Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 141
Offentligt
1510067_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. marts 2015
2015-1255
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 3. marts 2015 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L 141 – Forslag til lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over
Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, som jeg hermed skal be-
svare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 2:
I pressemeddelelse af 24. februar 2015, hedder det bl.a., at ”…rejsetiderne mel-
lem København og Hamborg eller Berlin reduceres med 1,5 time”. Ministeren
bedes i den forbindelse gøre rede for, hvordan han når frem til denne tidsbe-
sparelse, henset til at tidsforbruget ved at passere tunnelen er 15-20 min., og at
dette skal ses i relation til, at ventetiden i færgehavnene plus overfartstiden
udgør en time for 75 pct. af alle bilister.
Svar:
Som det fremgår af den opdaterede samfundsøkonomiske analyse af en fast
forbindelse over Femern Bælt, der blev offentliggjort den 8. januar 2015, er den
samlede rejsetidsbesparelse for personbiler opgjort til 63 minutter.
Den samlede rejsetidsbesparelse for togrejsende mellem København og Ham-
borg forventes at være omkring 2 timer, når det samlede Femern Bælt-projekt
er realiseret. I dag er rejsetiden fra København til Hamborg 4 timer og 34 mi-
nutter og fra Hamborg til København 4 timer og 46 minutter. Når det samlede
Femern Bælt-projekt er realiseret, er rejsetiden mellem København og Ham-
borg beregnet til 2 timer og 40 minutter henholdsvis 2 timer og 31 minutter
uden stop undervejs.
Rejsetidsbesparelsen på halvanden time afspejler således et gennemsnit af rej-
setidsbesparelsen på omkring 1 time for bilrejsende og omkring 2 timer for
togrejsende.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke