Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 133 Bilag 1
Offentligt
 
Høringssvar til lovforslag for
Kalundborgmotorvejen syd om Regstrup
Lokalforum Regstrup har igennem hele forløbet med VVM undersøgelsen til
2. etape været meget tilfredse med samarbejdet med vejdirektoratet
omkring motorvejens forløb igennem vores lokalområde og skoledistrikt og
vi støtter op omkring motorvejens forløb.
Nedenstående kommentarer til lovforslaget er vedtaget af et enigt
lokalforum på vores møde i Regstrup d. 3. december 2014.
Trafikfarlig afslutning af motorvejens 2. etape
Lovforslagets afsnit “5.1 Trafiksikkerhed” er baseret på konklusionen
omkring trafiksikkerhed i VVM-undersøgelsen for 2. etape, som desværre
kun har vurderet trafiksikkerheden frem til og med Dramstrup. Derfor har
vejdirektoratet ikke forholdt sig til krydset ved Knabstrup Møllebakke.
I den sammenfattende rapport for VVM-undersøgelsen for 3. etape
(Skovvejen Regstrup-Kalundborg) har vejdirektoratet tydeligt gjort
opmærksom på, at broen ved Knabstrup Møllebakke af hensyn til
trafiksikkerheden bør indgå som en del af 2. etape.
Citat fra afsnit “1.11 Gennemførelse af projektet” i 3. etapes
sammenfattende rapport side 16 (som gentages i rapportens afsnit “9.2
Etapeopdeling” på side 116):
“Parallelt med nybygningsløsningen foreslås det, at der etableres en
niveaufri overføring til Knabstrup Møllebakke, og at denne
etableres
inden åbningen af motorvejens 2. etape syd om Regstrup.
I
modsat fald vil der være
stor risiko for høj fart omkring dette
eksisterende firbenede kryds,
når der etableres motorvej 1.000m
øst for krydset, og vejen vest for krydset er opgraderet til
motortrafikvej.”
Lokalforum Regstrup støtter vejdirektoratets anbefaling om, at etablere den
niveaufri overføring som afslutning af 2. etape, hvorefter vejen kan
fortsætte som motortrafikvej.
Side 1 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
 
Vi mener at 1. etapes afslutning ved Sdr. Jernløse, hvor farten skiltes ned
inden vejkrydset, tydeligt har vist, at skilte alene inden et vejkryds ikke er
en holdbar løsning. Det er langt fra er alle bilister som overholder
fartbegrænsningen i vejkrydset ved Sdr. Jernløse. Vi mener, at det vil være
uforsvarligt at gentage denne løsning ved Knabstrup Møllebakke, da der er
dårlige udsigtsforhold i dette vejkryds end ved Sdr. Jernløse.
I forbindelse med den niveaufri overføring ved Knabstrup Møllebakke støtter
lokalforum Regstrup ønsket om, at den nye lokalvej imellem Dramstrup og
Knabstrup Møllebakke erstattes af 2 østvendte ramper til motorvejen. Dette
vil give en bedre afvikling for både den lokale trafik, for pendlertrafikken
til/fra København samt for byudviklingen i Knabstrup. Det vil være den
optimale løsning for vores skoledistrikt, når der suppleres med en gang- og
cykelsti fra Knabstrup Møllebakke til Dramstrup.
Faunapassage syd for Hanerup
I lokalforum Regstrup er vi bekymrede for støjbelastningen fra den nye
motorvej. I den forbindelse ønsker vi, at fauna-underføringen syd for
Hanerup etableres som en fauna-overføring, så motorvejen af hensyn til
støjen kan kan holdes lavt i terrænet som muligt og mindske
støjbelastningen for de omkringliggende ejendomme.
Støjbelastningen ved Sdr. Jernløse
Vi har noteret os at der i lovforslaget indgår “støjskærm på nordsiden af
motorvejen ved Sdr. Jernløse vest for Søstrupvej” samt støjskærm på
sydsiden af motorvejen ved Sdr. Jernløse.
Vi ønsker at støjbelastningen på nordsiden af motorvejen øst for Søstrupvej
bliver genvurderet, da vi mener at der også her vil være behov en
støjskærm.
Lokalvejene ved Sdr. Jernløse
I den oprindelige VVM-undersøgelse af 2. etape indgik en tunnel under
motorvejen ved Sdr. Jernløse. Efter ønske fra lokalområdet og Holbæk
kommune blev denne tunnel erstattet i den endelige indstilling af en lokalvej
fra Sdr. Jernløse til det nye tilslutningsanlæg. Vi mener forsat at den nye
lokalvej er den bedste løsning ved Sdr. Jernløse.
Side 2 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494052_0003.png
 
Motorvejsbroen ved Holbækvej
Vi ønsker ikke, at den planlagte motorvejsbro ved Holbækvej opføres.
Vi mener at det vil give et bedre, billigere og enklere vejforløb, hvis
lokalvejen syd for motorvejen fra Sdr. Jernløse til tilslutningsanlægget
forlænges, således at den går hele vejen fra Sdr. Jernløse forbi
tilslutningsanlægget og videre til Holbækvej. Vi ønsker at motorvejsbroen
ved Holbækvej erstattes af en cykelbro over motorvejen.
Vores forslag er illustreret nedenfor, hvor den planlagte kommunale ringvej
også er inkluderet for at illustrere sammenhængen for lokaltrafikken ved
Regstrup.
Side 3 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494052_0004.png
 
Denne løsning vil naturligt lede lokaltrafikken fra Holbækvej over motorvejen
og videre til Holbæk kommunes planlagte ringvej omkring Regstrup. Dette
vil aflaste trafikken omkring skoleområdet.
Cykelbroen ved Holbækvej vil sikre at skoledistriktets elever fra Knabstrup
og Undløse kan cykle fra Holbækvej over motorvejen og videre til skolen,
adskilt fra trafikken omkring motorvejens tilslutningensanlæg.
Løsningen vil også give et mere naturligt forløb for trafikken fra Holbækvej
og til/fra motorvejen, hvor de med de nuværende lokalveje i lovforslaget
skal krydse motorvejen 2 gange indenfor ca. 1 km. for at komme til/fra
København.
Lokalforum Regstrup ser vi frem til en god og konstruktiv dialog omkring
detailplanlægningen af 2. etape af Kalundborgmotorvejen.
Indsendt 9. december 2014 på vegne af Lokalforum Regstrup.
Kontaktperson:
Michael Kringelhede
Skovvejen 9
4420 Regstrup
E-post: [email protected]
Tlf.: 20943546
Side 4 af 4