indledningsvis bemærkes, at Faaborg-Midtfyn Kommune hilser forslaget
om øget tilskud til nedsættelse af takster for godstransport til og fra Bjørnø,
Avernakø og Lyø velkommen. Det falder helt i tråd med kommunens
udviklingsstrategi og ønsker om at skabe attraktive vilkår for erhvervslivet.
Kommunen vil naturligvis bruge de nye midler til at nedsætte takster for
godstransport i henhold til intentionerne med lovgivningen. Kommunen skal dog
henlede opmærksomheden på, at der er brug for en vis tid til at implementere
lovforslaget, når det er vedtaget, da taksterne skal til såvel høring på øerne som
godkendes i Kommunalbestyrelsen.
I bemærkningerne til lovforslaget står der blandt andet:
”Tilskuddet til kommunerne
til reduktion af færgetakster for godstransport vil ikke kunne anvendes til andre
formål. Beløbet pl-reguleres årligt fra 2016 og frem. Det forudsættes, at kommunen
anvender eventuelle overskydende midler til færgeområdet i øvrigt.”
Kommunen
bemærker, at der mangler klarhed over, hvad eventuelt overskydende midler mere
præcist kan anvendes til. Da det først efter årets udgang vil være muligt at opgøre,
om der er overskydende midler, mangler der endvidere klarhed over om eventuelt
overskydende midler skal anvendes i det år som tilskuddet er modtaget, eller om
det kan anvendes til færgeområdet i det efterfølgende år.
Det er anført at tilskuddet vil ligge fast i 5 år, hvorefter fordelingsnøglen vil blive
evalueret. Kommunen foreslår at der sker en tidligere evaluering evt. efter 3 år.
Det bemærkes i øvrigt, at Bjørnø-færgen ejes og drives af Andelsselskabet Bjørnø-
Færgen A.M.B.A. Kommunen har haft besejlingen i udbud ved indkaldelse af
interessetilkendegivelse jf. bekendtgørelse nr. 1334 af 14/12 2005 om færgefart.
Kommunen har dog forstået, at det ikke har betydning for tilskuddet, hvordan
organiseringen/selskabsformen er.
Faaborg-Midtfyn Komune
Den 16. februar 2015
16-02-2015
Sagsid. 00.01.00-A00-1-15
Kontakt
Astrid Laursen
Dir. tlf. 72531064
mail:
[email protected]
Side 1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505916_0010.png
LÆSØ KOMMUNE
Doktorvejen 2, Byrum
9940 Læsø
Den:
13-02-2015
Sagsnr.:
825-2015-413
Dok.nr.:
825-2015-2174
Sagsbehandler:
Johan Norden
Direkte telefon: 9621 3015
www.laesoe.dk
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Slotsholmsgade 10 – 12
1216 København K
Høringssvar til Økonomi- og Indenrigsministeriet
Hermed fremsendes høringssvar vedrørende brev fra Økonomi- og Indenrigsministeriet
af 19. januar 2015 omhandlende udkast til forslag til ændring af lov om kommunal udlig-
ning og generelle tilskud til kommuner (nedsættelse af færgetakster for godstransport til
og fra øer)
Høringssvaret er truffet på baggrund af en formandsbeslutning, og der vil efterfølgende
ske orientering på økonomiudvalgsmødet den 16. februar 2016 og på kommunalbesty-
relsesmøde den 23. februar 2015.
Formanden for økonomiudvalget har følgende bemærkninger til det udsendte:
Læsø Kommune opfatter udkastet som en stor håndsrækning, der vil bidrage til at
binde hele Danmark sammen, ligesom det er et væsentligt grundlag til at fremme
trafikal ligestilling. I den forbindelse opfordrer kommunen til, at nærværende ud-
kast følges op af lovforslag, der sammenkæder landevejsprincippet til også at om-
fatte transport af personer og personbiler, således at der sikres fuld trafikal ligestil-
ling med det øvrige Danmark.
Læsø Kommune opfordrer til, at kompensationsbeløbene pristalsreguleres, såle-
des at der tages højde for den særlige afhængighed i udsving i brændstofpriser-
ne, der er den driftsudgift, der vejer tungest i de samlede driftsudgifter for færgeru-
ten.
På vegne af borgmester Tobias B. Johansen/
Johan Norden
kommunaldirektør
Telefax 9849 1406
E-mail:[email protected]
Finr.: 82961852
EAN nr. 5798003696379
Telefon- og åbningstider:
Mandage:
10.00 - 14.00
Torsdage:
13.00 - 17.00
Uden for åbningstiden: henvises til direkte numre
(findes på kommunens hjemmeside)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505916_0011.png
Norddjurs Kommune - Torvet 3 - 8500 Grenaa Tlf.: 89 59 10 00 - www.norddjurs.dk - CVR nr. 29 18 99 86
Telefon- og åbningstider: Mandag-onsdag: 8.30-15.00 - Torsdag: 8.30-17.00 - Fredag: 8.30-12.00
E-mail: Sikker e-mail:
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Borgmesteren
Dato: 17. februar 2015
oim@oim_dk Journalnr.:
Som svar på ministeriets høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning
og generelle tilskud til kommuner (Nedsættelse af færgetakster for godstransport til og fra øer) skal
Norddjurs Kommune hermed tilkendegive, at det er meget positivt, at der nu skabes mulighed for ned-
sættelse af færgetaksterne for godstransport fordi, det vil bidrage til at bringe øerne tættere på trafikal
ligestilling med resten af landet.
Kommunen foreslår, at man ved pristalsreguleringen af kompensationsbeløbene, tager højde for færge-
driftsudgifternes særlige afhængighed af udsving i brændstofudgiften.
Norddjurs Kommune ser endvidere frem til, at lovudkast om nedsættelse af færgetakster for godstrans-
port følges op af en løsning, der giver mulighed for nedsættelse af takster for transport af personer.
Venlig hilsen
.Æ/
FW norddjurs
kommune
' n Petersen
[email protected] [email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505916_0012.png
[email protected]
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Slotsholmsgade 10 - 12
1216 København K
Att. Mona Boel
E-maiI:
SAMSØ KOMMUNE
www.sams0e.dk
16. februar 2015
Sagsnr. 741-2015-933
D0k.nr. 741-2015-4130
Journalnr
Samsø Kommune
Søtofte 10, Tranebjerg
8305 Samsø
Samsø Kommunes høringssvar vedrørende udkast til forslag til lov om Telefon +45 8792 2200
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Nedsættelse af Fax +45 8792 1123
E-mail: [email protected]
færgeta kster for godtransport til og fra øer)
Ekspeditionstid
Hermed fremsendes Samsø Kommunes høringssvar vedrørende Mandag-torsdag 10-00 - 12-00
Torsdag tillige 15.00 - 17.00
Økonomi- og Indenrigsministeriets høringsskrivelse af 19. januar 2015
omhandlende udkast til forslag til ændring af lov om kommunal Fredag 'ukket for ekspedition
udligning og generelle tilskud til kommuner (nedsættelse af færgetakster Telefontid
Mandag-torsdag 09.00 - 12.00
for godstransport til og fra øer). 1390 _ 1500
Fredag er telefonen lukket
Samsø Kommune har følgende bemærkninger til udkastet, efter at have
CVR/SE-nr. 23795515
fh Idt d d' t f t k h I' :
a o mø eme In eressenter ra de sams eer vervs IV EANmr. 5798006123971
o Samsø Kommune er meget positivt stemt for dette lovforslag,
da det generelt vil sænke prisen for gods til og fra Samsø. Samsø
har en stor produktion af grøntsager på øen, og dette erhverv
sikrer mange arbejdspladser lokalt. Producenterne er meget
konkurrenceudsatte på leverancer til de store
supermarkedskæder. Dette tiltag vil specielt gavne dette
erhverv.
o M.h.t. gulpladebiler under 3500 kg er det meget vigtigt, at
godsstøtten begrænses til alene, at omfatte de godsførende
biler under 3500 kg., og ikke gulpladebiler generelt. På ruten
Samsø Vest estimeres det, at der overføres ca. 30.000 gulplade-
Side 1 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505916_0013.png
biler om året, og godsstøtteordningen vil blive udvandet, hvis
den spredes ud på alle disse køretøjer. Alternativt vil det kræve
et ekstra tilskud på estimeret 9 mio. kr. årligt, oven i det allerede
afsatte tilskud til Samsø Vest. Der skal derfor være krav om, at
det reelt er godsførende biler med en ugentlig frekvens på min.
fire overfarter i faste mønstre, at der fragtes gods kommercielt
som hovedformål og at alle kan bestille transporter ved dem.
Samsø Kommune ønsker, at starte med at give det maksimale
tilskud på 80% i godsstøtte for hurtigt og effektivt at kunne sikre
prisnedsættelserne i yderste led. Dette betyder desværre, at
der en betydelig risiko for, at tilskuddet for hele året dermed
kan være opbrugt i f.eks. oktober måned. Derved vil dele af
erhvervslivet være afskåret fra, at kunne få del i tilskuddet hele
året. Ligeledes vil producenter og Vognmænd have svært ved at
give faste årspriser til deres kunder. Samsø Kommune ønsker
derfor, at hvis der udbetales for meget i et år, kan det
modregnes i næste års godsstøtte. Dette vil give ensartede
godspriser, hele året igennem og sikre, at kommunen ikke
mister penge på ordningen. Hvis man ikke har mulighed for, at
overføre til det efterfølgende år, vil Samsø kommune være nødt
til, at starte med f.eks. 60% i godsstøtte for derved at undgå et
tab når året er slut. Det vil derfor reducere den positive effekt af
ordningen.
På et møde med interessenterne om godstøtteordningen, som
Samsø Kommune havde indbudt til, understregede erhvervet
også nødvendigheden af, at ordningen sikrer ens priser hele
året igennem. Dette er nødvendigt når der skal bydes på
Iicitationer af kørsel for Samsø Kommune og afgives priser for
hele det kommende år.
Samsø Kommune opfordrer til, at kompensationsbeløbene
pristalsreguleres således, at der tages højde for den særlige
Side 2 af 3
F l .r.lllrlllr1l...l.l
.. Fl. ...Lilli-I .
E13 ralurlidl.l.ll
i' ...II-IIL irl-l
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505916_0014.png
afhængighed i udsving i brændstofpriserne, som er den største
driftsudgift i de samlede driftsudgifter for færgeruter.
Da Samsø Rederi v/ Samsø Kommune har bemandingsløs
indtjekning, vil det ikke være muligt, at sælge godsstøttebilletter
direkte i drive-in. Det er ikke muligt, at kontrollere om f.eks. en
hvidpladebil er berettiget til, at købe en godsstøttebillet eller ej.
Valideringen vil derfor alene kunne ske, via en rabatordning
tilkoblet en bizz i bilens forrude, som det kendes fra den
eksisterende ø-kort ordning. Det vil være nødvendigt med
sanktionsmuligheder over for de, som misbruger ordningen.
Med venlig hilsen
Marcel Meijer
Borgmester
AJ
Ko u ldirektør
Side 3 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505916_0015.png
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Slotsholmen 10-12
1216 København K.
[email protected]
[email protected]
Plan og Byg
Dahlsvej 3
4220 Korsør
Tlf.: 58 57 36 00
[email protected]
www.slagelse.dk
Høring af udkast til forslag til lov om ændring af lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Ned-
sættelse af færgetakster for godstransport til og fra øer)
16. februar 2015
Slagelse Kommune ser lovforslaget som et godt initiativ til at understøtte
udviklingen på øerne.
I lovforslagets bemærkninger fremgår det, at tilskuddet fordeles for-
holdsmæssigt på grundlag af kommunernes indberetninger af godsom-
sætning, vareafgifter mv. i perioden 2011-2013. I den forbindelse be-
regnes en fordelingsnøgle.
Vi ønsker at gøre opmærksom på, at det – på baggrund af de meget for-
skellige opgørelsesmetoder færgeselskaberne imellem – vil være svært
at få entydige indberetninger, og dermed også et entydigt billede af
godsomsætninger mv.
Vi er således bekymret for at såvel tilskud som fordeling vil blive udmøn-
tet på et misvisende grundlag. Vi vil foreslå, at der udarbejdes en model,
hvor det ensartet fastsættes, hvorledes færgeselskaberne skal indberet-
te.
Sagsid.: 330-2015-13628
Kontaktperson:
Anne Justiniano
Dir.tlf.: 5857 38 27
Venlig hilsen
Anne Justiniano
Borgerkonsulent
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505916_0016.png
ÆRØ
"'57 KOMMUNE
Økonomi- og Indenrigsministeriet Borgmesteren
Slotsholmsgade 10 - 12 Statene 2
1216 København K 5970 Ærøskøbing
Tlf. nr. 6352 5001
[email protected]
[email protected] Cvr. nr. 28 85 60 75
[email protected]
Sagsbeh.: LR
12. februar 2015
Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af Iov om kommunal udligning og gene-
relle tilskud til kommuner (Nedsættelse af færgetakster for godstransport til og fra øer)
Økonomi- og Indenrigsministeriets har ved brev af 19. januar 2015 udsendt et udkast til forslag til
lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Nedsættelse af
færgetakster for godstransport til og fra øer) i høring.
Udkastet er behandlet i et møde i Ærø Kommunes Økonomiudvalg den 5. februar 2015:
Økonomiudvalget har følgende bemærkninger til udkastet:
o Ærø Kommune ser særdeles positivt på udkastet, der vil bidrage til at bringe øerne tættere
på trafikal ligestilling med resten af landet.
o Kommunen ønsker, at der fastsættes ens godstakster for alle 3 færgeruter til Ærø, 0g an-
moder derfor om, at det sikres, at den konkrete lovændring, herunder den følgelovgivning,
som denne ændring måtte give anledning til, ikke bliver til hinderfor dette.
o Kommunen foreslår, at kompensationsbeløbene til kommunerne pristalsreguleres, så der
tages højde for færgedriftsudgifternes særlige afhængighed af udsving i brændstofprisen
(på Ærø udgør udgiften til brændselsolie p.t. ca. 25 % af de samlede færgedriftsudgifter).
o Kommunen ser frem til, at det fremlagte udkast følges op af et lovforslag, der udvider lan-
devejsprincippet til også at omfatte transport af personer og personbiler, så øerne sikres
fuld trafikal ligestilling med resten af landet.
Med venlig hilsen
/V “ 4%*
Jørge O nsen / ars ud
Borgmester Kommunaldirektør
Side 1 af 1
Sagsnr. 492-2009-5025
D0k.nr. 492-2015-4479
Frit
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505916_0017.png
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Kultur, Miljø & Erhverv
Trafik og Anlæg
Skelbækvej 2
6200 Aabenraa
Tlf.: 73767676
www.aabenraa.dk
Dato: 02-02-2015
Sagsnr.: 15/3176
Dok.løbenr.: 29905/15
Kontakt: Keld Rysgaard
Direkte tlf.: 73767322
E-mail: [email protected]
Aabenraa Kommunes høringssvar til lovforslag om nedsættelse af færgetak-
ster for godstransport til og fra øer
Aabenraa Kommune har modtaget ministeriets høringsbrev af 19. januar 2015 om
forslaget til ovennævnte ændringslov.
Det er kommunens opfattelse, at en regel (forslagets §21a stk. 5) der betinger et til-
skud af anvendelsen af et andet tilskud, virker unødigt kompliceret at administrere.
Venlig hilsen
Keld Rysgaard
Teamleder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505916_0018.png
Bianca Lund Juul
Fra:
Sendt:
Emne:
Henrik Jess Jensen <[email protected]>
28. januar 2015 16:42
Aalborg kommune - afgivelse af svar i fbm. høring - Nedsættelse af færgetakster
for godstransport til og fra øer
Til:  
Økonomi‐ og indenrigsministeriet 
v/ Mona Boel, 
 
På vegne af Aalborg kommune (Egholm) afgives hermed følgende bemærkning vedr. det fremsendte forslag til ”Lov 
om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner” – Nedsættelse af færgetakster for 
godstransport til og fra øer.   
 
Vi anerkender at dette tilskud som en del af vækstpakken fra juni 2014 vil give den fornødne mulighed for at 
kommunen kan reducere færgetaksterne for godstransporten til øen Egholm. Også taget i betragtning af 
færgen giver et årligt driftsunderskud i størrelsesordnen 3,5‐4,0 mio. kr.  
Vi anerkender ligeledes at dette tilskud vil kunne understøtte erhvervsudviklingen eller i det mindste 
fastholde erhvervene på Egholm. 
Det bemærkes at kommunalbestyrelsen skal udarbejde en redegørelse om, hvorledes tilskuddet i henhold til 
st. 1 og 2 er anvendt. Spørgsmål: Vil en revideret takstoversigt med takster før tilskud henholdsvis efter 
tilskud sammenholdt med den ”manglende” indtægt fra antallet af godstransporter som tilskuddet skal 
dække – eller ønskes redegørelsen på anden vis?  
Vi er enige i betragtningen om varebiler under 3.500 kg. hyppigt benyttes til godstransport. Og at ordningen 
alene bør omfatte køretøjer som er indregistreret til erhverv.  
 
Med venlig hilsen 
 
Henrik Jess Jensen 
Afdelingsleder 
 
Tlf. 99312370 
Mobil 25202370 
 
Aalborg Kommune
By- og Landskabsforvaltningen
Stigsborg Brygge 5
9400 Nørresundby
Tlf. 9931 2000
www.aalborgkommune.dk
 
Kommunen må efter reglerne i Persondataloven ikke kommunikere elektronisk om personlige oplysninger, med mindre det
sker som sikker kommunikation - f.eks. med Digital Post. På
www.aalborgkommune.dk/post
kan du læse om Digital Post.
 
 
Fra:
Bianca Lund Juul [mailto:[email protected]]
Sendt:
19. januar 2015 14:57
Til:
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
AALBORG_EKSTERN;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505916_0019.png
Høringssvar til "Forslag om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner" 
 
Undertegnede, som er Askø/Lilleøs medlemmer af kontaktudvalget for øerne i Lollands Kommune, har 
følgende kommentarer til forslaget til ”Lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud 
til kommuner”.  
I forbindelse med vedtagelsen af ændring til Ø‐støtteloven, ville det være ønskeligt at kommuner med ikke 
brofaste øer blev forpligtet på, at færgedriften ikke forringes i væsentlig grad.  
Øerne Askø‐Lilleø og Femø står over for den udfordring, at kommunen ønsker at sælge Askøfærgen, og lade 
Femøfærgen betjene både Askø‐Lilleø og Femø. Dette vil medvirke en stor forringelse for både erhvervsliv, 
turisme og beboere på Askø‐Lilleø og Femø, da én færge ikke har kapacitet til at opfylde det nuværende 
transportbehov, og således mere end ophæve de ønskede intentioner i lovforslaget om at understøtte 
erhvervslivet på øerne og direkte modvirke lovforslagets indhold.  
Vi har erfaret, at tidligere tilskud ikke er brugt efter bevillingens intentioner, derfor ønsker vi, at Økonomi‐ 
og Indenrigsministeren gør ø‐støtten betinget af, at den nuværende færgefart ikke forringes. Lolland 
Kommunes planer om indskrænkelse af sejladsen vil medføre uoverskuelige konsekvenser for Askø‐Lilleøs 
og Femøs overlevelse som levende øsamfund. 
Vi imødeser Økonomi‐ og indenrigsministeriets støtte til øsamfundene med stor glæde, da det vil have en 
stor og positiv indvirkning på øernes erhvervsliv og dermed øernes overlevelse.   
  
Med venlig hilsen 
 
Jørgen Gosmer 
Østerhovedvej 20, Askø 
4930 Maribo 
 
Tlf.: 2729 4338 
 
  
 
Inger‐Lise Pedersen 
Askø Strandvig 237, Askø 
4930 Maribo 
Tlf.: 2482 7848 
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505916_0020.png
Bianca Lund Juul
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Conni Storm <[email protected]>
16. februar 2015 10:03
Mona Boel Østergaard
OIM Kommunal- og Regionaløkonomi Kontorpostkasse; [email protected];
[email protected]
høringssvar vdr. gods og fragt
Til økonomi og indenrigsministeriet  
Att Mona Boel 
På vegne af Avernakø beboerforening sender jeg hermed høringssvar vdr. udkast til lovforslag til ændring af lov om 
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner. 
 
Avernakø Beboerforening gør opmærksom på at lovforslaget ikke tager højde for de små erhvervsdrivende som har 
biler indregistreret som delvis privat og erhverv. 
Dvs. med det fremsatte lovforslag er det udelukket   at de  vil kunne få billigere transport. 
Vi har her på Avernakø små erhvervsdrivende som  
har gårdbutikker som selv henter varer på fastlandet, disse vil med deres delvist private biler ikke kunne opnå 
reduceret  fragt og transport. 
Ligeledes har vi turisterhverv , spisesteder og overnatningssteder , som selv henter varer til deres virksomhed, har 
kørsel i forbindelse med messer og markeder. Det vil være en stor økonomisk hjælp for vores mindre 
erhvervsdrivende at lovforslaget også tog hensyn til disse, de ligger i gråzonen , men de har store udgifter til gods og 
fragt. Det vil ikke være rimligt at en større erhvervsdrivende som har sit køretøj udelukkende  indregistreret på gule 
plader kan opnå en billigere transport og den mindre som har sit køretøj indregistreret som delvis privat og erhverv 
ikke kan. Der findes på de små øer masser af små erhvervsdrivende som ikke har råd til et egentligt erhvervskøretøj.
Avernakø beboerforening opfordre økonomi og indenrigsministeriet til at tage højde for denne 
afgrænsningsproblematik så loven kommer flere til gode, alt andet synes ikke retfærdigt. Netop de små erhverv har 
brug for støtte for at overleve som erhverv på de små øer. 
Med venlig hilsen 
Avernakø Beboerforening 
Ved formand  
Conni Storm  
Mosen 3, 
Avernakø 
5600 Faaborg       
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505916_0021.png
Bianca Lund Juul
Fra:
Sendt:
Emne:
Conni Storm <[email protected]>
13. februar 2015 12:49
høringssvar vdr. godstransport
Til Økonomi og indenrigsministeriet 
 
Opholdsstedet Munkegården på Avernakø har følgende kommentarer til høring over udkast til forslag om ændring 
af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Nedsættelse af færgetakster for godstransport til 
og fra øer) 
Munkegården er en selvejende institution som har specialiseret sig i behandling af sårbare børn. 
Vi har 11 beboere og 23 fuldtidsansatte lærere og pædagoger incl. praktisk personale. 
Som institution på Avernakø har vi meget store udgifter til gods og transport af biler /bus/autocamper. 
Som det fremgår af lovforslaget er vi som institution ikke omfattet af nedsættelse af færgetakster og godstransport 
idet det kun er biler som er registret på gule plader. 
Jeg anmoder om, at lov ændringen tager højde for at stille alle erhvervsdrivende lige, herunder institutioner som 
erhverv. 
 
Vi er helt klart også udfordret  på økonomien,  udgifter til færgetransport og godsfragt går fra den samlede konto for 
øvrig drift, dvs. når vi har store udgifter til færgetransport og godsfragt har vi mindre til andre udgifter under øvrig 
drift (husholdning, beboerudgifter, aktiviteter, ferieture osv) 
Det er naturligvis vores valg, at institutionen ligger   
 ligger på en ø, men hvis vi sammenligner Munkegården med andre institutioner har vi langt større udgifter til 
transport end andre institutioner i det øvrige land. Derfor vil det være en stor hjælp om vi også blev omfattet af 
loven om nedsættelse  af færgeudgifter og godstransport. 
 
Vi er fuldt ud klar over der er afgrænsningsproblemer og vi som institution ligger i en gråzone, men netop ved at 
medtænke høringssvaret i lovforslaget, kan vi blive bedre stillet rent økonomisk. 
Alle vores køretøjer er indregistreret i institutionen Munkegårdens navn, således er det blot et spørgsmål om at 
sidestille erhvervsdrivende. Vi har en 9 personers bus på gule plader,3 personbiler og en autocamper. Vi 
transporterer  vores børn  til undersøgelse på sygehuset i Odense, tandlæger, speciallæger, samværsbesøg med 
forældre og bedsteforældre, indkøbsture mv. 
Herudover har vi transport af varer til institutionen , varer som vi ikke kan købe på øen( vi prioritere naturligvis at 
handle så meget  lokalt som muligt) 
Netop institutioner er i disse år presset på økonomien, kommunerne er tilbageholdene med at anbringe børn, 
hvilket gør at mange institutioner er lukket som følge af svigtende belægning, men Munkegården har indtil videre 
klaret sig godt i konkurrencen, men det er en udfordring at drive erhverv på en ø, hvis vi med lovændringen kunne få 
bedre økonomiske vilkår, ville vi stå stærkere og vi ville hermed have mulighed for at bevare et relativt meget stort 
antal arbejdspladser, set i forhold til beboerantallet på Avernakø ca. 121 beboere.( Lige nu arbejder vi på et projekt 
med udslusnings‐ls og arbejdspladser til 4 beboere, hvilket vil skabe yderligere arbejdspladser) 
Munkegården har medvirket til øget tilflytning, jobskabelse, større omsætning for såvel færgen som de lokale 
handlende.  
Der er fra stat og kommune et stort fokus på at udvikle de små ø‐samfund som ellers er truet af afvikling, som 
institution medvirker vi fortsat gerne til udvikling af Avernakø. Det skal understreges at vores børn er fuldt 
integreret og meget vellidte  på Avernakø. 
Skulle der ønskes yderligere oplysninger omkring høringssvaret står jeg gerne til rådighed for yderligere. 
Med venlig hilsen 
Conni Storm  
Munkegården  
Hovedvejen 51 
5600 Faaborg 
62617290     
    
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505916_0022.png
Returadresse:
Sejerøbugtens Færger
Brovej 22, 4592 Sejerø
Kalundborg kommune
DATO
5. februar 2015
SAGSNR.
BETJEN DIG SELV
www.kalundborg.dk
Høringssvar til lovforslag.
Vi har følgende bemærkninger til lovforslaget.
Hvornår er en bil erhverv?
En gulpladebil skal nu have et CVR-nummer på siden for at blive synet, men skal vi
kontrollere dette CVR-nummer?
Hvad men biler på papegøjeplader?
Hvornår er de erhverv og hvornår privat?
Hvis vi skal skrive CVR-nummeret op for at dokumentere, så vil det øge
administrationsudgifterne voldsomt.
Vi vil foreslå, at Danmarks statistik og Indenrigsministeriet laver et samarbejde, så man
indberetter det eet sted, som IM er interesserede i.
Små pakker til små beløb skal vel også have rabat.
Hvad gør vi, når beløbet, der skal opkræves, æder sig selv op i administrationsgebyrer?
Kunne man lave en fælles procentsats for, hvor mange procenters lettelse, man giver hver
godskategori, så man får en fælles måde at nedsætte taksterne på i hele landets ø-
kommuner?
Som man kan se af ovenstående kommentarer, så imødeser vi en del praktiske problemer,
og vi vil derfor foreslå, at man får ryddet disse spørgsmål og andre af samme slags af
vejen, inden loven vedtages.
Idet der vil blive ved med at dukke flere praktiske spørgsmål op, ville det helt sikkert være
en god ide at nedsætte en (permanent?) arbejdsgruppe til at svare på disse ting.
Med venlig hilsen
Jens Raunsbæk
Overfartsleder, Chefskipper Sejerøfærgen.
Kontakt
Sagsansvarlig:
Jens Raunsbæk
Sejerøbugtens Færger
E-mail:
[email protected]
Telefon, direkte: 59 59 63 36
Telefontid:20236336
Sejerøbugtens Færger
Brovej 22
4592 Sejerø
Telefon:59590018
Scan QR-koden og benyt
dig af selvbetjening
1/1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505916_0023.png
Økonomi og Indrigsministeriet
Att.: Mona Boel
Slotsholmsgave 10-12
1216 København K
Svendborg Havn Færge- og Sundfart
Jessens Mole 6
5700 Svendborg
[email protected]
Høringssvar vedrørende nedsættelse af færgetakster for godstrans-
port til og fra øer
16. februar 2015
Svendborg Kommune se lovforslaget som en positiv håndsrækning til
erhvervet på kommunens småøer.
I Svendborg Kommune har vi en takststruktur, hvor erhvervskøretøjer får
rabat udenfor sommersæsonen. Dette for at tilpasse færgernes kapacite-
ter i forhold til turistsæsonen. Administrationen vil til den lokale politiske
behandling indstille, at denne struktur fastholdes ved nedsættelse af tak-
sterne, således at eksempelvis overførelser af korntransporter er mest
attraktive udenfor turistsæsonen.
For at beregne de nedsatte takster administrativt såvel som politisk vil det
være nødvendigt at kende det konkret tilskud til kommunen.
Sagsid: Sagsnr.2014-20733, Doknr.
199842
Afdeling: Svendborg Havn Færge- og
Sundfart
Ref.
Venlig hilsen
Hans Søby
Havnemester
Dir. tlf. +4524887080
Åbningstider:
Mandag-onsdag
Torsdag
Fredag
Kl. 09.00-15.00
Kl. 10.00-16.30
Kl. 09.00-14.00
Side 1 af 1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
D. 15. februar 2015.
Til
Indenrigs – og økonomiministeriet
Høringssvar vedr. lovforslag om nedsættelse af færgetakster for godstransport til og fra øer.
Ø‐repræsentanterne fra Agersø og Omø i Slagelse Kommunes Ø‐udvalg hilser med glæde, at man nu
ønsker at understøtte erhvervslivet på øerne med det fremsendte lovforslag. Lovforslaget vil ‐ hvis det
besluttes, få stor betydning for det nuværende erhvervsliv og mulighed for at tiltrække nyt erhverv til
øerne.
I dag har øernes erhvervsliv trange kår da der skal betales ekstra via for at få varerne bragt til øerne
og deraf forhøjede vare‐ og salgspriser. Dette stiller ø‐erhvervslivet overfor en ublu konkurrence med
erhvervslivet på fastlandet. En konkurrence der er svær at matche – også i sommermånederne. Det vil
derfor være af væsentlig betydning for at drive erhverv på øerne, at dele af den årlige ramme anvendes
til finansiering af gratis vare – og godstransport til og fra øerne.
Vi bifalder, at der i de generelle bemærkninger til lovforslaget er præciseret at tilskuddet til
kommunerne til reduktion af færgetakster for godstransport ikke kan anvendes til andre formål og at
dette sikres ved at
kommunalbestyrelsen udarbejder årlige redegørelser til Økonomi – og
Indenrigsministeriet om hvordan midlerne anvendes. Vi mener at det tillige bør præciseres at evt.
overskydende midler skal anvendes til nedsættelse af øvrige takster eller andre serviceforbedringer.
Venlig hilsen
Jonna Andersen
Formand for Ø‐udvalget i Slagelse Kommune