Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 141 Bilag 7
Offentligt
1507801_0001.png
Fra:
Lars Vestergaard [mailto:[email protected]]
Sendt:
13. marts 2015 16:05
Emne:
Til Folketingets transportudvalg Vedr. ministeriets TRU, Alm. del - bilag 190 om udsættelse af
Ringsted Holeby
Kære Trafikordførere
Vedr. ministeriets TRU, Alm. del - bilag 190
Er udsættelse af opgradering af banen Ringsted - Nykøbing Falster rimelig fornuftig?
Ministerens TRU bilag 190, Statusnotat om konsekvenserne af den mulige tilpasning af tidsplanen
for udbygningen af jernbanen mellem Ringsted og Holeby tyder på udsættelse af opgraderingen.
Udsættelsen forklares med usikkerheden om Femern, men:
De daglige pendlere, og alle borgerne omkring Næstved, Vordingborg og Nykøbing Fl. bør kunne
regne med de kortere rejsetider, som vil være resultatet af opgradering af skinner, tracé, og
elektrificering til de forjættede højere hastigheder.
Muligheden for at skifte fra diesel-drift til El-drift afhænger af den store ombygning og opgradering
af strækningerne.
El-drift muliggør i sig selv højere hastigheder og hurtigere acceleration, foruden elimineringen af
udstødnings-partikler, men det forudsætter at luft-ledningerne bliver ophængt.
En udsættelse af ombygning og opgradering af jernbanestrækningen Ringsted Nykøbing Fl. vil
forhindre såvel elektrificeringen som kortere rejsetider, og vil antagelig øge biltrafikken på
motorvejene.
Er det de i vil?
Ministeriets notat angiver intet om den fremtidige udvikling i priser og lønninger på entreprenør-
området, men sædvanligvis vil lønner og priser stige fremover, mens statens lånemuligheder i disse
tider er enestående gunstige. Nationalbanken modtager faktisk betaling for indlån.
Er der overhovedet noget argument for at udsætte moderniseringen og elektrificeringen af
banestrækningen Ringsted Nykøbing Fl. ?
Jeg har bevidst set bort fra strækningen på Lolland, som er tyndt befolket, og måske kan leve med
en udsættelse, men der bor mange borgere og altså pendlere i Næstved Vordingborg og Nykøbing
Fl. bliver deres rejsetider ikke kortere med tog, vil de fortsætte med at fylde op på motorvejene.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Jeg er i øvrigt bosat på Nørrebro og aldeles uvildig i denne sag.
mvh
Lars Vestergaard, Mimersgade, Nørrebro