Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 133
Offentligt
1511920_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. marts 2015
2015-1522
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. marts 2015 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L 133 – Forslag til lov om anlæg af motorvej syd om Regstrup, som
jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mike Legarth
(K).
Spørgsmål nr. 3:
Ministeren bedes som lovteknisk bistand udarbejde ændringsforslag med føl-
gende indhold:
I forhold til det oprindelige forslag i L 133 (om motorvej syd om Regstrup)
etableres yderligere 600 m motorvej i forlængelse af den foreslåede strækning,
så motorvejen forlænges forbi den krydsende vej fra Knabstrup. Ændringsfor-
slaget skal i videst mulige omfang afspejle indholdet i beslutningsforslag B 93.
Svar:
Et ændringsforslag som anført i spørgsmålet, kan affattes således:
”Til § 1
1.)
I
§ 1, nr. 1,
indsættes efter »Dramstrup, «: »der ender syd om Knabstrup
efter Knabstrup Møllebakke«.
[Forlængelse af Kalundborgmotorvejen med 600 m forbi Knabstrup Møllebak-
ke]
Bemærkninger til nr. 1
Forslaget indebærer i forhold til det oprindelige forslag, at Kalundborgmotor-
vejen forlænges med 600 m, så motorvejen forlænges forbi den krydsende vej
Knabstrup Møllebakke. Vejdirektoratets beregninger viser, at forlængelsen
inklusive overføring af Knabstrup Møllebakke vil koste 49,1 mio. kr.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511920_0002.png
Jeg skal imidlertid bemærke, at et ændringsforslag som det, der er anført oven-
for, efter Transportministeriets opfattelse ikke vil leve op til almindelige form-
krav til fremsættelse af ændringsforslag. Den korte tidsfrist betyder således, at
bemærkningerne til ændringsforslaget ikke kan nå at blive bragt i overens-
stemmelse med §§ 7 og 8 i Statsministeriets cirkulære af 1998 om bemærknin-
ger til lovforslag mv., jf. også Justitsministeriets Vejledning om lovkvalitet,
afsnit 6.3.
I forlængelse heraf vil ændringsforslaget ikke leve op til de krav, EU-retten stil-
ler i forhold til en gyldig VVM-tilladelse til projektet. Efter VVM-direktivet for-
udsætter dette, at projektet er vedtaget i enkeltheder ved en national særlov,
idet målene med VVM-direktivet, herunder om at give oplysninger, nås gen-
nem lovgivningsprocessen.
Baggrunden er, at der i bemærkningerne til det oprindeligt fremsatte lovforslag
er redegjort for lovforslagets miljømæssige konsekvenser, der i sidste ende
danner grundlag for, at Folketinget med vedtagelse af lovforslaget kan give den
fornødne VVM-tilladelse. Et ændringsforslag som det efterspurgte vil betyde, at
der i tilknytning til ændringsforslaget skal udarbejdes udførlige bemærkninger
om de miljømæssige konsekvenser af forlængelsen, der tager højde for de mil-
jøretlige aspekter af ændringsforslaget. Grundet tidsfristen for besvarelsen af
spørgsmålet er dette ikke muligt.
Selv hvis sådanne bemærkninger blev udarbejdet, vil det udgøre et særskilt
problem, at ændringsforslaget ikke har været i høring. Også af denne grund vil
ændringsforslaget næppe leve op til de krav, EU-retten stiller i forhold til en
gyldig VVM-tilladelse.
Jeg skal endvidere bemærke, at den ønskede forlængelse af motorvejen efter
Transportministeriets vurdering ikke forudsætter en anlægslov for stræknin-
gen. Således fremgår det af § 14, stk. 2, i lov om offentlige veje, at
”bestemmelse
om optagelse og nedlæggelse af hovedlandeveje i forbindelse med mindre vej-
forlægninger, regulering af vejkryds m.m. kan træffes af Vejdirektoratet”.
Det betyder, at der også uden en anlægslov vil kunne træffes beslutning om at
lave den ønskede forlængelse. I så fald vil miljømæssige spørgsmål følge den
almindelige procedure efter planloven, hvor Naturstyrelsen giver den fornødne
VVM-tilladelse.
Dette ændrer naturligvis ikke ved, at den ønskede forlængelse fortsat forudsæt-
ter, at der er fundet finansiering til forlængelsen. Dette gælder hvad enten pro-
jektet skal gennemføres på grundlag af en anlægslov eller vejloven.
Allerede på grund af de retlige problemer skal jeg henstille til, at ændringsfor-
slaget ikke fremsættes.
Side 2/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511920_0003.png
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke