Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 124
Offentligt
1532015_0001.png
20. maj 2015
J.nr. 14-3199081
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 124 - Forslag til lov om ændring af tonnageskatteloven og sømandsbeskat-
ningsloven (Udvidelse af tonnageskatteordningen med en række specialskibe).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 5 af 27. april 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Mads Rørvig.
Benny Engelbrecht
/ Lise Bo Nielsen
L 124 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om ministeren er enig med konklusionerne i PwC’s rapport Corporate taxation in the global offshore shipping industry, hvor de danske søfartsskatteordninger, i modsætning til nabolande som Storbritannien, Tyskland, Nederlandene og Norge, kategoriseres som forholdsvis restriktive, til skatteministeren
1532015_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, om han er enig med konklusionerne i PwC’s rapport
”Corporate taxation in the global offshore shipping industry”, hvor de danske søfartsskat-
teordninger, i modsætning til nabolande som Storbritannien, Tyskland, Nederlandene og
Norge, kategoriseres som forholdsvis restriktive.
Svar
Det bemærkes, at PwC’s rapport, der sammenligner beskatningen af rederier med aktivi-
teter inden for offshore-sektoren i 17 udvalgte lande, er udarbejdet
inden
fremsættelsen af
nærværende lovforslag, der indebærer en betydelig udvidelse af tonnageskatteordningen.
PwC’s sammenligning er derfor for Danmarks vedkommende baseret på de regler, der
gælder i dag.
Som gengivet af spørgeren er det PwC’s vurdering, at de danske regler er ”forholdsvist
restriktive” (”fairly restrictive”), når de sammenlignes med reglerne i de andre lande, der
er omfattet af undersøgelsen.
PwC bemærker dog samtidig, at en udvidelse af tonnageskatteordningen som den, der nu
foreslås, potentielt kan betyde, at de danske regler i stedet skal kategoriseres som ”for-
holdsvist liberale” (”fairly liberal”). Dette vil placere Danmark i samme kategori som
Tyskland, Storbritannien, Grækenland, Norge og Nederlandene. Der henvises til side 7
(note 1) i rapporten.
Det er min opfattelse, at rammevilkårene for Det Blå Danmark – med den foreslåede
udvidelse af tonnageskatteordningen – også fremover vil være attraktive.
Side 2 af 2