Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
L 148
Offentligt
1515312_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Dato: 01.04.2015
”Vil ministeren tage initiativer til at sikre, at den borger, som ønsker at gøre brug
af de ordninger, som med dette lovforslag overføres til UD, altid vil kunne hjæl-
pes med kommunikationen med UD af borgerservice i borgerens kommune,
uanset om borgeren kan benytte Nem ID eller ej?”
Der er i de gældende regler i lov om Udbetaling Danmark fastsat regler om, at
borgeren kan henvende sig i kommunen, hvis borgeren har brug hjælp til at
sende ansøgninger mv. digitalt til Udbetaling Danmark, herunder til at anvende
NemId.
Det fremgår således af § 3, stk. 2, i lov om Udbetaling Danmark, at kommunen i
fornødent omfang skal yde bistand til fremmødte borgere, der vurderes ikke at
kunne benytte sig af digitale vejledninger og selvbetjeningsløsninger om kontan-
te ydelser og økonomiske tilskud inden for Udbetaling Danmarks sagsområde.
Borgere med særlige behov, der i øvrigt har behov for hjælp med kommunikation
med Udbetaling Danmark, har derudover ret til at møde op og få hjælp i kom-
munens borgerservice, fx hvis borgeren har brug for kontakt til Udbetaling
Danmark om status på sin sag. Det fremgår således af § 3, stk. 2, at kommunen
fx skal hjælpe med at udfylde og indgive ansøgninger til Udbetaling Danmark,
skal sørge for at borgeren kan medvirke ved sin sag hos Udbetaling Danmark og
i øvrigt kan varetage kontakten til Udbetaling Danmark på borgeren vegne. I den
forbindelse har Udbetaling Danmark oprettet en såkaldt KVIK-linje, så kommu-
nen hurtigt kan komme i kontakt med Udbetaling Danmark.
Side 1 af 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
De gældende regler i § 3 i lov om Udbetaling Danmark, som sikrer borgere med
behov for personlig hjælp i kommunen i forbindelse med kontakten med Udbeta-
ling Danmark, vil også omfatte de overførte områder. Der henvises herudover til
lovforslagets afsnit 4.1.6.1.
Det vil også fortsat være kommunens opgave, at yde helhedsorientereret vejled-
ning til borgere efter reglerne i § 5 i lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område om alle de muligheder, der findes for at få hjælp efter den
sociale lovgivning. Efter § 3, stk. 1, i lov om Udbetaling Danmark skal kommu-
nen i den forbindelse også yde generel vejledning om alle de muligheder, der
findes for at modtage kontante ydelser og økonomiske tilskud på Udbetaling
Danmarks sagsområde.
Kommunerne vil beholde ressourcer til at varetage disse opgaver, og der er taget
højde for dette ved beregningen af besparelsespotentialet. Der henvises til lov-
forslagets afsnit 5.1.
Der indføres ikke med L 148 nye krav som følge af obligatorisk digital selvbetje-
ning. Borgerne vil fortsat som i dag kunne blive undtaget fra kravet om digital
selvbetjening efter en konkret vurdering i kommunen.
Det kan supplerende oplyses, at jeg agter at oversende et ændringsforslag til
Socialudvalget, der vil gøre det muligt for Udbetaling Danmark at tage imod ik-
ke-digitale ansøgninger – selvom borgeren ikke er undtaget fra kravet om digital
selvbetjening - hvis Udbetaling Danmark vurderer, at der foreligger særlige for-
hold, der gør, at borgeren heller ikke må forventes at kunne anvende digital
selvbetjening ved kommunal medbetjening. Derved kan det undgås, at borgeren
sendes frem og tilbage mellem henholdsvis Udbetaling Danmark og kommunen.
Manu Sareen
/Bent Nielsen