Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 141 Bilag 11
Offentligt
1516410_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
8. april 2015
2015-1205
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Som det blandt andet fremgik af en artikel den 25. februar 2015 i Dagbladet
Børsen, har det tyske konsulentfirma DIW Econ på bestilling fra Scandlines
offentliggjort kritik af den opdaterede samfundsøkonomiske analyse af Femern
Bælt-projektet, som Transportministeriet offentliggjorde den 8. januar 2015.
Det danske konsulentfirma Incentive gennemførte den opdaterede samfunds-
økonomiske analyse. Transportministeriet har derfor bedt Incentive om at for-
holde sig til den af DIW Econ fremførte kritik af analysen.
Incentive har udarbejdet et notat, hvor de enkelte kritikpunkter gennemgås.
Det fremgår af Incentives notat, at kritikken fra DIW Econ ikke giver anledning
til at ændre den opdaterede samfundsøkonomiske analyse.
Siden den opdaterede samfundsøkonomiske analyse blev offentliggjort den 8.
januar 2015, er de af Femern A/S budgetterede udgifter til sænketunnelen un-
der Femern Bælt steget. Endvidere har Forbundstransportministeriet offentlig-
gjort opdaterede anlægsskøn for udbygningen af de tyske landanlæg. Incentive
har på den baggrund foretaget en opdatering af beregningerne af den sam-
fundsøkonomiske nettogevinst af Femern Bælt-projektet.
De nye beregninger viser, at det ud fra en samfundsøkonomisk betragtning
fortsat er en nettogevinst at etablere den faste forbindelse over Femern Bælt.
Jeg vedlægger Incentives notat til orientering af Transportudvalgets medlem-
mer.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke