Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 144 Bilag 1
Offentligt
1500262_0001.png
25. februar 2015
J.nr. 14-4484252
Til Folketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende den del af forslaget til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet og momsloven
(Tilpasninger til engrosmodellen m.v. og indførelse af omvendt betalingspligt på gas- og
elmarkedet), som vedrører ændringerne af momsloven.
Benny Engelbrecht
/ Jeanette R. Hansen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1500262_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatsamfundet
Advokatrådet
Ingen bemærkninger.
Dansk Energi
Dansk Energi er enig i, at der er
behov for en værnsregel mod
MTIC-svig. Da anvendelse af om-
vendt betalingspligt er forbundet
med byrder for erhvervslivet, bør
værnsreglen målrettes mest mulig
mod den handel, der skønnes
svigudsat.
Dansk Energi anfører, at direktiv-
bestemmelsen om brug af om-
vendt betalingspligt er tidsbegræn-
set. Såfremt trusselsbilledet ændrer
sig positivt, bør anvendelsen af
værnsreglen uden videre tages op
til fornyet overvejelse.
Forslaget om indførelse af om-
vendt betalingspligt er balanceret
mellem hensynet til de administra-
tive byrder, som forslaget medfø-
rer, og hensynet til at bekæmpe
momssvig. Forslaget er netop be-
grænset mest muligt og målrettet
mod svig.
Muligheden for brug af omvendt
betalingspligt i momssystemets ar-
tikel 199a, udløber den 31. decem-
ber 2018. Denne dato blev fastsat i
2013 i forventning om, at der på
det tidspunkt er vedtaget nye gene-
relle momsregler, der er mere ro-
buste over for svig end de nuvæ-
rende. Det må dog forventes, at
udløbsdatoen for den gældende ar-
tikel 199a vil blive udskudt indtil
nye regler kan træde i kraft. Sker
der inden da andre væsentlige æn-
dringer, der eventuelt kan overflø-
diggøre værnsreglen, vil en æn-
dring blive overvejet.
Forslaget er medtaget, jf. lov-
forslagets ændring til momslovens
§ 46, stk. 1, nr. 11.
Det er præciseret i bemærkninger-
ne til forslaget, at salg til en videre-
forhandlers aftagenummer (måler-
sted) anses for at være solgt til
slutforbrug. Dette betyder, at salg
af elektricitet til et hovedaftage-
nummer i f.eks. en koncern, et bu-
tikscenter eller hos en ejendoms-
udlejningsvirksomhed ikke er om-
Dansk Energi foreslår, at det gøres
tydeligt, at forslaget om omvendt
betalingspligt ved salg af gas og
elektricitet kun omfatter salg, der
ikke sker til et aftagenum-
mer/målersted, jf. reglerne herom
i hhv. elforsyningsloven og gasfor-
syningsreglerne. Det foreslås i for-
længelse af dette, at det i bemærk-
ningerne præciseres, at situationer
hvor en leverance af gas eller el
sker til et aftagenummer, og hvor
der fra dette nummer sker en hel
Side 2 af 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1500262_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
eller delvis viderefakturering til le-
jere m.v., ikke omfattes af reglerne
om omvendt moms.
fattet af omvendt betalingspligt,
selv om elektriciteten bagefter sæl-
ges eller fordeles til de enkelte en-
heder i koncernen, butikker i cen-
teret eller lejere.
Forslaget til nyt stk. 3 i momslo-
vens § 46 er ændret, således at alle
afgiftspligtige personer, der har
udskilt en enhed, der er viderefor-
handler af gas eller elektricitet i en
særskilt momsregistrering (delregi-
strering), kan få tilladelse til ikke at
bruge omvendt betalingspligt ved
salg til denne delregistrering. Det
er dog foreslået, at i modsætning
til producenter, kan andre virk-
somheder kun få tilladelse, hvis
deres delregistrering har været i
kraft i mindst et år. Herved sikres,
at SKAT har tilstrækkelige oplys-
ninger om hele den afgiftspligtige
persons virksomhed til at vurdere
svigrisikoen.
Dansk Energi finder det positivt,
at der kan opnås tilladelse til, at en
afgiftspligtig persons salg til egen
delregistreret videreforhandler ikke
omfattes af omvendt betalings-
pligt. Tilladelse kan dog efter for-
slaget kun gives til produktions-
virksomheder. Dansk Energi anbe-
faler, at det overvejes, om alterna-
tive kriterier kan sidestilles med
produktion, idet det stadig sikres,
at alene virksomheder, for hvem
momssvindel skønnes mindre
sandsynlig, undtages. Dansk Ener-
gi er således enig i, at det kan være
hensigtsmæssigt at sikre, at der skal
være en substantiel tilknytning til
markedet, så potentielle svindlere
ikke uden videre kan indtræde på
det danske marked og udøve
momssvig. Dansk Energi vil gerne
indgå i en videre dialog om pas-
sende kriterier.
Dansk Energi anfører, at forslaget
om omvendt betalingspligt ved
salg af gas- og elektricitetscertifika-
ter er mere omfattende end ved
salg af gas og elektricitet. Dansk
Energi mener ikke, at forslaget bør
omfatte salg af certifikater svaren-
de til omtrent samme mængde gas
eller el, som leveres fysisk til et af-
tagenummer, idet der vil være
marginal risiko for momssvig i dis-
se tilfælde.
Det er præciseret i bemærkninger-
ne til forslagets ændring af moms-
lovens § 46, stk. 1, nr. 6, at hvis et
certifikat er direkte knyttet til leve-
ringen af gas eller elektricitet, og
dermed sælges sammen med vare-
leveringen, anses salget af certifika-
tet som en biydelse, som skal be-
handles momsmæssigt på samme
måde som hovedydelsen. Er der i
sådanne tilfælde ikke omvendt be-
talingspligt på salget af gassen eller
elektriciteten, vil der heller ikke
være det på salget af de tilhørende
Side 3 af 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1500262_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
certifikater.
Dansk Energi ser det som positivt,
at SKAT, som anført i bemærk-
ningerne, vil offentliggøre en liste
over de omfattede certifikater.
SKAT har efter nærmere overve-
jelse oplyst, at man ikke ser sig i
stand til at udarbejde og løbende
opdatere en liste over de omfatte-
de gas- og elektricitetscertifikater.
Dette skyldes bl.a., at der også kan
handles med udenlandske certifi-
kater på det danske marked. Det
må dog antages, at virksomheder,
der sælger certifikater ved, om der
er tale om et gas- eller elektricitets-
certifikat eller ikke.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv bakker generelt op
om formålet med at hindre moms-
karruselsvig. Da omvendt beta-
lingspligt giver øgede byrder for
erhvervslivet, bør reglen kun finde
anvendelse i de tilfælde, hvor ge-
vinsterne forventes at overstige
ulemperne.
Dansk Erhverv ønsker bekræftet,
at situationer, hvor der er tale om
fordeling af købt og forbrugt elek-
tricitet og gas, ikke bliver omfattet
af de foreslåede regler. Der tænkes
på en situation, hvor for eksempel
Dong Energy leverer og fakturerer
elektricitet på baggrund af en af-
læst hovedmåler til enhed (A) i en
koncern, som derefter fakturerer
en del af denne elektricitet til an-
dre enheder inden for koncernen
på baggrund af det målte forbrug,
der aflæses via bi-målere.
Risikoen for momskarruselsvig på
gas- og elmarkedet vurderes at væ-
re høj. Det skønnes derfor at være
nødvendigt at indføre omvendt
betalingspligt for handel på mar-
kedet. Forslaget er målrettet de
handler, hvor svigrisikoen er
størst.
Forslaget til ny § 46, stk. 1, nr. 11,
er ændret således, at den omvendte
betalingspligt ikke omfatter situa-
tioner, hvor en videreforhandler af
gas eller elektricitet - i eksemplet
enhed (A) - indkøber denne vare
til sit eget aftagenummer. Hermed
vil der ikke være omvendt beta-
lingspligt i det eksempel, som
Dansk Erhverv beskriver. Der
henvises i øvrigt til kommentaren
til Dansk Energi.
Dansk Industri (DI)
DI er enig i, at staten bør sikre sig
mod f.eks. MTIC-svig. Historien
viser desværre, at omvendt beta-
Side 4 af 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1500262_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
lingspligt ikke stopper svig, men
flytter den til andre lande og andre
områder.
DI efterlyser en effektiv strategi
fra EU´s skattemyndigheder imod
organiseret kriminalitet, således at
man undgår at belaste lovlydige
virksomheder med unødige admi-
nistrative byrder, som f.eks. om-
vendt betalingspligt medfører.
Der er enighed blandt EU-landene
om, at der skal arbejdes hen imod
et nyt momssystem, der blandt an-
det er mere robust overfor svig
end det nuværende. Arbejdet er i
gang, men kan ikke forventes af-
sluttet inden for de allernærmeste
år. Jf. i øvrigt kommentaren til
Dansk Energi.
På gas- og elmarkedet er det vur-
deringen, at svigrisikoen er mar-
kant størst hos de rene viderefor-
handlere. Lovforslaget er målrettet
disse, og selv om omvendt beta-
lingspligt betyder, at hele momsen
afregnes i sidste led (detailhande-
len), vurderes den samlede svigri-
siko efter forslaget stort set at
kunne elimineres, idet risikoen i
detailhandlen er minimal. I mod-
sætning til SKATs kontrol i detail-
handlen kræver kontrol mod
momssvig hos videreforhandlere
en speciel indsats – f.eks. multila-
terale kontroller. Hertil kommer,
at der blandt videreforhandlere
kan forekomme svig for meget
store beløb på kort tid, hvilket ikke
er tilfældet i detailhandlen. Der
henvises til bemærkningerne i lov-
forslaget.
Omvendt betalingspligt har desu-
den det uheldige aspekt, at hele
momsbeløbet afregnes i sidste led i
modsætning til den gængse meto-
dik, hvor den løbende værditil-
vækst afregnes af de enkelte sel-
skaber. Dermed får staten en an-
den risikoprofil på deres momstil-
godehavende, hvilket kræver en
anden indsatsstrategi.
DI opfordrer til, at der i lovforsla-
gets bemærkninger indarbejdes
følgende elementer:
DI ønsker en vurdering af de
ressourcer, som SKAT skal bru-
ge, hvis man i stedet vælger en
Det vurderes ikke, at forslaget har
nævneværdige administrative kon-
sekvenser for SKAT. Såfremt for-
Side 5 af 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1500262_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
mere fokuseret indsats for at
stoppe de kriminelle.
slaget ikke gennemføres skal
SKAT konstant overvåge handlen
på gas- og elmarkedet nøje og blot
en enkelt momskarrusel kan med-
føre meget store tab for staten jf.
lovbemærkningerne.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Energi.
En vurdering af, hvornår det
forventes, at den omvendte beta-
lingspligt ophæves – både for
gas- og elektricitetsmarkedet og
for de øvrige områder med om-
vendt betalingspligt, idet det be-
mærkes, at direktivet kun inde-
holder en midlertidig mulighed
for at bruge omvendt betalings-
pligt.
DI kvitterer for, at SKAT medvirker
i en multilateral kontrol, hvilket efter
DI´s opfattelse er nødvendigt og bør
prioriteres.
DI har noteret sig, at rækkevidden af
forslaget er søgt begrænset til at om-
fatte videreforhandlere af gas og elek-
tricitet, samt salg af certifikater til alle
afgiftspligtige personer. I praksis vil
dette dog udgøre en ganske stor
gruppe virksomheder, der skal tilrette
deres systemer (eller undlade at købe
certifikater), ligesom ejendomsadmi-
nistratorer vil blive ramt. DI henstil-
ler til, at rækkevidden genovervejes,
herunder at det undersøges, om virk-
ningen ikke yderligere kan indsnævres
ved at afvente engrosmodellen med
aftagenumre, som etableres i 2016.
Forslaget til ny § 46, stk. 1, nr. 11,
er ændret således, at den omvendte
betalingspligt ikke omfatter situa-
tioner, hvor en videreforhandler af
gas eller elektricitet indkøber den-
ne vare til sit eget aftagenummer.
Hermed vil ejendomsadministrato-
rer m.v. ikke blive omfattet. Her-
udover vil salg af certifikater, der
sælges i tilknytning til gas eller
elektricitet, blive anset som en
biydelse, som momsmæssigt skal
behandles som hovedydelsen. Jf. i
øvrigt kommentarerne til Dansk
Energi og Dansk Erhverv.
Som det fremgår af lovforslagets
bemærkninger, har forslaget om at
indføre omvendt betalingspligt på
gas- og elmarkedet ikke nogen
sammenhæng med gennemførel-
Side 6 af 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1500262_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
sen af engrosmodellen.
Dommerforeningen
Erhvervsstyrelsens Team
Effektiv Regulering
(TER)
Ingen bemærkninger.
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv
Regulering (TER) udtaler:
”Lovforslaget medfører både admini-
strative byrder og lettelser for er-
hvervslivet.
De administrative lettelser består i, at
sælgervirksomheder ved indenlandsk
handel med gas, elektricitet og tilhø-
rende certifikater ikke skal opkræve
og indbetale salgsmoms. Fremover vil
købervirksomheden derimod skulle
indberette købsmoms i forbindelse
med de normale momsangivelser, og
disse vil således blive pålagt en admi-
nistrativ byrde. Skatteministeriet oply-
ser, at det er et begrænset antal virk-
somheder, der vil blive påvirket af
lovforslagets ændringer.
TER vurderer, at de løbende admini-
strative byrder og lettelser for de kø-
bende og sælgende virksomheder
stort set vil udligne hinanden. Begge
parter vil dog opleve mindre omstil-
lingsbyrder i forbindelse med ændrin-
gen af indberetning af moms og ud-
stedelse af faktura.
En mindre administrativ byrde består
desuden i, at lovens anvendelsesom-
råde udvides til at omfatte handel med
gas- og elektricitetscertifikater, jf.
§ 46, stk. 1 nr. 6.
TER vurderer, at de samlede admini-
strative konsekvenser ikke overstiger
Side 7 af 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1500262_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
4 mio. kr. på samfundsniveau årligt.
De bliver derfor ikke kvantificeret
yderligere.”
FSR – Danske Reviso-
rer
FSR anfører, at omvendt beta-
lingspligt medfører administrative
byrder for de berørte virksomhe-
der. FSR tvivler på, om omvendt
betalingspligt reelt imødegår den
MTIC-svig, som reglerne tager sig-
te på at imødegå. Lovforslaget
forudsætter ikke yderlige admini-
strative konsekvenser for det of-
fentlige, hvilket synes at forudsæt-
te, at lovforslaget nærmest i sig
selv vil forhindre den omhandlede
svig. Det er FSRs opfattelse, at ef-
fektiv imødegåelse af svig også bør
inkludere forebyggende og efter-
følgende kontrolmæssige tiltag.
FSR støtter, at området for om-
vendt betalingspligt gøres så snæ-
vert som muligt. Det er derfor
glædeligt, at almindeligt salg af el
og gas til forbrug ikke omfattes af
reglerne.
FSR finder dog, at begrebet vide-
reforhandler bør afgrænses yderli-
gere i bemærkningerne, således at
f.eks. udlejningsvirksomheder, der
har en frivillig momsregistrering,
ikke omfattes.
Forslaget til ny § 46, stk. 1, nr. 11,
er ændret således, at den omvendte
betalingspligt ikke omfatter situa-
tioner, hvor en videreforhandler af
gas eller elektricitet indkøber den-
ne vare til sit eget aftagenummer.
Hermed vil ejendomsadministrato-
rer m.v. ikke blive omfattet. Jf.
kommentarerne til Dansk Energi
og Dansk Erhverv.
Lovforslaget omfatter ikke salg til
slutbrugere, uanset om de er er-
hvervsvirksomheder eller private.
Disse leveringer sker altid til et af-
tagenummer. Da forslaget desuden
Omvendt betalingspligt er interna-
tionalt anerkendt som den mest ef-
fektive måde at hindre MTIC-svig
på i det gældende momssystem.
SKAT anvender i dag ressourcer
på at hindre MTIC-svig, jf. de al-
mindelige bemærkninger til lov-
forslaget. At forslaget ikke vil have
administrative konsekvenser for
det offentlige, er derfor ikke ens-
betydende med, at der ikke også
fremover vil blive brugt ressourcer
på området.
FSR finder desuden, at der bør
indføres en ordning, hvorefter en
sælger kan få bekræftet købers sta-
tus som videreforhandler. FSR fo-
reslår, at der laves en liste over vi-
Side 8 af 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1500262_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
dereforhandlere.
er ændret, således at levering til en
videreforhandlers aftagenummer
ikke omfattes, vurderes det relativt
let for sælgerne at afgrænse, hvor-
når et salg er omfattet af omvendt
betalingspligt.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Energi.
FSR anfører, at man støtter, at
SKAT vil udarbejde en liste over
omfattede gas- og elektricitetscerti-
fikater.
FSR anfører, at omvendt beta-
lingspligt på alle salg af certifikater
vil medføre administrative byrder
for en lang række almindelige virk-
somheder, der gerne vil støtte grøn
energi. Dette kan være alt fra de
største virksomheder til en lokal
frisør, tømrer, tøjbutik m.v. FSR
anfører, at denne gruppe virksom-
heder ikke er disponeret for svig,
og mange har ikke den fornødne
indsigt til at håndtere den omvend-
te betalingspligt. Herved er der ri-
siko for, at der ikke bliver indbe-
rettet moms korrekt.
FSR mener, at f.eks. momsfri virk-
somheder, der skal momsregistre-
res alene for at kunne håndtere
den omvendte betalingspligt, vil
afholde sig fra at købe certifikater
og dermed fravælge at støtte grøn
energi. FSR foreslår derfor, at der
indføres en beløbsgrænse, hvor
salg af certifikater under grænsen
ikke er omfattet af omvendt beta-
lingspligt. For at undgå, at svindlen
blot bliver effektueret ved en ræk-
ke mindre handler, kan der indfø-
res en daglig beløbsgrænse for salg
til samme kunde.
Salg af certifikater kan i visse til-
fælde ses som en biydelse til salget
af f.eks. elektriciteten, hvorfor sal-
get af certifikaterne i disse tilfælde
momsmæssigt skal behandles som
salget af elektriciteten. Jf. kom-
mentarerne til Danske Energi og
Dansk Erhverv.
En minimumsgrænse vurderes ik-
ke hensigtsmæssig, idet den kan
lede til omgåelse gennem blandt
andet opdeling af fakturaer. End-
videre vil en minimumsgrænse
og/eller en daglig beløbsgrænse pr.
kunde medføre uforholdsmæssige
store byrder for sælgerne af certifi-
katerne, som skal administrere
grænserne.
Side 9 af 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1500262_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR støtter forslaget om, at virk-
somheder kan få tilladelse til at
bruge de almindelige regler ved
fakturering til en delregistrering.
FSR mener dog, at for at undgå
konkurrencefordrejning bør mu-
ligheden ikke kun gælde for virk-
somheder med produktion af gas
eller el, men også virksomheder,
der udelukkende er videreforhand-
lere. Det er FSRs opfattelse, at
SKATs regler for udbetaling af
forskudsmoms til nystartede virk-
somheder samt den påtænkte god-
kendelsesprocedure vil give SKAT
rig mulighed for at frasortere even-
tuelle svindlere.
De gældende regler for virksom-
heder, der kommer ind på det dan-
ske marked som videreforhandlere
af gas og elektricitet, skønnes ikke
tilstrækkelige, til at svig kan und-
gås.
Forslaget til nyt stk. 3 i momslo-
vens § 46 er imidlertid ændret efter
høringen, således at alle afgiftsplig-
tige personer, der har udskilt en
enhed, der er videreforhandler af
gas eller elektricitet i en særskilt
momsregistrering (delregistrering),
kan få tilladelse til ikke at bruge
omvendt betalingspligt ved salg til
denne delregistrering. Det er dog
foreslået, at i modsætning til pro-
ducenter, kan andre virksomheder
(videreforhandlere) kun få tilladel-
se, hvis deres delregistrering har
været i kraft mindst et år. Herved
sikres, at SKAT har tilstrækkelige
oplysninger om hele den afgifts-
pligtige persons virksomhed til at
vurdere svigrisikoen.
SKAT vil udsende oplysninger om
proceduren hurtigst muligt efter
lovforslagets vedtagelse.
FSR bemærker, at der er vigtigt, at
SKAT hurtigt efter lovforslagets
vedtagelse melder en procedure ud
for opnåelse af tilladelse, således at
anmodninger kan indsendes og
sagsbehandles før den forventede
ikrafttræden den 1. juli 2015.
FSR mener, at det bør fremgå af
bemærkningerne, at en tilladelse til
at fakturere en delregistrering med
moms, gælder for virksomheden
som helhed og ikke kun egenpro-
duceret el og gas.
FSR bemærker endelig, at definiti-
onen af gas giver anledning til tvivl
Med den ændring, der er foretaget
af bestemmelsen, jf. ovenfor, er
dette nu præciseret.
Forslaget ændrer ikke definitionen
Side 10 af 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1500262_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
og en række virksomheder har en
opfattelse af, at også visse typer
olie er omfattet.
af gas.
Kommunernes Landsfor-
ening (KL)
Ingen bemærkninger.
Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen
Ingen bemærkninger.
Landbrug & Fødevarer
Landbrug & Fødevarer har forstå-
else for behovet for at forebygge
og mindske statens risiko for
momstab som følge af organiseret
MTIC-svig. Organisationen bakker
derfor op om intentionen i forsla-
get.
Landbrug & Fødevarer anfører, at
forslaget vil ramme en række al-
mindelige virksomheder, hvilket
ikke bør være hensigten. For ek-
sempel er der virksomheder, der
producerer strøm med henblik på
videresalg til andre virksomheder.
Landbrug & Fødevarer opfordrer
til, at forslaget ændres, således at
der ikke indføres omvendt beta-
lingspligt, når der afregnes til et af-
tagenummer.
Forslaget om indførelse af om-
vendt betalingspligt på salg af gas
og elektricitet omfatter kun salg til
videreforhandlere. Salg til slutfor-
brugere som almindelige virksom-
heder og private forbrugere berø-
res ikke. Herudover er forslaget til
ny § 46, stk. 1, nr. 11, ændret, såle-
des at den omvendte betalingspligt
heller ikke omfatter situationer,
hvor en videreforhandler af gas el-
ler elektricitet indkøber denne vare
til sit eget aftagenummer. Der
henvises i øvrigt til kommentaren
til bl.a. Dansk Energi.
NGF Nature Energy
A/S
NGF Nature Energy anerkender,
at det er nødvendigt at undgå, at
MTIC-svig importeres til Dan-
mark fra andre EU-lande. Byrder-
ne for de berørte virksomheder
bør dog minimeres.
Side 11 af 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1500262_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
NGF Nature Energi finder det af-
gørende, at det klart fremgår, hvil-
ke salg der er omfattet, hvilket vil
sige, hvem der er videreforhandle-
re. Det synes uklart, om viderefor-
handlere f.eks. omfatter udlejere af
fast ejendom. Det bør præciseres,
at forslaget kun omfatter salg til de
”rene” videreforhandlere og ikke
for eksempel sådanne udlejere.
NGF Nature Energy anfører, at
der – lidt ligesom i Tyskland – bør
laves en mulighed for online veri-
fikation af, om køber er en videre-
forhandler omfattet af definitionen
i forslaget. Hvis det kun er ”rene”
videreforhandlere vil listen være
ret kort.
NGF Nature Energy anfører, at de
sælger en del gascertifikater til
slutbrugere. Salget sker enten sær-
skilt eller som en del af en samlet
levering af grøn gas.
Det foreslås, at der indføres:
En minimumsgrænse, hvor
salg under grænsen ikke om-
fattes af den omvendte beta-
lingspligt.
Ændring i lovforslaget således
at den omvendte betalingspligt
ikke finder anvendelse, hvis
certifikaterne leveres og faktu-
reres som en del af en samlet
levering af gas til en slutbru-
ger.
Forslaget er ændret således, at den
omvendte betalingspligt ikke gæl-
der, når der leveres til en videre-
forhandlers aftagenummer eller
målersted. Jf. kommentaren til
Dansk Energi, hvor det fremgår, at
salg til eksempelvis en udlejer af
fast ejendom ikke er omfattet.
Idet salg til et aftagenum-
mer/målersted i intet tilfælde er
omfattet af omvendt betalingspligt,
bør det være relativt enkelt for
virksomhederne at afgøre, hvornår
et salg er omfattet af omvendt be-
talingspligt eller ikke.
Der henvises til kommentaren til
FSR.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Energi.
SFR – Skattefaglig For-
ening
Ingen bemærkninger
Side 12 af 12