Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 14 Bilag 2
Offentligt
1408959_0001.png
LIGESTILLLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
28. august 2014
Lov om ændring af lov om ferie (Færre betingelser for
optjening af sygeferiegodtgørelse og fællesopkrævning
fra arbejdsgivere af betalingen til Feriepengeinfo m.v.)
J.nr. 2012-2053
Arbejdsmarkedsydelser/CVI
Myndighed/Afsender
Lovens ikrafttrædelsesdato
Kontaktperson
Telefon
E-mail
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
1. januar 2015
Carina Vinkler
72142117
[email protected]
Baggrund for loven
Ferielovens regler om optjening af ferie under sygdom er ikke forenelig med ar-
bejdstidsdirektivets artikel 7, stk. 1, jf. EU-Domstolens dom i sagen C-282/10
(Dominguéz), og ferieloven skal derfor ændres.
Reglerne om sygeferiegodtgørelse giver en lønmodtager, der ikke har ret til fuld
løn under sygdom, og som derfor ikke optjener feriegodtgørelse eller feriegodtgø-
relse i fuldt omfang i perioder med fravær på grund af sygdom eller tilskadekomst i
virksomheden, ret til sygeferiegodtgørelse under visse betingelser. For at bringe fe-
rieloven i overensstemmelse med EU-retten, foreslås det, at reglerne om sygeferie-
godtgørelse ændres.
Lovforslagets formål
Lovforslagets formål er at bringe den danske ferielov i overensstemmelse med ar-
bejdstidsdirektivets artikel 7, stk. 1. På den baggrund foreslås det, at en lønmodta-
ger, der ikke har ret til fuld løn under sygdom, og som har fravær på grund af syg-
dom, som udgangspunkt vil optjene sygeferiegodtgørelse fra 2. sygefraværsdag
under hver periode med sygefravær i optjeningsåret.
Herudover indeholder lovforslaget hjemmel til, at betalingsopkrævningen af ar-
bejdsgiverne for brug af Feriepengeinfo efter ferielovens § 43 d, stk. 3, som ud-
gangspunkt skal ske via et fælles opkrævningssystem, der administreres af Ar-
bejdsmarkedets Tillægspension (ATP).
Den primære målgruppe for lovforslaget
Lønmodtagere
Arbejdsgivere (både private og offentlige arbejdsgivere)
De sekundære målgrupper for lovforslaget
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1408959_0002.png
Samlet vurdering
Forslaget om at ændre reglerne for optjening af sygeferiegodtgørelse gælder for
både mænd og kvinder.
Da kvinder har flere fraværsdage på grund af egen sygdom end mænd, vil forslaget
isoleret set berøre flere kvinder end mænd. Forslaget berører alene de lønmodtage-
re, der ikke har ret til fuld løn under sygdom, hvilket primært vil sige ikke-
funktionærer ansat i den private sektor.
I 2012 havde kvinder ansat som timelønnede i den private sektor i gennemsnit ca. 9
fraværsdage pr. fuldtidsansat, mens mænd havde ca. 7 fraværsdage,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Gennemsnitlige antal fraværsdagsværk pr. timelønnede i 2012 i den private sektor
Mænd
6,5
Kvinder
8,8
Private sektor
Anm: på baggrund af egen sygdom.
Kilde: Statistikbanken, tabel FRA011
I 2013 var der ca. 950.00 mænd og ca. 580.000 kvinder ansat i den private sektor
1
.
Der er således en overvægt af mænd ansat i den private sektor. Forslaget vil således
alt andet lige have betydning for flere mænd end kvinder. Da kvinder har flere sy-
gedage end mænd, vil de kvindelige lønmodtagere relativt oftere kunne drage nytte
af forslaget end de mandlige lønmodtagere.
Der er tale om en ændret retstilstand, som stiller alle lønmodtagere - både mænd og
kvinder – bedre end efter de gældende regler. Så uanset om kvinder er mere syge
end og mænd, og der er flere mænd ansat i den private sektor, vurderes forslaget
ikke at forskelsbehandle mænd og kvinder.
Forslaget om opkrævning via ATP's fælles opkrævningssystem vurderes ikke at in-
deholde ligestillingsmæssige aspekter.
1
Statistikbanken, tabel RASOFF22
2