Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 141 Bilag 2
Offentligt
1501092_0001.png
Høringsnotat
Februar 2015
Tillæg til VVM-redegørelsen for en fast for-
bindelse over Femern Bælt (kyst til kyst)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Indhold
1
Indledning .................................................................................................... 3
1.1 Baggrund .............................................................................................. 3
1.2 Høring .................................................................................................. 3
Høringssvar .................................................................................................. 5
2.1 Myndigheder ........................................................................................ 5
2.1.1 Naturerhvervsstyrelsen ............................................................ 5
2.1.2 Region Sjælland........................................................................ 6
2.2 Interesseorganisationer, foreninger, virksomheder mv....................... 6
2.2.1 Det Lollandske Digelag ............................................................ 6
2.2.2 DLS ........................................................................................... 7
2
Bilag 1 - Høringsliste ........................................................................................... 8
Bilag 2 – Oversigt over indkomne høringsvar .................................................... 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501092_0003.png
Side 3/11
1 Indledning
1.1 Baggrund
Den 3. september 2008 underskrev Danmark og Tyskland traktaten mellem Kongeriget Danmark og
Forbundsrepublikken Tyskland om en fast forbindelse over Femern Bælt. I henhold til traktaten har
Danmark ansvaret for planlægning og projektering samt finansiering, anlæggelse og drift af den faste
forbindelse. I Danmark er traktaten ratificeret ved vedtagelse af lov nr. 285 af 15. april 2009 om projek-
tering af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark (projekteringslo-
ven).
Med hjemmel i projekteringsloven gav transportministeren i 2009 Femern A/S ansvaret for at forbere-
de, undersøge og projektere den faste forbindelse over Femern Bælt (kyst til kyst). Femern A/S har på
denne baggrund gennemført omfattende undersøgelser med henblik på at beskrive mulige løsninger for
kyst til kyst-projektet og vurdere de miljømæssige og økonomiske konsekvenser m.v., herunder udar-
bejde VVM-redegørelse.
Gennemførelse af en VVM-redegørelse er en forudsætning for, at transportministeren efter samråd med
miljøministeren kan indstille den endelige tekniske løsning for den faste forbindelse over Femern Bælt
samt de danske landanlæg til vedtagelse i Folketinget ved fremsættelse af forslag til projektets anlægs-
lov.
VVM-redegørelsen for en fast forbindelse over Femern Bælt (kyst til kyst) var i offentlig høring fra den
28. juni 2013 til og med fredag den 20. september 2013. Høringsnotat blev offentliggjort i oktober 2014.
Siden høringen har Femern A/S, bl.a. på baggrund af de indkomne høringssvar til VVM-redegørelsen, i
samarbejde med relevante myndigheder og eksterne konsulenter, på enkelte områder udviklet projek-
tet. Projektet adskiller sig således i sin nuværende form på visse afgrænsede områder fra det projekt,
som blev præsenteret for offentligheden i forbindelse med høringen af VVM-redegørelsen.
Femern A/S har på den baggrund udarbejdet et VVM-tillæg, hvor disse ændringer er beskrevet og vur-
deret i forhold til VVM-direktivet. VVM-tillægget giver mulighed for at høre offentligheden om det op-
daterede projekt, inden det forventes vedtaget ved anlægslov.
Ingen af de beskrevne projektændringer i VVM-tillægget medfører grænseoverskridende miljøeffekter.
VVM-tillægget har derfor hverken indflydelse på den tyske godkendelsesproces eller på Espoo-
processen.
1.2 Høring
I den danske VVM-proces for den faste forbindelse over Femern Bælt (kyst til kyst) er offentligheden
formelt blevet inddraget fire gange. Første gang i juni 2010 i forbindelse med idéfasen og høringen af
miljøundersøgelsesprogrammet, anden gang i oktober 2011 i forbindelse med den supplerende idéfase,
tredje gang i juni 2013 i forbindelse med høringen af VVM-redegørelsen for den faste forbindelse over
Femern Bælt (kyst til kyst) og fjerde gang i forbindelse med høringen af VVM-tillægget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501092_0004.png
Side 4/11
Forud for høringen af VVM-tillægget har der været afholdt et informationsmøde for de direkte berørte
lodsejere på Lolland, hvor projektændringerne er blevet præsenteret med mulighed for at stille spørgs-
mål relateret til VVM-tillægget.
VVM-undersøgelserne er for en fast forbindelse over Femern Bælt (kyst til kyst) samlet set afrapporteret
i følgende dokumenter:
VVM-redegørelse
Sammenfattende rapport
Visualiseringsbilag
Tillæg til VVM-redegørelsen
Dertil kommer 43 tekniske, miljøfaglige baggrundsrapporter, som har dannet grundlaget for udarbej-
delsen af VVM-redegørelsen samt 24 notater som har dannet baggrund for VVM-tillægget.
Tillægget til VVM-redegørelsen for en fast forbindelse over Femern Bælt (kyst til kyst) har været i hø-
ring og tilgængelig på Høringsportalen fra den 28. november 2014 til den 5. januar 2015.
Tillægget til VVM-redegørelsen for en fast forbindelse over Femern Bælt (kyst til kyst) er desuden sendt
til en række myndigheder, institutioner, interesseorganisationer, foreninger m.v. Høringslisten er ved-
lagt som bilag 1.
Transportministeriet har modtaget 14 høringssvar i høringsperioden. En liste over de indkomne hø-
ringssvar er vedlagt som bilag 2.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501092_0005.png
Side 5/11
2 Høringssvar
Transportministeriet har modtaget 14 høringssvar i høringsperioden. En liste over alle indkomne hø-
ringssvar er vedlagt som bilag 2.
Uddannelses- og Forskningsministeriet, Justitsministeriet, Skatteministeriet, Kulturministeriet, Øko-
nomi- og Indenrigsministeriet, Erhvervs- og Vækstministeriet, Vejdirektoratet, Banedanmark, Lolland
Kommune og Danmarks Idrætsforbund, har meddelt, at de ikke har bemærkninger til VVM-
redegørelsen.
Nedenfor gennemgås og behandles de øvrige høringssvar. Der er foretaget en opsummering af hørings-
svarenes hovedindhold.
Femern A/S har afgivet bemærkninger til de indkomne høringssvar.
2.1 Myndigheder
2.1.1
Naturerhvervsstyrelsen
Høringssvar
Naturerhvervstyrelsen bemærker, at to bundgarnsfiskere i nærheden af Rødbyhavn formentlig vil blive
generet ved etableringen af den faste forbindelse, bl.a. på grund af støj, støv og skibstrafik i området.
Naturerhvervstyrelsen bemærker endvidere, at der højst sandsynligt vil være flere erhvervsfiskere, som
vil blive generet ved byggeriet, men at det først endeligt kan konstateres, hvor mange der bliver berørt,
når anlægsbyggeriet går i gang, hvorefter der må tages stilling til eventuelle erstatningsspørgsmål.
Bemærkninger
Transportministeriet sætter pris på Naturerhvervsstyrelsens informationer om de to bundgarnsfiskere.
Femern A/S vil tage kontakt til de to nævnte fiskere i forbindelse med det videre arbejde.
Femern A/S har under hele projekteringsfasen været i løbende dialog med Danmarks Fiskeriforening
bl.a. om identificering og håndtering af potentielt berørte fiskere i området, hvor også eventuelle erstat-
ningsspørgsmål relateret til projekterings-, anlægs- og driftsfasen for projektet har været drøftet.
Femern A/S vil i forbindelse med det videre arbejde tage kontakt til Naturerhvervsstyrelsen for identifi-
cering af potentielt berørte fiskere og drøftelser omkring eventuel erstatning.
Femern A/S planlægger derudover i samarbejde med Danmarks Fiskeriforening en informationsind-
sats, som skal sikre, at alle potentielt berørte fiskere i området har kendskab til projektet, inden anlægs-
arbejdet igangsættes.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501092_0006.png
Side 6/11
2.1.2 Region Sjælland
Høringssvar
Regions Sjælland har afgivet et samlet høringssvar i forbindelse med høringen over udkast til forslag til
lov om anlæg af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark og tillæg til
VVM-redegørelsen for en fast forbindelse over Femern Bælt. Nærværende høringsnotat adresserer ale-
ne de bemærkninger, der er relevante i forhold til VVM-tillægget.
Region Sjælland oplyser, at Regionen står overfor at skulle træffe beslutning om udarbejdelse af en ny
råstofplan (Råstofplan 2016-2017). Såfremt Regionsrådet beslutter, at udarbejde en ny råstofplan for-
ventes der at blive tale om en robust råstofplan, der kan forsyne de projekter, som udspringer af etable-
ringen af Femern Bælt-forbindelsen.
Region Sjælland finder det fortsat positivt, at en stor del af projektets råstofbehov kan dækkes af ind-
vinding på søterritoriet, idet det fortsat bliver sværere at udpege graveområder på land. Region Sjælland
forventer i den forbindelse, at staten i høj grad muliggør indvinding af råstoffer på søterritoriet for at
reducere presset på anvendelse af begrænsede ressourcer på land.
Bemærkninger
Transportministeriet finder det naturligvis positivt, at Region Sjællands kommende råstofplan forventes
at kunne forsyne de projekter, som udspringer af etableringen af Femern Bælt-forbindelsen.
2.2 Interesseorganisationer, foreninger, virksomheder mv.
2.2.1 Det Lollandske Digelag
Høringssvar
Det Lollandske Digelag bemærker, at der i forbindelse med retableringen af diget øst for Rødbyhavn bør
tages højde for klimaændringer og forudsete havvandsstigninger. Digelaget oplyser, at Digelaget i øje-
blikket arbejder med planer for digets tilpasning til klimaændringer baseret på tal fra DMI.
Dige højden er planlagt til at skulle være cirka 4 meter. Det Lollandske Digelag finder det relevant, at
forhøje dette til kote + 5 meter.
I den forbindelse bemærker Digelaget, at der ved etableringen af adgangsvej til landopfyldningen vest
for Rødbyhavn bør tages højde for at dige højden øges.
Digelaget bemærker, at der ikke er beskrevet tiltag til at sikre et frit udløb fra Dragsminde sluse i for-
bindelse med etableringen af den vestlige strand i landopfyldningen vest for Rødbyhavn. Det bemærkes
i den forbindelse, at udløbet gennem slusen sker ved gravitation og at der dermed ikke er et forhøjet
vandtryk til at holde udløbet frit.
Bemærkninger
Femern A/S planlægger at retablere diget øst for Rødbyhavn til dets nuværende højde ca. kote + 4 me-
ter i forbindelse med anlægsarbejdernes afslutning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501092_0007.png
Side 7/11
Hvis Digelaget i løbet af anlægsperioden træffer beslutning om generelt at forøge højden af diget til kote
+ 5 meter vil dette blive indarbejdet i projektet, således at der vedbliver en højdemæssig sammenhæng
mellem den del af diget, som projektet berører, og det omkringliggende dige. Adgangsvejene til det nye
landområde vest for Rødbyhavn vil i det tilfælde tilsvarende blive forhøjet med ca. 1 meter.
Det er indarbejdet som en del af projektet, at funktionaliteten af Dragsminde Slusen vil blive opretholdt
gennem hele anlægs- og driftsfasen. Den konkrete håndtering vil ske under inddragelse af Digelaget.
2.2.2 DLS
Høringssvar
DLS har på vegne af Flemming Eriksen fremsendt indsigelse i mod, at der etableres en vandledning
tværs over markerne på ejendommen beliggende Standsholmvej 2, 4970 Rødby Havn.
Det er i følge DLS den eneste ejendom på strækningen fra Maribo til Rødby Havn, hvor vandledningen
ikke lægges i skel. Det betyder, at landbrugsjorden skæres igennem og dræn ødelægges. Det betyder, at
de gennemskårne arealer skal drænes samt at der kan opstår krav på erstatning for udbyttetab.
DLS oplyser, at det på møde med Femern A/S den 9. december 2014 blev drøftet, om en alternativ linje-
føring langs skel eller tæt på viadukten kunne lade sig gøre, hvilket Femern A/S ville undersøge nærme-
re.
Bemærkninger
På baggrund af forslaget fra Flemming Eriksen er der foretaget en justering af den pågældende vand-
lednings placering, hvilket medfører en linjeføring, som nærmer sig den i høringssvaret foreslåede.
Den linjeføring som blev præsenteret i høringen var baseret på en undersøgelse af, hvordan anlægget af
den faste forbindelse over Femern Bælt (kyst til kyst) kunne ske på en måde, der samlet set var mindst
indgribende for omgivelserne, dog under hensynstagen til projektets økonomi. Den påtænkte placering
af vandledningen var ”i fugleflugt” den korteste, samt i det pågældende område den placering, der gene-
rede færrest mulige grundejere. Hertil kommer, at placeringen ikke intervenerer med trafikken på
Strandholmsvej.
Som det fremgår af høringssvaret har Femern A/S den 9. december 2014 været i dialog med Flemming
Eriksen, og har fået oplysninger om driften af ejendommen og placering af dræn.
Da der er forståelse for Flemming Eriksens situation, har Femern A/S undersøgt muligheden for at pla-
cere vandledningen langs den forlagte Strandholmsvej nærmere. På den baggrund findes det ud fra en
samlet vurdering mest optimalt, at placere vandledningen omtrentlig som foreslået af Flemming Erik-
sen i høringssvaret, jf. bilag til høringssvaret. VVM-materialets miljøvurdering og arealanvendelse er
blevet opdateret i overensstemmelse hermed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501092_0008.png
Side 8/11
Bilag 1 - Høringsliste
Regioner og Kommuner
Bornholms Regionskommune:
[email protected]
Danske Regioner:
[email protected]
Faxe Kommune:
[email protected]
Guldborgsund Kommune:
[email protected]
Kommunernes Landsforening:
[email protected]
Køge Kommune:
[email protected]
Langeland Kommune:
[email protected]
Lolland Kommune:
[email protected]
Næstved Kommune:
[email protected]
Region Sjælland:
[email protected]
Ringsted Kommune:
[email protected]
Slagelse Kommune:
[email protected]
Sorø Kommune:
[email protected]
Stevns Kommune:
[email protected]
Svendborg Kommune:
[email protected]
Vordingborg Kommune:
[email protected]
Ministerier og styrelser
Banedanmark:
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet:
[email protected]
Erhvervs- og Vækstministeriet:
[email protected]
Finansministeriet:
[email protected]
Forsvarsministeriet:
[email protected]
Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane:
[email protected]
Justitsministeriet:
[email protected]
Kirkeministeriet:
[email protected]
Klima-, Energi- og Bygningsministeriet:
[email protected]
Kommissarius ved Statens Ekspropriationer på Øerne:
[email protected]
Kulturministeriet:
[email protected]
Miljøministeriet:
[email protected]
Miljøstyrelsen:
[email protected]
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter:
[email protected]
Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold:
[email protected]
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri:
[email protected]
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse:
[email protected]
Naturstyrelsen:
[email protected]
Skatteministeriet:
[email protected]
Trafikstyrelsen:
[email protected]
Vejdirektoratet:
[email protected]
Uddannelses- og Forskningsministeriet:
[email protected]
Udenrigsministeriet:
[email protected]
Undervisningsministeriet:
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501092_0009.png
Side 9/11
Økonomi- og Indenrigsministeriet:
[email protected]
Interesseorganisationer/virksomheder
Advokatsamfundet:
[email protected]
Asfaltindustrien:
[email protected]
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd:
[email protected]
BAT-Kartellet:
[email protected]
Brancheforeningen Danske Advokater:
[email protected]
Danmarks Vækstråd:
kontakt@danmarksvækstråd.dk
Danish Operators c/o Maersk Olie og Gas:
[email protected]
CyklingDanmark.dk:
[email protected]
Danmarks Fiskeriforening:
[email protected]
Danmarks Idrætsforbund:
[email protected]
Danmarks Jægerforbund:
[email protected]
Danmarks Naturfredningsforening:
[email protected]
Danmarks Rederiforening:
[email protected]
Danmarks Skibsmæglerforening:
[email protected]
Danmarks Sportsfiskeforbund:
[email protected]
Danmarks Vindmølleforening:
[email protected]
Dansk Akvakultur:
[email protected]
Dansk Amatørfiskerforening:
[email protected]
Dansk Botanisk Forening:
[email protected]
Dansk Byggeri :
[email protected]
Cylistforbundet:
[email protected]
Dansk Energi:
[email protected]
Dansk Energi Brancheforening:
[email protected]
Dansk Erhverv:
[email protected]
Dansk Fritidsfiskerforbund:
[email protected]
Dansk Gartneri:
[email protected]
Dansk Industri:
[email protected]
DI Transport:
[email protected]
Dansk Jernbaneforbund:
[email protected]
Dansk ledningsejerforum:
[email protected]
Dansk Metal:
[email protected]
Dansk Ornitologisk forening:
[email protected]
Dansk Sejlunion:
[email protected]
Dansk Skovforening:
[email protected]
Dansk Sportsdykker Forbund:
[email protected]
Dansk Transport og Logistik:
[email protected]
Danske Handicaporganisationer:
[email protected]
Danske Havne :
[email protected]
Danske Maritime:
[email protected]
DANVA (Dansk Vand- og Spildevandsforening):
[email protected]
Det økologiske råd og selskab :
[email protected]
DONG Energy :
[email protected]
DSB:
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501092_0010.png
Side 10/11
Energi- og Olieforum:
[email protected]
ENERGINET.DK:
[email protected]
Fagligt Fælles Forbund (3F):
[email protected]
Fonden Femern Belt Development:
[email protected]
Forbrugerrådet:
[email protected]
Forenede Danske Motorejere:
[email protected]
Foreningen af rådgivende ingeniører:
[email protected]
Foreningen af Vandværker i Danmark:
[email protected]
Fritidshusejernes Landsforening:
[email protected]
Friluftsrådet:
[email protected]
Green Network:
[email protected]
Greenpeace Danmark:
[email protected]
Landsorganisationen i Danmark (LO):
[email protected]
Landbrug & Fødevarer:
[email protected]
Landdistrikternes Fællesråd:
[email protected]
Movia:
[email protected]
Mærsk Olie & Gas A/S:
[email protected]
NOAH:
[email protected]
DB Schenker A/S:
[email protected]
Rederiforeningen af 1895:
[email protected]
Scandlines Danmark ApS:
[email protected]
Sund & Bælt Holding A/S:
[email protected]
Spildevandsteknisk Forening :
[email protected]
Trafikforbundet:
[email protected]
Trafikselskaberne i Danmark:
[email protected]
Vindmølleindustrien:
[email protected]
Visit Denmark :
[email protected]
WWF Verdensnaturfonden:
[email protected]
Øresundsbro Konsortiet:
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501092_0011.png
Side 11/11
Bilag 2 – Oversigt over indkomne høringsvar
Høringssvar
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Danmarks Idrætsforbund
Justitsministeriet
Skatteministeriet
NaturErhvervstyrelsen
Kulturministeriet, herunder Kulturstyrelsen og Vikingeskibsmuseet i Roskil-
de
Region Sjælland
Økonomi og Indenrigsministeriet
Lolland Kommune
10 Det Lollandske Digelaug
11
Erhverv- og vækstministeriet
12 Vejdirektoratet
13
14
Banedanmark
DLS (Flemming Eriksen)