Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 141
Offentligt
1510871_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
23. marts 2015
2015-1255
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. marts 2015 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L 141 – Forslag til lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over
Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, som jeg hermed skal be-
svare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 5:
En analyse fra Femern A/S’ rådgiver viser, at tunnelen angiveligt skulle være
mere sikker end vej og jernbane i åbent land. Ministeren bedes fremsende det
nævnte materiale samt gøre rede for, hvorfor materialet ikke for længst er ble-
vet offentliggjort.
Svar:
Jeg har anmodet Femern A/S om bidrag til besvarelsen af spørgsmålet. Femern
A/S har oplyst følgende:
”De analyser, der efterspørges, fremgår af rapporten ’Operational Risk Analy-
ses’ (ORA-rapporten), jf. TRU alm. del - svar på spm. 287. Analyserne i ORA-
rapporten er baseret på det projektudviklingsstade, der har dannet grundlag for
fremsættelsen af anlægsloven, og ORA-rapporten opdateres løbende på bag-
grund af designændringer eller fremkomsten af nye data.
Bag ved ORA-rapporten ligger et betydeligt baggrundsmateriale, som er af en
meget teknisk karakter. Materialet vil løbende blive opdateret, efterhånden
som projektet med hensyn til detailprojektering og videreudvikling af mere og
mere detaljerede procedurer for drift og indsatsoperationer skrider frem.
Det fremgår af ORA-rapporten, at risikoen for ulykker med alvorlig personska-
de på motorvejen i tunnelen ved en maksimal hastighed på 110 km/t ligger
under risikoen for ulykker på en tilsvarende vejstrækning i det åbne landskab.
Vejen i tunnelen kan med denne hastighed dermed anses som værende mindst
lige så sikker som en tilsvarende strækning på en dansk motorvej. Analyserne
er baseret på EU’s anerkendte principper for risikoanalyser i Common Safety
Methods (CSM), hvori bl.a. hastigheden på 110 km/t for køretøjer indgår.
Jernbanen er efter samme principper projekteret til hastigheder op til 200
km/t for passagertog og 140 km/t for godstog. De tilknyttede risikoanalyser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510871_0002.png
viser, at risikoen for ulykker med alvorlig personskade ved de givne hastigheder
ligeledes ligger under/overholder de fastsatte acceptkriterier.
At en tunnel er mindst lige så sikker som lignende strækninger i det åbne land
skyldes blandt andet, at en række uheld som følge af vind og vejr ikke opstår i
tunnelen. Det gælder eksempelvis glatføreulykker, ulykker på grund af mørke,
sidevind og blænding på vejdelen. På jernbanen er der tilsvarende mindre risi-
ko for afsporing af tog, da der bl.a. ikke er skiftespor i tunnelen eller lige før og
efter.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke